Skocz do zawartości

[Wymiana części] Wymiana zużytych linek


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

w związku z tym, że jeżdżę od 2018 roku codziennie do pracy 20km w jedną stronę rowerem (40km w sumie) odczułem zużycie komponentów (lekko mówiąc). Rower kupiłem ok 2010 roku i jeździłem przez niemal 10 lat weekendowo po kilka kilometrów, nie przejmowałem się wymianą kaset, piast, łańcucha. Odkąd jeżdżę do pracy rowerem od 2018 roku, musiałem w styczniu 2021 wymienić napęd z tyłu (kaseta, łańcuch, piasta). Od stycznia 2021 zrobiłem ok 10k km i dzisiaj pękł mi łańcuch (temat w osobnym dziale) więc muszę ponownie wymieniać łańcuch, kasetę i wiele innych rzeczy. Dodatkowo muszę zabrać się za wymianę wszystkich linek i niektórych pancerzy (niektóre już popękane, linki trzymają się na kilku drucikach, są pordzewiałe i poszarpane). Przeczytałem na forum temat o składaniu roweru i wymianie tych elementów więc już podstawy mam, narzędzia też (stojak też już zamówiłem), jednak jest kilka nieścisłości z którymi mam problem i prosiłbym o pomoc.

1. Na forum pisało, że inne są pancerze do przerzutek a inne do hamulców. Jak to sprawdzić? Mierzyłem i średnicę u mnie mają taką samą, z zewnątrz wglądają tak samo, końcówki tych pancerzy również mają takie same średnice i wygląd. Czy jeśli wpiszę na allegro pancerz przerzutki i pancerz hamulca to wyszuka mi poprawne? Czy mam to u siebie jakoś sprawdzić? Wszystkie pancerze u mnie mają 4mm średnicy a końcówki pancerza 5mm. JEDYNY pancerz który się różni to ten najkrótszy przy tylnej przerzutce - ma 4mm jak inne, wygląda tak samo, ale końcówka tego pancerza która wchodzi do pokrętła naciągu linki, ma 6mm a nie 5mm jak końcówki w pozostałych pancerzach. Nawet gołym okiem widać, że ta końcówka jest grubsza od każdej pozostałej w moim rowerze. Czy to ma znaczenie czy mogę jednak kupić końcówkę 5mm? Zrobi to jakąś różnicę?

2. Czy muszę mierzyć te pancerze które mam do wymiany, co do milimetra, i nowe ucinać do identycznej długości czy kilka mm w jedną czy w drugą nie będzie miało różnicy? I czy dam radę w warunkach domowych (mam skalpele chirurgiczne, nożyki, sekatory ogrodowe itp) uciąć pancerze na wymagane długości, bez kupowania specjalnego przecinaka?

3. Czy końcówki pancerzy zakłada się na pancerz na wcisk? Czy zaciska jak końcówki linek (a jeśli się zaciska to czy będę potrzebował kupić do tego jakąś zaciskarkę do końcówek pancerza)? Próbowałem ściągnąć jedną końcówkę pancerza ale nie dałem rady więc miarkuję, że to element jednorazowy.

4. Muszę wymienić 2 kółka rolki napinacza (z 11 ząbkami). Przerzutka tylna to Shimano RD-M430. Zestaw 2 kółek z Shimano kosztuje ok 30zł. Jednak znalazłem 2 aukcje z kółkami z Shimano do RD-M430 i wyglądają inaczej na każdej z tych aukcji...: 
Kółka przerzutki SHIMANO RD-M390 / M430 / M4000 - CentrumRowerowe.pl
Kółka przerzutki Shimano RD-M390/430/4000 11056452192 - Allegro.pl
Czy jest jakaś spora różnica w tym które z powyższych zastosuję?
Czy ewentualnie mogę kupić i  zastosować zamiast Shimano np. dwa takie no-name'y (koszt wyjdzie 4zł za nie 30zł :P ) -> KÓŁKO PRZERZUTKI 1 SZTUKA CZARNE 11T 11543159823 - Allegro.pl

