Kamil_Lodz_Poland Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 Cześć Wszystkim, Jest to mój pierwszy post także chciałbym wszystkich serdecznie przywitać. Jestem na etapie wymiany całego napędu Sram GX 12s na SLX/XT 1x12, SRAM jest drogi w eksploatacji kasety są w całości i kosztują krocie. Dzięki pomocy chłopaków z DT4YOU wiem, że nie będzie problemu z przerobieniem moich kół z bębenka XD na MicroSpline. Mam duży problem odnośnie korby, co czytam na różnych forach to każdy pisze coś innego i powiem szczerze, że troszkę zgłupiałem. Rower to Cube Reaction Race 2019r. Szerokość mufy 92mm, oba koła są w boost. Teraz tak, jaką powonieniem mieć korbę, wiem, że długość będzie 175mm, ale co dalej: Shimano korba SLX FC-M7100 12rz 175mm (non boost) - Współczynnik Q-Factor: 172mm, Linia łańcucha: 52mm Shimano korba SLX FC-M7120 12rz 175mm - Współczynnik Q-Factor: 178mm, Linia łańcucha: 55mm - gdzie nie szukałem jest informacja, że dedykowana pod mufy 68/73mm czy w takim razie podejdzie ona również pod 86/92,5mm? Ta korba jest praktycznie nie do dostania w sklepach internetowych Shimano korba SLX FC-M7130 12rz 175mm (Boost) - Współczynnik Q-Factor: 181mm, Linia łańcucha: 56,5mm Skoro mam w boost to powonieniem kupić korbę z boostem lecz linia łańcucha wydaje mi się, że jest duża i teraz nie wiem, nie widzę na stronie czegoś po środku. Gdzieś na jakiejś stronie wyczytałem, że linia łańcucha 52mm jest pod piasty 142 lub/i 148, linia łańcucha 55mm jest dedykowana pod piasty 148mm a 56,5mm pod piasty 157mm. Ile w tym jest prawdy? Bardzo proszę o podpowiedź, który z zestawów będzie pracował płynnie. Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam, Kamil
Mod Team bogus Napisano 18 Maja 2020 Mod Team Napisano 18 Maja 2020 M7130, czyli wariant dedykowany do standardu boost. Shimano przewidziało to w taki a nie inny sposób. Czy dobrze to rozwiązali okaże się po czasie. Preferowane są zębatki mniejsze, na których przy napędzie 1x12 jeździ się częściej. Na większych jednak spędzamy mniej czasu i nawet nieco gorsza kultura pracy nie jest tak odczuwalna.
KSikorski Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 M7100 jest zarówno do boost jak i nie-boost. Linia łańcucha 52mm wg shimano ma obsłużyć obydwa standardy (czyli więcej niż 50mm do tej pory dla osi 142 i mniej niż dotychczasowe 53mm dla osi 148). M7130 jest dla osi 157mm (https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/slx-m7100/FC-M7130-1.html).
Dokumosa Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 Dlaczemu chcesz zmieniać korbę? Zostaw korbę, przerzutkę, manetki a zmień tylko bębenek w piaście i kasetę na Shimano.
Lawstorant Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 Dynamic chain engagement+? Praca manetek? Bo chce mieć wszystko ładnie dopasowane? @Kamil_Lodz_Poland masz szerszą mufę bo to inny standard. 68/73 dotyczy gwintowanego BSA a ty masz wciskane miski. Korby oczywiście pasują, no bo w BSA łożyska wystają na zewnątrz a tutaj chowają już się do ramy.
Kamil_Lodz_Poland Napisano 18 Maja 2020 Autor Napisano 18 Maja 2020 Dziękuję za odpowiedzi, tak chcę aby wszystko ładnie i dokładnie pracowało, dlatego zależy mi aby wszystko było od jednego producenta. Zobaczcie proszę: https://www.sbike.pl/truvativ-korba-truvativ-stylo-6k-eagle-dub-dm-1x12-32t-175mm-boost-148-o_l_11649.html To jest moja obecna korba i według tej strony ale również innych jest wyraźnie napisane, że linia łańcucha w boost wynosi 52mm, tak więc myślę, że korba slx 7100, która posiada identyczną linię łańcucha powinna być kompatybilna z resztą.
