Skocz do zawartości

[Piasta] Straight Pull czy klasyczna


Chleje24na7

Rekomendowane odpowiedzi

Mam wygiętę koło i uznałem, że od razu piastę zmienię, bo mam 370 z zapadkami. Wybór padł klasycznie na DT350 z ratchetem 36T, który jest świetny przy podjazdach. Obręcz założę EX511, ale nie wiem jaki wariant piasty wybrać.

- 32H klasyczne gięte szprychy
- 28H Straightpull (nie ma wersji 32T)

Teraz pytanko. Czy Straightpull 28H z masą całkowitą 112-115kg (95 ja + szpej + rower 15.5) da radę do enduro? Nie ukrywam, że fajnie to wygląda, czy lepiej klasyczne 32 szprychy wziąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Chleje24na7 napisał:

Mam wygiętę koło i uznałem, że od razu piastę zmienię, bo mam 370 z zapadkami. Wybór padł klasycznie na DT350 z ratchetem 36T, który jest świetny przy podjazdach. Obręcz założę EX511, ale nie wiem jaki wariant piasty wybrać.

- 32H klasyczne gięte szprychy
- 28H Straightpull (nie ma wersji 32T)

Teraz pytanko. Czy Straightpull 28H z masą całkowitą 112-115kg (95 ja + szpej + rower 15.5) da radę do enduro? Nie ukrywam, że fajnie to wygląda, czy lepiej klasyczne 32 szprychy wziąć?

Straight pull nie wpływa w żaden sposób na to jak koło pracuje. Conajwyżej mniejsza liczba szprych odbije się na nośności koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilu ludzi tyle opinii. Ja mam klasyczne DT350 i nigdy nie było żadnych problemów, tylko 5 koronkami kasety swojego czasu bębenek załatwiłem. Naprawiłem go w porę, po tym jak kilka lat temu @cervandes podsunął na tym forum pomysł insertów i tak jest do dzisiaj. Dużo zależy od tego kto i na ile profesjonalnie to koło będzie zaplatał. Zastanawia mnie tylko ile było wersji tych piast i w jakich konfiguracjach, bo moja od nowości była z ratchetem 18t. 36t musiałem dokupić osobno.

 

Mam też piastę DT240s, ale nie wiem z którego roku. Tam już jest niższy kołnierz i podejrzewam, że akurat to może mieć jakiś wpływ na sztywność koła i wytrzymałość szprych.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam wiele kół DT na 28h, ważę 110kg nigdy żadnego problemu ze szprychami nie było. Ważne żeby brać komponenty dopasowane do zastosowań i koła muszą być złożone zgodnie ze sztuką. Nawet koła do enduro-elektryków od DT (seria H i HX) mają nośność do 150kg, pozwalają na dropy do 120cm i są budowane na 28 szprychach SP.

BTW piasty DT do elektryków (350 Hybrid, 240 Hybrid itd.) mają bębenki stalowe. Były też serie wyposażane w oś stalową (obecnie można dokupić jako część zamienna).

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Realne odczucia to są takie, że dowolny rower, zwłaszcza full w terenie, lata na boki jak szmata, a smuty od "sztywności" to rozpaczliwe uzasadnianie sobie wydania hajsu na nowy szpej.  Protip: w rowerze górskim masz 2.5 cala miękkiej gumy pod zadkiem i tyle są warte rozkminy o szytności.

Różnica pomiędzy 32 a 28H, zakładając jedynie różną liczbę szprych i te same komponenty po obu stronach, jest poniżej progu percepcji homo sapiensa. Nawet jeżeli w jakiejś tam perspektywie czasowej 28H będzie za mało w stosunku do 32H.

  • +1 pomógł 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to akurat często muszę poprawiać czy prostować tylne koło i nie chce tego robić częściej i to jest jedyna kwestia co mnie obchodzi. Generalnie uważam jak ty, że dopiero duże zmiany można odczuć na dupie.

 

Poza tym szczerze mówiąc średnio/wcale mi się nie widzi wywalanie hajsu w koła, ale 3 zapadki na podjazdach gdzie trzeba dokręcić lub lekko cofnąć pedał na szybkiej trasie enduro, po prostu nie dają zawsze radę. Dlatego zapadła decyzja o ratchecie. Swoją drogą 800zł za piastę to jest nieporozumienie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Chleje24na7 napisał:

Poza tym szczerze mówiąc średnio/wcale mi się nie widzi wywalanie hajsu w koła, ale 3 zapadki na podjazdach gdzie trzeba dokręcić lub lekko cofnąć pedał na szybkiej trasie enduro, po prostu nie dają zawsze radę. Dlatego zapadła decyzja o ratchecie. Swoją drogą 800zł za piastę to jest nieporozumienie.

