Rafix Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Mam (prawdopodobnie) takie piasty trekkingowe/crossowe: http://img.bazarek.pl/70201/6713/591708/902586474f43fc55cbd4f.jpg Od jakiegoś razu czasem coś stuknęło w napędzie. W końcu po wyszarpaniu wszystkiego co się dało zdjąłem koło i znalazłem winowajcę - lekki luz na bębenku, na którym osadzona jest kaseta. Jeszcze nie rozebrałem, muszę kupić lepsze imbusy, aby odkręcić blokadę konusa/dekielka (ten imbus 2, które mam, to jakieś chińskie 2mm). Natomiast wstępnie zapytam - czy możliwe, że jedno łożysko maszynowe już się wyrobiło, czy zdarza się luz między 2 bieżniami kulkowymi i zwyczajnie da się to jakoś zlikwidować? Pierwszy raz będę miał styczność z łożyskami maszynowymi zmieszanymi z kulkowymi w piastach.
woojj Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Mogą być maszyny zużyte, jak i bębenek wywalony.... rozebrać całość. Jaki przebieg ma piasta???
Dokumosa Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Ta piasta co podlinkowałeś ma bębenek a'la shimano osadzony na łożyskach kulkowych (nie "maszynach"). Kasowanie luzu bębenka poprzez usuwanie podkładek oznaczonych nr 10.
Rafix Napisano 23 Października 2017 Autor Napisano 23 Października 2017 Nie wiem ile km, na pewno można policzyć w tysiącach. Mówisz o usunięciu jednej z podkładek, tzn że zmniejsza się dystans bębenka od mechanizmu zapadkowego i głębiej nakręca ten konus?? Tak na moje oko to właśnie wyglądało jakby sam bębenek działał na 1 maszynowym i 1 kulkowym, a przy obręczy było tylko kulkowe od strony napędu i maszynowe od strony przeciwnej.
Dokumosa Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Układ łożysk jest nieco przekombinowany bo masz łożysko maszynowe w korpusie piasty (od strony przeciwnapędowej), bębenek w klasycznym układzie na dwóch łożyskach kulkowych oraz drugie łożysko osi piasty wciśnięte w korpus bębenka (analogicznie jak w piastach shimano tyle, że tam wszędzie kulki). W takim układzie łożyska kulkowe bębenka przenoszą również obciążenia związane z samym kołem bo bębęnek nie jest sztywno skręcony z korpusem piasty (co logiczne) a drugie łożysko osi piasty jest osadzone właśnie w bębenku. W piastach gdzie są 4 maszynówki najczęściej oś jest przelotowa na całej dł, korpus piasty ma swoje 2 łożyska (i te przenoszą tylko siły z obręczy na oś) oraz 2 łożyska nanktóruch oadzony jest bębenek ale te prznoszą tylko siły pocjodzące z napędu.
cervandes Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Toż to piasta 802SB, mam taką samą. Po około 8kkm musiałem wywalić najcieńszą podkładkę, bo bębenek pływał i zaczął stukać. Zjechałem póki co około 1500km od czasu wyjęcia podkładki i wszystko wydaje się działać nadal poprawnie.
Rafix Napisano 23 Października 2017 Autor Napisano 23 Października 2017 Toż to piasta 802SB, mam taką samą. Po około 8kkm musiałem wywalić najcieńszą podkładkę, bo bębenek pływał i zaczął stukać. Zjechałem póki co około 1500km od czasu wyjęcia podkładki i wszystko wydaje się działać nadal poprawnie.U mnie przebieg może się zgadzać, jest podobny. Więc już wiem czego szukać przy czyszczeniu.
woojj Napisano 23 Października 2017 Napisano 23 Października 2017 Najtrudniej będzie rozkręcić bębenek. Po wybiciu łożyska masz taką nakrętkę z 2 wpustami -odkręcasz w lewo!!!. Najlepiej użyć klucza http://allegro.pl/klucz-superb-do-bebenka-grzechotki-shimano-novatec-i7006378200.html Ja mam wycięty płaskownik z dobrej stali. Wkręcam go w imadło i i odkręcam całym kołem.
Rafix Napisano 23 Października 2017 Autor Napisano 23 Października 2017 Najtrudniej będzie rozkręcić bębenek. Po wybiciu łożyska masz taką nakrętkę z 2 wpustami -odkręcasz w lewo!!!. Mówisz o elemencie nr 7? Aż tak mocno trzyma? Tylko czy to jest wymagane do ściągnięcia bębenka, czy tylko ewentualnie wybicia i wymiany łożyska?
Dokumosa Napisano 24 Października 2017 Napisano 24 Października 2017 Pierścień oznaczony nr 7 trzyma w kupie cały bębenek, po jego rozkręceniu będziesz mógł ściągnąć korpus bębenka i dostać się do kulek i zapadek.
woojj Napisano 24 Października 2017 Napisano 24 Października 2017 odkręcasz w lewo!!!. nie wiem co ja pisze...... oczywiście w PRAWO. Chyba wczoraj za bardzo zmęczony byłem.
cervandes Napisano 24 Października 2017 Napisano 24 Października 2017 Ano, w prawo się odkręca. Bębenka nie trzeba odkręcać od piasty żeby go odkręcić, wystarczy wykręcić ten pierścień - bieżnię, w którą wchodzi łożysko 6000. Trzeba pilnować kulek, bo ich tam troszkę siedzi i lubią spierniczać. I na koniec ciekawostka, liczba kulek jest niesymetryczna między bieżniami. 25 po stronie końca osi i 27 po stronie środka piasty o ile mnie pamięć nie myli. W razie czego sam bębenek jest dostępny na allegro.
