lesku10 Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu Ostatnio zauważyłem nieco luźniejszy naciąg szprych w tylnym kole. Niestety nie wiem jaki był bazowy naciąg. Generalnie koło zachowuje swój kształt, nie jest też scentrowane. I tutaj pojawia się kilka moich pytań. Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych? Po jakim czasie luzują się szprychy w kole? Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach? Dodam, że koło MTB na hamulcach tarczowych (Bontrager). Z góry dzięki za odpowiedzi. Cytuj
uzurpator Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu "Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych?" Bez przyrządu się nie da. "Po jakim czasie luzują się szprychy w kole?" W prawidłowo zaplecionym, nigdy. "Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach?" Jedna po drugiej będą strzelać szprychy a koło zacznie wężykować. 1 Cytuj
StrayRider Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu Jeżeli naciąg jest równomierny na całym obwodzie koła(po jednej stronie obręczy) i tak jak napisałeś koło zachowuje swój kształt - nie ma bicia - to prawdopodobnie wszystko jest OK i obecny naciąg jest fabryczny. Cytat Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych? Niektórzy "mierzą na dotyk" , ale ogólnie do pomiaru są dedykowane narzędzia: tensometr. Można porównać sobie(na dotyk) jakie są naprężenia po jednej czy drugiej stronie obręczy(napędu czy hamulca) równomierne/takie same po jednej stronie. Warto obejrzeć teoria + praktyka: Cytat Po jakim czasie luzują się szprychy w kole? Na to nie ma "wzoru". W dużym stopniu zależy od tego jak "dobre" jest koło - jak zostało zbudowane lub to czy koło nie miało jakiegoś urazu mechanicznego. Ogólnie dobrze było by raz w roku zrobić serwis kół z sprawdzeniem m.in naciągu szprych, stanu nypli - czy nie występuje korozja(lub inne zjawisko chemiczne) czyszczenie. Masowe luzowanie szprych może wystąpić w nowym kole, które zostało zbudowane z zbyt małym naciągiem, gdzie po kilku km efekty są od razu widoczne. W kole użytkowanym raczej występują luzowanie pojedynczych/grupy szprych co objawia się przeważnie zauważalnym biciem koła(nieraz mylne może być ułożenie opony - najlepiej sprawdzać, przyglądać się obręcz) Cytat Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach? W przypadku gdy szprycha lub kilka szprych będzie miało inny naciąg niż pozostałe - koło może być słabsze/ bardziej podatne na uszkodzenie mechaniczne(np. mocniejsze dobicie obręczą ), przenoszenie większych sił/naprężenia, a w efekcie szprycha może pęknąć zo zmieni geometrie koła. 1 Cytuj
uzurpator Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu (edytowane) @StrayRider Koło w którym luzują się szprychy jest uszkodzone / jest bublem. EDIT: Co do przyrządu, to tanizna z aliexpress też się nada - bo w sumie nie tyle ma zanczenie wartość ( bo ta zawsze ma być maksymalna ) a równomierność naciągu po każdej stronie koła. I do mierzenia różnic te tanie przyrządy z chin się nadają świetnie. Edytowane 15 godzin temu przez uzurpator 2 Cytuj
marvelo Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu Do mierzenia różnic naciągu wystarczy ucho. Cytuj
lesku10 Napisano 1 godzinę temu Autor Napisano 1 godzinę temu Czyli krótko mówiąc jeżeli jeżdżę rowerem już 7 lat i koło nigdy nie było centrowane (cały czas zachowuje swoje właściwe parametry) to nie ma czego się obawiać? Cytuj
maibah Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Takie coś zamów za parę zł i porównaj z innymi szprychami/kołem będziesz spał spokojnie Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.