Skocz do zawartości

[mostek] wydłużenie roweru - wymiana sztycy i mostka na regulowany ?


broda4

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Witam Nie wiem czy temat odzwierciedli zapytanie.
Odziedziczyłem staruszka scotta sportstera p4. treking. Rama Mka, a jam 165 cm. Wg strony  - może być
Mimo to po sezonie wydaje mi się trochę "krótki". Pomyślałem o modernizacji. Chciałem dokupić akcesoryjny mostek ( ewent sztycę i kierownicę na szerszą ) . Ale patrząc na samą sztycę - scott ma chyba swój patent i na sztycy występuje wypustka pionowa.Dziubek. ( patent scotta? )
Dlatego mostki innej firmy nie pasują.
Czy da się to obejść?
Można iść w nowy widelec, ale to już pójdzie w większe koszty.
Pewnie sztyca - ale co z śrubami, podkładkami?
 

scott mostek.jpg

Napisano

A co to w ogóle jest ? Zdejmowałeś ten mostek ? Nie znam scotta i jego rozwiązań ale wygląda że masz stery ahead , a na rurę sterową ktoś założył dziwny dystans . Normalnie tam zakłada się podkładki albo nic się nie zakłada , wtedy mostek jest niżej . Jesteś pewien , że ta ,,wypustka " wchodzi w mostek ? Na zdjęciu tego nie widać .

Z innej beczki M-ka to powinno być z 18" czyli do twojego wzrostu aż nadto ale jeśli chcesz wydłużyć pozycję to może rogi rozwiążą sprawę . Miałbyś 2 chwyty , jeden zwykły krótszy na kierownicy i dłuższy na rogach .

Aha , sztyca to wspornik siodła .

Napisano

Sztycy zbytnio bym nie ruszał. To zaburzy pozycję na siodełku. Troszkę można pozmieniać, przesunąć siodełko na prętach, dać sztycę z offsetem - ale żeby nie przegiąć. 

Też obstawiam że to wyżej to dziwna podkładka pod mostek - jakby dać trochę niższą, kierownica pójdzie w dół i uzyska się w pewnym sensie efekt "rozciągnięcia" - może to jakiś pomysł? 

Napisano

Skucha......skok myślowy. 

Ale jeżeli już przy siodelku... mam je maksymalnie przesunięte ku tylowi.

Jeżeli w normalnej jeździe po drodze jeszce ok, to już na lekkich górkach czyje że rowerem mi rzuca na boki.

I nie jest to jakoś luz na kołach.

Przyznam się,  mostka  ie rozbierałem,  dziś się do tego zabiorę. 

Ale całą kierownica to zestaw oryginalny.

Mamy teraz w domu 2 takie same damski i męski. 

Dziękuję 

Odezwę się wieczorkiem po demontażu...

Napisano

Witam
Miałem napisać wczoraj.
Wiem że technika sie zmienia.
I mieliście rację. To co widac na 1 zdjęciu to osłona rury widelca - jeden duży pierścień.
Na tę tuleję nakładany jest mostek.
W załączeniu przesyłam zdjęcia.
Teraz pytanie - aby "wydłużyć" rower - pewnie musiałbym kupić dłuższy mostek? Regulowany?

 

20221103_195404.jpg

20221103_195301.jpg

Napisano

Najpierw spróbuj obniżyć kierownicę . Da to pewien efekt wydłużenia . Możesz kupić zestaw podkładek i obniżać stopniowo albo mostek dać bezpośrednio na stery ( jakiś dekielek powinien być ) , a ten dziwny dystans założyć nad mostek . Będzie wyglądało idiotycznie ale to tylko na próbę . Jak już ustalisz wysokość kierownicy to kawałek rury sterowej można odciąć . Jedną podkładkę 1 cm zawsze warto zostawić nad mostkiem .

Oczywiście żeby zrobić to co napisałem albo chociaż złożyć całość do kupy trzeba umieć wyregulować stery . Umiesz ?

Aha , a jaki długi mostek masz teraz ?  Mostki ponad 10cm wyglądają już dziwnie , a 12cm to max co można założyć . Dłuższy nawet gdybyś znalazł będzie zaburzał prowadzenie . Tzn tak czytałem bo ja mam krótsze . Regulowany ..... różne są opinie . W miejskim mam i w sumie nic się nie dzieje ale do turystyka bym nie założył .

Napisano
W dniu 2.11.2022 o 21:08, broda4 napisał:
Pomyślałem o modernizacji. Chciałem dokupić akcesoryjny mostek ( ewent sztycę i kierownicę na szerszą ) . Ale patrząc na samą sztycę - scott ma chyba swój patent i na sztycy występuje wypustka pionowa.Dziubek. ( patent scotta? )
Dlatego mostki innej firmy nie pasują.
Czy da się to obejść?

Ten element z wypustką to faktycznie jakiś patent scott'a i z technicznego punktu widzenia to nie jest dystans, a raczej tuleja redukcyjna. Zamysł był chyba taki, że regulujemy stery (kapsel opiera się na końcu tej dziwnej tulei, a nie mostku czy podkładce założonej nad mostkiem), ustawiamy kierownicę prosto a potem już możemy regulować wysokość kierownicy bez konieczności ponownej regulacji sterów czy nawet patrzenia, czy kierownica jest prosto (bo ta wypustka współgra z wgłębieniem w mostku i ustala położenie).

