Skocz do zawartości
Endurooman

[Amortyzator] Fox 32 Float RL 140mm - przetarcie górnej goleni przy uszczelce

Rekomendowane odpowiedzi

Endurooman

Witam, jestem tu nowy

Założyłem ten temat ponieważ, jestem zaniepokojony przetarciem przy górnej goleni przy uszczelce. Kupiłem używany rower, wszystko śmiga, ale zauważyłem lekkie przetarcie przy lewej goleni, wczesnej tego nie widziałem. Od momentu zakupu regularnie czyszczę i smaruje amortyzator i damper i wtedy zauważyłem to przetarcie. Czy takie (chyba) lekkie przetarcie nie spowoduje, że mój amortyzator się popsuje, zatrze mimo, iż regularnie je smaruje i czyszczę? Zamówiłem pompkę do amortyzatorów i jak przyjdzie to zamierzam go rozebrać, wymienić olej, przeczyścic i przy okazji zobaczyć czy to nie jest coś poważniejszego. Czy takie przetarcie będzie się powiększać aż amortyzator się zatrze, i czy  czeka mnie wymiana goleni w przyszłości przez takie coś? Załączam zdjęcie poglądowe. 

https://zapodaj.net/cf4c0195bca9b.jpg.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib

Kaplica. Praktycznie już masz górne golenie do wymiany bo warstwa anody na alu się wytarła. Bez rozbierania ciężko zdiagnozować co dokładnie tam jest, ale takie coś się robi jak się coś dostanie pod uszczelkę i działa destrukcyjnie. Ślizgi też mogły ucierpieć, ale, jak pisałem, bez rozebrania go się nie dowiesz.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
djzatorze

Natychmiast do serwisu i może będzie się dało go uratować. To może kosztować kilka stówek, zwłaszcza że nie wiadomo co tam w środku się czai.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman

W tygodniu będę już miał pompkę i wtedy go rozbiorę. na razie jak jeżdżę to nic nie czuć złego żeby coś ocierało czy coś podobnego, ogólnie to chodzi dobrze ale na pewno coś tam siedzi pod uszczelkalą. Na allegro widziałem nowe górne golenie amortyzatora za parę stówek, wszystkie parametry niby się zgadzają ale one są na kolo 29'' a ja mam 26'' ale to chyba nie powinno przeszkadzać? Wszystkie wymiary się zgadzają, tylko nie wiem jak z długością goleni, jak rozłożę go to sprawdzę bo na allegro jest 280mm. Co o tym sądzicie? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Marcin86Poznan

Tak z ciekawości czym smarujesz amortyzator skoro zamówiłeś dopiero pompkę i go nie rozbierałeś?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib
29 minut temu, Endurooman napisał:

na razie jak jeżdżę to nic nie czuć złego żeby coś ocierało czy coś podobnego

I nie będzie czuć ani słychać. Najczęsciej pod uszczelki dostaje się błoto/piasek, miesza się ze smarem pod uszczelkami i robi się pasta ścierna. Jak myślisz o ratowaniu tego nie jeździj dopóki nie rozbierzesz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman

Marcin, jeżeli chodzi o smarowanie to mi chodziło o to, że na zewnątrz golenie smaruje i po pewnym czasie wciskam kilka razy amortyzator żeby weszło pod uszczelke,  a wewnątrz to dopiero jak ta pompka przyjdzie i wtedy się okaże co jest grane. Jeszcze raz zapytam, jeśli chodzi o te golenie co znalazłem na allegro firmy Rock Shox. Czy one się nadadzą do tych amortyzatorów w razie czego?  To są parametry tych goleni co na allegro znałem, niby wszystko się zgadza tylko nie znam jeszcze długości goleni ale niedługo się dowiem jak te rozbiorę. 

  • rodzaj rury:ahead
  • rozmiar koła ":29"
  • średnica osi:15 mm
  • średnica rury:1,1/8" (28,6 mm)
  •  
  • model : 80-120
  • numer seryjny : 11.4015.311.010
  • średnica goleni : 32mm 
  • długość goleni : 280mm 
  • długość rury sterowej : 265mm 
  • typ rury sterowej : 1 1/8 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
Teraz, Endurooman napisał:

Marcin, jeżeli chodzi o smarowanie to mi chodziło o to, że na zewnątrz golenie smaruje i po pewnym czasie wciskam kilka razy amortyzator żeby weszło pod uszczelke

No i właśnie w taki sposób sam przyczyniłeś się do zgonu tego amortyzatora.

Nie jestem przekonany czy golenie RS podpasują do Fox'a, tam liczą się setne części milimetra pasowania, nie wspominając że mogą nie dać się wkręcić tłumika itd.