5. Nigdy nie rozkręcałem manetek przerzutek (mam Shimano Alivio SL-M410 3/8), stąd pytanie czy dam radę jako laik zrobić to sam i wymienić w nich linkę? Da się w tych manetkach coś z**bać czy raczej w środku zbudowane są na tyle prosto jak hamulec? xD

 

Edytowane przez Arth1987
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie o wszystko trzeba pytać - można po prostu poszukać samemu - http://www.blog.24bike.pl/linki-i-pancerze-co-powinienes-wiedziec/

I na Twoim miejscu poszedłbym po prostu do pierwszego rowerowego i zapytaj, obejrzał, dotknął - rozumiem jakbyś mieszkał w jakiejś małej miejscowości, można się wtedy bawić w zamawianie z wysyłką - ale Wrocław? Sklepów macie co niemiara! 

Pancerze nie muszą być dobrane co do milimetra, ale do centymetra już mogą. Najprościej wyjdzie Cię kupić je w sklepie, dotną na wymiar. 

Obcinaczka do pancerzy/linek kosztuje pięć dych. O ile z pancerzem hamulcowym i linkami radzą sobie nieco tańsze obcinaczki boczne to z pancerzem przerzutki jest już gorzej - tutaj warto mieć nożyce do drutu czy po prostu szlifierkę kątową, jeśli nie chcesz inwestować w przecinaczkę. 

Manetki z reguły mają dwie możliwości "dobrania się" do linki - albo plastikowa śrubka, znajdująca się na wprost linki, tak że po jej wykręceniu można ją wypchnąć z manetki, albo jedna/dwie malutki śrubki na górze obudowy manetki, po rozebraniu obudowy zmienia się linkę. Nic trudnego, dopóki nie zaczniesz grzebać dalej to raczej nic nie uszkodzisz. 

I jaka rolka napinacza, to jest wózek przerzutki. Tak czy inaczej - nie musisz kupować kółek Shimano, zamienniki, jak będą podobne zadziałają. 

A pod choinkę polecam poprosić o https://www.ceneo.pl/28585755

Edytowane przez MikeSkywalker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Arth1987 napisał:

Czy ewentualnie mogę kupić i  zastosować zamiast Shimano np. dwa takie no-name'y (koszt wyjdzie 4zł za nie 30z

Jak doliczysz koszt przesyłki to już nie ma takiej przepaści cenowej. Jeździsz przez cały rok, więc na Twoim miejscu kupiłbym porządne kółka przerzutki co bym nie musiał wymieniać ich jak w zimie naleci do nich wody z solą ( to samo dotyczy linek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Nie o wszystko trzeba pytać - można po prostu poszukać samemu - http://www.blog.24bike.pl/linki-i-pancerze-co-powinienes-wiedziec/

I na Twoim miejscu poszedłbym po prostu do pierwszego rowerowego i zapytaj, obejrzał, dotknął - rozumiem jakbyś mieszkał w jakiejś małej miejscowości, można się wtedy bawić w zamawianie z wysyłką - ale Wrocław? Sklepów macie co niemiara! 

Pancerze nie muszą być dobrane co do milimetra, ale do centymetra już mogą. Najprościej wyjdzie Cię kupić je w sklepie, dotną na wymiar. 

Obcinaczka do pancerzy/linek kosztuje pięć dych. O ile z pancerzem hamulcowym i linkami radzą sobie nieco tańsze obcinaczki boczne to z pancerzem przerzutki jest już gorzej - tutaj warto mieć nożyce do drutu czy po prostu szlifierkę kątową, jeśli nie chcesz inwestować w przecinaczkę. 

Manetki z reguły mają dwie możliwości "dobrania się" do linki - albo plastikowa śrubka, znajdująca się na wprost linki, tak że po jej wykręceniu można ją wypchnąć z manetki, albo jedna/dwie malutki śrubki na górze obudowy manetki, po rozebraniu obudowy zmienia się linkę. Nic trudnego, dopóki nie zaczniesz grzebać dalej to raczej nic nie uszkodzisz. 

I jaka rolka napinacza, to jest wózek przerzutki. Tak czy inaczej - nie musisz kupować kółek Shimano, zamienniki, jak będą podobne zadziałają. 

