pablo945 Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia Witam Napotkałem pewien problem, chciałem obniżyć sztyce o kilka cm z powodu wymiany siodełka, niestety za cholerę nie mogę jej ruszyć. Sztyca jest amortyzowana Suntour ncx zamocowana 2 lata temu, w ramie CR-MO. Próbowałem z mocno zakręconym zaciskiem na samej sztycy i walenie młotkiem, niestety tylko sam zacisk się przesuwa. Klucz do rur żabka również nic nie daje. Ma ktoś jakiś pomysł? Może są obecnie jakieś opracowane specjalne narzędzia na ten problem? Cytuj
leejoonidas Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia (edytowane) Najlepsza w tym przypadku jest cierpliwość, nawet do tygodnia czasu. Rower obróć kołami do góry, przez otwór mocowania koszyka na bidon wlej naftę do rury podsiodłowej i czekaj aż spenetruje cały odcinek zapieczonej sztycy. Sztyca będzie zniszczona gdyż trzeba będzie walnąć młotkiem w nią od góry przynajmniej raz dziennie, dobrze żeby było jakieś imadło do którego zapinasz za sztycę i próbujesz ją obrócić. Gdy już po waleniu młotem sztyca drgnie to już jesteś w domu, Na przyszłość, każdą sztycę z aluminium którą wsadzasz do stali smarujesz smarem wtedy się nie zapiecze. Edytowane 3 Sierpnia przez leejoonidas Cytuj
Dokumosa Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia Korozja elektrochemiczna między stalą i alu. To może być już na zawsze połączone bo korodujące alu mocno puchnie. Cytuj
chopmaz Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia A jak wygląda sytuacja sztyca alu w karbonowe ramie? I alu w aluminiowym rowerze? Tez mogą się zapiec? Cytuj
pablo945 Napisano 3 Sierpnia Autor Napisano 3 Sierpnia 2 godziny temu, leejoonidas napisał: Najlepsza w tym przypadku jest cierpliwość, nawet do tygodnia czasu. Rower obróć kołami do góry, przez otwór mocowania koszyka na bidon wlej naftę do rury podsiodłowej i czekaj aż spenetruje cały odcinek zapieczonej sztycy. Sztyca będzie zniszczona gdyż trzeba będzie walnąć młotkiem w nią od góry przynajmniej raz dziennie, dobrze żeby było jakieś imadło do którego zapinasz za sztycę i próbujesz ją obrócić. Gdy już po waleniu młotem sztyca drgnie to już jesteś w domu, Na przyszłość, każdą sztycę z aluminium którą wsadzasz do stali smarujesz smarem wtedy się nie zapiecze. Póki co demontuje wszystkie części bo to elektryk, niestety imadła nie mam, ale spróbuję jeszcze zanieść do serwisu rowerowego może tam coś poradzą, cholera szkoda sztycy zrobiłem z nią gdzieś 1200 km i fajnie się sprawowała. 1 godzinę temu, Dokumosa napisał: Korozja elektrochemiczna między stalą i alu. To może być już na zawsze połączone bo korodujące alu mocno puchnie. Jasny gwint to mam nauczkę na przyszłość. Myślałem że da się sztyce uratować a tu lipa. Cytuj
Dokumosa Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia (edytowane) 36 minut temu, chopmaz napisał: A jak wygląda sytuacja sztyca alu w karbonowe ramie? I alu w aluminiowym rowerze? Tez mogą się zapiec? W carbonie trzeba stosować pastę montażową do carbonu, która zabezpieczy też przed ew. zapieczeniem. W alu zawsze stosuje pastę montażową ogólnego przeznaczenia (np. shimano antiseize). Na sucho w rowerówce montuje sie tylko plastik w każdy inny materiał (np. shimanowskie pressfity). Edytowane 3 Sierpnia przez Dokumosa 2 Cytuj
pablo945 Napisano 3 Sierpnia Autor Napisano 3 Sierpnia (edytowane) Zastanawiam się jeszcze nad kluczem do rur o długości 90cm https://allegro.pl/oferta/klucz-hydrauliczny-do-rur-stillson-36-900mm-17622109565 Dźwignia ogromna, da radę to? Edytowane 3 Sierpnia przez pablo945 Cytuj
