Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ostatnio zauważyłem nieco luźniejszy naciąg szprych w tylnym kole. Niestety nie wiem jaki był bazowy naciąg. Generalnie koło zachowuje swój kształt, nie jest też scentrowane. I tutaj pojawia się kilka moich pytań. Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych? Po jakim czasie luzują się szprychy w kole? Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach? Dodam, że koło MTB na hamulcach tarczowych (Bontrager). Z góry dzięki za odpowiedzi. 

Napisano

"Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych?"

Bez przyrządu się nie da.

"Po jakim czasie luzują się szprychy w kole?"

W prawidłowo zaplecionym, nigdy.

"Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach?"

Jedna po drugiej będą strzelać szprychy a koło zacznie wężykować.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Jeżeli naciąg jest równomierny na całym obwodzie koła(po jednej stronie obręczy) i tak jak napisałeś koło zachowuje swój kształt - nie ma bicia - to prawdopodobnie wszystko jest OK i obecny naciąg jest fabryczny.
 

Cytat

Jak rozpoznać prawidłowy naciąg szprych? 

Niektórzy "mierzą na dotyk" :), ale ogólnie do pomiaru są dedykowane narzędzia: tensometr.
Można porównać sobie(na dotyk)  jakie są naprężenia po jednej czy drugiej stronie obręczy(napędu czy hamulca) równomierne/takie same po jednej stronie. 


Warto obejrzeć teoria + praktyka:

Cytat

Po jakim czasie luzują się szprychy w kole?

Na to nie ma "wzoru". W dużym stopniu zależy od tego jak "dobre" jest koło - jak zostało zbudowane lub to czy koło nie miało jakiegoś urazu mechanicznego.
Ogólnie dobrze było by raz w roku zrobić serwis kół z sprawdzeniem m.in naciągu szprych, stanu nypli - czy nie występuje korozja(lub inne zjawisko chemiczne) czyszczenie.

Masowe luzowanie szprych może wystąpić w nowym kole, które zostało zbudowane z zbyt małym naciągiem,  gdzie po kilku km efekty są od razu widoczne.  W kole użytkowanym raczej występują luzowanie pojedynczych/grupy szprych co objawia się przeważnie zauważalnym biciem koła(nieraz mylne może być ułożenie opony - najlepiej sprawdzać, przyglądać się obręcz)


 

Cytat

Czym grozi jazda na ewentualnie niedociągniętych szprychach?

 W przypadku gdy szprycha lub kilka szprych będzie miało inny naciąg niż pozostałe - koło może być słabsze/ bardziej podatne na uszkodzenie mechaniczne(np. mocniejsze dobicie obręczą ), przenoszenie większych sił/naprężenia, a  w efekcie szprycha może pęknąć zo zmieni geometrie koła. 




 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

@StrayRider

Koło w którym luzują się szprychy jest uszkodzone / jest bublem.

EDIT: Co do przyrządu, to tanizna z aliexpress też się nada - bo w sumie nie tyle ma zanczenie wartość ( bo ta zawsze ma być maksymalna ) a równomierność naciągu po każdej stronie koła. I do mierzenia różnic te tanie przyrządy z chin się nadają świetnie.

Edytowane przez uzurpator
  • +1 pomógł 2
Napisano

Czyli krótko mówiąc jeżeli jeżdżę rowerem już 7 lat i koło nigdy nie było centrowane (cały czas zachowuje swoje właściwe parametry) to nie ma czego się obawiać?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...