A pod choinkę polecam poprosić o https://www.ceneo.pl/28585755

Zamawiam z wysyłką bo nie bardzo mam czas jeździć po Wrocławiu a w allegro SMART nie dość, że mam taniej to jeszcze wysyłka darmowa.
Szlifierkę kątową mam więc tak dotnę pancerze.
Terminologii rowerowej nie znam za dobrze a przy szukaniu kółek z tyłu wyczytałem, że to napinacz :P

1 godzinę temu, Lezia napisał:

Jak doliczysz koszt przesyłki to już nie ma takiej przepaści cenowej. Jeździsz przez cały rok, więc na Twoim miejscu kupiłbym porządne kółka przerzutki co bym nie musiał wymieniać ich jak w zimie naleci do nich wody z solą ( to samo dotyczy linek).

Kupię je u jednego sprzedawcy u którego kupuję pozostałe akcesoria więc przesyłka za free (allegro SMART). Przy mojej jeździe wychodzi na to, że i tak co około pół roku będę musiał wymieniać komponenty więc mogę w sumie kupować te tańsze. Te droższe pewnie potrzymają kilka miesięcy dłużej. Wielkiej różnicy czasowej nie będzie a w cenie jak widać to nawet 1000%.

1 godzinę temu, sznib napisał:

Ja tylko dodam że zamiast linek przerzutowych można stosować hamulcowe i tak najprawdopodobniej miałeś w swoim rowerze.

U mnie miałem zastosowane poprawne. Hamulcowe do hamulców a przerzutkowe do przerzutek. Przynajmniej tak sądzę bo różniły się grubością. Jedne miały 1mm a drugie ok 1,3-1,5mm.

I jak cervandes zauważył, rzeczywiście z tymi pancerzami i linkami poczekam do wiosny... na teraz wymienię tylko napęd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kupisz linkę za 4zł, to mam wrażenie że dłużej niż kilka wyjazdów w wodę i sól to ona nie wytrzyma. Oszczędności są tylko pozorne.

Ja na Twoim miejscu, jeżeli estetyka nie gra roli ( a na to wychodzi), puściłbym pełny pancerz do przerzutek i hamulców ( nie wiem czy masz tam hydraulikę czy mechaniczne).

11 minut temu, JWO napisał:

Napinacz to dolne kółko,  to u góry to "wodzik" (guide pulley). Jaka jest polska nazwa tego kółka?

Nie ma, bo nikt ich nie używa. "Prowadzące" co najwyżej.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Jak kupisz linkę za 4zł, to mam wrażenie że dłużej niż kilka wyjazdów w wodę i sól to ona nie wytrzyma.

Linka to wytrzyma, ale tani pancerz nie.

U mnie po roku czasu tak wyglądał tani pancerz. Rower stoi na balkonie, więc trochę mocniejsze UV na niego działa.

IMG_1791s.jpg.ef19785ee93ac305f9f333ed6e21f55b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, sznib napisał:

Oj, ale głupotę palnąłem . Oczywiście chodziło o pancerze, nie o linki.

A to tak, najprawdopodobniej pancerze mam takie same. Z zewnątrz wyglądają tak samo, grubość taka sama. Myślałem po prostu, że może w środku się czymś różnią.

9 minut temu, JWO napisał:

Napinacz to dolne kółko,  to u góry to "wodzik" (guide pulley). Jaka jest polska nazwa tego kółka?

Z tego co wyczytałem to są to: górne napinające, dolne prowadzące.

Skom napisał:
Ja na Twoim miejscu, jeżeli estetyka nie gra roli ( a na to wychodzi), puściłbym pełny pancerz do przerzutek i hamulców ( nie wiem czy masz tam hydraulikę czy mechaniczne).

Tzn. chodzi Ci o to żebym puścił pancerz po całej długości linki? Da się tak? Bo na ramie są prowadnice do linek i przez nie pancerz nie przejdzie więc nie bardzo ogarniam jakby ten pełny pancerz miał wyglądać. Rozumiem, że ochroni wtedy linki przed błotem, solą, śniegiem itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, skom25 napisał:

Tak, można dokupić przelotki albo przyczepić opaskami.