leejoonidas Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia Nie, nie da rady, ale spróbuj. Musisz lekko wbić sztycę do środka rury podsiodłowej, kręcenie sztycą za pomocą klucza będzie skuteczne jeśli sztyca zostanie już lekko ruszona, a i tak trzeba będzie użyć bardzo dużej siły przy której wydzieli się duża ilość ciepła w miejscu gdzie utknęła sztyca. Cytuj
pablo945 Napisano 3 Sierpnia Autor Napisano 3 Sierpnia @leejoonidas Sztyca ma długość ogólną 35cm natomiast nad rurą podsiodłową jej długość wynosi gdzieś 25cm, 10 cm to jeszcze nie ma tragedii, zamówiłem ten klucz, przyda się ogólnie na przyszłość. Będę próbował na tygodniu działać oby się udało. Cytuj
StrayRider Napisano 3 Sierpnia Napisano 3 Sierpnia Jak już wyżej napisano to "nafta"(najtańsza w porównaniu do profesjonalnych środków) i czas może być najskuteczniejsze. A zamiast serwisu rowerowego, może w pobliżu jest jakiś warsztat samochodowy albo ślusarz (użycie młotek bezwładnościowy, albo pneumatyczny). 1 Cytuj
pablo945 Napisano Sobota o 10:20 Autor Napisano Sobota o 10:20 (edytowane) @Dokumosa @leejoonidas @StrayRider No udało się 90cm klucz do rur zadziałał. Niestety nie jest to 100% sukces sztyca trochę ucierpiała mimo stosowania zabezpieczenia w postaci materiału z gumy. Poniżej linki do zdjęć https://ibb.co/JWbpSksK https://ibb.co/4gW4ZzfJ https://ibb.co/rRL2V2R6 Pytanie teraz zasadnicze, czy taką sztyce da się jeszcze odratować? Edytowane Sobota o 10:23 przez pablo945 1 Cytuj
smw44199 Napisano Sobota o 13:52 Napisano Sobota o 13:52 Drobny papier ścierny na wodę i przeszlifuj ją, potem możesz prysnąć na nowo czarnym sprajem i będzie 👍 1 Cytuj
leejoonidas Napisano Sobota o 15:15 Napisano Sobota o 15:15 (edytowane) Przeszlifować to należy rurę podsiodłową ze rdzy w środku. Pręt owinąć papierem ściernym gruboziarnistym i wyskrobać rdzę ze środka, wydmuchać, szmatą przetrzeć, sztycę nasmarować byle smarem i wsadzić ją do rury. Edytowane Sobota o 15:15 przez leejoonidas 1 Cytuj
pablo945 Napisano Sobota o 15:18 Autor Napisano Sobota o 15:18 @smw44199 @leejoonidas Szczotki cylindryczne z włosiem z mosiądzu zamówione, jeszcze się zastanawiam nad smarem parktool, może jest jakiś tańszy do aluminium i stali? Cytuj
Garlock Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Z tym smarem, to byłbym ostrożny. Kiedyś posmarowałem sztycę i wiecznie mi opadała lub obracała się. Musiałem umyć benzyną, bo jeździć się nie dało. Jak już, to raczej posmarowałbym lekko jakimś olejem. Albo preparatem typu anty- lub never-seeze. Sztyca jest pokancerowana powyżej rury podsiodłowej, więc mechanicznie powinna się dać włożyć bez problemu. Zostaje problem estetyczny. Można wyszlifować i pomalować, albo np. nałożyć koszulkę termokurczliwa i obkurczyć. Albo owinąć czarna taśmą izolacyjną. Będzie trochę działać, jako zabezpieczenie antykradzieżowe. Cytuj
Tyfon79 Napisano 43 minuty temu Napisano 43 minuty temu Przede wszystkim "jakiś" minimalny poślizg powinien być w ramach stalowych. W alu nic się nie smaruje albo jak już to taka specyfika gdy nic się nie dzieje. Ja ostatnio lekko posmarowałem to mi sztyca na szutrach zjeżdza w dół. W żadnym fullu z windą też nie smaruję za to wystarczy po prostu co jakiś czas odkręcić zacisk i ogólnie przeczyścić bo syf tam też się zbiera. Taka ciekawostka bo jakiś czas temu do znajomego na serwisie przyszedł koleś z podobnym tematem. Oczywiście został potraktowany odmownie. Wykonał jeszcze z 3 telefony do swoich bo może by się podjęli ale też stanowcze nie. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.