Skocz do zawartości

[Korba, Kaseta, Łańuch, Przerzutki] Wymiana napędu


Jarek1909

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.
Najpierw napiszę jaki mam ,,rower", i co na nim robię.
Kross Level A3 ( Jakże on popularny), kupiony w 2012 roku, jednak z ramą z 2013 (wymiana na gwarancji, pęknięcie tylnego trójkąta).
Dokładnie był kupiony 10 kwietnia 2012 i od tamtej pory zrobił około 15 000 Km.
Jazda głównie po szosach, jeździłem raz na Rapid Robach, raz na Kenda Contender ( Jedno calowe opony na felgi MTB ).
Od razu wytłumaczę czemu głównie szosy, bo nowa szosówka jest droga, bo starej szosówki nie chce mi się naprawiać, bo ten rower to moja wizja szosówki na polskie drogi, bo lubię jechać przed siebie i o niczym nie myśleć. 
Ale to nie oznacza, że nie lubię wjechać do lasu, i jeździć w tą i z powrotem, chociaż u mnie zbytnio nie ma fajnych ścieżek.
Wymieniałem w tym rowerku tylko łańcuch, kasetę, i tylną przerzutkę, łańcuch dwa razy.
Najpierw był HG-53, który mi pękł przy rozpędzaniu się ( ? ).
Później SRAM ... zapomniałem jaki dokładnie, jakiś tam w cenie podobnej do tego HG.
Korba kręci się prawie dwa lata, i woła o pomstę do nieba, co prawda nic na niej nie przeskakuje ... ale jest wykrzywiona, niestety to nie jest koło które można wycentrować, a ramie korby które jest zespolone z zębatkami, ma uszkodzony gwint na pedał.
Biegi raczej nie działają, bo tylną przerzutkę kupiłem po to, aby łańcuch siedział na trybach, chociaż przez pierwszy miesiąc po regulacji nawet nawet chodziła. Shimano Altus, ( A było alivio).
Może i o amorku warto wspomnieć, od zimy z roku 2012/2013, został zeżarty przez sól drogową, wyciąłem duży kawałek elastomeru, chodzi, ale nie tłumi i ma potworny luz. Sountur XCM ze zdalną blokadą ( tak zdalną, że ona jest w domu ).

Mój plan jest taki, że co miesiąc będę sobie coś kupywał do napędu. Przerzutki chcę od SRAM, ponoć sztywniejsze, a ja lubię, a raczej nie lubię słuchać jak łańcuch lata razem z wózkiem. Manetki kupiłem SRAM X-4, ( 8 biegów , na co mi więcej ). Następnie planuję kupić przerzutkę tylną, jakoś w Marcu, Zastanawiam się między X-4 a X-5, wiadomo co lepsze, ale ceny X-5 się wahają co stronę, zresztą ja nie zamawiam nic przez internet, już nie, wkurza mnie taki system, pisania z kimś, płacenie przez internet ... wolę zobaczyć z kim mam do czynienia, uścisnąć dłoń. Przednią przerzutkę mam Altusa, ale czy przednia przerzutka wymaga wymiany? Jej budowa jest tak prosta, że raczej przez całe swoje życie pracuje z tą samą dokładnością, ale jeżeli się mylę, to poprawcie mnie i uwzględnie jeszcze zakup przedniej. 
No i najważniejsze, zębatki, korba.
To dobry pomysł mieszać kasetę i korbę shimano, z przerzutkami i łańcuchem SRAM ? Kupowanie korb SRAM nie wchodzi w grę, ze względu na kieszeń.
Pytanie co do korb : w jakimś temacie zetknąłem się z opinią, że octalink i HT można dorwać w tej samej cenie. Ktoś poda mi modele które faktycznie kosztują tyle co korby octalink? Ile by kosztowało kupienie korby HollowTech razem z łożyskiem? Po prostu marzy mi się dziura na wylot w supporcie.
A co do amorka, ktoś coś poleci? Nie kupię go od razu, ale czy coś się zmienia np. w technologii Sountura? Co wybrać? Mój budżet nie jest duży, około 150-200 zł na miesiąc idzie na rower, jestem uczniem technikum, i mam tylko dorywczą pracę, i nie tylko rower do inwestowania.

  • Mod Team
Napisano

 

 

To dobry pomysł mieszać kasetę i korbę shimano, z przerzutkami i łańcuchem SRAM ?

Nie ma ustawy na to żeby wszystko było z jednej stajni. Może być.

 

 

Ile by kosztowało kupienie korby HollowTech razem z łożyskiem?

