Skocz do zawartości

[napęd] Zmiana z 12s na 11s


Trukas

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej!

Chciałbym zmienić set z 12 rzędowej na 11. Czy ta piasta da radę,aby zmienić bębenek do 11 rzędowej? Piasta to shimano hb-mt410b.

Znalazłem bębenek DT SWISS . Będzie ok?

 

Dziękuję za odpowiedź!

Napisano

1. Wrzuciłeś nazwę piasty przedniej

2.  Dlaczego bębenek dt miałby pasować do piasty shimano?

3. Twoja piasta, prawdopodobnie fh-mt410b występuje wyłącznie z microspline

Albo zostajesz przy 12 albo przeplatasz koło albo wymieniasz koło

Napisano

Cóż, dla mnie też 12s nie jest żadną zaletą i też pierwsze co bym zrobił po zakupie kompletnego roweru to wywalenie 12 rzędowej grupy na rzecz 11 rzędowego 11-42, które pokrywa w 100% jeżdżoną przeze mnie okolicę. A jeżdżąc DUŻO koszty eksploatacji 12s są odczuwalnie wyższe niż przy 11s właśnie.

Napisano

Właśnie miałem o to samo zapytać.

@Trukas dlaczego chcesz robić downgrade?

@cervandes po co w takim razie kupować rower z 12s? Strzelam w ciemno, że wtedy przy zakupie dokładasz za "nowoczesny" napęd, mimo że nie ma to pokrycia w wartości komponentów.

Napisano
10 godzin temu, cervandes napisał:

na rzecz 11 rzędowego 11-42, które pokrywa w 100% jeżdżoną przeze mnie okolicę

Mam tą samą okolicę i moja 12rz 11-50 pokrywa moje potrzeby w 80-90%.

Takie stwierdzenia są zdecydowanie na wyrost, bo nawet nie wiemy gdzie @Trukas jeździ, jak jeździ i w ogóle o co chodzi z tą wymianą, czy ma już sprzęt i z jakiegoś powodu nie pasuje, czy dopiero się przymierza do kupienia.

@skom25
W wielu przypadkach nie ma innej możliwości. Np. pasuje ci zawieszenie, geometria ale w tym przedziale cenowym już tylko 12rz są. Weźmiesz taniej na 11rz, to będzie lipa z amorem, hamulcami itp.
Np. Trek Marlin ma napęd 2x7, 2x8, 1x10, 1x12, Caliber-y to już chyba same 1x12. Giant Talon 2x8, 2x9, 2x11, 1x12, wyższe modele to raz 1x10, reszta 1x12. Unibike ma 2x10 a potem od razu 1x12. Kross tutaj się wyłamuje i Level 5 i 7 są 1x11.

Napisano

Jest jeszcze Shimano 1x11 z kaseta 11-51. Niestety nie ma fajnych 11 rzędowych kaset (czytaj lekkich, dobrze postopniowanych  i z dużą rozpiętością) a spokojnie dało by się to zrobić (jeśli w 12rz da się upchnąć zakres 10-52 to w 11rz zakres 10-50 czy 11-50 byłby ekstra) tylko nie bardzo komukolwiek się to opłaca skoro można zarabiać grubą kasę na drogich i kapryśnych napędach 12rz. 

Napisano

Jak to jest z kapryśnością napędów 12s w porównaniu do 11s? Mam 12s i po 1200 km na razie nie narzekam. No i 12s chyba jest bardziej przyszłościowy, więc z czasem ceny eksploatacji 11s będą takie jak 12s.

Napisano

Jesli komuś wadzi zakres 510% to są kasety 12s 10-45 nawet lepiej zestopniowane. Od biedy da się do nich wyregulować obecną p. tył. Koszty owszem są wyższe niż 11s i nic tego nie zmieni.

Napisano
W dniu 27.05.2022 o 18:55, Mihau_ napisał:

Słabo to kupić rower na 12s i schodzić do 11

Powiedz to producentom rowerów, którzy dają głównie z 12s napędem. Myślałem, że tutaj są sprytne chłopaki😁 Podpowiem - znikomy wybór rowerów z setem 11s.