Dlatego bez problemu można ustawić kierownicę w tym rowerze niżej, po prostu opuszczając mostek na tulei.

Sama rura sterowa widelca musi mieć standardową średnicę (1 1/8 cala?), więc inne mostki powinny pasować po prostu bez tej tulejki, tylko z podkładkami.

Czy długie mostki zaburzają prowadzenie? Ja mam w starym góralu na kołach 26" mostek 130 mm , w szosie i fitnessie również 130 mm, a w crossie 120 mm. Ja taki układ lubię, choć przy bardzo ciasnych zakrętach na małej prędkości trzeba przywyknąć. No ale w starych krótkich ramach (mój góral Bianchi to ma coś koło 54 cm górną rurę, i to w poziomie) to była normalka. W sprzedaży były nawet mostki 150 mm.       

Napisano

Najdłuższy mostek, jaki miałem, to 125 mm. Mostek aehad, stery skręcane, adapter. Do tego - baranek - więc jeszcze ok. 15 cm dalej od osi sterów. Nie było żadnych problemów z prowadzeniem.

Moim zdaniem - absolutnie nie należy regulować pozycji przez odsuwanie siodełka do tyłu. Pozycja siodełka jest powiązana z osią suportu. Dla mnie - idealna pozycja, to nos siodełka 1 cm za osią suportu. 

Stare ramy często są krótkie, albo mają podsiodłówkę mocno odchyloną do tyłu. Stosowałem nawet sztyce (jarzma) z ofsetem do przodu. No i wtedy mostek musiał mieć ponad 10 cm.

Oczywiście to tylko w przypadku mostków ahead. Klasyczne mostki-fajki do sterów skręcanych o długości ponad 10 cm - łamią się jak zapałki.

Napisano

wybaczcie - dziad już jestem nieskiego wzrostu- pierwszy poważny rozkręcony rower  to właśnie Wagant z siodełkiem "tekturowym" . w liceum. ( pomijając wigry ) .

może dlatego lubie (?) długie rowery.

Technika się zmieniła. a ja jestem widać w XX w.   Tam widelec i mocowanie łożysk było na kontrę śruby.

Będę opisywał jak amator.

Dopiero po kilku filmikach poznałem zasadę klinowania łożyska za pomocą szyszki.

2 godziny temu, WaGiant napisał:

Oczywiście żeby zrobić to co napisałem albo chociaż złożyć całość do kupy trzeba umieć wyregulować stery . Umiesz ?

j.w - trochę inna metoda. Musiałem wczoraj trochę pomyśleć - ale udało mi się 1 - rozłożyć 2 - złożyć wszystko do kupy. Kierownica się kręci, luzów nie ma.

Ale możesz mi napisać - jak powinno się zaklinować łożysko ?  Nie mając specjalnego narzędzia - jeżeli takie istnieje.

 < oczywiście opis znajdę na pewo albo na forum albo wiadomo - YT. >

Patent z pierścieniami dociskającymi łożysko - Jak pisał Marvelo - .

Rura - tuleja scotta - tak sobię teraz myślę to patent - pomagający zaklinować łożysko pierścieniem. ( tak mi się to udało zrobić ).

I dokładnie - tylko 2 śruby kontrujące i mostek układamy - góra - dół.

Obecnie wysokość od główki ramy gniazda łożyska do śruby mocującej szyszkę - to 8 cm.

 

2 godziny temu, WaGiant napisał:

Najpierw spróbuj obniżyć kierownicę

wtedy będę trochę leżący - a chciałem być bardziej wyprostowany.

 

NIe jeżdżę zawodowo - więc mostek czy to regulowany czy stały nie będzie pewnie miał znaczenia dla mnie . Chyba żeby szukać rzeczywiście odpowiedniej pozycji.

I tutaj kolejne pytanie - jaką kierownicę wybrać/dobrać ?

Bo idąc równoległą drogą modernizacji - gdybym tylko poszerzył kierownicę ( obecnie kierownica prawie prosta 58 cm) - na szerszą bardziej powyginaną. ?

 

 

 

 

Napisano

Trochę się pogubiłem . Jeśli dasz dłuższy mostek to nie będziesz bardziej wyprostowany tylko bardziej rozciągnięty .

Gięta kierownica powszechnie uważana jest za wygodniejszą . Dodatkowo daje niewielka ale jednak możliwość regulacji długości i wysokości .

  • 4 miesiące temu...
Napisano

Witam. Dokończę co zacząłem :) Co prawda dotyczy to drugiego roweru - wątek dotyczył wydłużenia. Drugi rower - właśnie odwrotnie. Wyprostowania.

Te scoty jakieś dziwne robili .

NIe wiem czy to już sztukowanie - ale podwyższyłem wysokość kierownicy poprzez nadstawkę. Oczywiście nie obyło się o miniproblem - brakło mi jednego pierścienia ( już zamówiłem) .

Tymczasowo dla próby jazdy - podkładka tymczasowa . ( foto ). Pozycja już raczej miejska. Ale Mojej - pasuje.

U siebie wymieniłem kierownicę i mostek - na razie OK .

 

20230317_181007.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...