Za korbę FC-590 ,610 nową trzeba położyć ok. 3 stówek z łożyskami.

http://allegro.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m590-175mm-krk-i3938886529.html

 

Przednią przerzutkę mam Altusa, ale czy przednia przerzutka wymaga wymiany?

Jak zmienia biegi to niech zostanie, chyba że dla lepszego samopoczucia potrzebujesz coś z wyższej grupy. Ważniejszy jest tył co by przerzutka nie była tylko napinaczem łańcucha.

 

 

A co do amorka, ktoś coś poleci? Nie kupię go od razu, ale czy coś się zmienia np. w technologii Sountura?

Soutour to już nie jest legendarna padaka, Raidon, epicon dają już trochę frajdy z posiadania amortyzatora. Wydatek około 5 stówek.

Napisano
Zastanawiam się między X-4 a X-5,

 

 

Jeżeli nie zależy ci na logo, to weź X-4, bo to w zasadzie ta sama przerzutka co X-5, ale z niższą ceną. Działają tak samo.

Napisano

 

 

Soutour to już nie jest legendarna padaka, Raidon, epicon dają już trochę frajdy z posiadania amortyzatora. Wydatek około 5 stówek.
Od tego roku do powietrzaków dołączył XRC (jako ciekawostka, jest wersja z taperowaną główką). IMHO wygląda (i kosztuje) jak stary Raidon. Szukałbym jednak używanego Raidona. Ale trzeba się pogodzić że to wydatek 400-500zł

 

 

 

Pytanie co do korb : w jakimś temacie zetknąłem się z opinią, że octalink i HT można dorwać w tej samej cenie. Ktoś poda mi modele które faktycznie kosztują tyle co korby octalink? Ile by kosztowało kupienie korby HollowTech razem z łożyskiem? Po prostu marzy mi się dziura na wylot w supporcie.

Serio? Obecnie bardzo fajna korba Acery na Octalink kosztuje 119zł do tego suport ~45zł. Najtańsza korba na HT to wydatek ~240zł (sprzedawane jako komplet). Octalink nie ma takiej sztywności jak HT ale na bank wychodzi taniej i w porównaniu z suportem BB51 jest trwalszy.

Napisano

Eee tam różnicę w sztywności to czuć jak się człowiek z kwadratu przesiada na coś lepszego  :yes: W tym przypadku różnicy się nie odczuwa. Jest za to mnóstwo ludzi, którzy nadal preferują Octalink ze względu na dłuższą żywotność łożyskowania suportu w stosunku do HT2.

Napisano

Ziemko, gdzie taką ciekawostkę przeczytałeś o amorku. Bardzo mnie to zainteresowało, a także mojego kolegę, któremu sól drogowa zżera teraz jego amorek.
Historia kołem się toczy, kolega kupił ten sam rower, rok później, i tak samo wszystko zużywa,
Jakby to kogoś interesowało, połączyłem przerzutki z nowymi manetkami, na moje szczęście działają bez zarzutu biegi których używam, zawsze jeżdżę ,,na blacie" z przodu, a z tyłu malutkie zębateczki, 
duże przełożenia, a dzięki temu że mój altus przeżył wywrotkę i wygięcie pod moim ciężarem ( SPD i gleba ), to dzięki temu te SRAMowskie 1:1 ratio działa u mnie prawie co jeden bieg (elastyczny pantograf).
A największe zdziwienie spowodowała przednia przerzutka, niby SRAM ma 1:2 ratio jeżeli chodzi o przód, a tu od razu z jedynki na trójkę wskoczyło, ktoś wytłumaczy czemu żyłem w przekonaniu, że manetka SRAMa będzie działać z przednią przerzutką shimano?

Napisano

O powietrznym XCR dowiedziłem się przeglądając katalog rowerowy. Patrzę a tam rower z XCR Air. Odwiedziłem eurobike.pl i faktycznie jest wersja powietrzna na koło 26 i 27,5 z tradycyjną główką lub taperowaną.

Napisano

ktoś wytłumaczy czemu żyłem w przekonaniu, że manetka SRAMa będzie działać z przednią przerzutką shimano?

