Skocz do zawartości

[do 10 0000] cross lub gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry :)

Rower ma być dla mnie, 191 wzrostu ok 110 kg wagi. Ma służyć jedynie do weekendowych, 1-dniowych wypadów, ewentualnie codziennych przejażdżek po dniu pracy. Dobrze żeby był w miarę szybko dostępny w sprzedaży. Teren - obszar województwa lubelskiego (czyli nie płasko) drogi asfaltowe, utwardzone, ścieżki rowerowe, rzadko inne. Trudno mi się zdecydować co będzie dla mnie lepsze cross czy gravel. Cena nie jest najważniejszym kryterium ale dobrze żeby rower był opłacalny w swojej półce cenowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Cena nie jest najważniejszym kryterium ale dobrze żeby rower był opłacalny w swojej półce cenowej.

I już się sprawa komplikuje bo gravel na osprzęcie porównywalnym do crossa będzie prawie 2x droższy😁

 

Jak ci nie zależy na osiągach a wygodna pozycja podczas jazdy ma znaczenie to kup sobie crossa, jeśli rower ma być "sportowy" to sobie kup gravela - albo szosę z możliwością montażu szerszych opon jeśli nie masz zamiaru się za dużo tłuc po luźnych nawierzchniach. Swoją drogą z tego samego powodu lepszym wyborem od crossa może być fitness

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się poprosiłbym o podanie konkretnych modeli. Zwracam się też z prośbą do doświadczonych w temacie czy warto dokładać do dobrego crossa za 4-5 tys dodatkowe 4 tys aby nabyć dobrego gravela? Czy faktycznie jest to łatwiejsza, szybsza i lżejsza jazda? Ponadto poproszę o jakieś rekomendacje konkretnych modeli. Z tych co widziałem i są dostępne w moim rozmiarze L lub XL:

Giant Roam 0 rosewood

Unibike Zethos 2022

Trek dual sport 3 equipped

Kross evado 5.0 (wyższych modeli nie ma na ten moment)

NS Bikes RAG+ 2 700C

Trek domane al 4 disc

Romet Boreas 2

Canyon grail 6 lub 7

Jeśli macie inne propozycje, bardzo proszę. Pewnie znalazłoby się więcej w tym zestawieniu ale takie czasy, że nie ma rowerów, a nawet jak są to niekoniecznie w odpowiednim dla mnie rozmiarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, lubelak321 napisał:

Czy faktycznie jest to łatwiejsza, szybsza i lżejsza jazda?

Nie, tak, tak i nie.

Cross ma amortyzator i prostą kierownicę, co na początku czyni jazdę łatwiejszą. Gravel może mieć amor ale w 10k będzie z tym ciężko, a baranek wymaga przyzwyczajenia. Ale z czasem robi się wszystko jedno.

Gravel będzie szybszy plus minus na oko od 1km/h do w porywach może 4km/h przy tej samej mocy. Ale bardziej 1-2.

Gravel waży mniej, więc lepiej przyśpiesza, a baranek w dolnym chwycie daje mniejsze opory i niemalże jedzie sam. Cross za to powinien mieć trochę lżejsze przełożenia więc jak się trafi 15%+ nachylenia to zalety gravela na brak nogi nie pomogą. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tu już powyżej napisano, pod czym się podpisuje, wygodniej będzie na cross'ie, i będzie on też lepiej wyposażony od gravel'a w tej samej cenie. Właściwie taki budżet to już najwyższa półka dla kategorii cross, podczas gdy w grupie gravel to półka "średnia wyższa".

Gravel ogólnie, bo oczywiście są wyjątki, będzie bardziej sportowy, pozycja będzie bardziej pochylona, a ma to wpływ na trochę lżejszą jazdę przy większych prędkościach bo są mniejsze opory powietrza. Ale jest to pozycja która nie wszystkim pasuje. Poniżej takie porównanie oferty 4 popularnych marek. Oczywiście tych możliwości jest więcej. Są też marki polskie z dobrą oferta jak Kross, Romet czy Unibike.

