Skocz do zawartości

[hamulce] Giant MPH wymiana na Shimano SLX czy Deore a może XT w Giant XTC-2 2003


skary

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

Posiadam rower Giant XTC-2 2003 a w nim hamulce Giant MPH. Jeżdżę głównie rekreacyjnie/sportowo po terenach leśnych. Nie ścigam się / nie zjeżdżam z gór naraz większych niż kilkunastometrowych. Ważę 95 kg. Nie jeżdżę jak temperatura spada poniżej zera.

Chcę wymienić swoje wysłużone hamulce Giant MPH na coś nowszego co mi posłuży kolejne parę dobrych lat i będzie w stanie wyhamować sprawnie moją masę na niewielkich górkach.

Zależy mi na tym żeby hamulce działały lekko i nie miały za dużego skoku a zarazem żeby można było dobrze różnicować siłę nacisku. Klamki mogą być tylko na dwa palce.

Osprzęt od zawsze miałem dobry i myślałem o hamulcach hydraulicznych Shimano Deore, SLX a może nawet XT.

Pytania do Was:

1. W jakie hamulce zainwestować kwotę do 1,5-2 tyś. zł przy założeniu, że nie posiadam żadnego doświadczenia w samodzielnym montażu takich hamulców i będę musiał to zlecić serwisowi rowerowemu?

2. Czy kupować hamulce w internecie i samemu montować? Czy potrzebne są do tego jakieś specjalistyczne narzędzia poza kluczami ampulowymi czy torsami? Czy zakupiony gotowy zestaw będę musiał potem samemu odpowietrzać czy jakoś regulować? Czy będę w stanie samodzielnie dobrać odpowiednie adaptery pod mocowania? Czy też udać się po prostu do serwisu i zlecić usługę od A do Z? 

3. Czy jest sens wydawać tyle pieniędzy czy może kupić jakiś tańszy model? Jaki? W sklepie na szybko przypadkiem (i bez zastanowienia) zapytałem czy jest w ogóle możliwość wymiany hamulców na nowe. Dostałem informację że nie powinno być problemu. Z tyłu trzeba założyć adapter a z przodu nawet bez adaptera można zamocować hamulec na widelcu Manitou Skareb 80mm. Koszt od 300 zł. Z tarczami od 400 zł. Nie dopytywałem o szczegóły ale podejrzewam że to jakieś najtańsze hydrauliki Shimano.

Tarcze z przodu wymieniałem tylko raz i to też tylko dlatego że ją lekko skrzywiłem. Z tyłu nigdy. Zakładam że tarcze przydałoby się też wymienić.

4. Jakie tarcze i klocki kupić? Czytałem że dobre są klocki półmetaliczne bo łączą zalety metalicznych i żywicznych (dłuższą żywotność z jakością hamowania).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. Ja bym się zastanawiał pomiędzy SLXami a Deore 4tłoczkowymi. Oba warianty ok. 850pln. Serwis za montaż nie powinien wziąć więcej jak 50pln.  Musisz zwrócić uwagę na fakt że klamki w nowych hamulcach Shimano nie są kompatybilne ze starymi manetkami z "telewizorkami".

2. Na 90% będą do skrócenia przewody, bo oryginalnie są bardzo długie, żeby pasowały do każdego roweru. Potrzebny będzie zestaw do odpowietrzania (zwykła strzykawka, kawałek gumowego wężyka, oryginalny lejek od Shimano bardzo się przydaje, ale nie jest niezbędny) i olej do zalania (ok. 12pln na Allegro). Spokojnie można samemu ogarnąć jak się ma choć trochę zdolności manualnych, na YT sporo jest poradników.

3. IMO najtańsza sensowna opcja to Deore 2tłoczkowe.

4. Tarcze polecę Shimano, najlepiej RT 76/86, przód 180, tył wystarczy 160, do tego stosowne adaptery. Klocki półmetal dobrej firmy powinny ogarnąć, jednak ja bym od razu kupił wersję hamulców z metalikami.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadna spora waga, jakiekolwiek dwutłoczkowe hamulce od Shimano to świat i ludzie.

