Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

Wymieniam w Meridzie Reacto 2021 kierownicę i okazuje się, że przewody hamulcowe do nowej kierownicy są zbyt krótkie, mam nowe przewody i wydaje się wszystkie potrzebne części i materiały.

Mam dwa pytania:

Jakiego smaru użyć do nasmarowania oliwki (pierścień zaciskający) który wchodzi do zacisku / manetki?

Czy do wymiany przewodów hamulcowych powinienem odkręcić (od ramy) zaciski? W Reacto przewody wychodzą dość blisko zacisków, zastanawiam się czy z przykręconymi zaciskami do ramy uda mi się go poprawnie równo wsunąć w zaciski tak aby po skręceniu układ był szczelny i działał właściwie?

Z góry dziękuję za Wasze komentarze!

Pozdrawiam

 

  • Mod Team
Napisano

1. Żadnego. Oliwek się nie smaruje.

2. W takiej sytuacji lepiej odkręcić zacisk, przykręcić do niego przewód i potem wsunąć go na odpowiednią odległość żeby przykręcić zacisk z powrotem.

Napisano (edytowane)

1. Shimano zaleca smarowanie oliwek - załącznik (fragment manuala SH)

2. Trochę się bawiłem kiedyś żeby idealnie ustawić zaciski, stąd wolałbym ich nie ruszać ale chyba nie bedzie wyjścia. Ciekaw jestem czy w serwisach zawsze przy wymianie przewodów odkręcają zaciski.

SH Manual.jpg

Edytowane przez hsw
  • Mod Team
Napisano

Ja przerobiłem już sporo hebli Shimano, nigdy oliwek nie smarowałem i żadnych kłopotów z tego powodu nie było. Również na wszelakich filmikach na YT o montażu hamulców nigdy nie widziałem żeby mówili o smarowaniu oliwek.

Napisano

Nigdy oliwek nie smarowałem i zawsze było ok. One uszczelniają się poprzez zgniecenie więc nie wiem do czego tam smar. Oryginalnie też nie kojarzę żeby był tam smar.

Zacisku możesz nie ruszać pod warunkiem że wsuniesz w niego równo przewód i będziesz miał jak dokręcić nakrętkę.

Jak wsuniesz krzywo to oliwka może się ścisnąć pod złym kątem i puszczać.

Napisano

Jak mam na wierzchu, to czasem maznę PM600. W zdecydowanej większości składam "na sucho" i wszystko działa. Piszę w cudzysłowie, bo zawsze jest tam trochę oleju.

  • 2 tygodnie później...
Napisano
W dniu 5.02.2025 o 21:02, hsw napisał:

1. Shimano zaleca smarowanie oliwek - załącznik (fragment manuala SH)

2. Trochę się bawiłem kiedyś żeby idealnie ustawić zaciski, stąd wolałbym ich nie ruszać ale chyba nie bedzie wyjścia. Ciekaw jestem czy w serwisach zawsze przy wymianie przewodów odkręcają zaciski.

SH Manual.jpg

Gdyby było to sensowne/konieczne/niezbędne to kupując hamulec, przewód producent musiałby załączyć taki smar do hamulca  (sprawy prawne). 

Jeśli zamierzasz wymienić przewody to od strony która podpięta jest do klamek zaciśnij oliwki korzystając śruby montażowe od strony zacisków i same zaciski. 

Zaciskając oliwki na przewodach w gniazdach klamek musisz być wybitnie ostrożny I użyć klucza dynamometrycznego z "łapką". Przekroczenie zalecanych 5-6 Nm grozi pęknięciem korpusu. 

Przewód mocujesz w zacisku. Demontujesz go, zamieniasz śruby na tą dedykowaną do mocowania do dźwigni. Przeciągasz przewód przez ramę (jeśli prowadzenie jest wewnętrzne) I mocujesz przewód do zacisku. 

  • Mod Team
Napisano
Cytat

Zaciskając oliwki na przewodach w gniazdach klamek musisz być wybitnie ostrożny I użyć klucza dynamometrycznego z "łapką".

Montowałem przewód w klamce już ponad 5 razy. Nie mam klucza dynamometrycznego z łapką, zawsze kręciłem na czuja i nigdy korpusu nie uszkodziłem. Trzeba tylko pamiętać że lepiej za słabo i później dokręcić (test; wciśnięcie mocne dźwigni klamki przed założeniem gumowej osłony i sprawdzenie szczelności. Jak będzie ciekło delikatne dokręcenie).

Napisano

Korpusy pękły mimo ustawienia klucza na 5Nm. Wartość śmieszna. 

Klamka shimano to kilkaset złotych do grubo ponad 1000. Bardzo drogi i nienaprawialny eksperyment.  

W przypadku hamulców mtb można przegiąć bez konsekwencji. 

Na fb w grupie użytkowników magury jest sporo postów w których ludzie opisują uszkodzenie gniazd "wkrętów" lub pęknięcie korpusu. 

Ale  jak kto uważa.  

