Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Rozumiem i akceptuję pliki cookies
Zdjęcie

[Serwis] Rock Shox Recon Silver TK Solo Air

Serwis Rock Shox Recon Silver Solo Air

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
54 odpowiedzi w tym temacie

#1 inTro84

inTro84

    Pro

  • Użytkownik
  • 134 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Częstochowa
  • Imię:Tomek
Garaż Rower

Napisano 02 sierpień 2014 - 02:10

Z powodu braku sprzyjających warunków atmosferycznych do jazdy na rowerze oraz zbliżającego się wypadu w Beskid Mały postanowiłem zajrzeć w głąb przedniego amortyzatora (Rock Shox Recon Silver TK Solo Air) oraz wymienić soczek (olej) na świeżutki.

 

Był to debiut zarówno mój, jak i amortyzatora. Amortyzator nie był serwisowany od urodzenia, a ja pierwszy raz w życiu rozkręciłem amortyzator.

 

Jeśli gdzieś po drodze skopałem nazewnictwo lub co gorsza "serwis" dajcie znać w komentarzach (na przyszłość się poprawię).

 

Z pomocą w boju przyszedł mi manual: https://www.sram.com...lver-tk#service YouTube oraz posty z forum.

 

Zabawę zaczynamy oczywiście od zdemontowania amortyzatora z roweru, dokonujemy tego poprzez:

 

1. Demontaż koła

2. Odkręcenie zacisku hamulca

3. Poluzowanie śrub mostka

4. Wykręcenie śruby z bieżni (gwiazdki) 

 

W moim przypadku amor wyskoczył bez najmniejszych problemów. A oto i pacjent:

 

CAM00536_zpsf0362eef.jpg

 

Przed rozpoczęciem dalszych działań warto wyczyścić powierzchownie amortyzator z piachu i brudu (fotkę pstryknąłem jeszcze brudasowi).

Następnie przystępujemy do rozdzielenia górnych i dolnych goleni, zaczynamy od spuszczenia całego powietrza z amortyzatora poprzez zawór Schradera.

 

3a165e30-11e1-4409-bf47-9f7a81662177_zps

 

Odkręcamy kolejno dwie śruby na dolnych goleniach o 2-3 obroty (nie całkowicie).

 

2f7b7eff-67fa-445e-8895-85786cd88546_zps

 

Uderzamy gumowym młotkiem w każdą ze śrub, aż lagi puszczą, moment jest wyczuwalny (przynajmniej ja odczułem, że już nie trzeba walić młotem). Wykręcamy śruby do końca, rozdzielamy golenie i wylewamy olej z dolnych. Nie ma go za wiele, ale zawsze coś. U mnie wykapało tyle (z 1 goleni):

 

538290be-af55-4d30-9d94-fa3b1ae6d5ff_zps

 

A oto rozczłonkowany amor:

 

848ce521-78a0-47f1-b096-54f0042d1fd5_zps  7a665fe7-1b38-4848-b3e0-9f52323dab86_zps

 

Z dolnych goleni demontujemy uszczelki przeciw kurzowe (swoje zdemontowałem za pomocą dużego płaskiego śrubokręta o zaokrąglonych krawędziach, aby nie pokaleczyć uszczelek). Uszczelki siedzą dość mocno i trzeba się trochę pomęczyć.

 

Edit by Pukiel

 

Warto dodać iż przy wyciąganiu uszczelek i ponownym osadzaniu tych samych, warto zaznaczyć sobie np markerem, nożykiem czy czymkolwiek ślad na goleniach i uszczelce jak były osadzone, bo po zamontowaniu ich inaczej będzie trzeba docierać ok 200km i będzie tępo na początku.

  

718ffc22-4d64-4530-b9a9-c2c0b73b2886_zps

 

Gąbki oraz uszczelki umyłem w wodzie z płynem do mycia naczyń, całość osuszyłem a gąbki namoczyłem w nowym oleju (Motorex 10W).

