Skocz do zawartości

[narzędzia] klucz dynamometryczny


Rekomendowane odpowiedzi

Poszukuję klucza dynamometrycznego do serwisowania roweru. Zakładam, że najlepszy będzie 1/4" z zakresem przynajmniej od 5 Nm, a lepiej mniej.

Jedną z opcji jakie znalazłem jest BIKE HAND YC-617-2S (zakres 2-24 Nm).

Macie może jakieś opinie o tej firmie? Możecie  polecić coś podobnego?

Słyszałem dobre opinie o Jonnesway, ale mają węższy zakres:
https://dynamometryczne.pl/klucz-dynamometryczny-1434-2-10nm-jonnesway-p179
https://dynamometryczne.pl/klucz-dynamometryczny-1434-4-20nm-jonnesway-p241

Edytowane przez marcina
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat niestety Jonnesway są dość długie. Jak się używa ostrożnie i z głową, to nie stanowi to problemu.

Jakbym miał wybierać tylko jeden zakres, to bym zdecydowanie brał ten niższy. Kasete, pedały, suport, nakrętki CL można dokręcić sensownie "na wyczucie". Gwint jest na tyle duży, że na ogół dokręca się nawet za lekko, niż za mocno. Ryzyko przekręcenia gwintu nie jest duże.

Za to przy małych momentach, zwłaszcza przy delikatnych komponentach, jednak przydaje się dobry klucz.

Mam obydwa i od kiedy ich używam, problem z luzowaniem/ zbyt mocnym dokręceniem nie istenieje. Wszystko jest tak jak być powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taką samą jak taki z klikaniem,  tylko jedna norma 6% obowiązuje. Łatwiej jest zdobić wskazówkowy, ale w chińskich czasach nie wiem czy w praktyce można coś kupić co normę spełnia 😀używam takiego klucza w skali mikro i przy małych siłach jest lepszy niż klikowy, 

Gdybym robił samochodowy serwis całymi dniami - nastawny klik ok, ale w rowerze?  Trzeba przeguglować. Coś nawet na naszym forum już bywał ten temat…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem z grubsza śruby. Te które były opisane przykręca się siłą 5 - 15 Nm, poza korbą, która potrzebuje 38-42 Nm.

Zastanawiam się, czy nie lepszy byłby ten silniejszy Jonnesway 4-20 Nm. Natomiast do przykręcania korby może poszukałbym czegoś w standardzie 3/8".

Do bardzo precyzyjnego dokręcania (1 - 5 Nm), jeśli takie będzie potrzebne, może lepszy byłby wkrętak dynamometryczny? Coś jak ten: https://dynamometryczne.pl/wkretak-dynamometryczny-1434-1-5-nm-proxxon-mc-5-p198

Co o tym sądzicie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz pytanie za 100 punktów.

Czy lepiej mieć klucz o małym zakresie (większą dokładność), ale często korzystać z granicznych wartości (mniejsza dokładność).
Czy może lepiej klucz z dużym zakresem (mniejsza dokładność), ale za to korzystać w głównej mierze ze środkowych wartości (większa dokładność).

Gdybym miał trzymać się zawsze małych zakresów i nie korzystać z początku i końca to musiałbym tych kluczy chyba z 5 kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, ChuChu napisał:

W rowerze wszystko o czym myślę, jest w zakresie 4-7. 2-10 będzie idealny.

Rozpiętość jest wyższa  od 0,5 do skrajnych 50 Nm w rzadkich przypadkach. Generalnie najczęściej 1 do 30 Nm. Jak "dłubiemy " przy karbonie to tam się sprawdza wkrętak  1-5 Nm na 1/4. Potem można zapodać  na drugi zakres 6- 30 na 1/4. A na deser na 3/8  np . 20- 100Nm ....... choć bez tego klucza można przeżyć 😉

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

10 Nm to dość mało. Chociażby śruby korby HTII wymagają 12-14 Nm, u mnie np. zintegrowane jarzmo sztycy to 10-12 Nm, jarzmo siodełka podobnie 10-12 Nm. Oczywiście zależy od roweru i komponentów, niemniej polecałbym patrzeć na coś z odrobinę większym zakresem w okolicy min. 15 Nm

