Skocz do zawartości

[hamulce] Jakie hamulce MTB ze średniej półki wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

Sprawa jest skomplikowana - po dobrych paru latach potrzebuję kupić jakieś mocniejsze hamulce :D 

Na co dzień używam MT200/M275 i jestem zadowolony. Teoretycznie też, skoro w fullu zadowalają mnie Deorki M615 powinienem pójść do sklepu i kupić aktualny model z tego segmentu. 

Ale - z jednej strony mam w głowie niekończącą się opowieść o spadającej jakości hamulców Shimano, do tego pamiętam ile cieknących zacisków widziałem sam - ale głównie podstawowych, w modelach MT200/MT500, choć kojarzę też jakieś cyrki z SLX/XT. 

Z drugiej z kolei - chciałbym spróbować czegoś innego. Mam wrażenie że podstawowe hamulce działają jakoś płynniej, a w Deorkach jest strzał na początku a potem trzeba je mocniej dociskać. 

Początkowo chciałem spróbować Magury - ale z jednej strony sporo osób zaleca przejście na Shigurę, i zmianę klamek, dwa - czytam właśnie opinie ze klocki są w nich blisko tarczy - a dźwięku ocierającej nie zniosę. 

SRAM - kusi żeby spróbować, ale DB8 albo coś innego na oleju, na który chyba powoli przechodzą. 

Budżet - plus minus 1000 zł, ale może inaczej - chcę kupić coś co mnie zadowoli, i będzie hamowało mniej więcej na poziomie Deorek, niezależnie od ceny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzisz, to ja przy shimano miałem już 3 cieknące klamki, podczas gdy z zaciskami nie dzieje się absolutnie nic - najpierw poszły obie XTR 985, teraz zaczęła mi się pocić jedna klamka Zee, obstawiam że druga do niej dołączy niedługo. Zaciski ciągle te same, niezniszczalne XTR 985. 

W fullu poszedłem w Magury MT5 i nie żałuję, chociaż przelewanie i odpowietrzanie wymaga zdecydowanie więcej cierpliwości niż w przypadku shimano, to odwdzięczają się stałą i przewidywalną pracą i mocą przez cały sezon. Jeszcze ich nie przegrzałem, mocy też mi nie brakło :) w połączeniu z klockami EBC gold mam na razie zestaw idealny. 

Dodatkowo charakter Magur jest zupełnie inny niż shimano, bo mają super modulację. Co do klamek - ja nie miałem z nimi żadnego problemu, nie robię Shigury bo patrz wyżej ;) 
Jedyne co bym zmienił to może dźwignie na wersję 1-palczastą, ale tak jak jest też nie jest źle. 


Srama nigdy nie miałem, bo ja jestem #teammineraloil

Do czego te hamulce potrzebujesz? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Marina Bobcata, do jazdy po okolicznych lasach i górkach.

I kurde, Twoja opinia przekonuje mnie żeby właśnie tych MT5 spróbować, bo miałem je na oku dopóki nie przeczytałem opinii nt. plastikowych klamek, no i dzwonienia tarczy. 

Nie masz z tym problemu, że tarcza się gnie a potem obciera? Tarcze Magury? 

Cierpliwości nauczyły mnie XT M785, też dość kapryśne, więc z tym nie będzie problemu. Tylko odpowiedni zestaw do Magur i można się uczyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, MikeSkywalker napisał:

Do Marina Bobcata, do jazdy po okolicznych lasach i górkach.

Ja zmieniłem BR-M7000 na  BB7+Avid FR5  , jak dopuszczasz opcję mechaniczną  to  polecam taki zestaw, a jeszcze lepiej pewnie z klamkami Avid Speed Dial 7 .

U mnie zmiana hydro na linkę to wynik kombinacji z klamkami barankowymi  (gdzie hydro było mi dużo trudniej zdrutować) , w sensie nie miałem problemów nigdy z BR-7000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi  o Magury, to do Bobcat Traila zamiast MT5, brałbym MT Trail Sport. Z przodu zacisk z MT5, a tył lżejszy bo nie aż tak potrzebny. Do tego mniejsza waga i klameczki na jeden palec w zestawie.

https://www.bikester.pl/magura-mt-trail-sport-hamulec-tarczowy-M458175.html?vgid=G648704&_cid=21_1_-1_9_29_648704_324496311358_pla&ef_id=EAIaIQobChMI95Sw9OWl-QIVPkiRBR2Y-wLBEAQYASABEgIptfD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping&gclid=EAIaIQobChMI95Sw9OWl-QIVPkiRBR2Y-wLBEAQYASABEgIptfD_BwE

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena w sumie ta sama a nie wiem czy odnalazłbym się z jednopalcowymi. Klamki Deore bardzo mi pasują, powiedziałbym nawet że są idealne. 