 

11s jest równie dobra, ale przede wszystkim tania w eksploatacji 

 

Napisano
22 godziny temu, Mihau_ napisał:

Więc po co kupować rower na 12s?

 

No i tu się zaczynają schody. Kupować nie ma sensu, bo jak chcę półkę karbon i XT to tylko 12s są już w ofercie, a budować nie ma jak, bo nie ma ram na rynku. 

Napisano

Nie rozumiem jaki macie kłopot. Zdjęte graty 12s z niejeżdżonego roweru sprzedadzą sie na pniu z nawiazką rekompensując nabycie napędu 11s. Ciekawą opcją może być napęd 11s z serii linkglide (manetka sl-m8130 działa instant release, pasuje do nowych klamek, nie ma multirelese).

Napisano
11 godzin temu, Dokumosa napisał:

Nie rozumiem jaki macie kłopot. Zdjęte graty 12s z niejeżdżonego roweru sprzedadzą sie na pniu z nawiazką rekompensując nabycie napędu 11s. Ciekawą opcją może być napęd 11s z serii linkglide (manetka sl-m8130 działa instant release, pasuje do nowych klamek, nie ma multirelese).

Ale Ty kumasz tematy rowerowe, a mimo tego tylko jedną stronę medalu opisujesz. Zdjąć i sprzedać. A co z tylnym kołem (piastą)? Co z gwarancją po przebudowaniu roweru? To nie jest takie hop siup i wydając naście tysia nie ułatwia sprawy.

Napisano

Na sprzedaży też się straci, bo takie części mimo że nowe*, to nie mają gwarancji producenta.

*nowe, chociaż tak nie do końca. Zamontowane, regulowane, obmacane i zdemontowane, to tak nie w pełni nowe.

Zgadzam się, że dość często lepsze komponenty = wyższa grupa napędu, nieodłącznie. Natomiast nie wiem czy bym się zdecydował na zmianę napędu. Teraz jest drogi, a za rok może wejść nowa grupa i będzie taniej. Kto wie. Dodatkowo, 12s to jednak nowość, przez długo będzie aktualna i będzie można liczyć na usprawnienia bez wymiany całego napędu.

Spojrzałem na ceny kaset i CS-M6100 to koszt około 450-500 zł. Łańcuch w okolicach 130 zł. W porównaniu do 11s, jest to około 200 zł różnicy łącznie, być może nawet mniej. Naprawdę warto sobie zawracać głowę takim kosztem, kiedy kupuje się rower za kilkanaście tysięcy?

Napisano
12 godzin temu, cervandes napisał:

a budować nie ma jak, bo nie ma ram na rynku

Bez przesady, w velo masz dostępną pełną rozmiarówkę w carbonie zarówno full jak i hardtail.

Z budową jest taki problem że w razie kradzieży lub szkody z OC sprawcy trzeba się gimnastykować by udowodnić wartość "zestawu części".

Napisano

Jedyne szeroko dostępne to Peak Carbon Boost 29, reszta to pojedyncze sztuki lub rozmiary S, XS.

23 godziny temu, Alsew napisał:

kapryśnych napędach 12rz

Co w nich kapryśnego?

49 minut temu, skom25 napisał:

Dodatkowo, 12s to jednak nowość

No nie przesadzajmy, pierwsze pojawiły się z 6 lat temu.

Są drogie, bo to top. No i obecnie jeszcze droższe, bo są duże braki w dostępności.
Sram SX powinien być tani ale widział ktoś kasety na rynku?

Napisano
Cytat

Co w nich kapryśnego?

Stosują tę samą metodę przesuwu przerzutki, tzn cięgno bowdena, za to mają mniejsze dystanse pomiędzy koronkami, przez co pogarsza się stosunek sygnał/szum. To zaś prowadzi do trudnejszej regulacji, częstszej losowej zmiany biegów i wymaga bardziej intensywnego utrzymania.