Nic nie kupuj dopóki nie rozbierzesz amora, być może ślizgi też już szlag trafia i wtedy taki amor możesz sobie postawić jako trofeum.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman

Zanim zacząłem smarować to już były te przetarcia, a smaruje może 2 dzień dopiero, więc przestanę i tylko będę czyścil szmatką z brudu. na razie może będę jeździł na zablokowanym amortyzatorze. Spróbuję zaraz rozkręcić go i wyślę fotki jak wygląda cała goleń. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
djzatorze

Jeżeli potrafisz wymienić olej jak należy to śmiało, Ale jak nie to daj do serwisu, i tak trzeba to zrobić a przynajmniej nie zdążysz wiele zepsuć ;) Jazda na zablokowanym nic nie da, serwis trzeba przeprowadzić natychmiast bo takie przetarcia nie robią się od samej jazdy tylko od długich zaniedbań.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Przede wszystkim wideł pewnie nigdy nie czyszczony i bez smarowania chodził. O ile pamiętam to fox zaleca co 50 godzin rozkręcić wideł, wyczyścić, wymienić zużyte uszczelki i zapewnić smarowanie. Takie psiukanie z zewnątrz tylko pogarsza sprawę.

Golenie z RSa nie pasują. Może Piotrek Activia odświeżyłby anodę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kowal1986
1 minutę temu, Dokumosa napisał:

 

Nie co 50 godzin, ale Fox zaleca przegląd z wymianą olejów i uszczelek co 125 roboczogodzin. Oczywiście z dopiskiem, że w ciężkich warunkach trzeba częściej.

Odnośnie amorka autora tematu. Zajechałeś ten amor i tyle. Zrób mu serwis olejowy. Jak uszczelki sparciałe to wymień i jeździj dalej - nie ma ekonomicznego sensu go ratować.

 Zacznij odkładać kasę na nowy, lub szukaj używanego na przeszczepy w znacznie lepszej kondycji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kowal1986

Jednym słowem "szrot".... Strasznie zaniedbałeś ten amortyzator. Pewnie od lat nie był serwisowany.

1. Górne lagi do wymiany (tylko oryginały włożysz-nie kombinuj z jakimiś innymi lagami od innych marek);

2. Uszczelki i gąbki do wymiany (widać, że puściły)

3. Tuleje ślizgowe do wymiany (ta od strony uszkodzonej anody jest na pewno zatarta).

Podsumowując - składaj to na nowym oleju i jak masz kasę nowych uszczelkach i jeździj. Nie ma sensu nic tu reanimować.

W międzyczasie szukaj nowego amorka.

P.S. Na przyszłość przynajmniej raz w roku lub najpóźniej co 125h rób serwis olejowy Fox-owi z wymianą uszczelek. 

Takim zaniedbaniem to każdy amorek byś zabił.

Edytowane przez Kowal1986

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman
7 minut temu, Kowal1986 napisał:

Takim zaniedbaniem to każdy amorek byś zabił.

8 minut temu, Kowal1986 napisał:

Jednym słowem "szrot".... Strasznie zaniedbałeś ten amortyzator. Pewnie od lat nie był serwisowany.

Jak już to poprzedni właściciel, ja bym do takiego stanu nie doprowadzil. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kowal1986

Przepraszam - nie chciałem Cię oskarżać.

Niestety, trzeba sprzęt przed zakupem dobrze obejrzeć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib

Jedna z kluczowych rzeczy na jakie należy zwracać uwagę przy kupnie używanego amortyzatora/roweru to stan goleni amortyzatora i/lub dampera.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
55 minut temu, Endurooman napisał:

To zatarcie wygląda jakby było zrobione i przez tą obręcz co jest tuż pod gąbką. 

Ta "obręcz" to tuleja ślizgowa która powinna być czysta, gładka i pokryta olejem ( po to jest kąpiel olejowa).

To jest właśnie "urok" kupowania używek gdy nie ma się zbyt dużej wiedzy. Niestety człowiek uczy się na błędach, a w przypadku Fox'a jest to bardzo drogi błąd.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

Będziesz sprzedawał ten zajechany amorek ? Chętnie odkupię na części :) 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman

Nie sprzedaję bo nadal z niego korzystam i będę korzystał. Regularne czyszczenie i wszystko działa, golenie są aluminiowe więc nie będzie rdzewiało. Takie gadanie, że zatarcie to od razu do wywalenia, poprzedni właściciel jeździł na takich od kilku lat bo się dowiedziałem i w niczym to nie przeszkadzało przy regularnym czyszczeniu. Temat do zamknięcia. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No fakt, aluminium nie rdzewieje... tyle że się utlenia. Powierzchnia już nie jest taka gładka przez co będzie to niszczyło ślizgi. Prędzej czy później powstaną luzy.