@RafalxM mechaniki odpadają.

@Tomek595 razem z Deorkami są po drugiej stronie szali. Ale jak wspomniałem - Shimano to loteria, choć z moich prywatnych wszystkie działają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe deorki jak mają cieknąć to zaciski (ale to juz w pudełku widać) albo klamka.podczas nieumiejętnego odpowietrzania. Generalnie po to jest gw żeby z niej korzystać. Po gw nie ma też żadnego prob żeby dokupić zacisk czy klamkę. Sam mam zawsze pod ręką jakiś zacisk na ew. podmianę na szybko i jakieś klamki też się poniewierają. Osobiście nigdy mi nie były potrzebne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

I kurde, Twoja opinia przekonuje mnie żeby właśnie tych MT5 spróbować, bo miałem je na oku dopóki nie przeczytałem opinii nt. plastikowych klamek, no i dzwonienia tarczy. 

Nie masz z tym problemu, że tarcza się gnie a potem obciera? Tarcze Magury? 

Klamki są zrobione z plastiku, ale jak już się z tym faktem wewnętrznie pogodzisz, to nie ma z tego powodu absolutnie żadnych problemów.
tarcze mam shimano rt66, coś tam czasem brzęczy, ale ja tak często zdejmuję koła z roweru do transportu, że gdybym miał się takimi pierdołami przejmować to bym nigdy frajdy z jazdy nie miał ;) 

Tak jak @Brombosz pisze, weź pod uwagę MT Trail, bo nie sądzę żeby na zadku był Ci czterotłok potrzebny, a ta dźwignia krótsza jest fajniejsza po prostu, a nie są to hamulce, do których używa się więcej niż jednego palca na klamce. 

I jeśli je kupisz, to obejrzyj sobie na YT jak się je odpowietrza, bo procedura jest nieco zagmatwana. I jak już będziesz myślał, że odpowietrzone, to zrób to jeszcze dwa razy, dla pewności. A potem idź się karnąć, żeby stwierdzić że nadal to nie to, odpowietrz jeszcze raz i wtedy będzie już doskonale :D

XT785 kapryśne? Bicz plis. 

@Dokumosa moje klameczki zawsze tak samo umierały, to znaczy wyciek z tłoczka w klamce po kilku latach używania, w obu przypadka najpierw padała przednia (lewa). Być może mam za długie interwały serwisowe, bo hamulce przelewam raz na sezon i może się syf jakiś zbiera i uszkadza uszczelki - nie wiem, nie analizowałem. Faktem jest, że klamki shimano są wg producenta nieserwisowalne i to jest smutne, bo XTR985 to są najładniejsze heble zaraz po trickstuffach i hołpach (ale to nieco inna liga) a niestety klameczki poszły do kartonu. 

Edytowane przez akkwlsk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj gdyby to był tylko mój przypadek, tych starych XT-ków, to bym tak na pewno nie napisał. Ale śmiali się koledzy z serwisu jak walczyłem z nimi w rowerze którym jeździłem do pracy, że "ten typ tak ma". Swoje lata już wtedy miały, bo nie u siebie to może raz je robiłem, ale coś było na rzeczy. 

Kurcze, żeby tak dało się organoleptycznie te Magury sprawdzić - a to egzotyka. Może jakiś sklep który ma je na półce znajdę coby choć klamki dotknąć. 

