Skocz do zawartości

[dynamo w piaście] opór jazdy


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, kupiłam nowy rower trekkingowy i wyczuwam sporą różnicę w oporze jazdy w porównaniu do poprzedniego roweru. 
Lubię szybko jeździć i na poprzedniku nie było z tym problemów, rower „nie chodził” ciężko. 
Myślę, że w nowym rowerze opór stawia mi dynamo w piaście i tutaj kilka moich pytań:

1. Czy jest szansa, że piasta jest źle skręcona i dlatego czuć większy opór?

2. Czy mogę wymienić całe koło na takie ze zwykłą piastą nie patrząc na nic a jedynie na rozmiar koła? 
3. Czy jak będę jeździć na wymienionym kole, ale jakby rower miał trafić (odpukać) na gwarancję to czy producent się kapnie? 😅 Nie chcę stracić gwarancji, ale nie chcę się też męczyć z tym dynamo. 
 

I tak, kupiłam taki rower ze świadomością takiego dynamo, nie znam się na rowerach, jestem tylko blondynką ;) 
Sprzedawca w sklepie zapewniał, że nie będę odczuwać oporu.
 

No chyba, że ciężej się jeździ niż na poprzedniku z innego powodu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Myślę, że w nowym rowerze opór stawia mi dynamo w piaście

Wystarczy podnieść rower i zakręcić kołem, nie trzeba o tym "myśleć"

Cytat

No chyba, że ciężej się jeździ niż na poprzedniku z innego powodu?

Trekkingi to ogólnie ciężkie kloce, które są najlepszą drogą do tego żeby zniechęcić się do jazdy

Co to za rower? Jaki był poprzedni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oba to waga ciężka. 

Do lekkiej jazdy po mieście znacznie lepiej się sprawdzi fitness, ewentualnie jakiś lekki mieszczuch (ciężko takiego dostać).

Dynamo trochę oporów ma prawo stawiać. Lepsze stawiają minimalne, a takie tańsze (aczkolwiek z drugiej strony to akurat sporo "prądu" generuje przy niskich prędkościach, co dla niektórych może być zaletą) stawiają większe. Przekręć rower do góry nogami i zakręć mocno przednim kołem.

Przy czym jak odłączysz koło z dynamem, to lampki też przestaną działać, więc będziesz musiała dokupić nowe.

Nie każde koło będzie pasować.

Edytowane przez hulk14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 Owszem prądnica daje opór . Nawet jak światła są wyłączone . Jak pokręci się samą piastę ręką to wydaje się że ten opór jest bardzo duży czyli jakiś wpływ na lekkość jazdy musi mieć . W praktyce w czasie jazdy te opory są niewyczuwalne . Ja w tamtym roku przesiadłem się z mieszczucha bez prądnicy na podobny rower z prądnica i widzę różnicy w jeździe .

2 . Przyczyny mogą być inne i może ich być tak dużo że nie sposób wszystkich wymienić .

Najprostsze :

- Inne opony . W starym mogły być węższe albo po prostu lepsze opony . Romet kiedyś montował opony Michlen , w Krosie są jakieś Mitas ???

- Za mało powietrza w oponach

- Źle wyregulowane , ocierające hamulce

- Za mocno skręcone piasty , i raczej tylnej bym się przyjrzał .

Najlepiej żeby rower zobaczył jakiś serwisant . Z wymianą koła bym się nie spieszył .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prądnica jest niewinna, stawia niezauważalny opór. Jeśli już jakieś piasty dają większe opory to wielobiegowe, Nexus 7, Alfine 8. 

Według mnie powodów może być trzy. Albo inne opony stawiają taki opór. Albo ciśnienie jest za niskie. Albo piasty są zbyt mocno skręcone - to często w nowych rowerach. Wszystko zostało już powiedziane. 

Może i całokształt innego roweru daje takie wrażenie, ale na pewno nie jest to wina piasty - ciężko wychwycić różnicę w tym samym rowerze, podczas jazdy z nią/bez niej. Także zacząłbym od szukania przyczyny gdzie indziej. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zależności od piasty/dynama idzie wyczuć różnicę z włączonym i wyłączonym światłem ale też trzeba chcieć się tej różnicy doszukać.
Ja bym nie mówił, że taka piasta nie dodaje oporów.

Niemniej nie pozbywałbym się jej, idzie się szybko przyzwyczaić, a zalety oświetlenia na dynamo przewyższają wady (no chyba że ktoś kompletnie nie jeździ po zmroku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, zależnie od piasty i lampek może to być 5-25 wat (dla tej piasty raczej powyżej średniej). Dla 100 kg mężczyzny, jeżdzącego regularnie, to może być (prawie) niezauważalne. Dla rekreacyjnie jeżdżącej, drobnej kobiety już niekoniecznie.

