Skocz do zawartości

[tylna piasta wielobiegowa] Przegląd Nexus 8 (SG-8R20). Głośne pykanie


b1nd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was.

Problem występuje tylko na 4,7 i trochę na 8 biegu - na innych jest cisza. Piasta została wyregulowana wg. instrukcji - żółte punkty się zgrywają.

 

Zakupiłem smar (ten od Shimano do piast wielobiegowych) i za parę dni, może tydzień będę zabierał się za samodzielny demontaż, wymianę trzech sztuk łożysk kulkowych, smarowanie i montaż. Inne ewentualne elementy w piaście wyjdą w praniu. Nie mogę tej piasty teraz rozłożyć bo rower jest mi niezbędny na przyszłe dni.

I tutaj do Was pytanie - jako że będę taką piastę rozkładał po raz pierwszy to czy powinienem o czymś wcześniej wiedzieć ?

Czy ktoś już takową piastę rozbierał i może podzielić się doświadczeniem, wrażeniami? Czy są do tego potrzebne jakieś narzędzia beż których nie ma się po co za to zabierać ?

Korzystam z instrukcji dostępnych w sieci.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie rozbierałem, ale mam podobną (8R36).

 

1) Musisz koniecznie mieć klucze do konusów 15 i 17 oraz imadło.

2) Całe wnętrze piasty po wyczyszczeniu i nasmarowaniu możesz na chwilę zanurzyć w oleju do skrzyń automatycznych (nie silnikowym!).

 

I niedyskretne pytanie: skoro piasta 8R20 jest na zapadkach, to czy czasem nie powinno pykać podczas kręcenia na niektórych biegach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

I niedyskretne pytanie: skoro piasta 8R20 jest na zapadkach, to czy czasem nie powinno pykać podczas kręcenia na niektórych biegach?

 

A tego to nie wiem ponieważ nie mam możliwości porównać z innym modelem. Piasta ogólnie sobie pyka spokojnie ta każdym biegu...ale to co się dzieje na 4,7 i 8 odbiega od reszty znacząco i dlatego planuję to co planuję  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tak - piasta została rozłożona prawie na części pierwsze. Wszystko wymyte w benzynie ekstrakcyjnej, potem nasmarowane i złożone. W czasie składanie miałem małe problemy ale poradziłem sobie z nimi.

Ale po założeniu koła okazało się że jest problem z pierwszym biegiem - prawie nie można zakręcić pedałami, zębatka się blokuje i trzeba użyć siły aby przekręcić. Na innych biegach jest elegancko, cicho i w ogóle. Oczywiście linka wyregulowana.

Macie jakieś pomysły? Dziś już nic nie zrobię ale jutro znowu ogień....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze piasta została rozebrana po raz kolejny.... nic dziwnego przy montażu nie zauważyłem :/

Jak na pierwszym biegu blokowała się zębatka tak dalej się blokuje.

Ale dodatkowo nie ma w ogóle biegów....kręcenie manetką nic nie daje. Nie wiem czy było to również przy pierwszym montażu zaraz po nasmarowaniu czy nie ponieważ zająłem się tym blokowaniem zębatki i nie zwróciłem uwagi.

 

Ktoś ma jakieś pomysły co to mogło się stać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź, czy cassette joint (ten kawałek plastiku, do którego podłączasz linkę) jest nieuszkodzony i poprawnie zainstalowany. Czerwone kropki muszą być w linii. Potem zakładasz blokadkę żółtą kropką do żółtej kropki i przekręcasz w prawo aż pyknie. Następnie naciągasz ten sterownik od biegów i zakładasz końcówkę linki, puszczasz i regulujesz na 4 biegu tak, by się kropki/kreski pokryły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem okazał się być inny co do blokowania zębatki na 1 biegu

źle założyłem sprężynę nr 9.

http://rideyourbike.com/images/internalgear/shimano8axle/shimano8speedaxleorderphoto.jpg

Po tym zabiegu już wszystko chodzi dobrze i cichutko ale !!! mam tylko któryś z pierwszych biegów nie wiem który to jest bo piasta dopiero przełącza się na 5 biegu i od 5 do 8 już nie ma nic.

Podejrzewam zapadki na głównej osi bo były trochę wyślizgane :) jeszcze dziś do nich zajrzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nexus ośmiobiegowy to właściwie dwie przekładnie czterobiegowe, tylko moment na biegi 1-4 idzie przez reduktor, a 5-8 nie.

 

Podczas przełączania między 4. a 5. biegiem zapadki na ośce przechodzą w położenie typowe dla biegu 1, a w środku (dokładnie pod Wielkim Białym Łożyskiem, ale bliżej strony napędu niż najbliższe mu słońce) przesuwa się okrągławe sprzęgło (zasprzęgla planet carrier).

