Skocz do zawartości

[Napęd] Odkręcający się suport. Wymiana korby - brak na rynku korb 2x9 46/30 hollowtech


Dunedain

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Nie znalazłem odpowiedzi na forum na mój problem. Jeżdżę na Trek Dual Sport 2 gen. 4 i już trzeci raz odkręcił mi się suport. Suport był już przykręcany w serwisie, w tym z loctite itd. Myślę nad modernizacją osprzętu by uniknąć takich sytacji- być może chciałbym zmienić na Hollowtech II. Mam jednak korbę 46/30 2x9 i nigdzie nie mogę znaleźć na rynku takiej korby... wyskakuje jedynie informacje, że kiedyś były, ale obecnie są niedostępne. Ew. czy wystarczyłaby wymiana suportu ? Czy z uwagi na brak takich  na rynku - chcąc przejść na hollowtech musiałbym zmienić cały napęd ?

Pozdrawiam, Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz shimano forsuję grupy Cues. Tam masz korbę np. fc-u6000-2 46/30 pod ht2.

Jeśli suport jest dokręcony właściwym momentem i bez żadnych klejów tylko na pastę/smar zapobiegający korozji to nie będzie się odkręcał chyba, że gwint w ramie jest wygnieciony/zowalizowany. Może to być wada fabryczna albo nabyta w wyniku jazdy ze zbyt słabo wkręconym suportem. IMHO nie do naprawy (zbyt mało mięsa dookoła żeby wstawić reperaturkę). Zmiana (typu) suportu wiele nie pomoże.

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, sznib napisał:

Słabo szukałeś:

https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-grx-fc-rx600-2x11-46-30-175mm-14421869042

Do tego suport i masz zestaw na HT2.

 

Dziękuję. Widziałem tę, ale to korba do napędu 2x11 i uznałem, że 2x11 nie będzie odpowiednia. Czy nie będzie problemem, że mam na tylnie kasecie 9 zębatek ? Liczyłem też na coś tańszego - jeszcze jakiś czas temu były 2x9 za cenę 180 - 240 zł korby Shimano niższych klas.

51 minut temu, Greg1 napisał:

Dziękuję. W Goride nie ma dostępnej opcji na 2 blaty - jest tylko trzyblatowa dostępna. Szukałem takiej idealnej - właśnie z linii FC-MT210, ale nie ma ich dostępnych. 

Jednak Cues, jeśli jest zintegrowany to chyba mi by wystarczył by uciec od kwadratu. 

Edytowane przez Dunedain
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kaseta to nie problem, prędzej łańcuch. Jeździłem z napędem 9sp i korbą z zębatkami dedykowanymi do 10sp, problemu nie było, myślę że przy korbie 11sp też by było ok.

Obecnie napęd 9sp zszedł do grup budżetowych, korb MTB dedykowanych po 9sp z HT2 już od dawna nie produkują, tylko używki zostają.

Możesz kupić tą korbę Cues, jeśli zależy Ci głównie na mocowaniu, jest pod standardowy suport X-Type, czyli dedykowany HT2. Ale sama korba nie ma pustych ramion i mocowanie widzę jakieś inne niż tradycyjne, sprawdzone i imo najlepsze, stosowane w korbach HT2.

Cytat

wskazana przez mnie korba Cues ma dedykowany suport fc-mt501.

Tak, suport. Sama korba nie jest w HT2. Podobnie jak Deorki do tych najnowszych.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Dokumosa napisał:

Teraz shimano forsuję grupy Cues. Tam masz korbę np. fc-u6000-2 46/30 pod ht2.

Jeśli suport jest dokręcony właściwym momentem i bez żadnych klejów tylko na pastę/smar zapobiegający korozji to nie będzie się odkręcał chyba, że gwint w ramie jest wygnieciony/zowalizowany. Może to być wada fabryczna albo nabyta w wyniku jazdy ze zbyt słabo wkręconym suportem. IMHO nie do naprawy (zbyt mało mięsa dookoła żeby wstawić reperaturkę). Zmiana (typu) suportu wiele nie pomoże.

Dziękuję. Cues wydaje mi się odpowiedni do moich potrzeb.

