Skocz do zawartości

[SR Epicon] Wymiana oleju


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, chciałbym przeprowadzić serwis w moim epiconie.. I moje pytanie, w którym miejscu wymienia sie olej dla poprawienia pracy ? Przeczytałem wiele tematów ale nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie.. Gdzieś widziałem film jak gość odkręca górny korek od komory powietrznej i tam wlewa olej.. To tamto miejsce ? Wiem jeszcze tyle że trzeba nasączyć te gąbeczki umieszczone w uszczelkach kurzowych. Z góry dzieki

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

Komora w suntorach fabrycznie leci na sucho, ma tam tylko smar,  olej jest jako uszczelnienie i smarowanie, jest go niewiele jak go ktoś tam umieści. Jak ci trzyma ciśnienie nie ma sensu sie tym zajmować.

 

Najlepiej będzie jak go rozbierzesz i zobaczysz co w jakim jest stanie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...
  • Mod Team

Na początku zapoznaj się z oznaczeniami klas lepkości i gęstości jeśli już tak kombinujesz. Silnikowy jest silnikowy i nie specjalnie się nie nadaje. Tak samo oleje przekładniowe i inne wynalazki. Mają przeróżne specyfikacje.

Do amortyzatorów lejemy oleje do amortyzatorów. Mogą być dedykowane dla motocykli, to to samo. 

No chyba że potrafisz dobrać zamiennik ale pewnie wtedy nie zadałbyś tego pytania :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Na początku zapoznaj się z oznaczeniami klas lepkości i gęstości jeśli już tak kombinujesz

 

Jestem mechanikiem samochodowym, takze na temat klas lepkosci cos wiem ;)

 

Bylem ciekaw roznic miedzy takimi olejami.

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siemaa.

 

Dzis z nudow zabralem sie za serwis Epicona.

 

I moje pytanie odnosnie ilosci oleju do tlumika, jesli wleje tam 80ml za zadne skarby nie skrece gory, jak wleje 60ml jest ok.

 

Czy istnieje roznica w ilosci wchodzacego oleju w danym roczniku Epicona?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hm mam srebrne pokretlo regulacji tlumienia, i za zadne skarby nie wleje tam 80ml.

 

Nie zlalem starego oleju zeby sprawdzic ilosc, ale na pewno nie bylo go tam 80ml.

 

Wlalem 70ml i dalej jest problem ze skreceniem, dopiero przy 60ml jestem wstanie skrecic gore.

 

 

 

 

 

Znalazlem odpowiedz od Sountura ;)

 

 

 

 

 

The standard oil in the cartridges is Wt 10, however if you want to fine tune, you can use the oil that suits you best. Some heavier riders tend to go to Wt 15 while very lightweight riders prefer Wt 5.
The amount is 54cc. After you refilled the cartridge (pump sometimes while filling) you can test the cartridge by hand. If you feel air bubbles (movement without damping function), then you need some more oil. If you put in too much oil on the other hand, then the cartridge will block on some point, so you can´t use the full stroke. This kind of hand-testing seems to bring even better performance results for the cartridges than just filling by amount.
Always fill the cartridge from the top, so unscrew the head from the cartridge body and keep the rest of the cartridge together.

 

 

 

 

Czyli w moim przypadku jest to ok. 60ml.

Edytowane przez gajutrw
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

 

 

Jestem mechanikiem samochodowym, takze na temat klas lepkosci cos wiem

Na pewno?????

Skoro tak, to zapewne wiesz na czym polega różnica między oznaczeniami lepkości SAE a oznaczeniami lepkości ISO? W przypadku olejów silnikowych przyjmujemy oznaczenia wg standardu SAE ( oil weight), natomiast w przypadku olejów do amortyzatorów warto się posługiwać parametrami klasy ISO podawanymi w jednostce cSt@40C (viscosity )

W przypadku olejów do amortyzatorów olej o oznaczeniu 5W może mieć zupełnie różne parametry niż olej silnikowy.

Coby nie być gołosłownym:

-olej do amorka klasy 5W ( Motorex Racing Fork Oil 5W) parametr płynięcia - 22,60 cSt@40C

-olej silnikowy klasy 5W (Mobil 1 5W-30)- 108 cSt@40C.

 

To tak zupełnie na marginesie.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

Na marginesie- w przypadku tłumików dobrze jest trzymać się podanych ilości oleju. Nadwyżka może ograniczać skok amorka , a zbyt mała ilość może powodować nieprawidłowe tłumienie kompresji i działanie blokady. 

Jeśli SR każe wlać 54 ml to tyle należy wlać- tolerancje ilości mogą być bardzo małe.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

 

 

Hm wlalem dokladnie 55ml oleju, i nie dziala blokada

Zakładam ,że:

- odkręciłeś górę tłumika i wylałeś stary olej

- tłumik jest "rozciągnięty"

- wlałeś prawidłową ilość oleju 

- skręciłeś tłumik

- kilkukrotnie "ugiąłeś" tłumik w ręku

- włożyłeś do amorka

- prawidłowo wszystko poskładałeś

 

i mimo to blokada nie działa,si?

