Skocz do zawartości

[geometria] Porównanie geometrii popularnych modeli


Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów. W związku z licznymi pytaniami na temat geometrii postanowiłem trochę pobawić się w arkuszu kalkulacyjnym. Stworzyłem zestawienie geometrii popularnych modeli szosowych, których ceny katalogowe zaczynają się od 2400-4200zł. Czyli chyba najpopularniejszej kwoty za którą kupowany jest nowy szosowy rower. Rowery w zestawieniu mają:

  • aluminiową ramę (droższe Cube Attain są karbonowe)
  • kierownicę typu "baranek"
  • klamkomanetki

Metodologia - rozmiary ram podzieliłem na 6 kategorii. Umieszczając rower w danej kategorii na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Przy niektórych modelach pominąłem rozmiary XXS oraz XXL.

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

Pamiętać należy jeszcze o tym, że podkładki pod mostkiem na rurze sterowej umożliwiają istotną regulację pozycji kolarza (3cm podkładek - stack to reach ratio mniej większe o 0,07)

Również istotna jest długość mostka oraz kąt nachylenia mostka.

 

Pytanie - jakie modele jeszcze warto dodać do zestawienia? (Tylko nie można bardzo dużo bo straci czytelność.)

 

Info. Nie ma Romet Huragan ani Kellys. Romet nie podaje dokładniej geometrii. Kellys nie podaję stack ani reach.

t3qp3qgpikqr.jpg

 

tabela z danymi (warto sprawdzić rozmiar górnej rury):

283yi5vwgvah.jpg

 

Edytowane przez Wojtek_Trek
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swietna robota. Proponuję żeby jakiś mod podkleil ten post, i żeby dodawać w temacie tylko konkretne informacje żeby nie było burdelu. Z obowiązkiem przeczytania go zanim założysz się nowy temat ;) bo większość pytań się powtarza i ciągle pisze się i czyta to samo.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy są jakieś miejsca w czeluściach Internetu gdzie można takie dane znaleźć?
 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

 

 

Romet jak najbardziej podaje rozmiary i geometrię, ale bez stack i reach, niestety. Dane do znalezienia w katalogu pdf na stronie rometa. Niestety katalog ma 115 stron i 81MB!

 

Edytowane przez Kolmark
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

Stack - odleglosc pomiedzy srodkiem suportu a gorna krawedzia glowki ramy, mierzona w pionie.

Reach - odleglosc od srodka suportu do osi główki ramy w jej najwyzszym polozeniu, mierzone w poziomie.

Po polskiemu, parametry pokazujace pozycje przodu ramy w pionie i poziomie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeżeli dobrze rozumiem tabelkę, to Trek 1.1 dla rozmiaru ML (56) jest bardziej sportowy a B'Twin bardziej endurance, tak ? Prosiłbym o potwierdzenie :)

 

Generalnie świetna robota, także proponuję aby temat przypiąć i rozwijać :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, dzięki, nie byłem pewien, że dobrze to rozumiem :)

Jeżdżąc na Treku (moja pierwsza szosa) nawet nie zdawałem sobie sprawy, że jest "mało endurance", choć coś takiego przed zakupem wspominał sprzedawca w sklepie, chętnie kiedyś porównam do B'Twina ;)

Edytowane przez Gość
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.

 

I jeszcze : jeśli to możliwe, to prosiłbym o dodanie takich rowerów :

 

- spec tarmac sl4 2017

- canondale synapse carbon tiagra 2017

- btwin ultra

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Edytowane przez PiotrKaaaaaaaaaaa
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1.

 

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

Musiałem jakoś ujednolicić dane do wykresu. Podział na rozmiary był na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Po prostu rozmiar M/L Focusa Cayo jest stosunkowo duży do ram innych producentów w rozmiarze M/L. Rama XL w Cayo jest stosunkowo mała w porównaniu do ram XL innych producentów. Stąd na wykresie dziura w rozmiarówce Cayo.

 

2.

 

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.
 

Jest przecież napisane. Regulacja jest też możliwa poprzez wymianę mostka, przestawianie podkładek na rurze sterowej. Samo stack to reach ratio jest ścisłym parametrem opisującym charakterystykę danej ramy.

