Skocz do zawartości

[klucz dynamometryczny] Poręczny klucz dynamometryczny


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Park Tool ATD 1.2 (4,  4,5,  5,  5,5,  6 Nm  + imbusy 3/4/5 + T25 ) za 299 zł (https://allegro.pl/oferta/park-tool-atd-1-2-klucz-dynamometryczny-13698053509)

Lezyne Pocket Torque Drive 2-6 Nm + imbusy 2,5 /3 /4,/5  + T20,  T25) +  za 256 zł (https://allegro.pl/oferta/lezyne-multitool-pocket-torque-klucz-dynamometr-13194492999)

Lezyne TORQUE DRIVE 2-10Nm  + 2/2.5/3/4/5/ 6 + T10, T25, T30 + krzyżakowy  + płaski (  za 209 zł (https://allegro.pl/oferta/lezyne-torque-drive-2-10nm-klucz-dynamometryczny-13415162929)

 

Ktoś zna? Ktoś używa? Ktoś doradzi coś?

Ten najtańszy jest najbogatszy w dodatki (choć niekoniecznie potrzebne) i najszerszy zakres nastaw, ale, jeśli dobrze doczytałem/dosłuchałem, nie wydaje kliku i nastawy też są jakieś dziwne.

 

 

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem sobie opisy momentów dynamometrycznych na swoim rowerze i (zakładam, że niczego nie przeoczyłem) potrzebuję jedynie klucza z momentem maks. 6 Nm. (plus 17 Nm nie pamiętam już gdzie) Zwróciłem kupiony wcześniej Proxxon 23345 z zestawem 23080, bo stwierdziłem, że go nie wykorzystam. Coś do właśnie mostka musiałbym mieć. Chyba najłatwiej o przekroczenie zalecanych wartości w przypadku tych niskich momentów-widelec jest z karbonu.

Skłaniam się ku ATD 1.2 (jest najporęczniejszy), ale gdyby ktoś mnie przekonał do któregoś z pozostałych.

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie Parktool ma nieco za mały zakres - no chyba że faktycznie nie potrzebujesz 2-3Nm. 

Najbardziej podoba mi się trzeci z listy, bo jest mały, z bitami, najtańszy i z największym zakresem. Sam nie wiem czy go nie dokupić do zestawu - potrzebuję poręcznego klucza bo z dużego King Tony prawie nie korzystam. 

Jeśli tylko do mostka - to może coś tego typu? https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/akcesoria-do-rowerów/narzędzia-rowerowe-i-konserwacja/sprzęt-do-warsztatu-rowerowego/klucz-dynamometryczny-z-momentem-5-nm-bontrager/p/08370/ O ile pasuje Ci końcówka, bo jest niewymienna z tego co pamiętam. Takie klucze Trek dodawał do niektórych rowerów szosowych, myślę że idzie to niedrogo dostać u dealera czy w necie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Dokumosa napisał:

Zakładam, że chcesz mieć to pod ręką w sensie w torbie podsiodłowej/plecaku.

Przymierzam się do mostka amortyzowanego Redshift (nie na siłę, ale gdyby okazał się koniecznością). Kupiłem mostek regulowany na dwóch przegubach XLC 15ST-T15 (https://allegro.pl/oferta/mostek-wpornik-regulowany-xlc-st-t15-comp-31-8mm-14021909370), żeby zorientowac się w miarę precyzyjnie jakiej długości Redshifta ewentualnie kupić (mają 80, 90, 100 i 110 mm, kąt to 6 stopni albo 30 stopni, bez wartości pośrednich). Jeśli stwierdzę, że potrzebuję amortyzacji, to sprzedam XLC i kupię Redshifta dobranego już pod ustawiony XLC-podejrzewam, że potrzebuję 80 mm ze wzniosem chyba jednak 30 stopni. Teraz mam 100 i jestem mooooocno rozciągnięty. Taki mały klucz przydałby się do szybkich zmian podczas jazdy. A w domu też jest ok.

 

 

12 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Według mnie Parktool ma nieco za mały zakres - no chyba że faktycznie nie potrzebujesz 2-3Nm. 

