Skocz do zawartości

[geometria] Porównanie geometrii popularnych modeli


Wojtek_Trek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów. W związku z licznymi pytaniami na temat geometrii postanowiłem trochę pobawić się w arkuszu kalkulacyjnym. Stworzyłem zestawienie geometrii popularnych modeli szosowych, których ceny katalogowe zaczynają się od 2400-4200zł. Czyli chyba najpopularniejszej kwoty za którą kupowany jest nowy szosowy rower. Rowery w zestawieniu mają:

  • aluminiową ramę (droższe Cube Attain są karbonowe)
  • kierownicę typu "baranek"
  • klamkomanetki

Metodologia - rozmiary ram podzieliłem na 6 kategorii. Umieszczając rower w danej kategorii na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Przy niektórych modelach pominąłem rozmiary XXS oraz XXL.

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

Pamiętać należy jeszcze o tym, że podkładki pod mostkiem na rurze sterowej umożliwiają istotną regulację pozycji kolarza (3cm podkładek - stack to reach ratio mniej większe o 0,07)

Również istotna jest długość mostka oraz kąt nachylenia mostka.

 

Pytanie - jakie modele jeszcze warto dodać do zestawienia? (Tylko nie można bardzo dużo bo straci czytelność.)

 

Info. Nie ma Romet Huragan ani Kellys. Romet nie podaje dokładniej geometrii. Kellys nie podaję stack ani reach.

t3qp3qgpikqr.jpg

 

tabela z danymi (warto sprawdzić rozmiar górnej rury):

283yi5vwgvah.jpg

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swietna robota. Proponuję żeby jakiś mod podkleil ten post, i żeby dodawać w temacie tylko konkretne informacje żeby nie było burdelu. Z obowiązkiem przeczytania go zanim założysz się nowy temat ;) bo większość pytań się powtarza i ciągle pisze się i czyta to samo.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy są jakieś miejsca w czeluściach Internetu gdzie można takie dane znaleźć?
 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

 

 

Romet jak najbardziej podaje rozmiary i geometrię, ale bez stack i reach, niestety. Dane do znalezienia w katalogu pdf na stronie rometa. Niestety katalog ma 115 stron i 81MB!

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stack - odleglosc pomiedzy srodkiem suportu a gorna krawedzia glowki ramy, mierzona w pionie.

Reach - odleglosc od srodka suportu do osi główki ramy w jej najwyzszym polozeniu, mierzone w poziomie.

Po polskiemu, parametry pokazujace pozycje przodu ramy w pionie i poziomie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeżeli dobrze rozumiem tabelkę, to Trek 1.1 dla rozmiaru ML (56) jest bardziej sportowy a B'Twin bardziej endurance, tak ? Prosiłbym o potwierdzenie :)

 

Generalnie świetna robota, także proponuję aby temat przypiąć i rozwijać :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, dzięki, nie byłem pewien, że dobrze to rozumiem :)

Jeżdżąc na Treku (moja pierwsza szosa) nawet nie zdawałem sobie sprawy, że jest "mało endurance", choć coś takiego przed zakupem wspominał sprzedawca w sklepie, chętnie kiedyś porównam do B'Twina ;)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.

 

I jeszcze : jeśli to możliwe, to prosiłbym o dodanie takich rowerów :

 

- spec tarmac sl4 2017

- canondale synapse carbon tiagra 2017

- btwin ultra

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1.

 

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

Musiałem jakoś ujednolicić dane do wykresu. Podział na rozmiary był na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Po prostu rozmiar M/L Focusa Cayo jest stosunkowo duży do ram innych producentów w rozmiarze M/L. Rama XL w Cayo jest stosunkowo mała w porównaniu do ram XL innych producentów. Stąd na wykresie dziura w rozmiarówce Cayo.

 

2.

 

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.
 

Jest przecież napisane. Regulacja jest też możliwa poprzez wymianę mostka, przestawianie podkładek na rurze sterowej. Samo stack to reach ratio jest ścisłym parametrem opisującym charakterystykę danej ramy.

Będzie to wyraźnie odczuwalne przez każdego. Im ktoś mniej porozciągany i im ktoś ma większą klatę i ogólnie dużą górną część ciała tym będzie mocniej odczuwał zmianę geometrii. Większa masa to bardziej obciążony kręgosłup ale i nadgarstki które muszą podtrzymywać większy ciężar poprzez chwyt kierownicy.

 

 

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

 

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Z bierzącego, 2017. Faktycznie geometria potrafi się zmieniać w modelach wraz z rocznikami. Wykres jest poglądowy i nie należy go traktować jako wyrocznię. Nie jestem w stanie tutaj umieścić więcej modeli, ponieważ będzie on wtedy nieczytelny. Można samemu odpalić kalkulator i sprawdzić jak dany model wygląda na tle innych modeli.

 

- spec tarmac sl4 2017- rozmiar L = tth 583mm, stack to reach ratio 1,47
- canondale synapse carbon tiagra 2017 - tth 581mm, stack to reach ratio 1,68

- btwin ultra - XL = tth 585mm, stack to reach ratio 1,48

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzie jest błąd w tym rozumowaniu? Niby wszystko jasne stack to reach ratio i wszystko. Ale producenci są idiotami i nie wiedzą jaki typ roweru ma ich konkretny model? Jedynie Focus Cayo nie zmienią swojej geometrii w zależności od rozmiaru. Na logikę wykresy powinny być w miarę poziome dla danego modelu a tutaj prawie wszystkie są strome. O co więc biega?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...
  • 7 miesięcy temu...

