JakubMa Napisano 20 Marca 2021 Napisano 20 Marca 2021 Dzień dobry, szukam porad na temat bicykla. Przymierzam się do budowy owego asymetrycznego cudeńka od samego początku do samego końca. Zrobienie ramy nie jest problemem, nie raz robiłem ramy( stal), tylne koło będzie z roweru dziecięcego. Problemem jest przednie koło 48" lub 50". Bez niego nie mogę zacząć robić czegokolwiek, bo trzeba zachować odpowiednie kąty i odległości dla nóg. Problemy z jakimi się napotkałem: 1. Giąć rurę w rynnę, po czym w okrąg i zaspawać, btw. ma ktoś projekt takiego Rynno kształtownika do zespawania? Czy jednak zgiąć rurę wodkan stalówkę w okrąg i diaxem odciąć połowę? Jest jeszcze trzecia opcja kupić obręcz gotową, tylko gdzie ja znajdę obręcze 48-50 cali? Obwód zewnętrzny obręczy +-380cm. 2. Szprychy: spawać dwie 300mm w jedną i jak to zrobić by było bezpieczne, czy zrobić szprychy samemu, bądź gdzie kupić szprychy najlepiej 700mm? 3 piasta- jakieś tańsze propozycje? 4 ogumienie: miałem pomysły dwa: wąż ogrodowy albo wąż gumowy do przepompowywania produktów ropopochodnych w rolnictwie- bardzo gruby z zewnątrz, a w środku drut wejdzie. Czy lepiej kupić z Anglii dedykowane i gdzie? Max 200pln na gumę mogę dać. Po zrobieniu koła reszta jest super prosta. Dzięki ps. Pisałem już do tajemniczej firmy z Łodzi, na razie cisza, sądzę, że jak co to i tak cena pewnie mnie powali na ziemię. Cytuj
Dokumosa Napisano 20 Marca 2021 Napisano 20 Marca 2021 Gotowe obręcze i piasty (tak, musi być specyficzna) znajdziesz w UDCPennyFarthings, gumy bez problemu zakupisz na ebay'u (cena trochę zwala z nóg... ale kto powiedział, że to tanie hobby). Cytuj
Mihau_ Napisano 20 Marca 2021 Napisano 20 Marca 2021 Do powieszenia na ścianie zrób z byle czego aby miało kształt. Bo to co opisujesz to proszenie się o ciężkie kalectwo. Szprychy spawać? "Opona" z węża ogrodowego? 2 Cytuj
JakubMa Napisano 21 Marca 2021 Autor Napisano 21 Marca 2021 A więc tak, po wielo godzinnych poszukiwaniach mam takie przemyślenia: obręcz z rury stalowej gięta maszynowo w U a potem w O i zaspawana- będzie cacy. Szprychy 300mm chcę połączyć mosiężnym łącznikiem z nagwintowanego walca. Co do opony to pozostaję przy wężu 30 mm z zewnątrz średnica i 10 wewnątrz, w środku tego drut i piasek- jak to robiono kiedyś. Niepewny jeszcze jestem piasty.... myślałem, żeby dowiercić do torowej 32 kolejne 32 dziury, powinno wejść, jak to się będzie miało do jej wytrzymałości? Cytuj
JakubMa Napisano 21 Marca 2021 Autor Napisano 21 Marca 2021 19 godzin temu, Mihau_ napisał: Do powieszenia na ścianie zrób z byle czego aby miało kształt. Bo to co opisujesz to proszenie się o ciężkie kalectwo. Szprychy spawać? "Opona" z węża ogrodowego? tak, wąż ogrodowy był głupim pomysłem. Coś gdzieś zasłyszane na forum poziomym. Dlatego wybrałem wąż do przepompowywania. Ramę spawać migomatem nie? MMA sądzę, że dużo za słabe będzie. Pozostaje jeszcze konstrukcja steru. Może tak jak było w standardowych modelach z 1886? tj zrobienie takiej kieszeni od boku a od góry zakręcenie jak największą śrubą, chyba będzie mocniejsze niż stylizowanie się na dzisiejsze stery. Wtedy też nie muszę dawać żadnych łożysk, a stabilność zapewnia wtedy...tarcie. Bądź co bądź, bardzo przemyślana ta konstrukcja była. M20 * załóżmy 80mm powinna wytrzymać. Cytuj
Dokumosa Napisano 21 Marca 2021 Napisano 21 Marca 2021 Jak czytam te plany to myślę, że najlepiej będzie pasował wąż boa, pyton ostatecznie strażacki ;). To nawet nie będzie wyglądało powieszone na ścianie. O jeździe nie ma mowy. 1 Cytuj
JakubMa Napisano 21 Marca 2021 Autor Napisano 21 Marca 2021 Cytat O jeździe nie ma mowy. Dlaczego tak sądzisz? Węże gumowe do tłoczenia ropy mają ścianki grubości 5-8mm, w środku koło 4-5mm, wypełnione piaskiem. Guma naciągnięta drutem, związane i zbite by przykryć 'szew'. Bądź co bądź właśnie tak montuje się każdą gumę w bicyklu( nie licząc piasku, bo to pomysł Duńczyków, podobno wspaniały) Dodatkowo dodam butapren na łączeniu, by się piasek nie wysypywał( co również Duńczyk zaleca) Choć sądzę, że i bez piasku da radę. Zdaję sobie sprawę, że będzie to kilkaset roboczo godzin. Nie rozumiem, czemu o jeździe nie ma mowy? Wszystko będzie policzone. Pozostają dylematy typu mostek wpuszczany bokiem, czy górą, koło tylne 16, czy 12". Cytuj