Czy jeśli gwint w ramie jest wygnieciony/zowalizowany to rama jest do wymiany (czyli praktycznie cały rower bo reszta osprzętu jest dość podstawowa) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dunedain napisał:

Jednak Cues, jeśli jest zintegrowany to chyba mi by wystarczył by uciec od kwadratu. 

Ale tu nie standard korby jest problemem, ale mocowanie suportu w ramie. 

Jeśli suport rusza się w ramie to może być tego wiele powodów. Niekoniecznie musi to być od razu jakiś problem z gwintem w samej mufie. 

Trzeba zacząć od sprawdzenia, jak wyglądają miski obecnego suportu. Czy gwint na nich jest cały? 

Jaki to konkretnie suport? Niektóre tanie suporty mają miski mocujące z tworzywa sztucznego (np. Kinex, FAG). Ich zaletą jest to, że się nie zapiekają w ramie i trudno nimi uszkodzić gwint w ramie, ale za to w razie zbyt słabego dokręcenia na samym początku, cała tuleja sportu może się w nich ruszać i "ubić" nieco ten miękki materiał. Wtedy nawet po ponownym dokręceniu problem może powrócić, zwłaszcza jeśli rowerzysta jest z tych cięższych. 

Ja bym zaczął od wykręcenia starego, dokładnego sprawdzenia gwintu w ramie i na miskach, a także powierzchni mufy suportu od strony zębatek. Jeśli jest tam dużo lakieru (a lakiery teraz są ponoć dość miękkie) to nawet po mocnym dokręceniu warga prawej miski może dobrze nie przylegać do mufy. Ja taki lakier zawsze ściągam szerokim, płaskim pilnikiem. Jeszcze lepiej splanować frezem, ale to już w dobrym serwisie. Właściwie chodzi głównie o prawą stronę, bo lewa miska zwykle nie ma żadnej wargi (chyba że te plastikowe), więc tam lakier nie przeszkadza.

To, że serwis montował już na kleju wcale nie gwarantuje, że to się nie będzie ruszać. Może po prostu za słabo dokręcają i to nie miski się ruszają, a tuleja w miskach? 

Jeśli gwint w ramie jest ok albo ma tylko lekkie wytarcia, ale zwoje mają ciągłość i nie jest zerwany, to można po prostu spróbować zamontować inny, nowy suport, najlepiej w innym serwisie. Miski też mają różne tolerancje i precyzję wykonania, różną długość samego gwintu. Jedne wchodzą luźno, inne z lekkim oporem. 

W ostateczności, jeśli gwint w mufie jest znacznie uszkodzony, można się też ratować suportem naprawczym M-wave, mocowanym w sposób klinowy (całość skręca się ze sobą, ściskając mufę ramy). Nie ma może wielkiego wyboru długości osi, ale czasem się uda dopasować. 

SUPORT NAPRAWCZY m-wave oś 113 mm - 359470 - 14181563190 - Allegro.pl

 

  

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marvelo, bardzo dziękuję. Twoja wiadomość sporo mi rozjaśniła - dziękuję za wskazanie wielu możliwości i rozwiązań. Niestety nie wiem jaki dokładnie to suport, ale to zwykła budżetowa korba Treka i zapewne jakiś ich suport, bo nie chwalą się dokładniej w specyfikacji. Pan z Serwisu narzekał właśnie na plastikowe elementy suportu, więc może chodziło mu o miski mocujące. Porozmawiam z serwisem i jeśli gwint jest ok, to może spróbujemy zmienić suport na jakiś inny (jeśli będzie pasował do korby). 

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. 

 

5 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jest oś zintegrowana z korbą (tyle, że z lewym ramieniem) o średnicy 24mm. Generalnie chyba o to chodziło autorowi. Oś nie jest pełna (do końca nie jest też pusta ;)).

Po lekturze artykułów uznałem, że kwadrat to zło, więc tak pomyślałem, że zmiana korby i suportu skończy moje problemy...

5 godzin temu, sznib napisał:

Kaseta to nie problem, prędzej łańcuch. Jeździłem z napędem 9sp i korbą z zębatkami dedykowanymi do 10sp, problemu nie było, myślę że przy korbie 11sp też by było ok.