Bo to najprawdziwsza prawda. Oczywiście przy założeniu, że przerzutka jest wyregulowana.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

powitac

z tego co piszesz to chyba troche ciorasz ten sprzet, no ale jaka kasa taka klasa :icon_lol:

korby:

http://allegro.pl/shimano-deore-fc-m552-czarna-175mm-okazja-i3980448807.html

http://allegro.pl/korba-shimano-deore-fc-m552-42-32-24-175mm-955g-i3927832565.html

pierwsza nowa z demontarzu, druga ze sklepu, wiec jezeli zalezy ci tylko na przelotowej osi to do dziela, a jak nie chcesz kupowac przez neta to w sklepie za to samo dorzucisz z 5 dych albo lepiej.  W jednym rowerze mam epicona i za te pieniadze moge go polecic, gdy sie go ustawi pod siebie i utrzymuje w czystosci to daje rade, oczywiscie ro Reby mu brakuje ale jest o polowe tanszy wiec cisza, no i jest duza szansa ze blokada bedzie jezdzic z toba :whistling:

pozdrower

 

Napisano

Korbę HT najtańszą kupisz w decathlonie. Z tego co widziałem M542 jest tam za 189zł.

A co do Suntourow to Raidon nowy nie będzie Epiconem, tylko Raidonem X1 poprzednim. Epicon wciąż zostaje w ofercie w odmianach Trail i XC.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Korbę HT

HT były na octalink i w dodatku były pustakami, proszę nazywać rzeczy po imieniu. I tutaj jak już  HT2

Napisano

Wreszcie zrozumiałem tą różnice między HT a HT2.
W tym miesiącu chcę kupić przerzutkę tylną i przednią, jednak przednia przeżyła ile miała przeżyć.
Jednak okazuje się że mogę na to troche więcej wydać, ale nie mogę zapominać, że jednak muszę kupić też inne części.
Spotkałem się z opinią w sklepie rowerowym, że przerzutka tylna X-4 i X-5 to praktycznie to samo, różniące się ceną.
Opłaca się dopłacać? Czy zostać przy wyborze X-4 ?
Zależy mi na sztywności przerzutki, wkurza mnie dzwięk latającego wózka i łańcucha.

  • Mod Team
Napisano

HT to holowtec, ramiona puste w środku, pustaki, można je wgiąć a przy HT2 mimo że nazywa sie to hollowtec 2 jest sporo korb litych.

 

Odnośnie przerzutki, różnica nie będzie na tyle duża by był sens dobra przerzutkę wymieniać na nową.

Napisano

 

 

Spotkałem się z opinią w sklepie rowerowym, że przerzutka tylna X-4 i X-5 to praktycznie to samo, różniące się ceną. Opłaca się dopłacać? Czy zostać przy wyborze X-4 ?

W zasadzie to przede wszystkim wagą. Co prawda X-4 jest produkowana z myślą o napędzie 8spd ale nikt nie powiedział że nie łyknie więcej (ja jednak tego nie powiem bo nie korzystam X-4 ani X-5). Jeśli chcesz zostać przy napędzie 8spd to nie ma co dopłacać do X-5 bo te 30g d*py nie urywa.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

A więc tak.
Zniszczyłem gwint w prawym ramieniu korby, w który wkręca się pedały. (podmieniałem SPD na zwykły, żeby jeździć z dziewczyną).
Udało mi się zdobyć używaną korbę za 20 złotych ( z odysku od mechanika w rowerowym ), korba shimano M448, więc lepsza od mojej poprzedniej, tą można rozmontować, wymienne zębatki.
Pytanie jest takie, czy opłaca się wymienić zębatki w korbie gdy się zjadą, czy lepiej zgodnie z planem dorwać hollowtech? Bo zależy mi na trwałości, a czytałem różne opinie.
Tylna przerzutka to jednak SRAM X-3, niby niższa niż w planach, ale nawet na wyciągniętym łańcuchu o przebiegu ponad 4000, zmienia dobrze, nie zastanawia się długo.
Mój budżet mnie ogranicza, a rower już bardzo dobrze poskładałem, odzyskałem zalane olejem hamulce ( kuchenka gazowa ), tylko amortyzator jest kicha.
Jaki amortyzator będzie miał najlepszy stosunek cena/jakość ? Tak w rozsądnych granicach 500zł.
 

Napisano

W przypadku tańszych produktów nie jest to specjalnie opłacalne bo koszt tarczy np 32T to około 65zł a to cena całkiem niezłej korby mocowanej na kwadrat. IMHO opłacalność takich zabiegów ma sens w przypadku droższych korb gdzie sama korba to koszt >100zł, kiedy to pojedyncza tarcza wychodzi taniej niż cała korba.  Takie wymiany miałem już dwie i dotyczyły właściwie tylko średniej tarczy (korba M442)Myślę że im droższa korba to tym bardziej jest to opłacalne. 

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Proszę administratora o zamknięcie tematu, rower został mi skradziony miesiąc temu, a śledztwo umorzone jak to na polską policję przystało.
 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...