Dokumosa Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 Obawiam się, że przyjęliście za dużą dawkę marketingowej papki Shimano
wkg Napisano 18 Maja 2020 Napisano 18 Maja 2020 W 2x12 wziąłbys Shimano czy Srama ? Przy braku przedniej przerzutki zalety manetki Shimano mają mniejsze znaczenie ale koszty eksploatacji chyba mniejsze ...
Kamil_Lodz_Poland Napisano 19 Maja 2020 Autor Napisano 19 Maja 2020 @Dokumosa nie jestem przywiązany do żadnego z producentów, ani nie mam zamiaru stwierdzać wyższość SRAM'a nad Shimano bądź odwrotnie. W dużej większości rowerów miałem napęd Shimano i byłem zadowolony, obecnie mam napęd SRAM i również jestem zadowolony, lecz SRAM jest drogi w eksploatacji. Kaseta kosztuje 2 x kaseta SLX 7100, jest nierozbieralna, tarcze korby również są ponad 2 x droższe a są to elementy, które będą w trakcie eksploatacji ulegać zmęczeniu i będzie trzeba je wymienić. Zresztą można by tak pisać w nieskończoność, wracając do meritum. Czy ktoś mi jeszcze potwierdzi, że faktycznie SLX 7100 z linią łańcucha 52mm będzie dobrze współpracować z resztą roweru? Pozdrawiam
Cona78 Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 23 minuty temu, Kamil_Lodz_Poland napisał: @Dokumosa nie jestem przywiązany do żadnego z producentów, ani nie mam zamiaru stwierdzać wyższość SRAM'a nad Shimano bądź odwrotnie. W dużej większości rowerów miałem napęd Shimano i byłem zadowolony, obecnie mam napęd SRAM i również jestem zadowolony, lecz SRAM jest drogi w eksploatacji. Kaseta kosztuje 2 x kaseta SLX 7100, jest nierozbieralna, tarcze korby również są ponad 2 x droższe a są to elementy, które będą w trakcie eksploatacji ulegać zmęczeniu i będzie trzeba je wymienić. Zresztą można by tak pisać w nieskończoność, wracając do meritum. Czy ktoś mi jeszcze potwierdzi, że faktycznie SLX 7100 z linią łańcucha 52mm będzie dobrze współpracować z resztą roweru? Pozdrawiam Kaseta Sram jest droga ale bardzo wytrzymała. Przy regularnym pilnowaniu zużycia łańcucha u mnie kaseta 1175 wytrzymuje 3 sezony. Praca manetek i przerzutki Srama jest lepsza, indeksacja bardziej bezpośrednia, twardsza, biegi wskakują szybciej. Shimano ciągle ma problemy ze stabilizacją wózka przy agresywnej jeździe i wymyślają słabe patenty ze sprzęgłem które wymusza użycie większej siły do zmiany biegu. Przerzutka srama ma blokadę wózka ułatwiającą np. Zdejmowanie łańcucha. W tej chwili absolutnie bym nie wrócił do shimano w MTB, nie ma w tym systemie niczego ciekawego. Różnica w cenie kasety M8100 do 1275 to 180zł. Ile stracisz pieniędzy i czasu na wymianie systemu?
Lawstorant Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 @Cona78 bo przecież SRAM nie ma sprzęgła co nie? Cytat Praca manetek i przerzutki Srama jest lepsza, indeksacja bardziej bezpośrednia, twardsza, biegi wskakują szybciej. To jest opinia, a nie fakt. Obiektywnie obydwa systemy działają. Obiektywnie manetki shimano, szczególnie XT mają więcej funkcji. 2-way release, multi release i instant release. To jakie klikanie wolisz to już właśnie preferencja, tak samo jak to czy lubisz Shimanowskie servo-wave czy nie. @Kamil_Lodz_Poland Jak coś to niedawno zaprezentowali nowe Deore też 12 biegowe i jeżeli przełkniesz większą wagę, to masz jeszcze tańszą kasetę i zębatki. 52 mm z boostem nie będzie miało problemu. Powiększają linię łańcucha od jakiegoś czasu, bo na większych zębatkach łańcuch i tak się lepiej trzyma a potrzebujesz lepszej pracy na twrdszych przełożeniach. Oczywiście dalej ma to inne problemy napędów 1x ale są to kompromisy które w jeździe MTB ułatwiają życie.