Niemniej jednak - dla mnie hamulce Shimano, od Deorek w górę są najładniejsze. Rzeczone XTki, XTRy to już w ogóle. Hope to bym z dopłatą nie chciał, nawet jakby rower unosiły nad ziemię :D

No i jeśli chodzi o moje doświadczenia z Shimano - to przypadki kiedy zeszczały się po jakimś czasie były znacznie rzadsze - zwykle wychodziło to na samym początku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Sam jestem na zakupie Magur MT8 Pro. O brzęczeniu tarcz naczytałem się mnóstwo komentarzy, głównie od osób, które z Magurą nie miały raczej nigdy do czynienia. Z mojej obecnej wiedzy wynika, że wszystko jest kwestią ustawienia i podobno hamulce Magury lubią się raczej z ich tarczami i wtedy nie ma problemów z dzwonieniem. Czterotłoczki zwykle częściej dzwonią niż dwu. Ponadto jeśli chcemy mieć ciszę to wybieramy tarcze Storm HC a nie SL, bo te drugie są mniej sztywne i mogą się poddawać po nagrzaniu i szybciej deformować.

Tyle się naczytałem z wiedzy na forach, od samego producenta i z testów. Mam nadzieję, że wybierzesz dobrze i ja też będę z Magury zadowolony 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do Deorek (M6000) się zraziłem. Nie szło ustawić przodu, by miał modulację i hamował. Brakowało mu bardzo dużo na przodzie do skutecznego hamowania. Było tak jakoś miękko i czułem, że coś nie tak.

Poszedłem zatem w M7100 i tutaj mimo komentarzy, że są mocne, też czegoś mi brakowało. Mimo, że niewiele różnią się od M8000/M8100 ( tylko klamką ) zdecydowałem się sam sprawdzić. I to było to. M8000 są żyletą. Bez większych kombinacji hamują mega mocno, a po zabawach z ustawieniem jest ideał ( dla mnie ).

Waga zestawu to okolice 120 kg. Jazda 70% po szutrach, 20% zrywkowe mocno zryte drogi, 10 % asfalt. Średnie trasy to 40 km, z czego 20km zjazdów, 12-13km podjazdów. Z reguły na trasie mam 2-3 zjazdy długie bo 3 km, czasami 1-2 nawet po 5-6 km, więc jest gdzie hamować.

Teraz mam porównanie "z marszu" bo w jednym leży M7100, w drugim M8000 i czuć różnicę.

Z chęcią spróbował bym Magury, żeby mieć szerszy pogląd, ale przy obecnych cenach odpuszczę.

Gdybym miał kupować drugi raz to od razu poszedłbym w M8000/8100 ( ale ceny zabójcze, niestety - ja za swoje M7100 dałem 450 zł w czerwcu 2020, za M8000 używki 450 zł w tamtym roku ). Tarcze to SM-rt81, klocki Shimano żywiczne.

 

EDIT: Zapomniałem dodać, że w M6000 po 2 odpowietrzaniach w klamce poszedł gwint. Na szczęście dostałem zwrot kasy za cały przedni hamulec.

Edytowane przez Q_u
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta różnica w działaniu wynika wyłacznie z niedokładnego odpowietrzenia układu oraz ew. delikatnie innych klocków i tarcz, potencjalnego zatłuszczenia klocków itp. Nie ma możliwości, żeby hydraulicznie m8 i m7x00 działały w inny sposób. Jest jeezcze zapomniana kwestia pracy na innej części charakterystyki klamki (ilość oleju, regulacje zakresu pracy itd.) servo wave są klamkami nieliniowymi.

Co do deorek to ciekawą opcją są 4-tłoczkowce m6120. Zaciski hydraulicznie i mechanicznie 1:1 w stosunku do m7/8120. 

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena prawie jak za XT. 

No i ciekawe czy w przypadku Shimano potwierdzałoby się że cztery tłoczki to większa szansa na dzwonienie tarczy. 

1 godzinę temu, Q_u napisał:

EDIT: Zapomniałem dodać, że w M6000 po 2 odpowietrzaniach w klamce poszedł gwint. Na szczęście dostałem zwrot kasy za cały przedni hamulec.

To jest jakieś nieporozumienie co się dzieje z jakością ich hamulców... Jak się okazuje nie tylko ciekną. A ludzie psioczą na klamki Magury - które pewnie rozwalają dokręcając zbyt dużym momentem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker Zgadza się. Jakość Deorki poszła w dół strasznie. Do mojego przypadku tylko czytałem o tym, potem sam doświadczyłem. Na szczęście to było jakoś 2019-2020 gdzie były jeszcze relatywnie tanie ( chyba 420 zł dałem za P+T ), teraz płacąc 600 zł pewnie bym się wkurzył.

