Skocz do zawartości

Ranking

  1. siemalysy

    siemalysy

    Użytkownik


    • Punkty

      12

    • Liczba zawartości

      2 466


  2. bazzz

    bazzz

    Użytkownik


    • Punkty

      8

    • Liczba zawartości

      769


  3. Strek

    Strek

    Użytkownik


    • Punkty

      6

    • Liczba zawartości

      902


  4. TheJW

    TheJW

    Użytkownik


    • Punkty

      5

    • Liczba zawartości

      6 974


Popularna zawartość

Treść z najwyższą reputacją w 16.12.2021 uwzględniając wszystkie działy

  1. Po sztormie wyrzuciło na plażę STONKĘ (czyli nas).
    8 punktów
  2. Bo po tym śniegu pozostało wspomnienie
    6 punktów
  3. Bo gdyby cesarz Wilhelm miał takie rowery jak my na pewno by się skusił
    5 punktów
  4. Pokrzepiony kawowym grzańcem pojechałem dalej
    4 punkty
  5. Jest i przesyłka z Biosternu! Przerzutka Shimano XTR RD-M9100-SGS - taka fanaberia, bo zawsze chciałem mieć przerzutkę XTR! Pozytywne zaskoczenie, mega jakość! Manetka Shimano XT SL-M8100-R - bo w tym wypadku kierowałem się rozsądkiem. Tutaj kwestia jakości jest już dyskusyjna... Kaseta SLX CS-M7100 10-51 - bo miała być XT lub nawet XTR, ale w takiej cenie (333zł) grzech było nie brać! Bloki Shimano SM-SH51 - bo stare już prawie całkiem zużyte, będą pod ręką w razie potrzeby. Piankowa osłona pancerzy Accent - i tutaj zdziwienie, bo zamówiłem 3 metry i przyszły - ale w metrowych odcinkach... Myślałem, że tak jak pancerze przyjdzie w jednym odcinku, a tu zonk! No nic, mam nadzieję, że wystarczą. Wymiana napędu co prawda dopiero przed sezonem, ale brałem, bo nie wiadomo, kiedy części znowu będą. A i w takich cenach już na pewno nie będą...
    2 punkty
  6. Smar nałożony na gwint spełnia kilka funkcji. Po pierwsze zapobiega zapiekaniu (odcina dostęp powietrza i wilgoci do gwintu). Każdy kto naprawiał stary rower wie co znaczy zapieczony gwint. Poradników typu "jak odkręcic zapieczony suport" jest pełno. Ale jest też inny powód. Nieraz wykręcając nawet nową śrubę, idzie ona jakoś dziwnie "tępo", cały czas trzeba nieźle ciągnąć za klucz. Po wykręceniu gwint śruby wygląda jakoś niespecjalnie: On się zatarł, Nie zerwał, bo zwoje są na swoim miejscu, ale naciski zniszczyły powierzchnie gwintu. Próba dokręcenia zatartego gwintu kluczem dynamometrycznym da taki efekt, że klucz kliknie a połączenie może być kompletnie luźne. Smar zapobiega temu zmniejszając tarcie między zwojami przy wkręcaniu. Szczególnie śruby nierdzewne wkręcane w nierdzewny materiał są podatne na zatarcie (ale to raczej przy dużych gwintach, tak od M24 w górę). Trzeci powód stosowania smarowideł to zmniejszenie siły tarcia. Przy wkręcaniu powierchnie trą o siebie. Czyli część naszej siły idzie na pokonanie tych sił a tylko reszta na odpowiednie naprężenie śruby (czyli to co potrzebujemy i co jest powodem, że w ogóle tę śrubę wkręcamy). Wkręcając zardzewiałą śrubęw palcach czuć jaki stawia opór. Kręcąc kluczem dynamometrycznym przykładamy konkretny moment. Ale jaka część tego momentu idzie na pokonanie sił tarcia a jaka na napięcie śruby? Tu trochę o tym jest napisane: https://www.engineeringtoolbox.com/torque-lubrication-effects-d_1693.html Zastosowanie smaru grafitowego zmniejsza wymagany moment kręcenia w stosunku do suchego połączenia o połowę! A oprócz stopnia zskorodowania powierzchni wpływ na moment ma też rodzaj wykończenia