Jest to zwłaszcza widoczne jak porównasz rowery 7->8->9->10->11->12 - jest ewidentne, że im szersza kaseta i im gęściej rozłożone są zębatki, tym gorzej to wszystko działa. Moje 3x12 w krosiwie ... cóż, jest funkcjonalne, ale 3x10 w grawelu działa lepiej.

Nie wiem jak 12 rzędowa elektronika, więc się nie wypowiem :)

Napisano
Godzinę temu, zekker napisał:

Jedyne szeroko dostępne to Peak Carbon Boost 29, reszta to pojedyncze sztuki lub rozmiary S, XS.

Co w nich kapryśnego?

No nie przesadzajmy, pierwsze pojawiły się z 6 lat temu.

Są drogie, bo to top. No i obecnie jeszcze droższe, bo są duże braki w dostępności.
Sram SX powinien być tani ale widział ktoś kasety na rynku?

12s tańsze niż 10 czy 11s nie będzie. Dodatkowo komponenty szybciej się zużywają.

Co do ram to jest tego trochę. Z trailówek dostępne są rodzime octane one, dartmoory, ns bikes. Jak sję ma grubszy portfel to canyon, trek, spec. Można też się bawić w chińszczyznę.

Napisano
1 godzinę temu, uzurpator napisał:

Stosują tę samą metodę przesuwu przerzutki, tzn cięgno bowdena, za to mają mniejsze dystanse pomiędzy koronkami, przez co pogarsza się stosunek sygnał/szum. To zaś prowadzi do trudnejszej regulacji, częstszej losowej zmiany biegów i wymaga bardziej intensywnego utrzymania.

Jest to zwłaszcza widoczne jak porównasz rowery 7->8->9->10->11->12 - jest ewidentne, że im szersza kaseta i im gęściej rozłożone są zębatki, tym gorzej to wszystko działa. Moje 3x12 w krosiwie ... cóż, jest funkcjonalne, ale 3x10 w grawelu działa lepiej.

Nie wiem jak 12 rzędowa elektronika, więc się nie wypowiem :)

mówisz ze 9rzędowa sora działa lepiej niż 11 rzędowa ultegra? Nie mówiąc o nowej 12rzędowej? Uff, całe szczęście że mam Sorę :) 

Napisano
2 godziny temu, uzurpator napisał:

Stosują tę samą metodę przesuwu przerzutki, tzn cięgno bowdena, za to mają mniejsze dystanse pomiędzy koronkami, przez co pogarsza się stosunek sygnał/szum. To zaś prowadzi do trudnejszej regulacji, częstszej losowej zmiany biegów i wymaga bardziej intensywnego utrzymania.

Jest to zwłaszcza widoczne jak porównasz rowery 7->8->9->10->11->12 - jest ewidentne, że im szersza kaseta i im gęściej rozłożone są zębatki, tym gorzej to wszystko działa. Moje 3x12 w krosiwie ... cóż, jest funkcjonalne, ale 3x10 w grawelu działa lepiej.

Nie wiem jak 12 rzędowa elektronika, więc się nie wypowiem :)

Czekaj, zrobiłeś kombinację napędu z części które nie były do tego projektowane i wypowiadasz się o kulturze pracy? Seems legit.

Napisano
4 godziny temu, Mateusz_Brycki napisał:

mówisz ze 9rzędowa sora działa lepiej niż 11 rzędowa ultegra? Nie mówiąc o nowej 12rzędowej? Uff, całe szczęście że mam Sorę :) 

9 rzędowa Sora przerzuca tak samo dobrze jak 10 rzędowa ultegra. Za to moje doświadczenia z manetkami które ciągną kabel pod owijką są takie, że wąsate klamkomanetki działają o niebo lepiej, bo ten pokręcony sposób prowadzenia kabla dodaje mnóstwo tarcia.

@skom25

Cytat

Czekaj, zrobiłeś kombinację napędu z części które nie były do tego projektowane i wypowiadasz się o kulturze pracy? Seems legit.

Przejrzłeś mnie. Pracuję dla międzynarodowego żydopatriarchatu i nawet roweru nie mam.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...