Obecnie napęd 9sp zszedł do grup budżetowych, korb MTB dedykowanych po 9sp z HT2 już od dawna nie produkują, tylko używki zostają.

Możesz kupić tą korbę Cues, jeśli zależy Ci głównie na mocowaniu, jest pod standardowy suport X-Type, czyli dedykowany HT2. Ale sama korba nie ma pustych ramion i mocowanie widzę jakieś inne niż tradycyjne, sprawdzone i imo najlepsze, stosowane w korbach HT2.

Tak, suport. Sama korba nie jest w HT2. Podobnie jak Deorki do tych najnowszych.

Dziękuję.  Niestety przed zakupem nie weryfikowałem budżetowości tej korby itd. Pewnie jeśli dobry suport nie będzie kompatybilny z moją korbą to zmienię korbę i suport (co zamierzałem zrobić jak zużyje/zirytuje mnie mocno  kwadrat) na jakieś nowsze rozwiązanie typu: Cues z dedykowanym suportem bądź zrobię eksperyment z korbą hollowtech inną niż 9-rzędowa z jakimś sensownym suportem. 

Edytowane przez Dunedain
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.11.2023 o 14:42, Dunedain napisał:

..........m jednak korbę 46/30 2x9 i nigdzie nie mogę znaleźć.............

A czy konieczne potrzebujesz korby 46/30? Ja zmieniłem w swoim z 46/30 na 40/30 HT i nie żałuję. Na ogół przy prędkościach do 20 jeżdżę teraz na 3-cim biegu, 20-23 4 bieg. Piąty i szósty prawie wcale. 7-8 można by rzec nigdy. Generalnie zmiana korby 48 czy tam 46 na mniejszą w na kołach 28 to najlepszy upgrade w moim życiu. Mam obeecnie Alivio FC-M4050. Najmniejsza tarcza odkręcona. Faktycznie teraz nie jest dostępna niestety. Jakbym teraz kupował to bym brał https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-fc-mt210-3-40-30-22-t-175-mm-oslona-14445036866  Lub jakiegoś wariantu na dwa blaty z największą tarczą 40/42T. Nie wiem jak Twój trek, ale mój mimo, że na prawej mam 2 biegi indeksowane, to 3 kliknięcia obsługuje....

Generalnie po zmianie korby jeżdżę na 1 czy dwóch biegach wyższych niż poprzednio. Linia łańcucha  lepiej wygląda.

 

Edytowane przez bob555
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bob555 - racja - spokojnie wystarczyłaby mi korba z mniejszą ilością zębów. Moje prędkości bardzo powoli wzrastają, a lubię jeździć na sporej kadencji, więc i na mniejszej korbie spory zapas byłby. Obawiałem się jednak co na taką zmianę: linia łańcuch, przerzutka itd. Z uwagi na to, że dopiero wgryzam się w technikalia to wolałem pójść fabrycznym zestawem (choć kiedyś sobie wymienię na jakiś 1 X 11 lub 12).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.11.2023 o 11:31, bob555 napisał:

że na prawej mam 2 biegi indeksowane, to 3 kliknięcia obsługuje....

 

na lewej manetce miało być oczywiście  :)

Myślę, że do 27-28 km/h dojdziesz i to będzie koniec :) Nie chcę bynajmniej krytykować, ale na tego typu rowerze szybciej się nie da niestety. Z korbą 40T spokojnie na 5-6 bieg wystarczy na takie jazdy. Na mojej Alivio 4050 jak z przodu mam duży blat to z tyłu łańcuch jest prosto na 3-4 zębatce. Jak dla mnie idealnie. Trochę kombinowałem z podkładkami, inaczej niż zaleca producent, ale teraz jest OK. Na blacie 46 z tyłu miałem 2-3 bieg najczęściej, teraz 3-4. Zresztą teraz nowe gravele single z przodu często mają 40T. MTB nawet 36T. Blaty 46-48T wg mnie to dobre do szosy gdzie 35 lub szybciej się śmiga, ale nie 20 czy tam 25. Żona ma crossa z klasyczną korbą 48/38/28 i dużego blatu z przodu nigdy nie używa. Jeździ na tarczy 38T i 3-4-5 biegu z tyłu.

Edytowane przez bob555
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...