 

beae087e-2c29-4207-9045-7855c2fe8f62_zps

 

Następnie zabrałem się za sprężynę powietrzną umieszczoną w górnej goleni. Z pomocą przyszedł klucz nasadowy 24 mm oraz grzechotka (można odkręcić kluczem płaskim, lecz łatwiej w ten sposób uszkodzić śrubę).

 

181b7c43-d844-4c66-a3fb-99f3ea15c3c8_zps   

 

 

0f111213-c042-4652-b2e5-348b501db131_zps

 

Całość dokładnie czyścimy za pomocą alkoholu izopropylowego i szmatki, a następnie nakładamy odrobinę smaru na o-ringi i montujemy. Podczas montażu "sprężyny" do tuby wlewamy 3 ml oleju (ja użyłem Motorexa 10W).

 

Sprężyna powietrzna ogarnięta, więc zabieramy się za tłumik. Zaczynamy od odkręcenia pokrętła blokady widelca

 

4e70b3d6-a92b-4b74-b4a9-52e6fd711a10_zps

 

Następnie kluczem 24 mm wykręcamy tłumik (wyciąga się go znacznie ciężej niż sprężynę powietrzną). Wylewamy olej (tego jest już zdecydowanie więcej).

 

f7ed3445-b04f-458b-817d-3f4f4ae8e847_zps

 

Wyciągamy pręt od regulacji powrotu amortyzatora (nie wiem jak dokładnie nazwać ten element  :icon_question: ).

 

72739e79-8fb2-4d86-a1e6-7a7966e8e189_zps

 

Całość oczywiście czyścimy, nakładamy smar na o-ringi, montujemy "pręt", zalewamy świeżutki soczek (olej) 147 ml +/-3 ml (użyłem Motorexa 5W). Wkładamy tłumik i skręcamy.

 

A tu jeszcze amor w kawałkach:

 

CAM00559_zps50ce7238.jpg

 

Sprężyna i tłumik gotowe, więc montujemy odświeżone gąbki i uszczelki przeciw kurzowe do goleni dolnych (uszczelki wchodzą równie opornie jak wychodziły). Smarujemy uszczelki i montujemy całość do kupy.

Pozostaje tylko dmuchnąć nieco powietrza w amortyzator i zamontować go tam gdzie jego miejsce.  

 

Widły po serwisie:

 

CAM00568_zpsbadb85fa.jpg

 

Do zabawy z amortyzatorem użyłem następujących gadżetów:

 

- klucze imbusowe (1.5 - 5 mm)

- klucz nasadowy 24 mm + grzechotka

- duży płaski śrubokręt

- mały płaski śrubokręt

- gumowy młotek

- strzykawka 60 ml

- szmatki + ręczniki papierowe

 

W manualu z 2011 była mowa o pierścieniach segera, jednak tak owych w moich widłach nie uświadczyłem (może zapomnieli dołożyć  :laugh: )

 

Płyny:

 

- olej Motorex Fork Oil 5W (tłumik)

- olej Motorex Fork Oil 10W (gąbki, golenie dolne)

- smar Motorex bike grease (o-ringi, uszczelki)

- alkohol izopropylowy (mycie)

 

Motorex 10W, którego użyłem do dolnych goleni wydawał się na "oko" bardziej rzadki aniżeli olej oryginalny (RockShox 15W), który został wymieniony. Chociaż lepkość 10W Motorex odpowiada 15W RockShox.

 

Warsztacik:

 

CAM00565_zps60d8026c.jpg

 

O-ringów, uszczelek i gąbek nie wymieniałem, gdyż nie widziałem takiej potrzeby. Nie zauważyłem żadnych przetarć i uszkodzeń. Amortyzator trzyma ciśnienie, blokada działa znakomicie. Jak na razie odbyłem tylko jazdę testową, sprzęt przetestuje się dokładniej w Beskidach. 