To Ty obejrzyj resztę roweru żeby nie było podobnych niespodzianek, skoro ktoś zniszczył taki amortyzator.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman

Ostre krawędzie można przetrzeć drobnym papierem i czymś polakierowac żeby się nie utlenianialo jak mówisz ale raczej to w niczym nie przeszkodzi. W zasadzie to ślizgi dopasowały się do tego przetarcia jak zębatka. Reszta roweru w bardzo dobrym stanie. 

 

Przetarcie jest stale smarowane przez gąbkę i po takim czasie nie widać śladu utleniania, aluminium się błyszczy. 

Edytowane przez Endurooman

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

Lagi bez teflonu  się przetrą - kwestia czasu :) . Ja już to przerabiałem .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Slizgi stracily wymiar jezeli niby sie dopasowaly.

Jezdzij jezeli Ci to nie przeszkadza, natomiast z technicznego punktu widzenia jest to zlom.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Endurooman
26 minut temu, kolo1 napisał:

Lagi bez teflonu  się przetrą - kwestia czasu :) . Ja już to przerabiałem .

Nie przetrą się bo już się przetarły i dalej nie pójdzie bo nie ma o co trzeć " :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • sCzun
      Przez sCzun
      Cześć pytanie nietypowe, ale nurtujące. Czy do ramy Arkus ltd, da radę wsadzić Fox Float Factory 32 120mm? Mam trochę sterów typu Cane Creek, więc problemów z zalożeniem nie będzie. Chodzi mi bardziej o to czy nic nie stanie się ramie, bo szkoda trochę roweru.
    • enio303
      Przez enio303
      Witam jestem nowy i mam dylemat jaki bo jest okazja kasku fox fullface tylko został rozmiar l według producenta 58-59 cm ja mam obwód głowy 57 i czy brac cena okozjonalna 350???
    • Szklanka
      Przez Szklanka
      Cześć. Mam problem z ciśnieniem w amortyzatorze fox 34 CTD. Pompuje go do takiego stopnia, że jest w miarę twardy potem po uginam kilka razy i jest miękki tak, że go dobijam. Nie wiem czy to wina uszczelek od komory czy czegoś innego.
    • CannodaleRider
      Przez CannodaleRider
      Witam, mam okazję kupić od przyjaciela Foxa 40, po taniości, z 2008r.
      Problem jest w tym, że górne golenie mają sporo rysek, i w jednym miejscu golenie są wytarte aż do srebrnej powłoki.
       
      Słyszałem o anodowaniu górnych goleni w specjalnych zakładach...
      Szukałem używanych, ale nigdzie nie mogę ich znaleźć....
       
      Podsumowując:
      1. Kupno Amortyzatora FOX FACTORY FOX 40 2008.
      2. Rozebranie.
      3. Odesłanie goleni górne na anodowanie/kupno używanych zamienników Foxa.
      4. Malowanie goleni dolnych na kolor czarny.
      5. Oklejenie Foxa nowymi naklejkami.
      6. Zabezpieczenie folią.
       
      Jeśli komuś chce się poszukać, lub jeśli ktoś ma/wie gdzie kupić golenie, to proszę śmiało pisać/podlinkować
      Pozdrawiam








    • archaizm123456789
      Przez archaizm123456789
      Rower w tym roku serwis amora z przodu i puszki dampera.
      Napęd w maju cały wymieniony, zawieszenie serwisowane na bieżąco(łożyska). Hample lane w sierpniu. Koła na bieżąco serwisowane(naciąg szprych)
      Opony przód Maxiss ardent 27,5x2,4,tył Schwable hans dampf 2,25-obie 80% bieżnika. Możliwość przejścia na system tubless(bezdętkowy). Rower utrzymywany w stanie technicznym b dobrym(jestem serwisantem rowerowym). Wizualnie parę odrapań bez wgniotów itp.

      Korba xt
      przerzutki p/t xt z plusem
      manetki xt
      hample xt klocki z radiatorem
      amor przód 32 evolution series CTD 130
      damper fox float CTD
      łancuch kmc
      kaseta SUNRACE 11-40
      piasty XT
      obręcze p ryde 21, tył wtb 23i
      https://allegro.pl/ghost-ams-7500-fox-ctd-2x10-i7707046667.html.
      https://www.olx.pl/oferta/ghost-amr-7500-xt-2x10-fox-ctd-CID767-IDxEQ8k.html

×