Skocz do zawartości

[napęd/przebudowa] Stary Giant - wymiana części


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry

Dostałem stary rower (z naklejki GIANT), którego używam do dojazdów do pracy (~15min) i mam zamiar jeździć cały rok (zima/deszcz/etc.).

Stan ramy jest chyba całkiem ok - szukałem ognisk rdzy i jakichś poważniejszych problemów, ale raczej prócz wieku to wszystko wygląda ok.

Natomiast cała reszta jest niezbyt przyjemna w użytkowaniu. Zanim zainwestuje w coś lepszego to chciałbym spróbować przerobić ten rower na najprostszy sposób z możliwych, czyli singlespeeda. Chciałbym kupić wszystkie potrzebne części online. I tutaj pojawiają się pytania, czego potrzebuję i co będzie pasować do tego sprzętu.

Zrobiłem małą listę potrzebnych części i narzędzi, poprawcie mnie proszę jeśli się mylę.

Klucz do korby, spinka do łańcucha - mam

Wolnobieg jednorzędowy - czy będzie pasował każdy?

Bacik do odkręcenia wolnobiegu

Korba - też nie wiem co będzie pasować

Suport - zastanawiam się czy muszę kupować nowy? Prawdopodobnie by się przydał przy okazji wymiany korby, ale jaki wybrać?

Manetki do hamulców + linki i pancerze

Łańcuch - chciałbym jakiś grubszy (jak do bmx?) żeby zapobiec spadaniu, ale czy wtedy nie muszę wybrać dopasowanej korby i wolnobiegu?

Opony dużo cieńsze niż aktualne, ale jednak mają być na cały sezon + nawierzchnia jest bardzo "lasopodobna".

Jeśli macie jakiekolwiek pytania to proszę o komentarze, odpowiem jak najszybciej. Mogę oczywiście dosłać więcej zdjęć.

Za każdą pomoc mocno dziekuję!

Pozdrawiam

Norbert

 

 

1b.jpg

2a.jpg

2b.jpg

3b.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pewno masz tam wolnobieg? Wolnobiegu nie odkręca się bacikiem tylko kluczem (kasetę zresztą też - bacik jest do jej przytrzymania). Zresztą to i tak nie ważne, bo jak chcesz zrobić prawilnego single speeda to na piaście pod taki wolnobieg się nie da. Jeśli zastąpisz wolnobieg wielorzedowy  jednorzedowym to znajdzie się on o wiele za blisko osi roweru (w miejscu obecnej największej zębatki) i z linni łańcucha nici. Jeśli masz kasetę to są zębatki singlowe na takie bębenki i już.

Korbę i suport trzeba dobrać tak, aby linia łańcucha była prawidłowa, czyli zębatki wolnobiegu i korby muszą być w linii. Kolejna kwestia to taka, że przy tej ramie niezbędny będzie napinacz łańcucha, bo masz proste haki i inaczej odpowiednio go nie napniesz.

Edytowane przez seraph
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Środkowa koronka korby , nie istnieje.

Tylny wielotryb to jakiś zabytek zupełnie nie kompatybilny z SIS.

 to jakiś ulep składany przez kowala.

Jakie masz manetki? ?

Pokaż cały rower, to wtedy coś poradzimy.

A robienie z niego singla, to sę mniej opłaca niż wstawienie jakiś normalnych części od shimano czy sunrace.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybką odpowiedź.

1/ Rower jest naprawdę stary i szansa, że ma kasetę jest raczej mała. Plus w pudle były do niego jakieś części i dwa wolnobiegi.

2/ Mogę poznać jaki klucz do odkręcenia muszę kupić bez demontowania niczego? I bacik rzeczywiście tylko do przytrzymania.

3/ Czyli musiałbym wymieniać też piastę na taką z marginesem żeby łańcuch był prosto? Wiąże się to z przeplataniem koła?

4/ Co do napinacza liczyłem że uda się wykorzystać część tylnej przerzutki.