Ale po co mi 2-3 Nm? To, gdzieś na YT widziałem, z grubsza dokręcenie imbusem trzymanym w dwóch palcach za krótszy uchwyt. SzajBajk (chyba) tłumaczy, żeby dokręcić śrubę delikatnie do końca i jeszcze odrobinę-10-15 stopni.

12 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Najbardziej podoba mi się trzeci z listy, bo jest mały, z bitami, najtańszy i z największym zakresem. Sam nie wiem czy go nie dokupić do zestawu - potrzebuję poręcznego klucza bo z dużego King Tony prawie nie korzystam. 

Poczytaj komentarze i obejrzyj filmik na YT-ten klucz nie ma nastaw i nie klika. Musisz obserwować skalę :-) Może być upierdliwe w praktyce. Plusem jest chyba to, że jest stosunkowo długi (ok. 16-17 cm), więc wszędzie sięgniesz. park Tool jest króciutki, ale chyba wiedzą, co robią.

12 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Jeśli tylko do mostka - to może coś tego typu? https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/akcesoria-do-rowerów/narzędzia-rowerowe-i-konserwacja/sprzęt-do-warsztatu-rowerowego/klucz-dynamometryczny-z-momentem-5-nm-bontrager/p/08370/ O ile pasuje Ci końcówka, bo jest niewymienna z tego co pamiętam. Takie klucze Trek dodawał do niektórych rowerów szosowych, myślę że idzie to niedrogo dostać u dealera czy w necie. 

Nie wiadomo (a raczej wiadomo), gdzie to jest produkowane. Trek nie specjalizuje się w narzędziach jak Park Tool czy Lezyne. Park Tool jest made in the USA. Lezyne nie wiem.

Są dużo tańsze Merida, SuperB, ale jakoś tak...

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, marekmarek napisał:

Nie wiadomo (a raczej wiadomo), gdzie to jest produkowane. Trek nie specjalizuje się w narzędziach jak Park Tool czy Lezyne. Park Tool jest made in the USA. Lezyne nie wiem.

I uważasz że taka duża marka jak Trek zleciła produkcję czegokolwiek dla nich pierwszej lepszej firmie? Ale, miłego płacenia za znaczek - bo tak to w tym momencie wygląda. Parę narzędzi SuperB używałem w serwisie, niczym nie odstawały. I równolegle mógłbym wskazać kilka szmelcowatych produktów ParkToola. Poleciłem produkt przez wielu sprawdzony, nawet z racji popularności. Też nim niejedną szosę złożyłem, był dobry bo podręczny. 

2-3Nm dlatego że zwyczajnie pamiętam, że do czegoś używa się takich momentów, a myślałem że szukasz klucza do kompleksowego serwisowania roweru. Dwa - im mniejszy moment tym trudniej wyczuć go w palcach, ale skoro SzajBajk tłumaczy jak to robić na oko to na co Ci w ogóle klucz? :unsure:

A ten klucz Lezyne faktycznie, kiszka. No nic, pozostaje szukać dalej. Bo, jak wspomniałem - klucz 5-25 dostałem na urodziny, solidny, warsztatowy - ale jednak trudniejszy do operowania podczas prac z rowerem. A jednak jak się już w branży nie pracuje to traci się dynamometryka w palcach :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.09.2023 o 23:15, Dokumosa napisał:

Jesli chcesz kręcić te śruby w warunakch innych niż typowo polowe to kup klucz wychylny albo małego proxxona mc15.

Masz rację. Po obejrzeniu ATD (wcale nie taki mały) i Lezyne (za mały, mało czytelna podziałka) wracam do pierwotnej koncepcji i kupuję MC15 3-15 Nm :-) W warunkach polowych też się nada. Jest poręczniejszy do transportu w sakwie, bo długi i cienki, od tych małych. Gdyby brakło zakresu, to jeszcze Proxxon 23349 6-30 Nm i ogarnia się wszystko. W sumie to zastanawiam się jeszcze, czy nie zacząć od właśnie od tego 6-30 Nm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CALIBRATE YOUR TORQUE WRENCH IN UNDER 5 MINUTES (NO SPECIAL TOOLS REQUIRED!) - https://www.youtube.com/watch?v=VrOvF9b5Qis

