Skocz do zawartości

[3000-5000] XC czy zwykły MTB


Mavver

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej, obecnie jeżdżę na rowerze Kands energy 700 - najzwyklejszy MTB 26" że słabym osprzętem. Przeżył ze mną kilka lat i kilka tys km.

Chciałbym kupić coś nowego. Byłem zdecydowany na Meride Big Nine 500 lite. Jeżdżę sporo po lesie, ale nie jakoś super sportowo. Potrzebuje roweru do szybkiej jazdy po lesie i okolicach - do około 100km jednorazowo. Moze po drodze jakieś lżejsze wyscigi. Trochę cięższego terenu typowo XC.

Czy XC będzie dobry pomysłem czy to będzie męczarnia? Może lepiej Meride 300 o mniej sportowej geometrii? Kands jest dla mnie bardzo wygodny. Merida 500 lite z racji tego że to rower typowo do wyścigów XC z ramą kopiowana od karbonowych braci będzie dużo bardziej niewygodny? Całe życie jeździłem na MTB.

Mam 182cm, 95kg.

  • Mod Team
Napisano

XC to także MTB. MTB to ogólne określenie roweru górskiego, z języka angielskiego.

Co do tematu i pozycji na rowerze to zależy czego oczekujesz i jak obecny rower masz ustawiony.

500 Lite to nie jest też bardzo agresywna pozycja, więc nie dyskwalifikował tym tego roweru.

Napisano

Różnica będzie, i a czy dużo czy mało to już bardzo subiektywna kwestia. Ludzie jak najbardziej robią takie dystanse na rowerach XC, nie wymaga to jakiegoś super treningu. 

Napisano

Ok, uspokoiliscie mnie trochę 🙂

Wydaje mi się że będzie OK, ale trochę zacząłem wymyślać na podstawie różnych informacji z internetu, bo to jednak dla mnie spory budżet 🙂

  • Mod Team
Napisano

Jeśli zajdzie potrzeba to zawsze można lekko dostosować rower pod siebie, np. zmieniając długość mostka, czy sztycę na taką bez offsetu. Są to standardowe czynności, jakie wykonuje się po zakupie roweru. Często elementy kokpitu idą jako pierwsze do zmiany.

Napisano

Pomierzylem sobie na żywo Orbee Alme H20 i Kellys Gate 90 - i pozycja ok, w kellysie nawet nieco wygodniejsza.

Jeśli Merdia będzie podobna to jestem zdecydowany 🙂

Dzięki za pomoc!

Napisano

Wszystko zależy czy chcesz korzystać z napędu 1x12. Nie każdy jest przekonany do tego rozwiązania. Merida też będzie zauważalnie lżejsza. Do zwykłego kręcenia nie powinno to mieć szczególnie znaczenia ale jeżeli będziesz chciał zacząć jeździć trochę ambitniej to warto jednak wziąć to pod uwagę. 

Ja się mocno zastanawiałem nad tym Trekiem głównie dlatego, że mi się nieziemsko podoba (w przeciwieństwie do Meridy) i ściganie mam już dawno za sobą ale udało się wyrwać co innego.

Napisano

Ok, stawiam na Meride, bo jednak wolę dwa blaty i Merida jest lzejsza, ale nie jest tubeless ready?

Gdy nie uda się wyrwać Meridy myślę nad Trekiem. On też ma taperlwana główkę?

Bo sztywne osie widzę że tak, tylko gorsze Piasty niż w Meridzie.

Pod kątem ściągania chodzi właśnie o wagę na korzyść Meridy czy geometrię?

Do Meridy jest opcja założenia stopki?

Trek nie ma remote Control na kierownicy blokady amora?

Napisano

Trek nie ma maneki blokady amortyzatora ale ma możliwość blokady na goleni. Co do tubeless to na start żaden z nich nie będzie miał takiej możliwości. Być może obręcze w Treku są fabrycznie oklejone taśma pod tubeless ale tak czy siak musisz zmienić opony w jednym i drugim.

Trek też ma zwężana główkę ramy.

Z tymi miastami to nie do końca. Shimano w większości swoich piast (we wszystkich) nadal używa łożyska kulkowe zamiast maszynowych. Mogą działać całkiem nieźle ale wymagają częstszego serwisowania. Ja jestem zwolennikiem tego drugiego rozwiązania.

Odpowiednio dobrana stopkę zawsze założysz.

 

Napisano

W Treku widzę przy opisie amora blokada TurnKey - to jest ta opcja blokady na kierownicy?

Ale na zdjęciach już tego nie widzę 🙁

Napisano

Ten Trek to jest taki szmelc, że naprawdę podziwiam ludzi, którzy biorą to pod uwagę. Tu powinno bić po oczach "UWAGA TREK - NIE KUPOWAĆ". Meridka jest tutaj nieporównywalnie korzystniejszym zakupem. 

Napisano

A co tu pisać więcej? Trek to uosobienie najgorszego co obecnie jest na rynku. Najpodlejszy jaki istnieje amor, napęd SX, którego już prawie nikt nie chce. On powinien być w ogóle wycofany z rynku. Genialny w swojej głupocie standard boost z tyłu na 141mm. Wszystko w ty rowerze jest takie podłe i byle jaki, że mnie osobiście zbiera na mdłości. Po drugiej stronie masz rower na całkiem dobrym amorku, napęd Deore (w tym nawet korba z tym logiem a nie pozagrupowa), całkiem nie najgorsze piasty z normalnymi standardami piast. Nawet opony choć podstawowe to są lepsze od tego Trekowskiego szajsu. 