 

Sprawdź, czy wszystko tam jest tak jak należy, bo może ono po prostu mimo wybrania biegu 1-4 pozostaje w pozycji jak do biegów 5-8. Niestety, to najgłębsze możliwe wykopy :)

 

PS czym smarujesz? edycja: to dobrze.

PPS i mam nadzieję, że nie próbowałeś wybić ośki, żeby dostać się do konusa od strony napędu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PPS i mam nadzieję, że nie próbowałeś wybić ośki, żeby dostać się do konusa od strony napędu?

 

No jak nie ;) Całą ośkę rozebrałem na części pierwsze ! WG tego

Shimano Nexus / Alfine 8 Speed Axle Sub-Assembly Instructions

I wszystko złożone wg tego również. Tak jak pisałem źle zamontowałem sprężynę nr 9 ale to juz poprawione dzięki temu zębatka nie blokuje się na pierwszym biegu. Złe założenie tej sprężyny powodowało że zapadki na elemencie czwartym pozostawały "otwarte" i zazębiały się dopóki nie było delikatnego naciągu linki. Poprawienie sprężyny to poprawiło.

 

Co do filmiku...zrobiłem to samo u siebie. Zapadki działają prawidłowo - chowają się i pokazują bez problemu.

I co do tych wielkich głębokich wykopów tam się nie zabierałem choć mi już to przez głowę przeszło :P

 

Coś mi się wydaje że piasta pojedzie do serwisu który na szczęście nie jest jakoś bardzo daleko...

 

To jest pewnie jakaś pierdoła którą popełniłem przy montażu...tylko jaka :/

 

 

Podczas przełączania między 4. a 5. biegiem zapadki na ośce przechodzą w położenie typowe dla biegu 1, a w środku (dokładnie pod Wielkim Białym Łożyskiem, ale bliżej strony napędu niż najbliższe mu słońce) przesuwa się okrągławe sprzęgło (zasprzęgla planet carrier). Sprawdź, czy wszystko tam jest tak jak należy, bo może ono po prostu mimo wybrania biegu 1-4 pozostaje w pozycji jak do biegów 5-8. Niestety, to najgłębsze możliwe wykopy

 

Czy możesz troszkę to rozwinąć ? Dokładnie które to jest to okrągławe sprzęgło i planet carrier ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To sprzęgło, które jest na filmie od około 3:00. Zaraz znajdę dokumienta w sieci.

edycja: znalazłem dokumenty od mojej 8R36 i Twojej 8R20. Na filmiku jest Clutch Unit (9), numer części Y34R98050, niezmieniony przez cały okres produkcji. Jeśli wierzyć papierom, jest jednakowy w każdej wersji.

 

 

 

A propos prawego konusa - nie wiem, czy w 8R20 tak jest, ale w alfine i 8r36 trzeba specjalnego narzędzia, żeby dobrać się do niego, a jeszcze innego, by to zmontować z powrotem:

 

 

Kiedy napitalasz młotkiem w ośkę, mały kawałeczek plastiku o nazwie "shift drive key" może ulec uszkodzeniu. Na zdjęciu z posta nr 8 to jest część z numerem 3, jeszcze głębiej niż to sprzęgło, a na dodatek nie ma jej w żadnej instrukcji, bo oficjalnie ośka doprowadzona do postaci takiej jak "8" w papierach jest nierozbieralna...  :confused:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten mały element nie jest plastikowy a metalowy na szczęście ;p U mnie nic mu się nie dzieje - sprawdzone po kilku demontażach. Ja nie napitalam młotkiem w tą ośke tylko delikatnie kluczykiem 10 więc siły nie ma a ośka wyskakuje bez problemu.

A tutaj jest mój filmik kręcony telefonem gdzie widać jak pracują zapadki - wydaje mi się że dobrze.

https://www.dropbox.com/s/75awvjjx6bv1cf7/2014-09-22%2020.13.11.mp4?dl=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co mi przychodzi do głowy to to że te zapadki na głównej osi są już dość  wytarte i wymagają wymiany ale nie daje mi to spokoju że przed demontażem było ok :/

Napisałem do Shimano PL nt tych zapadaek, o nr katalogowy. na razie cisza, zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to sprzęgło musi się tak telepać? Nie tak sobie je w akcji wyobrażałem. :) Za którymś razem jak zmieniasz w dół, odskakuje, ale jakby krzywo i nie do końca, a przy kolejnym pyknięciu jeszcze raz odskakuje - to chyba sa biegi 5 i 4 (łączenie 15 i 16 sekundy oraz 30 i 31). Może to kwestia oświetlenia, ale...

 

(aż chyba kiedyś się zabiorę za takie grzebanie z podłączoną manetką. Przynajmniej będę wiedział, jak to wszystko wygląda w ruchu i podczas przerzucania.)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...