Skocz do zawartości

[Kierownica] Ustawienie baranka


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Tak, wiem, prawidłowa odpowiedź to "jak Ci wygodnie" albo "spróbuj i zobacz" :D

Tyle że chciałem poradzić się nieco bardziej doświadczonych szosowców, jak to wygląda z ich strony. Może jest coś o czym nie wiem?

Mam aktualnie cztery różne kierownice i naszło mnie pytanie. Skąd mam wiedzieć jaka jest wyjściowa pozycja dla kierownicy? Z jednej strony wydaje się to głupie. Z drugiej strony, w przeciwieństwie do prostych kierownic, ktoś baranka projektował także pod kątem ergonomii dolnego chwytu.

 No i przykładowo kupiłem ostatnio kierownicę PRO Vibe. Tak wygląda z profilu.

11293975d00c7bb335736.06027642.jpg

No i skąd ja mam wiedzieć jaka jest pozycja wyjściowa? Równoległa do ziemi ma być część dolna czy górna? Patrząc na oznaczenia na kierownicy, to wydaje mi się że dolna, chociaż nie jest to takie oczywiste.

No i jeszcze raz. Chodzi tylko i wyłącznie o pozycje wyjściową, taką jaką projektant brał przy projekcie. Wiadomo że potem wlecą poprawki.

@abdesign Ty to masz hurtownię kierownic i chyba przymierzałeś ich całkiem sporo. Masz jakieś zdanie na ten temat?

Edytowane przez skom25
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy jednej z moich kierownic szosowych producent zalecał takie ustawienie wyjściowe, żeby końcówki kierownicy (tam gdzie się wkłada zaślepki) były pionowo czyli prostopadle do podłoża.

Z kolei na filmie Veloart (można znależć na youtube) fitter twierdzi, że ustawia tak,żeby górna część była poziomo lub lekko w dół ( za wyjątkiem takich kierownic, które mają bardzo krótkie chwyty dolne - wtedy ustawia nieco bardziej w dół).

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyjsciowo, to powinno zaczynac sie od tego że dropy nie  powinny stwarzac wrazenia ze reka sie z nich chce zsunac w dol, czyli prawie poziomo do ziemi, wtedy ustawiamy klamki na gorze zgodnie z nadgarstkami,...bo zaczynajac od klamek i majac kiere bez zaznaczonego max i min dla obejmy klamki, mozna zaczac..i skonczyc dziwnie.

Edytowane przez NieLubiePoniedzialku
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kierownicę ustawia się pod wygodę dolnego chwytu, a klamki pod górny chwyt. Jednego przepisu nie ma. Przykładowo Canyon w gravelach montuje kierownicę lekko w dół (ma dość krótkie dropy), a klamki lekko w górę. Im wyżej masz kierownicę tym bardziej jest skłonność do podnoszenia klamek, żeby tworzyły odpowiedni kąt z nadgarstkiem. 

detail_2022_grizl-6_2708_gn_P5.png?sw=12

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, some1 napisał:

Kierownicę ustawia się pod wygodę dolnego chwytu, a klamki pod górny chwyt. Jednego przepisu nie ma. Przykładowo Canyon w gravelach montuje kierownicę lekko w dół (ma dość krótkie dropy), a klamki lekko w górę. Im wyżej masz kierownicę tym bardziej jest skłonność do podnoszenia klamek, żeby tworzyły odpowiedni kąt z nadgarstkiem. 

detail_2022_grizl-6_2708_gn_P5.png?sw=12

Ta kierownica ma dziwny kształt.  Jak się ustawi równo górę, to dolny leci w kosmos i odwrotnie.

Mi chyba będzie nieco łatwiej, bo wolę mniej "zbite" kompakty. Vibe ma 80 Reach i 130 Drop o ile dobrze pamiętam. W PLT na szosie 75/125 miałem wrażenie że w dolnym jest ciasno.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, NieLubiePoniedzialku napisał:

Tylko ustawienie kiery, wynika jakby nie patrzec z reacha kazdego "rowerzysty" ktory trzeba pogodzic z reachem aktualnie uzywanego roweru, wiec to co ustawia producent, bedzie optymalne dla jakiejs waskiej grupy nabywcow.

Po prostu pokazuję co jest punktem wyjściowym i jak różne są podejścia do tematu. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, skom25 napisał:

Ta kierownica ma dziwny kształt.  Jak się ustawi równo górę, to dolny leci w kosmos i odwrotnie.

Bo ustawia sie zaczynajac od dropow, sa niektore kierownice jak np deda superzero, gdzie ustawienie gory na plasko, powoduje ze zwracajac uwage na to by obejmy klamkomanrtki zmiescic sie miedzy min a max ...ladujemy z klamlamkomanetkami w dół i zaden nadgarstek tego nie udzwignie  😉 zaczynajac od dolu prawie nigdy takiego problemu nie spotkasz. 

Chociaz aktualnie jest tyle dziwnych kierownic..ze nigdy nie mozna byc pewnym 🙂

A deda dla superzero w manualu wyraznie zaznacza zeby nie przekraczac limitow obejmami.

Edytowane przez NieLubiePoniedzialku
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na tym Vibe jest jest kwestia oznaczeń z przodu. Jak się postawi dół na płasko, to wtedy linie są równoległe do podłoża. Jak się ustawi górę na płasko, to celują nieco w górę.

Co nie zmienia faktu, że na 99% ustawie płasko górę.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko to sprawa indywidualna i nawet zmienna w czasie. Jak nie jezdzisz na dropach, a masz ustawiona kierownice bardziej pod "gore",  a dodatkowo też siodlo bardziej pod gore, tym trudniej bedzie sie przelamac i wypracowac dol, i tym wygodniej bedzie w "gorze". Ale nie kazdy potrzebuje dropow.

A to nie dosc ze pozycja troche inna to i pracuje sie na dropach lekko inaczej.... zima i chomik to najlepszy okres na eksperymenta i popracowanie nad dropami...jak ktos ma problemy z wystartowaniem, to polecam "przeplatac" gore z dolem i poeksperymentowac z kokpitem/siodlem.

A pozniej okazuje sie, ze jak na dropach jest wygodnie, to na łapach jest tez wygodnie, a czasem nawet kiera za wysoko i mozna nawet rece miec zgiete w łokciach itd.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z hurtownią to mnie rozbawiłeś ;) obecnie mam ze 3 sztuki kierownic luzem (Na 6 rowerów z barankiem). Gmeram to w rowerach młodej. Tu już wszyscy wszystko napisali. Ja mam przeciętnie poziomo dropy i z 5% opuszczone łapy. Ale... Tak mam w jednym rowerze... inaczej mam w przelajce i inaczej w rowerze który targam w góry bo mają różne geometrię różne wysokości główki ramy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sumie to wszystko jedno jak ją ustawisz na początek :) I tak będziesz zmieniał pochylenie i pozycję klamek duuuuużo razy. Proponuję na razie jeździć bez owijki aż dojdziesz do wniosku że ustawienie masz w miarę OK. Oczywiście musisz mieć multitoola przy sobie bo będzie często w użyciu.

PS. Ustawiałem nowy rower ostatnio. Po wymianie 4-ch kierownic i 3-ch mostków wydało mi się że już wszystko jest OK. Od tego momentu przewinąłem owijkę jeszcze około 15 razy wprowadzając drobne korekty zanim przyszedł moment że już nic nie chcę zmieniać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...