Może ktoś skorzysta-algorytm mi podsunął :-)

Algorytmy zamykają człowieka w bańce - otwierasz YT, a tam rowery, klucze, suporty... jakby cały świat tylko tym żył :-)))))))))))

 

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te momenty wyższe niż 15 - tam nie ma ryzyka przekręcenia gwintu więc naprawdę sensu brak. Najbardziej newralgiczne sa sruby mostka (często 4-4,5Nm). Warto stosować też właściwy moment w przypadku amortyzatorów (również okolice 5Nm) czy śrub przykręcających tarcze hamulcowe (okolice 4Nm) czy zacisków hamuclcowych do węglowych ram z niewymiennymi wkładkami gwintowanymi (poniżej 10Nm).  Zdecydowanie podstawowym kluczem powinien być ten dla małych momentów.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...

Sprawdzałem kilkakrotnie, czy dokręcę "na oko" wystarczająco mocno i czy będzie to z zalecaną siłą i zawsze dokręcałem słabiej, (choć wystarczająco, żeby się nie poluzowało, jak to robiłem dotychczas) niż z kluczem, więc w moim przypadku raczej niczego bym nie przekręcił ani nie zmiażdżył. Klucz ustawiony na zalecany moment jeszcze mocniej"dokręcał" po mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję też zwrócić uwagę, że niektóre połączenia (zdecydowana większość) są traktowane niebieskim klejem do gwintów. Sugerowany przez producenta moment dokręcania zakłada, że nie będzie to nigdy skręcone na sucho. Sam kilka razy się na tym złapałem np. tarcze przykręcone (dynamometrem) używanymi śrubami po sezonie były luźne, śruby krzywe, jeden gwint w piaście zniszczony. No i sugerowany moment zakłada również oryginalne śruby. Stal, alu czy tytan mają różne moduły Younga i to przekłada się na pracę śruby pod obciążeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marekmarek Dzięki za odpowiedź, do mnie już dotarł model https://allegro.pl/oferta/klucz-pro-dynamometryczny-2-15-nm-bez-bitow-14721076360   który polecał gdzieś ktoś na forum ale dopiero rozpakowałem go z pudełka :) 

BTW: właśnie do mnie dotarło, że mam klucz z końcówką 1/4'' ale nie mam nasadek z kluczami :) Porwałem co było w Castoramie ale może macie namiar na jakiś fajny zestawik bitów/imbusów z nasadką 1/4 cala?

Edytowane przez girek
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Co sądzicie o takim kluczu z marketu budowlanego? To się w ogóle nadaje? https://www.leroymerlin.pl/produkty/budowa/sprzet-budowlany/narzedzia-reczne/klucze-reczne/klucze-samochodowe-i-specjalne/klucz-dynamometryczny-1-4-25-nm-dexter-82612444.html

różnice w cenie spore, nie wiem z czego to wynika?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie są 3 rodzaje kluczy. Klucze robione na j**** p*** które nawet mają drukowane certyfikaty kalibracji z tym samym numerem seryjnym klucza każdy ;) (domena większości tzw. rowerowych wcieleń chińszczyzny nie ważne kto branduje później). Druga kategoria to klucze uznanych marek od dziesiątek lat dostarczające świetne narzędzia nigdy nie dedykowane do rowerów (tu np. wspomniany proxxon, king tony, facon, hazet i wiele innych) ceny raczej przyzwoite. Trzecia to klucze udziwnione, którym marketing przypisuje szczególne, nikomu nie potrzebne właściwości co ma odworowanie w horendalnej cenie (wera, wiha, beta, snapson, kraftwerk itd.). Ja zwykle celuję w środkową półkę bo nie mam zaufania do chińszczyzny jeśli chodzi o coś bardziej skomplikowanego niż kawałek blachy a nie lubię przepłacać za "wyjątkową" markowość. I żeby była jasność - nie oszukujmy się, rowery to nie promy kosmiczne. Co to będzie za klucz większego znaczenia nie ma ;)

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...