Dokumosa Napisano 21 Marca 2021 Napisano 21 Marca 2021 (edytowane) Ja widzę takie problemy: - trudno dzisiaj o kowala, który zrobi obręcz - piastę musisz kupić do takiego właśnie roweru bo żadna współczesna nie podejdzie (musi być bardzo szeroka i łożyskowana w ramie) - musi być jakaś namiastka łożyskowania w główce i z oporami wzdłużnymi - rama nie może być pospawana z rury wod/Jak - polecam zdecydowanie zakup dedykowanego ogumienia zrobionego zgodnie z trendami epoki (250-300EUR/szt) Edytowane 21 Marca 2021 przez Dokumosa Cytuj
JakubMa Napisano 21 Marca 2021 Autor Napisano 21 Marca 2021 Nie pomyślałem o kowalu hmm, mam możliwość zrobienia na giętarce CNC, więc problem obręczy uciekł. Piastę zastosuję od monocyklu 48 otworów, muszę tylko policzyć jaka będzie różnica rozkładu sił w stosunku do 64 H Rozwiniesz proszę kwestię steru, bo nie do końca wiem jak to technologiczne ugryźć Rodzaj materiału na rury- stalowa 1,5 albo 2mm grubość ścianki wystarczy? Średnica 20mm, będzie ok? Cytuj
Dokumosa Napisano 21 Marca 2021 Napisano 21 Marca 2021 Przy kole o średnicy 50-56" piasta od monocyklu spowoduje złożenie się koła w pół. Kołnierze muszą być o wiele bardziej odsunięte od siebie. Obręcz gieta z rury (już pomijam jakość dzisiejszych ogólnie dostępnhch rur, które przy próbie profilowania rozlezą się na szwie) będzie licha. W kazdym razie i tak musisz walcować żeby uzyskać profil więc lepiej użyć stali cromo i łatwiej z płaskownika. Spawasz płaskownik w okrąg odpowiedniej średnicy i dopiero potem walcujesz stosując odpowiednie koła w celu uzyskania profilu obręczy. Cytuj
JakubMa Napisano 21 Marca 2021 Autor Napisano 21 Marca 2021 Robiąc taką piastę na tokarce- w takim razie ile cali muszę mieć długość piasty? Cytuj
Dokumosa Napisano 21 Marca 2021 Napisano 21 Marca 2021 (edytowane) Czemu tak się boisz rozejrzeć co rynek oferuje do takiego pojazdu... https://www.unicycle.co.uk/udc-penny-farthing-isis-hub-64-hole-black.html ... i montujesz przede wszystkim standardowe korby, bo bez kowala... Poza tym masz tam obręcze jakie sobie życzysz (kilka rozmiarów do 56" włącznie), opony w znośnej cenie, szprychy... a nawet gotowe takie pojazdy. Edytowane 21 Marca 2021 przez Dokumosa Cytuj
JakubMa Napisano 22 Marca 2021 Autor Napisano 22 Marca 2021 na UDC są fajne rzeczy- wiem, ale cena 175 funtów za obręcz to duże przegięcie. 200 złotych i to na zamówienie jest logiczną ceną, ale nie 1k piasta drugie tyle, szprychy kolejne, i tysiąc do tysiąca i mamy Tarmaca hahaha, budżet na całość to 1k, Cytuj
woojj Napisano 22 Marca 2021 Napisano 22 Marca 2021 Budowa takiego bicycla to wyzwanie i jeśli nie masz zbyt wielkiego doświadczenia trudności będą się piętrzyły ;-(( Co do łączenia szprych, pamiętaj że gwint na szprychach jest walcowany. Jeśli nie stać cię na sprawdzone rozwiązania i masz dobre zaplecze maszynowe to sobie poradzisz. Tokarze dziś nie pracują za flaszkę. Ale ciekaw jestem, będę śledził.... Cytuj
J67 Napisano 20 Kwietnia 2021 Napisano 20 Kwietnia 2021 Obejrzyj sobie jakiś bicykl w muzeum. Szprychy są z drutu 3 mm, a może nawet ciut gubszego. Zaplot w słońce, wkręcane w piastę, od strony obręczy rozklepany grzybek. Piasta bardzo szekoka. Nie mierzyłem, ale tak, czy tak - trzeba robić, albo kupić dedykowaną. Opona z węża, to wcale nie głupi pomysł, ale... pod warunkiem, że masz dostęp do wtryskarki i tworzywa: poliuretan. Wtryśnięte w taki wąż bez ciśnienia daje dość twardą, sprężystą piankę. Zrobiłem kiedyś w ten sposób nietypową sprężynę i działała lepiej niż stalowa. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.