 

A propos- jaki masz model Epicona?

 

 

Wychodzi na to iz powinienem wlac tam 7.5w

 

Ile ważysz?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Podobna zawartość

    • Przez Unbroken_reed
      Nie jest to w żaden sposób sponsorowana reklama. 
      Ciężko podliczyć ile razy usłyszałem pytanie: a czym odrdzewić łańcuch? I moim zdaniem odrdzewiacze wszelkiego pokroju (Dragon itp.) wpływają niekorzystnie na trwałość metali z których wykonane są łańcuchy. Jeśli już koniecznie potrzebujemy "rozruszać" przerzutkę/łańcuch to proponuję skorzystać z HHS 5000 marki Würth. Oczywiście jest to ściśle partacka metoda i w takich kategoriach proszę ją rozpatrywać
    • Przez zlotym
      Witam przychodzę z zapytaniem o zmianę skoku w amortyzatorze Sr suntour epicon lod. Z tego co się orientuje jest to właśnie taka wersja z 2008 roku. Aktualnie jest 120mm jednak chciałbym go obniżyć do możliwie jaknajmniejszej wartości, (chciałbym 80, ale z tego co widzę na stronach producenta to możliwe jest jedynie 100mm które i tak mnie zadowoli. A więc jak dokładnie to zrobić? Czy musze dokupować jakieś tokeny czy tylko je wyciągnać/zmienić ich położenie. Przy okazji tej operacji chciałbym go przeserwisować, jest już ostro przetarty ale nie przeszkadza mi to, dalej działa dobrze i do jazdy po streecie i parkach mi wystarczy. Uszczelki wymieniałem w serwisie rok temu i są w dobrym stanie więc jedynie chciałbym porady czym i jak dokladnie najlepiej go zalać.
    • Przez Unbroken_reed
      Cześć, dzielę się z Tobą całą* wiedzą dotyczącą sprzęgiełek Shimano.
      Ich historia, zasada działania, oraz sposób odbudowy dały podstawę do stworzenia treściwego materiału.
      Zapraszam do oglądania :)

      *z pewnością nie wszystko udało mi się zawrzeć w filmie, ponieważ nie chciałem żeby znacznie przekroczył pół godziny. W razie pytań służę pomocą!

    • Przez Enadxx
      Posiadam nowy amortyzator: Recon Silver RL (FS-RCNS-RL-D1).
      Prosto po wyjęciu z pudełka i napompowaniu,  amortyzator po wciśnięciu zapadał się i nie ma siły wrócić to stanu gotowości. Musiałem go ręką wyciągnąć z goleni.
      Dzięki wskazówkom pomocnych ludzi z innego forum (pozdrawiam @Accent_Szaj  ) Wziąłem się za serwis 0:
      -rozdzieliłem golenie (w goleniach wręcz pustynia, może kropelka wyleciała)
      -wyczyściłem 
      -rozebrałem sprężynę powietrzną i ponownie ją złozyłem nakladajac sram butter na uszczelki i wlewając olej rock shox wg. manuala sram
      -nasaczyłem gąbki
      -posmarowałem uszczelki kurzowe sram butter 
      -złożyłem wszystko do kupy i wlałem olej rock shox w dolne golenie (więcej niż instrukcja przewiduje ok 10-12 ml na golen)
      * tłumika nie ruszałem
      ** blokada skoku działa
      Bez mojego nacisku amortyzator jest wyprostowany, jednak problem z zapadaniem niestety nadal nie jest rozwiązany. Dopiero gdy napompuje amortyzator w rejony wartości maksymalnej (ok. 205psi), to po naciśnięciu kierownicy jest w stanie się wyprostować. Gdy zjadę z ciśnieniem do np 120psi (do mojej wagi 70kg wartością referencyjną jest ok 80psi) usiądę na rower ugięcie wstepne pochłonie prawie 70 powierzchni skoku, a i po zejściu z roweru amortyzator nie wraca do pozycji gotowości. Mój poprzedni rock shox recon już przy wartości 50psi pracował idealnie.
      Proszę o pomoc co jeszcze mogę zrobić, poza odsyłką reklamacyjną.
       
    • Przez teraw
      Witam.
      Wewnątrz tłumika Motion Control amortyzatorów SiD i Reba znajduje się element na dole tłumika, który ma za zadanie trzymać olej tłumika w goleni górnej i nie dopuszczać do jego zlania się na dół. Nazwa wg manuala "the rebound damper and seal head assembly"
      Na zewnątrz uszczelnia go klasyczny oring 25x2,5 niestety od środka jest tam dwustronna uszczelka wargowa. Wg manuala "the rod wiper seal", oznaczenie na uszczelce WDWT000005
       
      Czy taką uszczelkę idzie gdzieś kupić? Oficjalnie jest sprzedawana tylko jako część zestawu serwisowego za 140 zł.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...