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Nie ma możliwości, żeby hydraulicznie m8 i m7x00 działały w inny sposób.

A jednak. Zapraszam do porównania w Bieszczady. Oba są zamontowane na tych samych tarczach i działają zupełnie inaczej.

Edytowane przez Q_u
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomniałem przecież, że różnica wynika z czynników zewnęrrznych i ew. ewgulacji. Za dużo w tych hamulcach siedzę, żeby mnie ktoś był w stanie przekonać ;)

Godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

No i ciekawe czy w przypadku Shimano potwierdzałoby się że cztery tłoczki to większa szansa na dzwonienie tarczy. 

To akurat domena wszystkich 4-tłokowców. Szczelina na tarczę nominalnie jest mniejsza niż w 2-tłokowcach.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę o sowich doświadczeniach z M8000 i M7100, którymi jeźdżę po tych samych trasach i mam bezpośrednie porównanie. Nie o tym, że wyregulowałem komuś w serwisie i chwilowo miałem jakieś odczucia takie a nie inne.

Zjadłem zęby na ustawieniach M7100 i nigdy nie było dobrze, w końcu postanowiłem na drugim założyć M8000 by sprawdzić czy będą tak samo lipne. To był strzał w 10, na M8000 czuje hamulce, mam pewność kiedy i jak zareagują i zdecydowanie są mocniejsze, na M7100 nie jest tak jak na tych pierwszych. Może to kwestia danej sztuki, na pewno nie regulacji, a na 100% nie czynników zewnętrznych. Fakt jest taki, że i M7100 pójdą na sell i będą zakładane M8100, tylko czekam na okazję cenową.

P.S. Opinie są jak D, każdy ma swoją. Czemu różną, nie wiem. Przedstawiłem swoją po ok. 2500 km na M8000 i jakiś 8000 km na M7100

Edytowane przez Q_u
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W cenie Deorek, czy nawet poniżej jest Magura MT Sport, jak sam producent pisze "entry level" żeby spróbować ich hamulców - myślałem żeby zaryzykować ale jak widzę opinie o pękających mocowaniach zacisku, plastikowych śrubach odpowietrznika, czy wyciekach to przestałem myśleć. 

Powoli dochodzę też do wniosku że Shi(t)mano jak mawiają niektórzy jest... kijowe ale stabilne, parafrazując pewnego mema :D No i lubię ich klamki, cóż zrobić - leżą mi wybitnie, i podobają się. 

Owszem, parę hamulców które zrobiły się całkowicie miękkie spotkałem, ale zwykle albo lały (piszczały, były słabe, ale działały), albo klamka się jakaś gumowata robiła - ale działały. Skrajnych przypadków nie kojarzę. Takich, żeby klamka pękła po wywróceniu się roweru również (a takie opinie nt. Magury spotkałem). 

Całkiem nieźle hamowały MT400 z którymi miałem krótki romans, ale z racji wyższego klocka pasują do wyższych tarcz Shimano. A tarcze na pająku podobają mi się tak samo jak klamki Shimano. 

Koniec końców wygra pewnie opcja CCC - skoro i tak jest średnio, to kupić niedrogie i się nie rozczulać. Z takich też powodów w "niegórskich" rowerach są tanie MT200, nawet do klamek się przyzwyczaiłem. Ale, na górkach jednak trochę im brakuje, jak raz spróbowało się hamulca z górnej półki (wspomniane stare XTki). Jak je teraz wspominam to owszem, z którymś był problem z odpowietrzaniem, nie pamiętam też jakie klocki tam siedziały, ale hamulce były żyleta. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

widzę opinie o pękających mocowaniach zacisku, plastikowych śrubach odpowietrznika, czy wyciekach to przestałem myśleć. 

To takie same opinie jak o 1.9 TDi... Że wiocha, że w większości zatarte, że żłopie olej itp... A jeździ tego miliony i większość właścicieli nie narzeka, a wręcz chwali.

Ze znajomym mamy łącznie pięć rowerów na Magurze MT5/MT7/MT Trail Sport i wszystko bezawaryjne już kilka lat. Trzeba tylko stosować się do instrukcji, a szczególnie momentów z jakimi dokręca się poszczególne śrubki.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...