uzurpator Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 13 godzin temu, Kamil_Lodz_Poland napisał: Jestem na etapie wymiany całego napędu Sram GX 12s na SLX/XT 1x12, SRAM jest drogi w eksploatacji kasety są w całości i kosztują krocie. Lubisz wydawać pieniądz? Masz korbę GX, która jest pod sramowski standard direct-mount. Od wuja pana jest na to zębatek na aliexpress za $10. Zmiana tego na shimano to średni pomysł, bo po prostu będzie drożej. Kaseta pod XD, to rzeczywiście problem, ale kasety pod microspline rzeczywiście są tańsze. Więc jeżeli chodzi Ci o obniżenie kosztów eksploatacji, to wystarczy bębenek na microspline, kasetę na SLX, łańcuch na shimano. Reszta spokojnie będzie działać "od strzału". Przy czym jeszcze taniej byłoby korzystać z kaset XD z aliexpress, ale nie mam z nimi doświadczenia, to się nie wypowiem. Poza tym XD to ułomny standard.
Sabarolus Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 7 godzin temu, Dokumosa napisał: Obawiam się, że przyjęliście za dużą dawkę marketingowej papki Shimano To, że aktualne Shimano działa lepiej na oryginalnym łańcuchu i zębatce dostosowanej do ich nowego łańcucha to fakt, a nie marketing. Zresztą łatwo zrobić test jak ktoś ma - odwrócić łańcuch, który jest kierunkowy. Od razu czuć gorszą zmianę biegów, szczególnie zmiana z lżejszego na cięższy bieg, a napęd jest głośniejszy. To nie jest tak, że biegi się nie zmieniają. Zmieniają, ale odczuwalnie gorzej. Na forum często widzimy jak ktos przeżywa wyższość manetek XT nad SLX. A przecież obydwie też zmieniają biegi, a jednak XT fajniej
cervandes Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, uzurpator napisał: Lubisz wydawać pieniądz? Masz korbę GX, która jest pod sramowski standard direct-mount. Od wuja pana jest na to zębatek na aliexpress za $10. No, chińska zębatka może i jest tańsza, ale nie powiesz mi, że ma jakikolwiek start do trwałości Shimanowskiej. Kumpel jeździ na tanich gratach z CHRL, jest wolniejszy i jeździ mniej - ma co roku nową zębatkę. Ja mam trzeci rok tę samą i nadal wygląda jak nowa (XT).
uzurpator Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, cervandes napisał: No, chińska zębatka może i jest tańsza, ale nie powiesz mi, że ma jakikolwiek start do trwałości Shimanowskiej. Kumpel jeździ na tanich gratach z CHRL, jest wolniejszy i jeździ mniej - ma co roku nową zębatkę. Ja mam trzeci rok tę samą i nadal wygląda jak nowa (XT). I co? Krzywda się mu dzieje, że wymienia co rok? Sześciopak kupi i ma problem z głowy na lata.
Sabarolus Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, uzurpator napisał: I co? Krzywda się mu dzieje, że wymienia co rok? Sześciopak kupi i ma problem z głowy na lata. Jeżeli ktoś nie robi zawodów pt. Kto wyda mniej na napęd to chyba warto znać alternatywy
Dokumosa Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Odnośnie manetek XT to mam ich trochę, multi-release jest świetne ale z generacji na generację te manetki chodzą coraz bardziej topornie. W porównaniu ze sramowskimi, trzycyfrowymi XT czy SLX po dłuższej jeździe na nowch XT czuć nadwyrężony kciuk Co do łańcucha i współpracy shimanowskiego z kasetą shimano - kolejny marketingowy bełkot. Fakt, że kierunkowy może działa gorzej odwrócony ale kmc czy sram na kasecie shimano działają tak samo dobrze jak prawidłowo założony shimano. A jak kogoś boli taki "mezalians" to nic nie stoi na przeszkodzie żeby używać łańcucha shimano z resztą gratów sram. Jeśli już tak trwałość przede wszystkim to do korby sram można kupić sobie blaty od NX (stalowe) koszt jakieś 50zł. Czytając pierwszy post byłem przekonany, że autorowi zależy na obniżeniu kosztów eksploatacji. Podejście "zainwestuję 2000 i będę dzięki temu co sezon oszczędzał 200" jest ciekawe ale chyba nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli chodzi o samą chęć posiadania nowego XT czy innego 12s shimano to nie widzę żadnego problemu.