  • 4 miesiące temu...
Napisano (edytowane)

Cześć,

Aby nie zakładać już nowego tematu pozwolę sobie zadać szybkie pytanie tutaj.

Czy użycie złotego pinu/insertu w przewodzie BH90 zamiast dedykowanego srebrnego może nieść ze sobą jakieś straty bądź ryzyko? Nie miałem akurat igły dla BH90 i zacisnąłem przy użyciu złotego insertu dla BH59, wszystko działa dobrze ale zastanawiam się czy na przyszłość warto to zmienić na dedykowaną srebrną igłę/wkład? ^_^

Edytowane przez Bubbels
Napisano (edytowane)

Średnica zewnętrzna insertów jest tożsama więc jeśli jedna różnica to wewnętrzna średnica otworu i to że złoty pin jest dłuższy to nie widzę w tym żadnego zagrożenia, gdzieś kiedyś wyczytałem że złoty insert można użyć w BH90 ale już srebrny w BH59 nie bardzo ponieważ może przeciekać (przewód BH59 ma większą średnicę wewnętrzną więc może dlatego złoty pin jest dłuższy aby powierzchnia uszczelnienia była większa?).

PS:

Niektórzy twierdzą że złoty pin ma większą średnicę aniżeli srebrny, miałoby to sens skoro przewód hamulcowy bh59 ma większą średnicę wewnętrzną:

KLIK

Tak czy siak wychodzi na to że jeśli uda nam się wcisnąć złoty insert do BH90 to będzie ok, ale srebrny insert do BH59 lepiej nie używać. 

Edytowane przez Bubbels
Napisano

Nie ma już możliwości edycji postu więc jestem zmuszony napisać tzw. "post pod postem".

Odnośnie średnicy insertu, według mojej wysoce dokładnej suwmiarki z Aliexpress za kilkanaście złotych insert złoty posiada ~2,6mm średnicy trzpienia, natomiast insert srebrny ~2,4mm, tak więc jeśli wierzyć plastikowej suwmiarce od majfrendów to różnica jednak jest,  pomiar powtarzałem kilkukrotnie i za każdym razem wychodzi to samo.

Wczoraj zainstalowałem tylny hamulec już na srebrnym insercie i nie widzę różnicy w działaniu, tak więc wychodzi na to że złoty insert w przewodzie BH90 ma racje bytu, ale już srebrnego do BH59 bym nie używał z racji na luźniejsze spasowanie (mniejsza średnica trzpienia + większa średnica wewnętrzna w BH59).

  • +1 pomógł 1
Napisano
Cytat

Insert złoty posiada ~2,6mm średnicy trzpienia, natomiast insert srebrny ~2,4mm, tak więc jeśli wierzyć plastikowej suwmiarce od majfrendów to różnica jednak jest,  pomiar powtarzałem kilkukrotnie i za każdym razem wychodzi to samo.

Podsumowujac:

 

Cytat

Shimano SM-BH90 and SM-BH89 are different brake hose standards, with the primary difference being the inner diameter of the hose and the corresponding connector inserts. The SM-BH90 has a smaller inner diameter (2.0mm) compared to the SM-BH59 (2.2mm). This difference in inner diameter affects the hose's stiffness and how it responds to pressure changes, with the SM-BH90 being more rigid and offering a more direct power transfer. 

image.png.f76a64d05a6b8a6ffcc04945d8266747.png

A tu lista jakie przewody w zaleznisci od hamukcow:

BH59 or BH90 - Which Shimano Hose Insert Do I Need? – Epic Bleed Solutions

 

Napisano (edytowane)

Ależ pitolicie! Przecież podstawowa różnica i 'imprówment" poleg na tym że srebrny 'gwoździk, ma cieńsze ścianki stąd stalowy a nie mosiężny by zachować wytrzymałość, ale dzięki temu ma większą średnicę wewnętrzną. Coś 1.55mm vs 1.95mm czyli przekrój jest ponad 50% większy! Ślepy zobaczy to 'na oko'. To daje lepszy przepływ oleju a to najwęższe gardło w całym układzie. Zimą zwłaszcza jak olej gęstnieje czuć wyraźnie różnicę, ale moim zdaniem nawet latem czuć to wyraźnie. A co do czego pasuje czy też nie pasuje wg producenta i czy to zadziała/się uszczelni to już inna sprawa. Ale zgadza się, BH59 ma większą średnicę wewnętrzną podobnie o ok 0.1mm jest różnica na gwoździkach 2.35 vs 2.45mm wiec powyższa grafika to bzdura względem rzeczywistości. No chyba, że się to odnosi do samej końcóweczki co ciężko zmierzyć. No ale końcóweczką się nie liczy 😉 .

Edytowane przez DyktaTusek
Napisano

Ja wlasnie wyrwalem przewod podczas niedzielnego przyziemienia :P , wiec musze kupic inser i oliwke, bo zapasowe sa w domu.
Zgodnie z powyzszym maialem zly insert. Przewod BH90 i mosiezny insert. Dzisiaj chcialem go wyjac i urwalem kolnierz.

Watek odzyl w odpowiednim czasie. :D 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...