Będzie to wyraźnie odczuwalne przez każdego. Im ktoś mniej porozciągany i im ktoś ma większą klatę i ogólnie dużą górną część ciała tym będzie mocniej odczuwał zmianę geometrii. Większa masa to bardziej obciążony kręgosłup ale i nadgarstki które muszą podtrzymywać większy ciężar poprzez chwyt kierownicy.

 

 

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

 

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Z bierzącego, 2017. Faktycznie geometria potrafi się zmieniać w modelach wraz z rocznikami. Wykres jest poglądowy i nie należy go traktować jako wyrocznię. Nie jestem w stanie tutaj umieścić więcej modeli, ponieważ będzie on wtedy nieczytelny. Można samemu odpalić kalkulator i sprawdzić jak dany model wygląda na tle innych modeli.

 

- spec tarmac sl4 2017- rozmiar L = tth 583mm, stack to reach ratio 1,47
- canondale synapse carbon tiagra 2017 - tth 581mm, stack to reach ratio 1,68

- btwin ultra - XL = tth 585mm, stack to reach ratio 1,48

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozmieniałem dużo. xlsa i obrazek można wziąć z https://1drv.ms/f/s!Ai0Jx20_iaK7hyR7xWI1vkmagjCT

 

Teraz obrazek wygląda tak:

 

post-206488-0-21740000-1505989496_thumb.png

 

Większy rozmiar:

 

post-206488-0-36660500-1505989745_thumb.jpg


Zdaje się, że forum zmienia rozmiary zdjęć, więc oto link do większego zdjęcia:

 

36511647984_36abd4e5e7_o.jpg

Edytowane przez PiotrKaaaaaaaaaaa
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzie jest błąd w tym rozumowaniu? Niby wszystko jasne stack to reach ratio i wszystko. Ale producenci są idiotami i nie wiedzą jaki typ roweru ma ich konkretny model? Jedynie Focus Cayo nie zmienią swojej geometrii w zależności od rozmiaru. Na logikę wykresy powinny być w miarę poziome dla danego modelu a tutaj prawie wszystkie są strome. O co więc biega?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...
  • 7 miesięcy temu...

Proszę o pomoc w dopasowaniu rozmiaru, osoby znające się i ogarniające temat geometrii roweru. 
Planuje kupić rower przełajowy marki Specialized Crux. Jakis czas temu jezdzilem rowerem Cannondale Caadx w rozm. 54 i bylo dobrze.
Do wyboru mam Specialized Cruxa w dwóch rozmiarach 54 lub 56 ?
Chciałbym abyście odpowiedzieli mi na pytanie, czy geometria Cannondale Caadx w rozmiarze 54  jest bliżej do geometrii Specialized Crux w rozmiarze 54 czy 56 ?  Bo nie wiem na który rozmiar się zdecydować...

Przesyłam dla porównania geometrie obydwu rowerów

01.jpg

011.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Podobna zawartość

    • Przez pjurak
      Witam, czy ktoś orientuje się czy do ramy accent furious można zamontować hamulce szosowe typu pivot, np. shimano tiagra? 
      W widelcu i ramie są otwory ale nie mam pojęcia czy otwory są wyłącznie pod błotniki czy można również montować hamulec szosowy.
      Producent milczy w tym temacie, jest tylko info, ze do ramy pasuje hamulce tarczowe PM.
    • Przez roberikrowerem1
      Hej, w moim rowerze z lat 80 brakuje przerzutki. Potrzebuję przerzutkę tylną , która obsłuży 6 przełożeń z tyłu.  Jest to rower szosowy, szukam przerzutki do okolo 120 zł, która będzie pasowała na moje mocowanie do ramy to to  pierwsze u góry z lewej strony. Nie ma haka ani nic. Prosze o pomoc.
       