 

https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-power-drag-testing-schmidt-son-shutter-precision-shimano/

Edytowane przez hulk14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hulk14 - nie wiem, jak czytasz ten test. Dla tańszego Shimano, przy 20km/h i wyłączonych odbiornikach podają 3W. Autorka postu nie pisze o jeździe z ładowarką USB i światłami. Jeśli podobnej klasy rower wydaje się "ciężej chodzić" to poza oponami - model i ciśnienie (dla mnie podejrzany numer 1) , skręceniem piast (to wyjdzie przy pokręceniu podniesionym kołem) dodam jeszcze smarowanie łańcucha - w nowym może być kleisty, fabryczny smar zabezpieczający. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, z wyłączonymi, zakładam że światła ma włączone cały czas. Lampki pod dynamo wyłącznika zazwyczaj nie mają.

 

Ja nie twierdzę, że to na pewno przez to dynamo ciężko się jeździ, a jedynie że może ono mieć na to wpływ.

Najlepiej niech autorka idzie gdzieś do sensownego serwisu. Przez forum to tylko spekulacje.

 

 

Edytowane przez hulk14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi się  choć na 100% , patrząc na filmik nie potrafię ocenić .  W moim mieszczuchu mam ( chyba ) najtańszą shimanowską piastę z prądnicą i działa podobnie . Te ,,przeskoki " kiedy koło się już wolno kręci są charakterystyczne . Powiem że jak kupiłem rower to wydawało mi się że piasta kręci się za ciężko . Rozebrałem i wszystko było ok , nie da się tego lżej skręcić .

Nie mam też pewności co do drugiego filmu . Wydaje się ze koło ma lekkie ,,bicie " i może ocierać o klocki . Możesz spróbować nieco rozsunąć klocki . Przy dźwigni hamulcowej jest śruba baryłkowa i trzeba ją trochę WKRĘCIĆ . Nie dużo , na początek 1 obrót . Jeśli się będzie dało . Możesz poszukać filmów na YT dotyczących regulacji hamulców V . Trzeba by też sprawdzić hamulce w tylnym kole .

To co widzę na pewno to że masz dość ,,zębate " opony . To nie są typowe opony miejskie czy trekkingowe . One mogą dawać spore opory toczenia .

Aha , jak już ktoś napisał piasta z prądnica daje pewnie opór kiedy lampki są wyłączone i dużo większy kiedy są włączone . Tą różnice czuć podczas jazdy . Ale bez przesady, da się jechać :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, hulk14 napisał:

Supernova e3 pure 3. I nie jest ona wyjątkiem.

Jest wyjątkiem. Przez ręce przewinęły mi się 4 lampki przednie i 2 tylne. Przednie wszystkie miały przełącznik, jedna tylna nie ma wyłącznika.
Stare oświetlenie na dynamo na oponę faktycznie nie miały wyłączników i jak ktoś chce to nadal takie kupi.

11 godzin temu, Martyna1212 napisał:

To jak, za mocno skręcone?

Raczej nie, wygląda typowo dla dynama.
Zobacz jeszcze tylne.

Jak masz jeszcze stary rower i ma ten sam rozmiar koła i typ hamulca, to można spróbować przełożyć i zobaczyć czy zacznie się wyraźnie lepiej jeździć.
Jeżeli różnica będzie niewielka, to coś jeszcze oprócz dynama przeszkadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie też wygląda OK - hamulca nie słychać (puściłem na głośniki) i raczej nie widzę, by tarł. Opony wyglądają na kiepskie. Jakie masz ciśnienie? Je doświadczałem zaskakujących różnic w odczuciu oporów między oponami. Niestety lekko się toczą modele drogie i pozbawione wkładek antyprzebiciowjych i najlepiej na cienkich dętkach lub bez. Więc coś za coś.

 

No i gdzie jeździsz? Ja myślałem, że mi się wszystko zatarło w rowerze, a do tego zaczął zanik mięśni jak wyjechałem na szutrówkę po kilku dniach deszczów. 

I trzecia sprawa - ile przejechałaś na nowym rowerze? Jak kilka kilometrów, to warto go rozruszać na dłuższym odcinku (jak nie widać dużych błędów w ustawieniu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulec trochę trze w niektórych momentach, więc tu poproszę serwis jak pojadę, aby to poprawili. 
Jeśli ciśnienie w oponie to to samo to stopień napompowania koła to jest duże- opona jest bardzo twarda :D 

No i przejechałam mało, ale no już czuję różnicę, więc myślałam, że może coś jest źle skręcone, za mocno. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...