Proszę o pomoc w dopasowaniu rozmiaru, osoby znające się i ogarniające temat geometrii roweru. 
Planuje kupić rower przełajowy marki Specialized Crux. Jakis czas temu jezdzilem rowerem Cannondale Caadx w rozm. 54 i bylo dobrze.
Do wyboru mam Specialized Cruxa w dwóch rozmiarach 54 lub 56 ?
Chciałbym abyście odpowiedzieli mi na pytanie, czy geometria Cannondale Caadx w rozmiarze 54  jest bliżej do geometrii Specialized Crux w rozmiarze 54 czy 56 ?  Bo nie wiem na który rozmiar się zdecydować...

Przesyłam dla porównania geometrie obydwu rowerów

01.jpg

011.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Podobna zawartość

    • Przez domson
      Witam,
      poszukuję roweru szosowego endurance z szerszymi oponami, najlepiej 30 albo 32 do 4500 zł. Jakie modele polecilibyście z obecnie dostępnych? 
      Wpadł mi w oko np Giant Contend AR 4, ale nigdzie już nie można go dostać... może jakieś alternatywy w podobnej cenie?
      Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
    • Przez zgreg
      Potrzebuje kupić kilka rzeczy do roweru (szosa): bidony, koszyki,spodenki, pedały SPD, buty,kask. Zbliża się koniec sezonu i zastanawiam się czy zazwyczaj są posezonowe wyprzedaże?
    • Przez Nutshell
      Witam wszystkich, 

      Planowałem wiosną tego roku kupić gravela lub szosą, jednak wzrost cen oraz brak rowerów w sklepach trochę od tego odwiódł. Jednak wydaje się, że ceny już nie spadną a z dostępnością problemy będą równie w kolejnych latach. W związku z tym zdecydowałem się zrobić rozpoznanie, a potem będę polował/dzownił po sklepach, aż może coś się trafi. 
      Przechodząc do konkretów. 
      Mam 186 cm, około 85 kg wagi. Od kilku lat jeżdżę praktycznie cały sezon na jakimś starym crossie z półki cenowej 1500 zł. Średnie trasy, które robię to 50km i raczej jeżdżę 95% po szosach, a pozostałe 5% to szutry, chodniki i drogi rowerowe. Stary cross już przestał wystarcza, plus już po 6 latach zaczyna się wszystko sypać więc chcę zainwestować w coś lepszej klasy i coś przede wszystkim szybszego co pozwoli mi na trasy bardziej pod 100 km, a w jakieś weekendy nawet po 200 km. 
      Od razu mówię, że nie mam zamiaru się ścigać, a tereny po których jeżdżę to raczej płaskie nawierzchnie, od czasu do czasu pojadę w jakiś bardziej górzysty teren.
      Od roweru wymagam przede wszystkim wygody, więc typowa szosa odpada. Chciałbym być w stanie wygodnie jechać przez te 3-4 godzin utrzymując w miarę sensowną prędkość >30km.
      Troszkę poczytałem o rowerach i generalnie o grupach osprzętu i wiem, że przy budżecie 5000 zł jestem już w stanie kupić coś na shimano 105, ale szczerze po kilku filmach z porównaniem Tiagry z 105 nie wiem, czy dla amatora warto kupować coś na 105 kosztem innych komponentów. Jako, że jestem amatorem i mało jeżdżę po wzniesieniach to prawdopodobnie dodatkowe tryby nie będę mi potrzebne. Nie wiem jak z trwałością, ale jest to jeden z ważniejszych dla mnie aspektów, nie chcę co roku inwestować sporo w rower i dobrze by było gdyby rower był w miarę łatwy w serwisie, żeby jakieś podstawowe rzeczy sam mógł zrobić. 
      Tak jak mówiłem 95% mojej trasy to szosa (więc teorytycznie wydaje się, że może nawet ta szosa endurance ma większy sens dla mnie, jakby miała możliwość włożenia jakieś trochę szerszej opony to wtedy gravel nie ma sensu) 
      Mój budżet to max 5000 zł i szukam czegoś nowego (myślałem o używce, ale totalnie się nie znam na ocenie stanu). 

      Co znalazłem:
      Romet Aspre 2 Giant Contend AR 2 SPEEDSTER 20 DIS Gravel Marin Gestalt 2 Triban RC 520 TREK DOMANE AL 3 DISC (tutaj tylko sora, więc chyba słabo) MERIDA SCULTURA 200 (też tylko sora) KROSS VENTO 4.0 Cube ATTAIN RACE LAPIERRE SENSIUM 3.0 VAN RYSEL EDR AF 105 (póki co niestety niedostępny) Rose PRO SL 105 - mój faworyt, ale niestety niedostępny i przekracza budżet o około 600-700 zł   
      Wiem, że połowa rowerów to gravele, ale chciałem was dopytać co byście mi najbardziej polecili na moje potrzeby.
       
      Pozdrawiam
       
       
       
       
       
       

       
    • Przez jarek74
      Witam. Mam pytanie  czy kupię jakieś koła na łożyskach maszynowych do Romet Huragan 1+ .Budżet ograniczony do 500  zł.
    • Przez Zuna
      Patrząc z liczby odsłon, już jakiś czas jest na olx, ale z drugiej strony może warto się nią zainteresować?
      Rozmiar ok, proszę byście popatrzyli pod kątem komponentów, bo na tym nie bardzo się znam.
      https://www.olx.pl/d/oferta/scott-foil-20-rozmiar-s-52cm-pelna-ultegra-CID767-IDK9Uac.html
×
×
  • Dodaj nową pozycję...