Biorąc też pod uwagę komentarz Dovectry, chyba bardziej będzie się opłacało poszukać czegoś innego z odpowiednimi częściami/budową ramy i odłożyć tę przebudowę na jakiś czas? Wiem, że wszystko się da, ale nie wiem czy warto poświęcać czas na taką bazę?

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Klucz do wolnobiegu. Najpewniej coś takiego, a bacik do odkręcania wolnobiegu jest kompletnie zbędny.

Przeplatanie takiego koła z byle jaką obręczą też się nie opłaci. Lepiej kupić koło.

Przerzutka jako napinacz to niezły pomysł, a druciarsko to nawet ten wolnobieg da się przerobić na singla - zostawiasz jedną zębatkę, skracasz łańcuch, wywalasz linki, blokujesz przerzutkę i już. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, seraph napisał:

Wolnobiegu nie odkręca się bacikiem tylko kluczem

Musisz odkręcić koło spojrzeć na mocowanie  wolnobiegu.

Teraz stosuje się w 99% standard shimano na wielowpusty, ale tam mogą być jakieś stare standardy a było ich kilka.

 Każdy rower da się reanimować, tylko trzeba go rozebrać i przeserwisować a zużyte części wymienić na odpowiednie.

 I każdy rower używany wymaga przeserwisowania.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za wasze odpowiedzi!

Miałem nadzieję, że to ja coś ominąłem i cała operacja będzie prostsza niż mojej głowie, ale chyba jednak zrezygnuję z takiej przebudowy i tworzenia Frankensteina, a spróbuję po prostu doprowadzić go do stanu używalności. Wymienię co trzeba/można niższym sumptem i po zimie poszukam czegoś lepszego, a ten niech będzie jako zapasowy rower w piwnicy/na zimę.

 

1/ Klucz do wolnobiegu. - Dzięki, zamówię!

Przerzutka jako napinacz to niezły pomysł, a druciarsko to nawet ten wolnobieg da się przerobić na singla - zostawiasz jedną zębatkę, skracasz łańcuch, wywalasz linki, blokujesz przerzutkę i już.Teraz mam podobny patent, bo klamkomanetka przednich przerzutek nie działa, więc cały czas jeżdżę na środkowej tarczy.

2/ Środkowa koronka korby , nie istnieje. - Więc wymiana korby musi być.

Tylny wielotryb to jakiś zabytek zupełnie nie kompatybilny z SIS. / to jakiś ulep składany przez kowala. - Przyznaję, że nie wygląda najlepiej, ale dostałem go za darmo i po prostu chciałbym zrobić ile się da i jest sens żeby jeszcze go poużywać, a do tego mogę się sporo nauczyć na przyszłość.

Jakie masz manetki? Klamkomanetki Shimano, ale jakieś przedpotopowe. Przednia przerzutka w ogóle nie działa, tylna ledwo (ma 7 przełożeń, więc dwa ślepe), a obie rozpadają się ze starości. Jutro mogę przesłać zdjęcia, aczkolwiek chciałbym je wymienić (hamulec x2, przerzutka tylna).

3/ Po namyśle i przeszukaniu internetu chciałbym jeszcze zapytać czy poniższy zestaw ma sens/będzie do siebie pasował?

a. https://allegro.pl/oferta/korba-1-rzedowa-bold-38t-x-170-mm-czarna-9348051581 - Korba

b. https://allegro.pl/oferta/neco-wklad-suportu-pakiet-bsa-kwadrat-68-122-5mm-8803284648 - Suport. Muszę tylko zmierzyć szerokość (średnicę?) i długość mufy? I dobrać suport na jednorzędową tarczę (najkrótszy)?

c. https://allegro.pl/oferta/wolnobieg-shimano-mf-tz50-6rz-14-28-zeb-mf-tz500-6-9321965707 - Wolnobieg. 6 przełożeń całkowicie mi wystarczy.

d. https://allegro.pl/oferta/lancuch-rowerowy-kross-s6-6-7-rzedowy-8455855011 - Łańcuch

e. https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-sunrace-rdm2t-sruba-dlugi-wozek-6-7-8270741215 lub popularna https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-tourney-rd-ty300-6-7-sruba-9704045972 - Przerzutka tylna. Tutaj mam problem, chciałbym żeby pasowała, a nie wiem czym prócz zasięgu i mocowania się kierować.

f. https://allegro.pl/oferta/dzwignia-przerzutki-shimano-prawa-6rz-sl-tx30-9640211474 - Dźwignia przerzutki

 

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi. Wiem, ze mogę zamówić i odesłać, ale byłoby idealnie gdybym mógł w jeden dzień wszystko rozebrać, umyć, złożyć i cieszyć się odnowionym rowerem, zwłaszcza, że korzystam z niego codziennie przez cały rok.