uzurpator Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, Sabarolus napisał: Jeżeli ktoś nie robi zawodów pt. Kto wyda mniej na napęd to chyba warto znać alternatywy OP jako powód wymiany daje koszty eksploatacji. DM Srama jest aktualnie drugim najtańszym, zaraz po 104/96/94 czyli zębatkach na tradycyjne pająki czteroramienne. Są nawet stalowe zębatki srama kosztujące poniżej stówki.
Sabarolus Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, Dokumosa napisał: ale z generacji na generację te manetki chodzą coraz bardziej topornie Teraz mam M8100, wczesniej mialem M8000. M8000 chodziła bardziej twardo, nawet po jakimś czasie. W M8100 od początku jest potrzebna mniejsza siła, szczególnie przy mniejszym klawiszu. M780 chodziła trochę lżej, ale po jakiś 2000km M8100 chodzi bardzo przyjemnie, w mojej opinii troszkę lepiej od M8000, sprawia jednak wrażenie gorzej wykonanej, choćby duży luz na małym cynglu... niby nie przeszkadza, a jednak niesmak pozostaje
Cona78 Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 10 minut temu, Dokumosa napisał: Czytając pierwszy post byłem przekonany, że autorowi zależy na obniżeniu kosztów eksploatacji. Podejście "zainwestuję 2000 i będę dzięki temu co sezon oszczędzał 200" jest ciekawe ale chyba nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dobra uwaga. Autor chce się pobawić w wymiany osprzętu i podłubać na rowerze. Argumenty ekonomiczne to całkowity nonsens.
wkg Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Ano właśnie ; ) Kto nie lubi czasem sobie pozmieniać ?
Cona78 Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Teraz, wkg napisał: Ano właśnie ; ) Kto nie lubi czasem sobie pozmieniać ? Za jakiś czas pojawi się nowy temat [napęd] Slx/xt 12s -> GX 12s
Kamil_Lodz_Poland Napisano 19 Maja 2020 Autor Napisano 19 Maja 2020 Robiłem sobie porównanie i na tę chwilę mam do wymiany kasetę, gdyż przeskakuje już łańcuch na najmniejszych zębatkach, obawiam się, że wymiana kasety może pociągnąć również wymianę tarczy korby i łańcucha koszt takiej operacji to jest jakieś 1200zł. (650-700zł kaseta + tarcza korby 450zł + łańcuch 100zł) cały nowy kompletny napęd SLX 7100 + wymiana bębenka na MicroSpline + wymiana wkładu suportu = 1590zł Różnica zaledwie 400zł a mam dzięki temu nowy kompletny napęd SLX. Ta różnica się strasznie wypłaszczyła i biję się z myślami co lepszym rozwiązaniem.
wkg Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Zostawiłbym korbę. Blat kupiłbym chiński - potem się zobaczy. Tył jak chcesz Chcesz mieć tanio - jedź na 3,4 łańcuchy i wymieniaj co 500km - byle ze spinką. Kaseta i blat pożyją 3x dłużej.
Dokumosa Napisano 19 Maja 2020 Napisano 19 Maja 2020 Do nowej kasety zawsze zakłada się nowy łańcuch. Blaty w korbę są wymienne. Zwyczajnie szkoda kasy żeby z powodu zużytej kasety każdorazowo zmieniać cały napęd. Lepiej odłożyć na jakieś lepsze koła.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.