Przez ładnych parę lat ważyłem tak z dychę więcej i nawet w góry nie bałem się jechać mając tylko jakieś proste Tektro Draco, Avidy DB5 czy potem XT m785. Tylko wtedy te m785 czy m765 to były opisywane jako "kotwice do ędóro", a teraz widocznie żeby przejechać się kawałek po bliżej nieokreślonym lesie to zaraz 4-tłoczkowych potrzeba :D 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Q_u napisał:

nie radziły sobie w spokojnym XC

Co to znaczy "nie radziły" i co to jest "spokojne xc"? :) 

Sorry, ale do przejażdżki po lesie gdzieś w "płaskopolsce" nie potrzeba nie wiadomo czego. A jak coś nie gra to może być po prostu wadliwe. A właściwe używanie hamulców to jeszcze inna bajka ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij ważyć z rowerem 120-125 kg i porównaj M6000 z jakby nie patrzeć trochę innymi zaciskami jakie są w M7000/7100, o x120 nie wspomnę. M6000 nie są złe, ale jednak widać różnicę na niekorzyść w porównaniu z SLX. Owszem, może na kogucika z rowerem 75kg to wystarczy, jednak przy wagach > 110kg są po prostu słabiutkie.

Wadliwe ;) Właściwe używanie hamulców ;) O to proponuje pytać kogoś innego, nie mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ ważyłem, ja 107kg a rower 14kg :)  + plecak z bukłakiem i jakieś szpeje jeśli mowa o jeździe po górach. Hamowały ten niezmierny ciężar Avidy DB5.

I co? I nic. Dobrze, że nie wiedziałem, że bez hebli klasy co najmniej Zee/Saint (wtedy nie było dostępnych tylu 4-tłoczkowych modeli co teraz) nie powinienem się ruszać poza Mazowsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze.. dobrze niech Ci będzie, zasłonię się autokorektą (chociaż tak naprawdę jestem analfabetą) ;)A jak już po bandzie to może: https://www.bike-components.de/en/Trickstuff/Direttissima-Disc-Brake-Set-p61652/ wyrwą co prawda wątrobę po naciśnięciu klamki ale trudno o efektywniejsze i efektowniejsze zarazem.  

ps. wiem że żartowałeś ;) a i magurki spoko, tarcze stormy też - miałem

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, m0d napisał:

Ależ ważyłem, ja 107kg a rower 14kg :)  + plecak z bukłakiem i jakieś szpeje jeśli mowa o jeździe po górach. Hamowały ten niezmierny ciężar Avidy DB5.

I co? I nic. Dobrze, że nie wiedziałem, że bez hebli klasy co najmniej Zee/Saint (wtedy nie było dostępnych tylu 4-tłoczkowych modeli co teraz) nie powinienem się ruszać poza Mazowsze.

Nie wiem, kupuj co chcesz i doradzaj co chcesz, jak dla mnie możesz nawet polecić elixiry 5 bo one przecież hamują.

Na upartego to tanie tektro też hamuje co nie? Po co inwestować 850 zł, jak można za 100 zł zahamować, a, że 5 metrów dalej, kto by na to patrzył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, skary napisał:

Jeżdżę głównie rekreacyjnie/sportowo po terenach leśnych. Nie ścigam się / nie zjeżdżam z gór naraz większych niż kilkunastometrowych. Ważę 95 kg. Nie jeżdżę jak temperatura spada poniżej zera.

@Q_u to powiedz po co autorowi kotwica? Nie zatrzyma go avid db5?

Wygodnie mu będzie na podstawowych deorkach, jedyny powód dla którego warto wziąć na przód np. 6120 to znikoma różnica w cenie... i należy to traktować raczej jako wyrost/zapas niż konieczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Q_u napisał:

Na upartego to tanie tektro też hamuje co nie? Po co inwestować 850 zł, jak można za 100 zł zahamować, a, że 5 metrów dalej, kto by na to patrzył.

Nie na upartego, te wszystkie hamulce działają :) A te różne "wyższe modele" są mocno na wyrost w tym konkretnym przypadku. To, że sobie z czymś nie radziłeś to nie znaczy, że są to złe i niewystarczające heble :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne, piszesz dokładnie odwrotnie niż zazwyczaj wypowiedzi na forum. Zawsze proponuje się coś lepszego jeśli jest niewielka różnica w cenie i tutaj nigdzie nie napisałem ładuj w SLX ( koszt. 1350 zł ), po prostu odrzekam do kupowania M6000 gdy M6120/m6100 są niewiele droższe i przód zrobi różnicę.

Tak, wiem jak działają Mt200, Tektro 275 i nawet teściowej bym tego nie zamontował do przejażdżek wokół drewutni.

Ja zrobiłem ten błąd 4 sezony temu i kupiłem jak wyszły ( chyba wtedy się pojawiły ) M6000, moment zmieniłem na m7000 w jednym i M8000 w drugim bo były moje odczucia jak pisałem - nie czułem się pewnie mając raz na 10 km zjazd 500 metrów po leśnej ścieżce.