 

 


  • 0

Reklama

Reklama

#2 Puklus

Puklus

    Emeryt

  • Mod Team
  • 19916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bergen
  • Imię:Kamil

Napisano 02 sierpień 2014 - 10:20

Temat przeniosłem tam gdzie jego miejsce, podepniemy, bo jest to konstrukcja inna niż reba. Wprowadzi sie poprawki i będzie git :P


  • 0
A ja wydam 1500zł i będę jeździć ekstremalnie . Moja mama na wigrach 3 jeździła po lasach kiedyś . A ja nie mam na takim super sprzęcie nie dać rady ?

https://imagizer.ima...90/850/uy8z.jpg

 

string.jpg


#3 inTro84

inTro84

    Pro

  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 134 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Częstochowa
  • Imię:Tomek
Garaż Rower

Napisano 13 sierpień 2014 - 21:56

Widły już po większym nalocie kilometrów, beskidzkie kamienie i korzenie były świetną platformą testową. Amortyzator ma się dobrze, nic się nie rozpadło, nic nie odleciało. Ciśnienie trzyma jak należy, brak wycieku oleju. Praca jak dla mnie na +. Ustąpiło również popiskiwanie amortyzatora przy większym ugięciu, które miało miejsce przed serwisem.      


  • 0

#4 shotgun

shotgun

    Master

  • Użytkownik
  • 2023 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Z cholernych gor

Napisano 25 październik 2014 - 09:29

Inna niz Reba, ale wrecz blizniacza jak stara Tora....Dwa punkty ode mnie. Pierwszy- dla mnie, moim zdaniem, to na zdjeciu uczelki sa wrecz bardzo brudne, jesli byly myte, to kiepsko, jesli sie nie dalo ich bardziej umyc, wystarczylo obrocic na druga strone i w srodek idzie dziewicza powierzchnia. Druga rzecz - srodek sprezyny powietrznej i gumowy odbojnik -identyczy jak w Torze, mozna przyciac i wydluzyc skok, oczywiscie zakladajac, ze jak w Torze, panowie ze SRAMA zostawili pret tlumika z ta sama dlugoscia, a nie wycudowali jak w Rebach....


  • 1

#5 Maniak

Maniak

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 3484 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Słubice
  • Imię:Jakub
Garaż Rower

Napisano 07 luty 2015 - 00:46

Aby domyć gąbki najlepiej zamoczyć je w oleju zlanym z tłumika (bo rzadki - ok. 5W i przeważnie dość czysty, a i tak go wylewamy), a potem wycisnąć z nich olej i tak kilka razy. Wracają do stanu idealnej czystości bardzo szybko. Nie warto używać żadnych rozpuszczalników bo gąbki natychmiast puchną i prawie nigdy nie wracają do oryginalnego rozmiaru.


  • 0

pap%2Blogo2ea%2BF.jpg


#6 Puklus

Puklus

    Emeryt

  • Mod Team
  • 19916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bergen
  • Imię:Kamil

Napisano 07 luty 2015 - 11:22

U mnie wróciły, jednak po kilku dniach dopiero.


  • 0
A ja wydam 1500zł i będę jeździć ekstremalnie . Moja mama na wigrach 3 jeździła po lasach kiedyś . A ja nie mam na takim super sprzęcie nie dać rady ?

https://imagizer.ima...90/850/uy8z.jpg

 

string.jpg


Reklama

Reklama

#7 Maniak

Maniak

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 3484 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Słubice
  • Imię:Jakub
Garaż Rower

Napisano 07 luty 2015 - 11:50

A czym je potraktowałeś?


  • 0

pap%2Blogo2ea%2BF.jpg


#8 Puklus

Puklus

    Emeryt

  • Mod Team
  • 19916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bergen
  • Imię:Kamil

Napisano 07 luty 2015 - 14:02

A bo ja pamiętam rozpuszczalnikiem, chyba ftalowym, alkoholem ( denaturatem) i w obu przypadkach spuchły. w drugim zmieniły kolor :P


  • 0
A ja wydam 1500zł i będę jeździć ekstremalnie . Moja mama na wigrach 3 jeździła po lasach kiedyś . A ja nie mam na takim super sprzęcie nie dać rady ?

https://imagizer.ima...90/850/uy8z.jpg

 

string.jpg


#9 shotgun

shotgun

    Master

  • Użytkownik
  • 2023 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Z cholernych gor

Napisano 07 luty 2015 - 14:19

TZW plyny do mycia silnikow, wszelkiego rodzaju zageszczone plyny, rozcienczone do odpowiedniej konsystencji i od lat w tym wymyty, wysuszone i wygladaja idealnie. Nie jak nowe, bo zawsze gabka jest minimalnie ciemniejsza. Jak ktos nie ma gabek i sa po wymyciu dalej kiepskie, to moze obrocic na druga strone.