A na końcu, gdzie linka wychodzi, założyć końcówkę z osłoną (lub założyć takie końcówki wszędzie gdzie pancerz się kończy, jeżeli nie będzie pełnego). Coś w tym rodzaju https://allegro.pl/oferta/koncowka-pancerza-przerzutki-z-noskiem-mars-one-4-11394425906 , tylko to plastyk, a bywają podobne, ale lepsze - gumowe, które się nakładają chyba już na zwykła końcówkę pancerza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A najlepiej to po prostu zainwestować w dobre, nierdzewne linki. I takie spokojnie rok objeżdżą. A przy takich przebiegach warto przynajmniej raz na rok, po zimie wymienić całość. 

Z pancerzami hamulcowymi zamiast przerzutkowych też się spotkałem - stosują to w rowerach marketowych, żeby urwać te parę groszy na każdym, ale co z tego jak przerzutek nie da się dobrze wyregulować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Da się, da się. Jakiś czas tak miałem u siebie, bo akurat w najbliższym sklepie nie mieli pancerza przerzutkowego, to wziąłem hamulcowy i działało wszystko jak trzeba. Zresztą, tu na forum w jakimś temacie był ten temat poruszany i kilka osób pisało że też stosowali i różnicy w działaniu nie odczuli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, odczujesz. Opony z nylonem są tanie i trwałe. Ale Khany kiedyś miałem, można się pośliznąć na kropli wody. Serio.

 

Co do pełnych pancerzy na trasie linki są jeszcze rozwiązania pośrednie, które sam stosuję. Pancerze normalne odcinki, ale zakończone końcówkami z 'noskami', a na odcinki, które byłyby normalnie zakładam rurki termokurczliwe i zagrzewam na noskach. Szczelnie, lekko i bez rozwiercania pivotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nie wypowiedziałeś się w temacie o oponach -> [Opony] Wytrzymałe opony do jazdy mieszanej - Koła rowerowe - Forum Rowerowe - Największe w Polsce. Miałem wybór pomiędzy Schwalbe Land Cruiser a Kenda Khan. Wybrałem Kenda Khan bo były tańsze (37zł/szt) a Schwalbe (46zł/szt). Kendy miały oplot 30TPI a Schwalbe 50TPI a szukałem opon antyprzebiciowych w granicach ok 40zł. Do tego Kendy mają wkładkę 2,5 mm aramidowo-ceramiczną a Schwalbe 1,5mm kevlarową. Ponoć ceramiczna wytrzymalsza jeśli chodzi o przebicia punktowe. Coś tam pisali, że niby te Kendy śliskie a co by nie mówić często jeżdżę w deszczu. No cóż, już kupiłem więc zobaczymy jak się będą sprawować. Jeszcze padł pomysł, żebym założył na jednym kole Kendę a na drugim Schwalbe. Zastanawiałem się nad tym rozwiązaniem bo na allegro znalazłem jedną sztukę Schwalbe Land Cruiser Plus - ona ma wkładkę kevlarową 3mm. No i te Schwalbe Land Cruiser rzeczywiście mają fajną jodełkę bez przesadyzmu. Mam nadzieję, że na tych Kendach się nie zabiję - nie jeżdżę rajdowo tylko spokojnie do pracy :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja niestety o Kendach słyszałem to samo. Nie z forum, a od użytkownika.

Według mnie jak robisz takie przebiegi, to nieco za bardzo oszczędzasz na tym rowerze. Powinieneś raczej stawiać na jakość, a nie cenę.

Jeszcze nie słyszałem od nikogo kto chociażby jeździ samochodem, kto by powiedział że jeździ cały rok długie trasy, więc kupuje najtańsze opony i części zamienne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, ale ciężko mi się przestawić. Pewnie przyjdzie moment gdy zacznę kupować "lepsze" jakościowo komponenty. Pewnie najpierw będę się musiał przejechać na "chińszczyźnie". Niemniej jednak łańcuch kupiłem KMC X8. Z pozostałymi częściami też powoli będę dochodził do tego, żeby nie był to już najtańszy chłam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...