Do grubszych zadań typu kaseta, tarcze CL, korby Rotora, czy skręcany Suport pressfit gdzie przydaje się zwykle od 20 do 40 Nm używam klucza elektronicznego tego typu. W sumie też całkiem wygodna opcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.06.2023 o 16:46, safian napisał:

10 Nm to dość mało. Chociażby śruby korby HTII wymagają 12-14 Nm, u mnie np. zintegrowane jarzmo sztycy to 10-12 Nm, jarzmo siodełka podobnie 10-12 Nm. Oczywiście zależy od roweru i komponentów, niemniej polecałbym patrzeć na coś z odrobinę większym zakresem w okolicy min. 15 Nm

Do grubszych zadań typu kaseta, tarcze CL, korby Rotora, czy skręcany Suport pressfit gdzie przydaje się zwykle od 20 do 40 Nm używam klucza elektronicznego tego typu. W sumie też całkiem wygodna opcja.

Kluczem do 10 Nm ogarnę ~50% śrub w rowerze, kluczem do 20-25 Nm pewnie już 80% jak nie więcej.

Rozwiązaniem mógłby być precyzyjny klucz elektroniczny np. Topeak D Torq Wrench 1-20 Nm ale to już cenowo do 1000 zł się zbliża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Kupiłem Proxxon 23345 (3-15 N) plus zestaw (mam nadzieję, że pasujący do klucza) nasadek Proxxon 23080, a teraz zastanawiam się, czy tego nie zwrócić :-)

Tyle lat dokręcałem nakrętki i śruby w rowerze, nie mając zielonego pojęcia o momentach dokręcenia. Nigdy nic mi się nie odkręciło, nigdy nie zerwałem gwintu, nigdy...

Fakt, rower stalowy (CrMo), teraz alu z karbonowym widelcem, więc teoretycznie mogę przesadzić i na przykład zgnieść widelec śrubami mostka, tak? Nie wyobrażam sobie tego, ale...

Czy słyszeliście kiedykolwiek o przypadku awarii spowodowanej nieużywaniem klucza dynamometrycznego? Jakiej?

Podawanie momentu dla pedałów i paru innych elementów to chyba gruba przesada.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
W dniu 25.06.2023 o 10:39, marcina napisał:

Przejrzałem z grubsza śruby. Te które były opisane przykręca się siłą 5 - 15 Nm, poza korbą, która potrzebuje 38-42 Nm.

Zastanawiam się, czy nie lepszy byłby ten silniejszy Jonnesway 4-20 Nm. Natomiast do przykręcania korby może poszukałbym czegoś w standardzie 3/8".

Do bardzo precyzyjnego dokręcania (1 - 5 Nm), jeśli takie będzie potrzebne, może lepszy byłby wkrętak dynamometryczny? Coś jak ten: https://dynamometryczne.pl/wkretak-dynamometryczny-1434-1-5-nm-proxxon-mc-5-p198

Co o tym sądzicie? 

A ja wrócę do pytania Marcina, bo mam w sumie takie same jak przez niego zadane ...

Co sądzicie o wkrętakach dynamometrycznych, jak wypada porównanie ich do kluczy dynamometrycznych?

Sam potrzebuję niedużego dynanometryka w sumie do tylko dwóch rzeczy:
- przykręcanie do dachu auta śrub bagażnika bazowego (na który potem idzie uchwyt rowerowy) - podobno 3.5 Nm
- odkręcanie i zakręcanie zacisku sztycy, który zdejmuję od czasu do czasu do czyszczenia, by mi rower nie hałasował podczas pedałowania - tu z kolei 2.5 Nm.

Obie wartości pokrywa (i to w środku zakresu) cytowany przez Marcina Proxxon MC-5 (1-5 Nm) - nie wiem jednak na ile taki wkrętak jest wygodny i czy z jakiegoś powodu nie lepiej wybrać zwykłego dynamometrycznego klucza o podobnym zakresie?

 

Edytowane przez Wery.fikacja
Za szybko wysłane (w połowie tekstu)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...