Przykłady:

Cross - Canyona Pathlite 7 z pełnym Shimano XT, nawet hamulce. Tylko napęd 1x12. A do wykorzystania budżetu jeszcze zostaje sporo.

https://www.canyon.com/pl-pl/rower-hybrydowy/rowery-trekkingowe/pathlite/pathlite-7/2794.html?dwvar_2794_pv_rahmenfarbe=BK

Cross - Giant Roam 0 - tu napęd mieszany, XT tylko z tyłu, 2x11, też powietrzny amortyzator. Giant droższego nie ma...

https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-disc-0-2022

Merida Crossway - 3x10, XT.

https://pl.author.eu/crossowe/rowery/author-synergy-2021-ua42938701

Cross - Author Synergy - napęd 3x10, rama carbon.

https://pl.author.eu/crossowe/rowery/author-synergy-2021-ua42938701

A z graveli:

Canton Grizl - GRX 400 2x10, rama carbon. Drożej 2tys. od najdroższego crossa tej marki.

https://www.canyon.com/pl-pl/grizl-cf-sl-6/50016980.html?gclid=CjwKCAjwx46TBhBhEiwArA_DjCUTi-Z5sV85k_SsCuub_evVgy3-x4N_XXww1g8Lvm_eK1bEvguX8xoCie0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Giant Revolt 1 - rama alu, GRX400 2x10, korba FSA Jw drożej 2tys. od crossa w Giant.

https://www.giant-bicycles.com/pl/revolt-1-2022

Merida Silex 600 - GRX600 1x11, alu rama. Tu tylko 1tys. droższy niż cross i lepsze od powyższych wyposażenie. Rower specyficzny, z "wygodną" geometrią tzn dość wyprostowaną.

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/3118/silex-600

Author Aura XR6 - GRX800/600 2x11, alu rama, delikatnie nad budżet.

https://pl.author.eu/gravel/gravel/author-aura-xr6-2021-ua42941502

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pomoc :)

Za niektórymi z proponowanych trzeba pytać w stacjonarnych sklepach, online ich nie ma. Muszę jakoś sobie zawęzić ten wybór, zatem odpuśćmy sobie gravele. Może jak się wkręcę, za rok, dwa dokupię/zamienię na gravela.

Giant roam 0 - ogółem dobry sprzęt ale dyskusyjna jego opłacalność (cena a co dostajemy za nią),

Canyon Pathlite 7 - bardzo ciekawy, jednak może warto też rozważyć wersję 5 albo 6? Są wyraźnie tańsze.

O cube i merida trzeba pytać, może jutro będę wiedział, czy da się je kupić w moim mieście.

Co do carbonowych trochę się obawiam o tę możliwość uszkodzenia, podobno są delikatniejsze od stalowych lub aluminiowych, ponadto jeszcze kwestia ich ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pathlite 7 ma zintegrowany kokpit, co w takim rowerze jest trochę bez sensu. Tylko utrudnia dopasowanie roweru pod siebie bez wymiany całej kierownicy. Pathlite to też rower z nieco bardziej pochyloną pozycją niż klasyczny cross, taki trochę bardziej fitness z amortyzatorem. 

Giant cenowo wypada całkiem dobrze, ale ma też trochę dziwnych i niestandardowych rozwiązań. Korba no-name, bo najpopularniejsi producenci nie mają nic w tym rozmiarze. Nie wiem nawet, czy tam są wymienne blaty czy nie. Sztyca D-fuse, wynalazek Gianta. Plus, że karbonowa, ale jak sobie zechcesz zamontować sztycę amortyzowaną to w tym rowerze już nie założysz. Opony też nietypowe ze zintegrowaną dętką, ale to zawsze można wymienić. 

Jeśli masz możliwość przymierzyć się do tego Unibike Zethos i będzie Ci pasować jego klasyczna geometria, to jest to ciekawa opcja. Nawet uwzgędniając koszt wymiany amortyzatora na coś z wyższej półki wychodzi taniej niż taka Merida, a do reszty osprzętu ciężko się przyczepić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako nowy właściciel Marina DSX 2, mogę go tylko polecić. Jeśli uda Ci się go upolować to sie nie zastanawiaj, o ile wygląd Ci odpowiada. Jest szybki i wjedzie wszędzie, czyli uniwersalny. Jedyne co ja zrobię w moim, to dokupiłem "rogi" żeby mieć więcej możliwości chwytu, a tak poza tym...super 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, some1 napisał:

Pathlite 7 ma zintegrowany kokpit, co w takim rowerze jest trochę bez sensu. Tylko utrudnia dopasowanie roweru pod siebie bez wymiany całej kierownicy.

Zgadza się, że ten kokpit to  minus. Natomiast jego wymiana to kwestia dosłownie kilkunastu minut i będzie kosztować niewiele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...