Skocz do zawartości

[Blat] Okrągła czy ovalna ?


seba8121

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, powoli modyfikuje napęd i jestem na etapie zakupu blatu do MTB 1x12. Do tej pory jeździłem na okrągłym 32 i kasecie 10-51. Rozpiętości kasety zmieniał nie będę. Ale czasem chodziło po głowie 34t z przodu, na które nigdy się nie zdecydowałem, ze względu na obawę przed dużymi stratami na podjazdach. Jakie macie doświadczenia z ovalami ? Jakie są ich wady i zalety ? Czy zostać przy zwykłej okrągłej ? Myślałem nad 34 w ovalu, zęba będzie więcej, a brak martwego punku wyjdzie jak 32 na podjazdach ? Czy to mity ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plusy pewnie ma, inaczej zawodowcy by nie uzywali :D Tylko dla przecietnego zjadacza chleba zyski prawie niezauwazalne, a przynajmniej niemierzalne. Ja tez jezdze na owalu 48T. Jak zalozylem to wykrecilem rekord trasy :D , ale to chyba zadzaialal dysonans podecyzyjny i chcialem udowodnic ze dziala. W MTB nie uzywalem. Minusow zadnch nie zauwazylem.

Edytowane przez JWO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, seba8121 napisał:

To inaczej, czy ma to w ogóle jakieś plusy w MTB ?  Czy chwyt marketingowy ? Jakie ma minusy ? 

Jak dla mnie owal w niewielkim stopniu poprawia trakcję, ale nie jest to drastyczna różnica w stosunku do okrągłej zębatki. W fulu (przynajmniej moim) zwiększał też bujanie zawieszenia:)

Niektórym ludziom pomaga na bóle kolan.

Po zużyciu owala wróciłem do okrągłej zębatki, różnica wg mnie jest na tyle mała, że obojętne mi na czym jeżdżę.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W MTB po za oddziaływaniem psychologicznym  nic owal nie wnosi. Na interwałowych trasach bywa sporym utrudnieniem. Natomiast na szosie ma to sens i wnosi sporo korzyści - płynniejsza jazda , równe rozwijanie mocy. Lata temu  w czasach kiedy tylko Shimano eksperymentowało z tego typu "blatami" i zwały się Biopace  idea działania owalu była inna . Był on inaczej przesunięty i miał za zadanie zlikwidować martwy ciąg. W klasycznym napędzie w martwym punkcie "nogi odpoczywały" . W Biopace cały czas był ciąg i odczucia nie przyzwyczajonych osób były negatywne. Więcej siły a co za tym energii pochłaniał ten napęd. W współczesnych owalach działa to na zasadzie , że kiedy masz większą dźwignię to możesz mieć na blacie wirtualne 50 zębów kiedy owal w istocie ma np.48. W martwym punkcie  dalej jest "luz".

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1 z 4 rowerów, lekkim analogowym starym ale unowocześnionym mocno karbonowym fullu (kiedyś to był long travel all mountain bike), zwanym obecnie ścieżkowcem (2x140mm skoku) mam ovala 28 od Absolutblack z kasetą GX10-50 RZYGAMA. Ja się bardzo szybko przestawiam na owala siadając na ten rower, i mi to w ogóle nie przeszkadza, ale faktycznie czuć, że dziwnie się pedałuje na początku. Natomiast ja generalnie bardzo lubię podjeżdżać co się tylko da, nawet wówczas gdy piechotą ma się tą samą prędkość i mniejsze straty enrgii oczywiście ;-), więc takie przełożenia młynkowe lubię. I powiem szczerze, że wg mnie, przeszkody typu sliskie poprzeczne korzenie czy kamienie podjeżdżane bardzo wolno, wyraźnie na jaju się lepiej przechodzi. Moim odczuciem/zdaniem nie ma tak mocnego zerwania przyczepności bo płynniej na owalu się takie przeszkody pokonuje. Po jakiś dłuższych jazdach na tym rowerze jak poniżej jakoś żadnych problemów z 50letnimi kolanami gdyby ktoś pytał 😉 

BTW, wiadomo że to bez sensu, nie próbowałem w swoim E-oszukiście, ale swoją drogą ciekaw jestem jakby zachowywał się system sterujący gdyby wsadzić owala do mopeda 😉. Głupiał by coś, działał nie tak? Ciekawe po prostu.

 

image.png.ef0edb2d2268b6f34bfb01cb24b2c52f.png

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W momencie gdy masz możliwość ciśnięcia większej mocy w pedał robił byś to w obecnych owalach przy tej większej średnicy. Oczywiście to zależy od "owalności" zębatki. Jak mierzyłem swoją 28kę to w miejscu większej średnicy jest ona chyba nawet nieco większa niż 30ka. 

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam u siebie Alugear, ale jeździłem też na Race Face, oba 32T. Do jakości nie mam zarzutów no i zawsze to jakieś wsparcie marki z PL. Większych różnic między klasycznym czy  owalnym blatem nie widzę. Choć podobno sprzęgło przerzutki dostaje bardziej w tyłek na owalu, ale to też chyba sprawa dyskusyjna, mam XT 12s z przebiegiem 15 tys km, z czego jakieś 10 na owalu, do sprzęgła nigdy nie zaglądałem, do dnia wymiany na AXS działało bez zarzutu, leży obecnie jako backup w razie W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej mnie właśnie zachęca to uczucie płynniejszego podjeżdżania. Moje jazdy zazwyczaj składają się z trudnych podjazdów. Co do zębatek to zależy mi na dobrym trzymaniu łańcucha. Gdy miałem praxisa okrągłego łańcuch potrafił spadać. Bo zmianie shimano problem ustal. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz mieć podobną prędkość/włożona siła to bym brał o 2 zęby większą. Na Absoluteblaack może ze 2 razy mi łańcuch spadł i to na zasadzie jakiś patol się wkręcił, więc tu jest ok. No i oni są z PL. A co do sprzęgła to faktycznie przerzutka non stop na wózku lekko pracuje, więc to jest na minus, choć też tam nie zaglądałem i nic się nie dzieje. No ale chyba zmieniarki od RZYGAMa mają trwalsze sprzęgła, a na sh*ttttmano nie jeździłem w takiej kofiguracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...