Napisano

Tyfon trochę demonizuje ale na pewno ma rację, że Merida jest lepszym wyborem.

Trek sporo liczy sobie za nalepkę na ramie więc daje gorsze komponenty ale nie jest rowerem, który rozpadnie się na pierwszej wycieczce.

Napisano

Jakoś trzeba do ludzi dotrzeć by nie kupowali u marek, które robią sobie jaja z tego co i za ile oferują. Musi być mocno bo inaczej albo nie dociera albo gatka w salonie załatwia klienta na amen. Zresztą Trek ma dobre oferty ale akurat nie w tym przypadku. Ocena jest konkretnego modelu a nie marki jako takiej. 

Napisano

Tak, czytałem też że same Piasty Formuły sa gorsze niż te w Meridzie :)
Napęd, amor i wszystko w Meridzie bardziej mi odpowiada, ale trudno ją dostać.
Może byc tak, że nie będę miał wyboru :(

Big Nine 500 lite - mam 182cm wzrostu i ok 85cm przekrok - rama L?
Wg wyliczeń taka powinna być najodpowiedniejsza.

 

Napisano

A nie rozważałeś Rockridera XC500? Co jakiś czas pojawiają się dostępne modele na stronie i przy odrobinie cierpliwości można go kupić.

Jest trochę poza budżetem ale skoro mierzyłeś się do Orbea czy Gate 90 to znaczy, że jesteś wstanie coś naciągnąć. W podobnej kwocie masz też Superior XP 919 albo trochę tańszy XP 909

Napisano

Kolor Rockridera do mnie nie przemawia 🙁 a wiem że to super opcja w tej cenie.

O Superiorze nie słyszałem, ale zainteresuje się tematem jak nie dostanę tej Meridy 🙂

Napisano
2 godziny temu, Mavver napisał:

Może byc tak, że nie będę miał wyboru :(

Trek i Merida nie są jedynymi markami na rynku. W gruncie rzeczy na coś gorszego niż ten Trek to trudno trafić. Możesz mieć u innych na przykład ten RS Judy bo to jest zaraza, która opanowała rynek ale masz za to lepszy napęd czy właśnie "normalne" piasty. Wiem jak jest na rynku ale naprawdę panaceum na to bynajmniej nie musi i nie powinien być Trek. Nie w tym przedziale cenowym. 

Napisano

Panowie, udało się zamówić Meridę Big Nine 500 Lite L w kolorze niebieskim :)
Niestety, wysyłkowo.

Co powinienem zrobić po odbiorze żeby mieć gwarancję?
Wstępna regulacja (taka startowa) tez musi byc wykonana w serwisie i musze mieć dokumentację?
Później po 100-300km musze zrobić przegląd w dowolnym serwisie?

Słyszałem o akcji serwiswoej korb Merida Big Ninte 300 lite - czy 500 lite tez to obejmuje?
Korby sa inne - 4100 vs 5100.

Będę wdzięczny za porady pozakupowe :)
Jakie pedały polecicie? Chyba nie jestem gotowy na SPD, chciałbym zwykłe platformy.

  • Mod Team
Napisano

Nie przejmuj się za bardzo na początku - wiem, są emocje, ale na spokojnie : skręć wszystko, żeby nadawało się do jazdy - tzn. przykręć pedały, kierownicę, sprawdź czy zaciski kół nie są zbyt luźno zapięte ( na chama też nie ), a po tych umownych 300 km, jeśli w międzyczasie nic się nie będzie działo, czego sam nie ogarniesz, podjedź do sklepu po pieczątkę - może się to wiązać z pozostawieniem roweru np. na dzień ( pewnie najlepiej pójść do sklepu/serwisu firmowego marki, ewentualnie innego honorowanego - powinno to być podane w karcie gwarancyjnej ).
Co do pedałów, to z jednej strony masz lekkie platformy o małej powierzchni, a z drugiej zazwyczaj sporo cięższe i większe z pinami do cięższych zastosowań - rodzaj butów też ma znaczenie...
Jeżeli korby są inne, to nie widzę problemu.

Napisano

Bardzo fajnie :) przyjemnisci z użytkowania.

Co do gwarancji to takie pytanie wyślij do sklepu w którym kupiłeś rower. Będziesz miał wszystko ładnie na mailu i bez stresu.

Co do korby to jak powyżej. Nie wiem czego dotyczyła akcja ale możesz zapytać o to sprzedawcę. Raczej nie wydaje mi się żeby coś niepokojącego miało się dziać o ile nie ma żadnej wady produkcyjnej.

Co do pedałów to średnio potrafię doradzić - nie wyobrażam siebie wrócić do platform. Na pewno warto żeby miały coś co 'trzyma' but - jakieś kolce albo piny. Gdybym miał wybierać coś dla siebie to coś w stylu SHIMANO XT PD-M8140 albo Crankbrothers Stamp 7

Napisano

Dzięki Panowie :)
Napisałem też do Meridy o co dokładniej chodziło z ta akcją serwisową i czy 500 lite też obejmuje.
Do sklepu zaraz tez napiszę co dokladnie zrobić by nie stracić gwarancji.

Chciałbym sobie tez dokupić z przodu błotnik w stylu mudblock:
https://www.centrumrowerowe.pl/blotnik-fox-mud-guard-pd25402/?v_Id=154332

Czy da się to zamontowac na moją meridę? W związku z amorem Manitou Markhor ma to "ucho" amorka z tyłu - będzie problem z montażem?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...