Skocz do zawartości

[Tensometr] Naciąg szprych


malywarsztacik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam koledzy.

Posiadam tensometr z pomiarem metrycznym taki jak na zdjęciu. Mam do niego tabele, niby wszystko jest ok. Ale drążę temat naciągu szprych. Otóż szukam informacji o optymalnym naciągu szprych. W moim przypadku problem polega na tym, iż przy dłuższych wyjazdach z sakwami ( wiadomo ze tylne koło jest bardziej obciążone) koło mi się rozjeżdża i luzują szprychy. Tak zastanawiam sie czy to wina szprych czy może naciągu? sprawa następna czy prawa i lewa strona powinna mieć taki sam naciąg?  Powiedzmy tak koło 28cali z podwójna komorą szprycha 2mm jakie optymalne wartości powinny być po prawej i lewej stronie koła?  

Tensometr.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda obręcz ma określony maksymalny naciąg szprych. Ze szprychami jest podobnie. Dobrze zaplecione koło nie zawsze oznacza, że szprychy mają być naciągnięte na maksa. Dobrze zaplecione koło, to przede wszystkim możliwie równy naciąg na każdej szprysze.
Z mojego doświadczenia wynika, że w standardowym tylnym kole naciąg od strony napędu jest większy.
Przy większych obciążeniach duże znaczenie ma też jakość samych komponentów, bo jak mówi powiedzenie - z g**na bata nie ukręcisz. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci obręczy często podają w jakim zakresie powinien mieścić się naciąg. Np. DT serii XM max. 1200N min. 900N.

Różnice na naciągu L/P zależą wprost od kąta pod jakim szprychy ciągną obręcz.

Jeśli ten tensometr to chińszczyzna to musisz sobie go skalibrować bo tabela do niego dołączona jest nic nie warta (jest taka sama dla każdego egzemplarza przyrządu co przeczy samo w sobie kalibracji). Z tego samego względu nie warto kupować tanich kluczy dynamometrycznych.

Używaj kleju do nypli - nie będą się luzowały. Podczas zaplotu stosuj odprężanie ze 2-3 razy.

Jeśli nie znam wartości Max naciągu dla danej obręczy to zwykłe robię 1000N po stronie gdzie wymagany większy naciąg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naciągasz stronę napędową do określonej (ustalonej przez siebie lub producenta) wartości, jeśli wycentrujesz koło, to nienapędowa automatycznie będzie miała jakiś określony naciąg. Ile procent mniejszy? Nikt ci nie powie. To zależy od długości szprych, kąta itd...w każdym kole będą to inne wartości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to się właśnie robi. Stronę napędową naciąga się do wartości bliskiej maksymalnemu dopuszczalnemu naciągowi dla obręczy, a nienapędowa sama wychodzi (gdy obręcz będzie ustawiona w płaszczyźnie symetrii piasty). 

W niektórych kalkulatorach długości szprych wyliczany jest także stosunek naprężenia szprych NDS/DS po wprowadzeniu wszystkich parametrów (gdy klikniesz: "Show complete wheel data"). 

Ja często korzystam z tego: https://leonard.io/edd/

Zwykle lewa strona ma około 50% naprężenia strony prawej. W starych piastach mtb czy szosowych na kasetę 7-kę ta dysproporcja była nieco mniejsza, bo bębenek był węższy i kołnierze piasty były bardziej symetrycznie umieszczone względem środka piasty. W tym celu robi się też obręcze z offsetem (czyli przesuniętymi otworami na nyple w stronę nienapędową).

Współczesna piasta szosowa Dura Ace 9000 (11s, 130 mm OLD) powoduje, że w typowym kole np. na popularnej symetrycznej obręczy Mavic Open Pro naprężenie NDS/DS wynosi jedynie 45%. Z obręczą Alexrims EST14 (z lekkim offsetem, taką ostatnio sobie zaplotłem na tej piaście) ta wartość to około 52%, czyli wciąż niewiele lepiej, no ale przy tak wąskiej obręczy za bardzo z tym offsetem nie mogli poszaleć. W szerokich obręczach mtb ten offset może być większy i wtedy napięcie będzie bardziej wyrównane.  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...