 

Pozdrawiam!

Norbert

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Podobna zawartość

    • Przez Adidoes
      Czołem!
       
      Zastanawiam się już bardzo długo nad rowerem i wybrałem kilku faworytów.
       
      Cube Attention SL ~4559pln rok 2021
      Cube Attention SL ~4099pln rok 2020
      Cube Attention ~3999pln rok 2021
      Cube Attention ~3599pln rok 2020
      Merida Big nine 300 ~3799pln rok 2021
      Merida Big nine 300 lite ~4399pln rok 2021
      Cube Analog ~3599pln rok 2021
       
      Mam 194cm wzrostu i waga około 100kg (teraz 115 ale mam w planie zgubić :D)
      Chciałbym żebyście doradzili mi który z tych rowerów jest według was najfajniejszy pod względem sprzętu. Nie chciałbym już szukać drożej niż 4500.
      Czy warto dołożyć 600 zł pomiędzy meridą 300 a meridą 300 lite, lub 500 zł  między Attention a Attention SL? Czy ten Analog mocno odstaje od Attentiona i Big nine?
      Nie szukam roweru do wyścigów w górach na tą chwilę, ale też fajnie jeśli rower jest rozwojowy bo nie wiadomo jak to się potoczy jak już zacznę nim jeździć
      Chcę jeździć tym rowerem wszędzie, ale raz na jakiś czas pewnie chciałbym się wybrać też do pracy około 10km w jedną stronę. Aha.. i chciałbym przyczepić do niego fotelik dziecięcy.
       
      Z góry dzięki za odpowiedź, wierzę że rozwiejecie moje wątpliwości.
    • Przez VavaPL
      Witam,

      stoje przed zakupem swojego pierwszego roweru crossowego. Zrobiłem już spory research i wyłoniłem kilku kandydatów spośród których wybiore jeden. Mianowicie są to:
      - lazaro quantum v4 men: http://lazaro-bike.pl/sklep/lazaro-quantum-v4-men-2020_pid=260
      - Gian Roam 3 DISC: https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-3-disc
      - Unibike Flash Gts: https://www.unibike.pl/flashgts.html
      Chętnie poznałbym za i przeciw każdego z ww. maszyn wskazane przez bardziej doświadczonych kolegów. Dodam, że w kwestii rowerów jestem amatorem. Z roweru będę korzystać zarówno do jazdy po mieście jak i do dłuższych dystansów raz na jakiś czas. 

      Generalnie najbardziej składaniam się ku Lazaro, gdyż wydaje mi się, że ma najlepsze bebechy porównując je do ceny ogólnej roweru, ale jest to dosyć mało popularna marka i stąd też pewne moje obawy co do jakości. O Unibikach słyszałem, że są solidne i również cechuje je bardzo dobry stosunek cena/jakość. Co do Giantów, śmiga na nich kilku moich znajomych i bardzo je chwalą, ale nie wiem czy nie płaci się tu sporo za markę, gdyż porównując do lazaro i unibika, Roam 3 nie ma jakichś rażąco lepszych komponentów, a cena 500 zł większa.

      Jeśli macie jeszcze jakieś inne sprawdzone i godne polecenia rowery w tym przedziale cenowym to podsyłajcie. Dodam, że warunkiem koniecznym są dla mnie hamulce tarczowe hydrauliczne.

      Z góry dzięki za wszelkie opinie!
       