Z mojej strony koniec, nie będę uczestniczył w dyskusji ala elektroda, bo widzę, że każdy temat tutaj do tego dąży.

 

@abdesign Akurat dziwi mnie Twoja wypowiedź, bo na forum tutaj przeglądając temat M6000 kilka osób pisało, że są ok, ale lepiej było wziąć M7000. To samo zdanie mam ja, ale fakt, w tym wypadku 6120+6100, a nie 6000+6000

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego dziwi? wiem że hasło ma trochę pejoratywne zabarwienie ale "każdemu według potrzeb" To po co wydać o X zł więcej jeżeli warunki brzegowe spełnia coś o x zł tańsze? Kolega dokładnie opisał swoje potrzeby. Zadowolą go (jestem o tym przekonany) więc deorki... 2x2. Czy slx'y są lepsze? No od deorek pewnie że są.

Komplet deorek zwykłych to 600zł, komplet 4-tłoczkowych to 800zł, kupienie osobno przodu i tyłu deorek w systemie 4+2 to 700zł jak się do tego mają slx'y za 800? - srak - bez sensu hamulce finansowo... wyjdą grubo słabsze niż tańsze o 100zł deorki 4+2... a jak już wspomniałem zastosowania autora zaspokoją deore 2+2

Ja lubię mieć zapas brałbym dla siebie 4+2, więc takie proponuje. Po prostu zawsze staram się wybrać coś co finansowo jest najkorzystniejsze, a lubię ciut na wyrost (ale ciut minimalnie) nie musze jeździć na saintach bo są jeszcze lepsze... są? - no są.

PS. nie boksuję się, trochę za mocno odebrałeś moją wypowiedź. Ona jest i do Ciebie częściowo ale też do autora wątku... 

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po co się ze mną boksujesz? Czytałeś co napisałem?

To Twoje jakieś hobby po raz X pisanie tego samego, podczas gdy ja i tak Twoje zdanie potwierdzam:

15 minut temu, Q_u napisał:

@abdesign Akurat dziwi mnie Twoja wypowiedź, bo na forum tutaj przeglądając temat M6000 kilka osób pisało, że są ok, ale lepiej było wziąć M7000. To samo zdanie mam ja, ale fakt, w tym wypadku 6120+6100, a nie 6000+6000

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale dlaczego 1350 ?  Czy ja źle szukam ?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-br-m7100-disc-brake-set-870532 - poczekałbym te 6 tygodni

Ale oczywiscie brałbym XT poniżej 800 złotych, dostępne od ręki:

https://biostern.abstore.pl/hamulce-tarcze-adaptery-ham-tarcz-xt-br-m8100-przod-okl-zyw-,c65,p4685,pl.html

https://biostern.abstore.pl/hamulce-tarcze-adaptery-ham-tarcz-xt-br-m8100-tyl-okl-zyw-,c65,p4686,pl.html

Z metalikami zatrzymają wszystko.

Troche jestem zrażony do niższych grup Shimanobo są niepowtarzalne. Jeden egzemplarz taniego hamulca działa jak żyleta a drugi prawie wcale. Kolega chce wydac 1,5 -2 k- za tyle to brałbym Magury MT7 ale faktycznie niepotrzebne. Moze si e zraził i chce miec zapas i święty spokój - ja zrobiłbym dokładnie tak samo.

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubimy hamulce adekwatne do potrzeb.

Na wagę 95 kg i małe górki dwa tłoczki w XT wystarczą aż z nadmiarem. Przynajmniej trudniej o katapultę - choć z metalikami to jednak  można się  katapultowac bez problemu gdy coś nagle wyskoczy :)  

Cyferka 4 niekoniecznie jest lepsza od cyferki 2.

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, wolek napisał:

2 tłoczkowe vs. 4 tłoczkowe. Lubisz wyższe cyferki czy skuteczniejsze hamowanie? 

te m8100 to praktycznie m7100 tylko z dzyndzelkiem, który ciężko mi określić czy działa a mam i te i te i próbowałem cokolwiek tym zrobić i rezultatu nie czułem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma różnicy między klamkami z wyższych grup po za opcją łatwiejszej regulacji i może minimalnie wagą. Przy nowych rowerach producenci oszczędzają właśnie na hamulcach, to co zostanie włożone do tego gianta pewnie go przeżyje i może trafić do nowego roweru, więc nadal uważam że 4ro tłoczkowe deore będą lepszym rozwiązaniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...