Skocz do zawartości

[Amortyzator] Tora 318 SA kilka pytań dot. zmiany skoku.


Bezio

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!,

 

stoję przed zadaniem zmiany skoku w mojej torze (318 SA wersja z Motion Control). Przeczytałem od groma tematów, lecz wciąż kilka rzeczy budzi moje wątpliwości.

Znalazłem coś takiego:

Robiłbym serwis zgodnie z tym filmem.

W jakie oleje muszę się "uzbroić" przed serwisem?

Czy podkładkę od zmany skoku mogę samodzielnie przyciąć, czy musi być seryjna (jeżeli musi być seryjna to gdzie taką dostanę)?

Zauważyłem jakiś dziwny smar w okolicach manetki blokady skoku. Jak to zniwelować? (prawdopodobnie coś wycieka)

 

Pozdrawiam.

Napisano

Oleje - Generalnie są wymagane 5w i 15w znanych firm (motorex, motul-bardzo polecany, mobil, castrol i inne). W praktyce wystarczy że kupisz tylko 5w i tam gdzie trzeba zamiast 15w wlejesz 5w (od dołu kilkadziesiąt ml. do goleni), nic zię nie stanie i eiwle osób tak robi bo nie opyla sie kupować 0,5l oleju po to by zużyć ok 40ml.

 

Podkładki gdzie dostać? Nie trzeba szukać daleko -- [Części] Hamulec Avid BB5, FR-5, G2CS 160mm; śruby M15; komplet O-Ringów do Reby, AllTravel.... - Forum Rowerowe - doświadczenia, rowery, dyskusje sklepy rowerowe, giełda rowerowa

Szukać można w serwisach rowerowych, pewnie mają i oddadzą za kilka zł, można też oryginalną podkładkę zastąpić jakimś zamiennikiem - kawałek walca (rurka pcv o odpowiednich wymiarach, za kilka zł. w praktikerze)- ja tak zrowiłem kiedyś w mojej torze i wszystko działało jak lala.

 

Olej z blokady skoku - wymiana oringów i dołożenie w odpowiednich miejscach powinna pomóc. W sumie to częsta dolegliwość - pocenie sie przy blokadzie.

Pomocna może być to -- all-mountain.pl - rower, wyprawy enduro, all mountain

Napisano

Na komorze powietrznej (spuszczasz powietrze i odkręcasz śrubę przy wentylu) są trzy rodaje podkładek. Możesz mieć jedną dużą i ją przyciąć, lub mniejsze i po prostu wyjąć jedną lub dwie (w zależności jaki chcesz mieć skok). Co do oleju to wyleje ci się z doleni (od dołu) i z komory powietrznej.

Tutaj masz mnie więcej opisane.

Napisano

Dzięki, przyda się. A jest potrzeba rozbierania amortyzatora, czy może da się tylko wykręcić sprężynę powietrzną? :)

Napisano

Wystarczy odkręcić i wyjąć komorę powietrzną (śruba na klucz nasadowy po stronie wentyla). Następnie poluzować śrubę od dołu i puknąć młotkiem gumowym (ja używam młotka i miękkiej deseczki), żeby wyszło w górę :icon_wink:

Napisano

No tak, ale oleje mają swoje oznaczenia jak przkładowo 5W40 czy 5W30

Mój problem polega na tym że nie wiem który wybrać

Napisano

Hej to co napisałeś o olejach to są oznaczenia olei silnikowych, oleje do amortyzatorów mają pojedyncze oznaczenia. Ja kupiłem 5W Repsol 1l (http://formoto.pl/re...litr-p-266.html) około30 zeta i 15W Castrol forc oil o taki http://www.goodproject.pl/pl/p/Castrol-Fork-Oil-15W-05L/205 A za pocenie się pod blokadą odpowiada uszkodzony oring na tłumiku, uszkodzenie powstało w wyniku nieumiejętnego wkładania tłumika- na siłę. Sprawdzone doświadczalnie, uszkodziłem tak 3 oringi zanim nauczyłem się prawidłowo składać komorę z tłumikiem.

Napisano

Już wszystko wiadome :) Dziękuję wszystkim za pomoc.

Jak rozbierzesz Tore i masz ja fabrycznie na okolo 85mm , to prawdopodobnie znajdziesz tam to co na obrazku. Mozesz sobie ten walec przycinac o krazek /okolo 1cm/ i ustawic pozadany skok.

post-107718-0-70790600-1325838198_thumb.jpg

  • Mod Team
Napisano

Dobrze, że w porę ktoś zapisał, że wystarczy wyjąć samą komorę powietrzną, a nie rozbierać cały amortyzator. Jak rozbierałem Torę i wykręciłem tę komorę powietrzną, to wyciekło z niej trochę oleju z 5 ml. Dolałem do niej trochę przy skręcaniu i chodzi do dzisiaj.

Napisano
Mozesz sobie ten walec przycinac o krazek /okolo 1cm/

Czemu akurat o 1 cm? Jeśli masz teraz skok 80mm to jeden cm zwiększy do 90mm itd.

I niekoniecznie musisz mieć tam taki wałek. mogą być pojedyncze podkładki.

  • Mod Team
Napisano

Ta podkładka składa się z takich trzech mniejszych - połączonych ze sobą. Ucinanie każdego takiego walca powoduje zwiększenie skoku o bodajże 15mm

Napisano

Czemu akurat o 1 cm? Jeśli masz teraz skok 80mm to jeden cm zwiększy do 90mm itd.