    • Przez dawix992
      Witam, mam problem z wymianą łożyska w wahaczu Gianta Glory. W zasadzie nie mogę go nawet ruszyć.. do tej pory obdarłem pełno lakieru w koło i zerwałem gwint w mojej prowizorycznej prasce do łożysk.. a łożysko jak siedzi tak siedziało. Pozostałe łożyska w ramie zeszły bez problemu a w wahaczu jest ogromny problem. Wydaje mi się zę są tam dwa łożyska obok siebie a w środku jest tuleja? Ktoś ma jakiś pomysł lub ściągał łożyska z tych rowerów? 
       
       


    • Przez Pio0
      Cześć,
      zacznę od tego że czytałem wątek np pod linkiem https://www.forumrowerowe.org/topic/248158-~2500-rower-crossowy-asfalt-leśne-ścieżki/?tab=comments#comment-2267402 , jednak odpowiedzi nie były dla mnie satysfakcjonujące.
      Szukam roweru Crossowego - 5 lat jeździłem na Giant Roam 2 Disc i byłem zadowolony, niestety został ostatnio skradziony. Mam 197cm i +/- 90 kg więc producenci tacy jak np. Vellberg, którzy nie robią ram XL od razu odpadają. Rower w zasadzie wielozadaniowy - do jazdy po mieście, po lesie, po polach, po wałach - każdy teren, choć wiadomo że na wąskie leśne ścieżki z korzeniami raczej crossem nie wjeżdżam. Kilometrów zamierzam robić dużo, poprzednik był ze mną kilka tys. km.
      Poczytałem nieco i porównałem specyfikację rowerów wielu producentów, moja wiedza jednak ogranicza się z grubsza do prymitywnego "Deore/Alivio super, Altus/Tourney Be", i w oparciu o tę wiedzę dokonałem porównania kilku modeli. Odrzuciłem od razu producentów Kelly's, Author, Trek i Kross ponieważ sprzęt na ich rowerach crossowych jest dużo niższej klasy (wg. mojej wiedzy oczywiście) niż w modelach które przedstawiam w porównaniu. Porównanie poniżej:
      Decyzja w zasadzie rozgrywa się pomiędzy pierwszą trójką -Giant Roam 2, Unibike Crossfire i NorthTec Caldeon DB DA. Gianta miałem i byłem bardzo zadowolony, ale kosztuje i w zasadzie ciężko stwierdzić czemu kosztuje poza napisem Giant na ramie. O Unibike słyszałem świetne opinie, jednak z każdym rokiem wrzucają do swoich rowerów coraz "niższej klasy" podzespoły. Z porównania najlepszym wyborem wydaje się NorthTec (choć piasty, która widnieje na stronie producenta nie byłem w stanie nigdzie znaleźć), jednak to mała firma i w zasadzie pojawiają się jakieś niczym nie poparte komentarze typu "ich ramy pękają" itp.
      Zatem stawiam pytanie Giant, NorthTec czy Unibike. Wszelkie poprawki i komentarze do jakości sprzętu w rowerach mile widziane. Poniżej linki do producentów ze specyfikacjami:
       
      https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-2-disc
      https://sklep.k2rowery.pl/rower-crossfire-gts-z-kolekcji-unibike-2020-p-4855.html
      https://nrowery.pl/crossowe/99-caledon-db-da.html
      Dzięki za odpowiedzi!
    • Przez 2wheels4ever
      Jak myślicie, czy miejskie siodełko z linku poniżej to dobry wybór dla ceniącego sobie komfort faceta ważącego ok. 100 kg? Czy lepiej pozostać przy siodełku turystycznym? Rower to trekkingowa Merida Freeway 9300. Jazda rekreacyjno-użytkowa, 2/3 po mieście, 1/3 w raczej lekkim terenie (po lesie itp.). Trasy 20-60 km. Jestem też ciekaw, jak siodełko z elastomerem będzie współpracować z amortyzowaną sztycą. I z rowerowymi spodenkami z „pieluchą”, w których lubię jeździć latem.
       
      https://meridapolska.pl/czesci/siodelka-rowerowe/siodelka/siodelko-deone-miejskie-elastomer-28589edb-8e63-46a6-924d-ae450d665871
×
×
  • Dodaj nową pozycję...