  • 0

#10 Maniak

Maniak

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 3484 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Słubice
  • Imię:Jakub
Garaż Rower

Napisano 07 luty 2015 - 14:25

Żem bodaj do benzyny ekstrakcyjnej wrzucił to do dzisiaj jeszcze są ciut za duże ;)

Gąbki obrócone na drugą stronę często się marszczą albo zwijają, w starych modelach nie było bólu bo gąbka miała przekrój prostokąta, nowe są o połowę niższa i łatwo się dzieją herezje. Tak czy siak mało kiedy są tak zatłuczone a nawet jeśli to lepiej już wymienić na nowe.


  • 0

pap%2Blogo2ea%2BF.jpg


#11 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4753 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 15 marzec 2015 - 13:56

Uszanowanie :)

Dostałem na warsztat w/w Recona kumpla w celu przeglądu. Może nie tyle dostałem ile sam się narzuciłem, bo miałem jednego staruszka bombera Z1 FR przysłanego w celu ogarnięcia i wyeliminowania stuków i pomyślałem że z rozpędu ogarnę widelec w rowerze który składam kumplowi.

To słowem wstępu, a wracając do sedna - złe to czasy nastały że chce oszukać cię każdy, nawet znajomy z maratonów, a w innej historii nawet dobry kolega z forum.
Recona kumpel kupił trochę ponad rok temu, sprzedawca zapewniał że wideł jest po serwisie itd. Kumpel od chwili zakupu myślę że nie przejechał na nim więcej niż 500 - 800 km.

Otworzyłem pacjenta, wewnątrz brud, smród i zaniedbanie. Można to zobaczyć na fotach. Jak mi ktoś trafnie oceni jaki odcień ma olej wylany z tłumika to ma u mnie serwis amortyzatora/dampera po kosztach oleju - daję słowo!

W kwestii gąbeczek - nie czytałem tego tematu wcześniej i potraktowałem je rozpuszczalnikiem ftalowym - rzeczywiście zwiększyły swą objętość kilkakrotnie. Szybko je wycisnąłem, przepłukałem w wodzie i wysuszyłem na szmatce. Zanim ogarnąłem bomberka, gąbki wróciły do stanu pierwotnego i umyłem je za pomocą preparatu do mycia silników K2 Akra. 
Żółte, czyściutkie zamontowałem na miejsce i nasączyłem resztkami posiadanego Silkolene Pro RSF (jest to nic innego jak Fox Red 10wt) - olej o bardzo wysokiej lepkości kinematycznej, który spokojnie też nadaje się do smarowania komory powietrznej czy też smarowania ślizgów(czyli do wlania do dolnych goleni) Lepkość wynosi prawie że 50 cSt więc jest wręcz idealny.

Więcej nic mnie tam nie zaskoczyło, ale niesmak do kłamstwa pozostał i na pewno opiszę to na forum Maratonów Kresowych niech kłamcy będzie wstyd.

Parę fotek w załączeniu.

Załączone pliki


  • 0

#12 shotgun

shotgun

    Master

  • Użytkownik
  • 2023 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Z cholernych gor

Napisano 15 marzec 2015 - 14:35

Gabki w cale nie wygladaja tragicznie, co do oleju to szkoda slow. Wszystko kwestia gdzi i ile jezdzil. Znajomemu robilem full przeglad i przywiozl mi rower po okolo 500-600km w tym kilka maratonow, ktore okreslil jak ultra blotne. Jak do oleju nie ma za bardzo co sie przyczepiac, tak do gabek sam ocen. Pacjent ro Reba RL.