 

Akurat między 3 zapadkami a ratchetem 36T przeskok będzie żaden, jakiś ratchet 60T z Aliexpressu jakbyś wsadził to już jakiś sens w tym jest. Lub w ogóle piasta z Ali np ARC MT009 (chyba 114 POE).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Chleje24na7 napisał:

Ja to akurat często muszę poprawiać czy prostować tylne koło i nie chce tego robić częściej i to jest jedyna kwestia co mnie obchodzi.

Aha - jeszcze pytasz o 28h? Może jeszcze na cienowanych szprychach?

32h + 2.3 na stronie napędu + 2.0 na stronie tarczy + obręcz ~30wewnętrznej, dosłownie, nigdy koła nie będziesz poprawiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasta SP fajnie wygląda i kosztuje tyle samo co klasyczna, dlatego ja rozważam. Problem jest taki, że nie jest dostępna w wersji 32H. Jeżeli ubytek przy 28H w wytrzymałości jest spory, to nie ma tematu. 

 

@Rumcajs.- jeździłem na ratchecie 18T i 36T i 3 zapadkach. Na ciężkich odcinkach 18T przede wszystkim był niezawodny w porównaniu do zapadek i nie było efektu uciekającego ząbka (czy jak tam to nazwiesz)

 

@marcin_ostrów- fajna cena, ale jakbym miał doliczyć bębenek XD i nową tarczę pod CL to gorzej wychodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie namawiam , polecam policzyć :) Bębenek to jakieś 170 pln , MT800 to 100 pln albo adapter za 50 , minus kasa za MS . Ewentualnie zapytać czy nie wymieniąbębenka, bo widzę że trochę DT mają

Na plus pancerny zaplot DT , naprawdę nieźle to robią

 

Edytowane przez marcin_ostrów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Chleje24na7 napisał:

jeździłem na ratchecie 18T i 36T i 3 zapadkach. Na ciężkich odcinkach 18T przede wszystkim był niezawodny w porównaniu do zapadek i nie było efektu uciekającego ząbka (czy jak tam to nazwiesz)

Im więcej ząbków na ratchecie, tym bardziej czuła korba. To akurat dużo daje gdy koło się toczy po technicznym terenie... Ale zdajesz sobie sprawę, że wtedy jest mniej miejsca na błędy w locie i przy wybiciach? Nie każdemu to pasuje. Znam takich co pokornie wracali do 18t.

 

Co do konieczności prostowania koła, to jest to raczej wina obręczy i jakości zaplotu, a nie samej konstrukcji piasty i mocowania szprych. Kolega @Rumcajs. dobrze podpowiada, podsuwając pomysł na FR541. Mam dwa komplety starszych generacji z tego segmentu, czyli FR560 i FR570. Jeżeli te nowe w niczym nie ustępują tamtym, to lepszych obręczy o takiej wadze nie znam. Strzał, który mi rozerwał pancerną oponę i połamał poprzednią ramę, wygląda na takiej obręczy jak odprysk od przypadkowego puknięcia śrubokrętem.

6 godzin temu, KSikorski napisał:

Łatwiej i taniej wciskać w stalowe

O widzisz. Poszukam, poczytam bo nie wiedziałem. Myślałem, że alu nie musi być wykonane z taką dokładnością jak stal przed wciskaniem, a sam frez wystarczy na dłużej zanim będzie nadawał się do wymiany.

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są piasty zapadkowe 72T (a może i wiecej).

Pierścienie ratchet 60T z ali nie starczyły mi na pół sezonu w zwykłym ścieżkowcu (fovno czy jakoś tak, sprawiały wrażenie że zrobione ze ZnAl'u nie stali). Były ponadto bardzo wrażliwe na smarowidło - na smarze potrafily przeskakiwać. 36T to dobry kompromis między kątem zazębiania i trwałością. Do przenoszenia największych momentów są pierścienie z Hybridów (24T i nieco inny kształt uzębienia).

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...