      2. czy na pewno wejdą koła na obręcz 20mm. mierzone od scianki do scianki?  wcześniej na tych kolach byl rozmiar 37-622  teraz chcialbym 28-622 czy da radę?
      Z góry dziękuję 
    • Przez AXeLL1
      Witam, 
      Poszukuję Pedałów Spd+Platforma z drugiej strony, jaki model i producenta polecacie najbardziej? Dodam że pedały napędzały by vento 5.0 i prawdopodobnie będą używane z butami mtb [ zależy mi na cywilnym wyglądzie buta z racji tego że rower będzie mi służyć jako środek transportu]
      swoją drogą jakie buty polecacie? tak do 200zł max, buty z decathlonu za 150zł mają jakiś sens? 
    • Przez boch3n
      Cześć,
      tak jak wielu przede mną, przymierzam się do zakupu pierwszej szosy. Rower ma mi posłużyć przez najbliższe dwa lata w przygotowaniach do triathlonu, więc tyle samo czasu będzie spędzał na trenażerze w pokoju co na zewnątrz. Najpewniej za 2 lata kupię coś lepszego, już pod starty w zawodach, a póki co chcę robić nogę.
      Mój limit to tysiąc euro, no może 1200 maks. W związku z tym zacząłem się zastanawiać czy kupić nówkę ze sklepu czy lepiej używkę? Nie mam żadnego doświadczenia, więc serwis i gwarancja ze sklepu to dla mnie dodatkowy plus. Nie potrafię również ocenić jakości używki, więc muszę posiłkować się tym co jest na zdjęciach i ewentualnie tym co mi podpowiecie. 
       
      No więc do brzegu. Jeżeli chodzi o nówki to myślę nad dwoma modelami:
      EDR AF 105 VAN RYSEL lub Giant Contend SL 2 2020:
      https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wielrenfiets-edr-af-shimano-105-zwart/_/R-p-305449?mc=8529300&gclid=CjwKCAiAo5qABhBdEiwAOtGmbllBbrubsCAev1JYGHWFURF0m8qvsLBuYI3sMQEXsg5a7f3El0qSjhoCZlIQAvD_BwE
      https://sprint-rowery.pl/rower-szosowy-giant-contend-sl-2-2020
      A może powinienem zwrócić uwagę na jeszcze inne modele, np. Trek Domane AL 3? 
       
      Co do używek to jest tu kilka, które szczególnie mi się podobają:
      Cube Agree GTC, rocznik 2016. Cena ok. 1100 euro. Karbon, kilka modyfikacji.
      https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1652794818-cube-agree-gtc-full-carbon-56cm-racefiets-shimano-105.html?previousPage=lr
      Tutaj inny Cube Agree GTC. Trochę tańszy niż poprzednik.
      https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1609540825-cube-agree-gtc-maat-56.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
      Trek Emonda, rocznik 2016 (lub 2015). Cena ok. 1050 euro.
      https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1608563769-carbon-racefiets-trek-emonda-shimano-105-maat-56.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
      Gazelle:
      https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1655055227-gazelle-custom-full-carbon-racefiets.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
       
      Co o tym myślicie? Który nadałby się najbardziej? Przepraszam za holenderskie linki, ale obecnie przebywam w Rotterdamie i na tym rynku kupuję.
    • Przez frigodaw
      Cześć,
      zamierzam w tym roku kupić nowy rower szosowy. Będzie to moja druga kolarzówka w życiu. Na obecnym Tribanie 520 trochę już kilometrów nakręciłem i celuję w coś czym przyjemnie będzie się jeździć w mocno pagórkowatym terenie, 99% asfaltem. Z tego powodu interesuje mnie rower z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Po analizie rynku wybór waham się pomiędzy dwoma modelami:
      Kross Vento 5.0 dsc 58cm Trek Domane AL 4 Disc 22"  Kross: tutaj kusi mnie głównie osprzęt na 105. Z minusów, konieczność wymiany korby i kasety na bardziej górskie, co generuje koszty. Opona też raczej byle jaka.  Na stronie Krossa brak informacji dotyczących wagi, co mnie też interesuje
      Trek: cena wyższa niż Kross a grupa Tiagra :/ Za to na ramie dużo otworów, które raczej w takiej ilości się nie przydadzą. Opona też na szosę ciut za szeroka, na początek może być ale docelowo wolę 25c/28c. Brak wydatków związanych z napędem. Waga 10,5kg w rozmiarze o jeden mniejszy.
      Który z tych rowerów będzie lepszy? Lepiej wziąć gorszą grupę napędową, ale rower lepszej marki czy na odwrót? Z góry dzięki za pomoc i szczere opinie
      PS.
      Wiem, że na rynku trudno z dostępnością, ale znalazłem dwa sklepy w których te rowery są dostępne.
      https://kross.eu/pl/rowery/szosowe/road/vento-5-0-rubinowy-czarny-matowy
      https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-szosowe/rowery-szosowe-wyczynowe/domane/domane-al/domane-al-4-disc/p/33085/
×
×
  • Dodaj nową pozycję...