34d9194c3b14682agen.jpg

cee55745cbd0894agen.jpg

e7c96be60b91ac2cgen.jpg

 

Reasumujac, moze i mial robiony przeglad, ale bez wymiany oleju, bo tego mi nikt nie wmowi.


  • 1

Reklama

Reklama

#13 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4753 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 15 marzec 2015 - 16:38

no coś Ty, zwykłe śmiganie koło chałupy po lokalnych pagórkach - obaj to już prawie emeryci jesteśmy. Zero jazdy w błoto, ani w deszczu ani przy większych mrozach - powaga

 

edit: a gąbeczki są na pokrywce od litrowego słoika tuż po wyciśnięciu z rozpuszczalnika - chciałem pokazać jak bardzo się zwiększyły. Piasku może nie było ale były brudne.


  • 0

#14 nogger

nogger

    Amator

  • Użytkownik
  • 73 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Kamil

Napisano 16 marzec 2015 - 15:04

Czy w modelu recon gold tk solo air z manetką powyższy poradnik także znajdzie zastosowanie?


  • 0

#15 lucass3

lucass3

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1269 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gliwice
  • Imię:Łukasz

Napisano 16 marzec 2015 - 16:00

Oczywiście, nawet ten od Reby może być, bardzo dobre kompendium o serwisie RS
  • 0

#16 Axew

Axew

    Świeżak

  • Użytkownik
  • 33 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 18 marzec 2015 - 16:08

Z czego jest wykonane to na samym dole komory powietrznej co ma uszczelkę w tym reconie?


  • 0

#17 KszegoSz

KszegoSz

    Świeżak

  • Nowy użytkownik
  • 9 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocq
  • Imię:Grzesiek

Napisano 20 październik 2015 - 06:10

A ja mam pytanie...
Po odblokowaniu amora jak wciskamy go w dół powoli to wchodzi jak w masło... Nie blokuje się...
Lecz jak tylko dopisze mocniej energicznie to amor pracuje normalnie.....

Tłumik do wymiany..?
  • 0

#18 Puklus

Puklus

    Emeryt

  • Mod Team
  • 19916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bergen
  • Imię:Kamil

Napisano 20 październik 2015 - 09:08

Pisałeś z urządzenia mobilnego ? Bo to trochę dziwnie wygląda.

 

Jak odblokujemy widelec, ma pracować jak masło, takie są założenia. Przy zablokowanym ma nie pracować, stąd blokada. Ale przy energicznym uderzeniu tłumik powinien się otworzyć, to tzw blow off, zabezpieczenie, by niczego nie połamać.


  • 0
A ja wydam 1500zł i będę jeździć ekstremalnie . Moja mama na wigrach 3 jeździła po lasach kiedyś . A ja nie mam na takim super sprzęcie nie dać rady ?

https://imagizer.ima...90/850/uy8z.jpg

 

string.jpg


#19 KszegoSz

KszegoSz

    Świeżak

  • Nowy użytkownik
  • 9 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocq
  • Imię:Grzesiek

Napisano 20 październik 2015 - 10:02

Tak pislaem z telefonu ;-) 

Chodzi o to ... ze na zablokowanym wszystko dziala poprawnie .. .  blow off jest ok... lecz jak odbezpiecze amor iii ugina sie.... to powiedzmy jedno na 4 naciesnieciana kierownice amor jak w maslo wchodzi do konca....  nie ma oporu . .. chowa sie w pelnym zakrecie .. jak tylko wroci na swoja pozycje i naciskam jeszcze raz to czuje opór .. tak jak powinien pracowac. . .


  • 0

Reklama

Reklama

#20 Puklus

Puklus

    Emeryt

  • Mod Team
  • 19916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bergen
  • Imię:Kamil

Napisano 20 październik 2015 - 12:51

Czyli co któreś ugięcie jest opór ?


  • 0
A ja wydam 1500zł i będę jeździć ekstremalnie . Moja mama na wigrach 3 jeździła po lasach kiedyś . A ja nie mam na takim super sprzęcie nie dać rady ?

https://imagizer.ima...90/850/uy8z.jpg

 

string.jpg






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Serwis, Rock Shox, Recon Silver, Solo Air