powierzchni zwoju czyli cynkowanie, kadmowanie, gwint walcowany (typowy, tani) czy toczony itd. No i rodzaj materiału, jak producent daje śrubę klasy 12.9 zamiast 4.6 to robi to zapewne nie bez powodu i chciałby aby tę śrubę dociągnąć mocniej. Czyli, żeby okreslic optymalny moment dokręcania musimy znać średnicę sruby, skok gwintu, wytrzymałość śruby, rodzaj wykończenia powierchni, rodzaj smarowania itd. To cała wiedza, ale jak pislem wyżej tak bawić się trzeba jak montujemy prom kosmiczny. Przy rowerze typu Ukraina wystarczy, że posmarujemy lekko gwint i dociągniemy momentem podanym w ogólnie dostępnych tabelach. Ten rower chyba nigdy nie widział klucza dynamometrycznego, prędzej "ruski klucz" (młotek i przecinak) To jest symbol oliwiarki, ogólnie stosowany jako miejsce nanoszenia oleju. Tak nawiasem mówiąc, to kleje do gwintów też sa zwykle na bazie lekkich olejów (np. Loctite), więc w chwili dokręcania pracują jak olej, dopiero potem zamieniają się w klej. Czyli z punktu widzenia klucza dynamometrycznego nie ma różnicy, czy stosujemy lekki olej czy Loctite. Nie jestem ekspertem od ram weglowych, ale w tych które widziałem nie wkręcało się śruby w gwint nacięty w laminacie, tylko w ramę była wklejona metalowa gwintowana wkładka (insert) i w nią wkręcało się śrubę. Czyli mamy kontakt metal-metal i to możemy lekko posmarować a nie włókno weglowe/żywica-metal. Mówie oczywiście o połaczenia gwintowanych a nie sztycy sidła czy kierownicy na styku z mostkiem.
    2 punkty
  7. Bo miasto zimą jakby ładniejsze: Sprzed kilku dni, obecnie wszystko się topi...
    2 punkty
  8. 2 punkty
  9. To jest rzeka bobrów. Bobry są spoko. Nawet jak zrzucą do wody kładkę, a do następnej są 3 km. Szanuj bobra.
    2 punkty
  10. Osłony na ramę czajna, wyglądają solidnie, pytanie ile taśma "3M" wytrzyma. W razie czego będę kombinował, ale w ręce kawał mięcha. Kupowane mniejsze po 16 zł, większe po 18 zł (z dostawą free) - teraz już ceny kosmos bo 26 i 27 zł.
    1 punkt
  11. W sumie odliczając oczekujący cashback zapłaciłem 122,90 zł. Jeszcze manetka, pancerze i mam gotowy napęd na nowy sezon. 😉
    1 punkt
  12. Że on tak się cieszy jadąc do szkoły. Po szkole, to bym bardziej rozumiał
    1 punkt
  13. 1 punkt
  14. Bo nie jestem fanem błotników ale na zimę zrobię wyjątek, tylko gdzie ten śnieg? 😉
    1 punkt
  15. Bo u mnie też się zaczyna bielić.
    1 punkt
  16. Bo marzenie złomiarzy .Koło zamachowe maszyny parowej z 1890r. Średnica 6,7m , waga 21,7 tony. Pierwsze co mi przyszło na myśl oglądając je, to epizod z filmu "Ziemia Obiecana".
    1 punkt
  17. 1 punkt
  18. W tych pięknych okolicznościach przyrody...
    1 punkt
  19. Trzeba dobrze opisać funkcję celu (w uproszczeniu jakie są oczekiwania) i wyjdzie jakie parametry wejściowe należy brać pod uwagę. No i w dzisiejszych czasach oprogramowanie tego i tak będzie dużo łatwiejsze niż całkiem zacnie działająca logika skrzyń automatycznych kiedy wszystko było oparte na "mózgu" hydraulicznym... W sumie można też wyjść od tego jakie parametry brały pod uwagę prymitywne skrzynie auto.
    1 punkt
  20. Rozumiem, że początek grudnia, ale dlaczego od razu zaspy? 😁
    1 punkt
  21. Bo u Was Zima U mnie tylko przez chwilę padało i znowu normalnie, bez puchu śniegowego ...
    1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+02:00
×
×
  • Dodaj nową pozycję...