Skocz do zawartości

[długość łańcucha] rotacja zębatkami korby w fullu


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam zagwozdkę dotyczącą odpowiedniej długości łańcucha w swoim fullu.
Sytuacja wygląda tak - kompletny 12-rzędowy napęd Shimano XT/XTR, fabrycznie zamontowana korba z zębatką 32t i łańcuch o długości 116 ogniw (przyznaję, że nie sprawdzałem nawet, czy długość dobrana prawidłowo wg. wskazań Shimano :), ale ufam, że tak właśnie jest). Niestety w moich okolicach każda prosta oznacza zamknięcie kasety, więc chciałbym dokupić zębatkę 36t (prawdopodobnie okrągłą, ale rozważam też owal 34 lub 36t).

Jak w tej sytuacji dobrać odpowiednią długość łańcuchów, by ogarniały jedną i drugą konfigurację napędu?
Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

W hardtailu dotychczas wszędzie jeździłem na owalu 34t więc nie miałem tego problemu, ale gdybym chciał zastosować podobny zabieg, to prawdopodobnie dobrałbym długość łańcucha pomiędzy rozmiarami 32 i 36, czyli jak dla 34t. W fullu nie jest to jednak takie oczywiste ze względu na tylne zawieszenie.

Napisano

Na owalach się nie znam, ale przy okrągłych 32 i 36t wg mnie nie ma opcji na jedną długość... Tak w ogóle to wejdzie 36t? Ale to pewnie sprawdziłeś 🙂.

Napisano
49 minut temu, TheJW napisał:

Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

Moim zdaniem lepiej osobne.

W przeciwnym razie będziesz wybierał między upośledzeniem zmiany biegów w "szybkim zakresie" korby 32t oraz zbyt mocnym napięciem przerzutki w czasie kompresji zawieszenia na korbie 36t.

Napisano

Z jednej strony łańcuch nie majątek i przy okazji można rotować dwa łańcuchy z drugiej strony napędy 2x12 s jakoś dają radę.

Napisano

@KSikorski To by potwierdzało moje przypuszczenia i obawy. :) Chyba faktycznie jedynym sensownym rozwiązaniem będzie zamiana łańcucha razem z zębatką.
@Kettler dwa dodatkowe łańcuchy i tak od razu kupiłem, od dawna stosuję system rotacji trzema w każdym z rowerów. Teraz tylko kwestia tego, czy i jak je skracać. :) No i czy można na lenia wymieniać tylko zębatkę, czy trzeba będzie też łańcuch. Bo u mnie tego typu operacje nie ograniczają się nigdy do zdjęcia jednego i założenia drugiego, są jeszcze misje poboczne - czyszczenie kasety, kółek przerzutki, mycie zdjętego łańcucha itd. :D Więc z 15 minut robi się godzina. :P

Napisano
Godzinę temu, TheJW napisał:

Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

Daj odpowiedni zapas i będzie gitara z jednym łańcuchem. Aby tylko na ugiętym zawieszeniu. :) Jak masz SPD czy jakieś inne małe pedały, to potem zębatkę nawet w terenie w 2 min zmieniasz. Łańcuch rotujesz bez zmian.

Napisano

W 2 minuty nie zmienię, bo FC-M8100 ma zębatkę direct mount. Dla jasności - mowa o napędzie 1x12 nie 2x12.
Czy może chodzi Ci @Brombosz o to, że można zdjąć samą koronkę odkręcając te małe torxy po wewnętrznej stronie zębatki Shimano? O tym nie pomyślałem szczerze mówiąc. :) Brałem pod uwagę zębatki Banlessa, Garbaruka lub AB, ale jeśli faktycznie CRM85 można rozebrać i w ten sposób wymienić koronkę bez demontażu korby, to jest to dobre rozwiązanie.

Napisano

Jeśli będziesz miał prawidłowo dobrany łańcuch z blatem 32 to przy 36 będzie za krótki czyli nie wrzucisz bezpiecznie albo wcale na największą lub 2 największe koronki kasety.

Jeśli dobierzesz do 36 zębów to przy 32 będzie za długi. Czyli będzie wisiał na 2-3 najmniejszych koronkach kasety. 

Napisano

Przede wszystkim dł łańcucha w napędach 12s mocno wpływa na działanie przerzutki. +/-1 ogniwo względem manuala można sobie doregulować śrubą B ale w większym zakresie jest kicha.

Napisano

No to mam już pewność. :) Różne łańcuchy dla różnej wielkości zębatek i bez kombinacji! :)
Już się nie mogę doczekać dobierania prawidłowej długości łańcucha... W fullu to ponoć nie takie łatwe, a chyba nigdy wcześniej tego nie robiłem.

Napisano

Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. 
Potem spuszczasz powietrze z dampera, patrzysz jak to pracuje w zakresie całego skoku i temat z bani.

Przy braku ugięcia łańcuch jest napięty tak ledwo-ledwo, w hardtailu by było za luźno, ale w fullu liczy się napięcie przy SAGu.

Napisano
1 godzinę temu, KSikorski napisał:

Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. 

Cytat

Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia).

A to nie to samo?

Full = HT+2

A tak do tematu. 32T a 36T to 2 ogniwa więcej. IMHO nie powinno być problemu.

Napisano
1 godzinę temu, Dokumosa napisał:

Tak było kiedyś. Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia).

Wystarczy wrzucić najwyższe przełożenie i ustawić wózek na poziomą pozycję. Robotę z dobraniem długiości wózka odbębnił już producent.

Napisano
2 godziny temu, Brombosz napisał:

W fullu liczy się napięcie przy dobiciu na największej zębatce. Ma być bezpiecznie dla przerzutki.

Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu.

Napisano

Owal 34t towarzyszy mi od kilku lat i trochę mi się znudził, chcę spróbować innej kombinacji, czyli wspomniane 36t na płaskie i 32t w góry. Jak zapomnę przełożyć na wyścig, to najwyżej znowu niepotrzebnie będę tracił energię na siłowe przepychanie na stromym podjeździe. Z kolei między 32 i 34t żadna różnica i nie chciałoby mi się nawet bawić w przekładanie zębatek. :) 

Napisano
12 godzin temu, KSikorski napisał:

Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu.

Tak po prostu działa napęd z przerzutką. Sprzęgło czy bez. Napędy 1xX z mamucimi kasetami wymuszają wręcz taki stan rzeczy, bo długość wózka jest dobrana tak, aby z niewielkim marginesem wybrać łańcuch na całej kasecie. Na najwyższych przełożeniach jedyne co chroni łańcuch przed spadnięciem to sprzęgło. Dlatego jak ktoś wyżej napisał - jak dobierzesz łańcuch idealnie do 32, to na 36 może być za mało przy pełnym ugięciu zawieszenia, i w drugą stronę - jak ustawisz idealnie na 36, to będzie dyndać na 32+ośka.

Nie pominę także, że moje 3x12 nie ma tego problemu.

Ma inne :P

Napisano

przy napędzie 12s długość łańcucha wpływa na samą pracę napędu przez to że kółko prowadzące przerzutki jest ustawione mimośrodowo względem osi obrotu wózka.

Jak schodzimy z największej zębatki w dół to kółko prowadzące przybliża się do zębatki umożliwiając lepszą zmianę biegu. Jak łańcuch będzie za krótki to przy małych zębatkach kasety kółko prowadzące przerzutki będzie za daleko i biegi będą się słabo zmieniać.

Przerzutka do 2x12 i gs ma kółko prowadzące ustawione w mniejszej odległości od osi obrotu przez co różnica w długości łańcucha/wielkości zębatki jest mniej odczuwalna

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...