Rafix Napisano 24 Października 2017 Autor Napisano 24 Października 2017 Dzięki za rady. Mam 3 ręczniki robocze i stary głośnik, więc żadna nie ucieknie
Rafix Napisano 27 Października 2017 Autor Napisano 27 Października 2017 Jesteście pewni, że bieżnię numer 7 odkręca się w prawo? Przecież to jest jakaś masakra, nie da się tego ruszyć. Wolnobieg tak się nie dokręci. Zalałem CX80, może coś puści do jutra, bo ja już nie mam pomysłu na to. Łożyska maszynowe sprawdziłem, chodzą cicho i lekko. Luz jest na pewno na bębenku. Gdyby były uszkodzone, to cała os by się ruszała. I tak swoją drogą - 2 klucze 2mm które mam, to jest wielkie G, a nie 2 mm. Może jakaś 1,8 mm. Nie wiem kto robi taki badziew. Odkręciłem podręcznym miniaturowym imbusem Accenta, który wożę w sakwie.
gtb Napisano 27 Października 2017 Napisano 27 Października 2017 Tak , na pewno w prawo ale w większości przypadków jest to dość mozolna praca (czasami trzeba użyć przedłużki dla zwiększenia dźwigni). Tu masz fajny manual jak przeserwisować bębenek https://www.endurorider.pl/jak-rozebrac-bebenek-piascie-shimano-instrukcja/ (to jest na przykładzie shimano , ale twój konstrukcyjnie jest identyczny).
cervandes Napisano 28 Października 2017 Napisano 28 Października 2017 https://www.forumrowerowe.org/topic/106440-piasta-bebenek-novatec-nt-802sb/ rzeźniol potwierdza, że bieżnia ma lewy gwint pojawia się temat ilości kulek... Ja sobie zamiast klucza dorobiłem taki konkretny płaskownik, idealnie na wymiar wyżłobień w misce. Wkładam płaskownik w imadło "kluczem" do góry. Na to wkładam koło bez łożyska w misce i kręcę kołem.
Rafix Napisano 28 Października 2017 Autor Napisano 28 Października 2017 Ja się poddaje, tego nie da się ruszyć nawet z pół metrowym ramieniem, robiąc nawet w 2 osoby na 2 klucze (żabka i zwykły). Można wymienić cały bębenek? Po prostu wykręcić i wymienić?
gtb Napisano 28 Października 2017 Napisano 28 Października 2017 Tak , można http://www.rowerowyraj.pl/bebenki-novatec/292-bebenek-novatec-cb-s1c-smn-st.html?search_query=bebenk&results=14 ale po czasie w nowym luz też wystąpi i problem powróci.
Rafix Napisano 28 Października 2017 Autor Napisano 28 Października 2017 Dzięki. Jest zawsze szansa, że kolejny nie będzie "zaspawany". I w którą stronę wykręcać cały bębenek patrząc od strony napędu? Już normalnie?
gtb Napisano 28 Października 2017 Napisano 28 Października 2017 Bębenek z piasty wykręcasz "normalnie" - w lewo.
wojtek.jj.7 Napisano 26 Listopada 2017 Napisano 26 Listopada 2017 Układ łożysk jest nieco przekombinowany bo masz łożysko maszynowe w korpusie piasty (od strony przeciwnapędowej), bębenek w klasycznym układzie na dwóch łożyskach kulkowych oraz drugie łożysko osi piasty wciśnięte w korpus bębenka (analogicznie jak w piastach shimano tyle, że tam wszędzie kulki). W takim układzie łożyska kulkowe bębenka przenoszą również obciążenia związane z samym kołem bo bębęnek nie jest sztywno skręcony z korpusem piasty (co logiczne) a drugie łożysko osi piasty jest osadzone właśnie w bębenku. W piastach gdzie są 4 maszynówki najczęściej oś jest przelotowa na całej dł, korpus piasty ma swoje 2 łożyska (i te przenoszą tylko siły z obręczy na oś) oraz 2 łożyska nanktóruch oadzony jest bębenek ale te prznoszą tylko siły pocjodzące z napędu.Pozwolę się nie zgodzić, gdyż gniazdo łożyska po stronie napędowej jest przykrecowe do wewnętrznej części bebenka a ta z kolei do piasty. Można by zresztą skręcić to bez zewnętrznej części bebenka i os była by kompletna. Koło się krecilo. Wysłane z mojego m2 note przy użyciu Tapatalka
Dokumosa Napisano 26 Listopada 2017 Napisano 26 Listopada 2017 Masz rację. Rdzeń bębenka w tym układzie jest sztywno skręcony z korpusem piasty a łożysko po stronie napędowej jest osadzone właśnie w nim a nie samym bębenku.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.