I niekoniecznie musisz mieć tam taki wałek. mogą być pojedyncze podkładki.

Patrz, wyciagaj wnioski....

Napisalem Tora 318SA moze miec nie musi. Przy 85mm, taki fabrycznie skok, wyciaglem ten walek co na zdjeciu. Kolega nie chcial w sztywniaku nawet 120mm, wiec przycialem na 110mm. 1cm okolo, poniewaz jest 5 krazkow, a maks skok do uzyskania, to 130mm. Dokladnie robilem to samo w Treku i Reconie, tylko tam ze 100 robilem 130 i waleczek byl juz fabrycznie skrocony do 3 krazkow, nawet bylo widac przyciecie. Zdjecie jest dokladnie z Tory. Sa co prawda "plastyczki" 3 i 1.5cm, ale w tych konkretnych dwoch przypadkach byly wspomniane walki. W Rebach juz wyciagalem plastyczki te walki byly tylko w powyzszych widelacach.

Napisano

podepne sie do tematu wczoraj rozkrecilem Tore 318 wylecialo mi cos takiego https://picasaweb.google.com/103875170043673545282/Amortyzator318?authkey=Gv1sRgCJjxw7-b5d2Bew#5694486490174853010

 

https://picasaweb.google.com/103875170043673545282/Amortyzator318?authkey=Gv1sRgCJjxw7-b5d2Bew#5694486554687362850

 

z komory powietrznej wyglada jak pierścień seegera'a.Troche nie wiem gdzie to umiescic i jaka funkcje spelnialametalowa podkladka/pierscień seeger'a?

A jeszcze jedno

czy taka uszczelke

 

Picasa Web Albums - Krzysztof k - amortyzator318

 

z prawej lagi mozna dostac,czy mozna zamienic na gumowa?

Napisano

podepne sie do tematu wczoraj rozkrecilem Tore 318 wylecialo mi cos takiego https://picasaweb.google.com/103875170043673545282/Amortyzator318?authkey=Gv1sRgCJjxw7-b5d2Bew#5694486490174853010

 

https://picasaweb.go...486554687362850

 

z komory powietrznej wyglada jak pierścień seegera'a.Troche nie wiem gdzie to umiescic i jaka funkcje spelnialametalowa podkladka/pierscień seeger'a?

A jeszcze jedno

czy taka uszczelke

 

Picasa Web Albums - Krzysztof k - amortyzator318

 

z prawej lagi mozna dostac,czy mozna zamienic na gumowa?

 

Nie wiem, nie moge rozkminic, dlaczego po zalaczonym zdjeciu ,max plik jaki moge dac, to 64KB, przeciez to nic.

Daj mi na priv maila i posle Ci zmniejszone zdjecie, ktorego nie moge tu wkleic.

Napisano

Dobrze, że w porę ktoś zapisał, że wystarczy wyjąć samą komorę powietrzną, a nie rozbierać cały amortyzator. Jak rozbierałem Torę i wykręciłem tę komorę powietrzną, to wyciekło z niej trochę oleju z 5 ml. Dolałem do niej trochę przy skręcaniu i chodzi do dzisiaj.

 

 

A to wyciekł olej 5 czy 15w? Muszę sobie przygotować aby uzupełnić.

  • Mod Team
Napisano

Z komory powietrznej nie wyleciał żaden olej. Wyleciało go troche z dolnych lagów, powinien tam być olej 15w. Ja zalałem z powrotem mobilem tez coś koło tego. Nie pamiętam już dokładnie. Do komory powietrznej tez kilka kropel nalałem. Amortyzator działa bez zarzutu do dzisiaj.

W torze serwisowanej przeze mnie były tylko trzy podkładki seryjnie. Więc jestem lekko zaskoczony tymi 5 :P

Napisano

Jutro wszystko się okaże :)

 

 

 

Czyli mniejwięcej krok po kroku:

1. Spuszczam powietrze.

2. Odkręcam śrubę górną, płaską.

3. Odkręcam z dołu amortyzatoru śrubkę do połowy.

4. Pukam młotkiem.

5. Wyjmuję sprężynę powietrzną.

6. Zdejmuję kolejne części w celu dostania się do podkładki.

7. Skracam podkładkę.

8. Składam sprężynę.

9. Dolewam do lagi olej 15W

10. Wkładam sprężynę

11. Zakręcam odpowiednio śrubkę na dole i górze.

12. Pompuję i mam 100mm.

 

Tak to ma wyglądać? To mój pierwszy raz jak robię coś przy amortyzatorze, więc jeżeli coś wypisałem niepoprawnie to mnie poprawcie.

Do kupienia mam tylko olej 15W Fork?

Czy może lepiej działać zgodnie z filmem w pierwszym poście?

Pozdrawiam.

Napisano

Do komory powietrznej, jak dobrze pamiętam, 6ml oleju 15W, a do lagi olej 5W. W rzeczywistości nie jest tam tak mało tego oleju;) Wycieka po oddzieleniu lag.

Napisano

Teoretycznie TAK. Konstrukcja amortyzatora nie jest trudna i nie ma jakiś skomplikowanych elementów, wszystko raczej jest proste i łatwe do rozłożenia i złożenia. Dasz sobie rade.

 

Olej - po złożeniu, przed dokręceniem dolnej śruby wlewasz bodajże 15ml oleju i od góry do tego walca który trzyma powietrze też wlej troche kropelek.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...