Skocz do zawartości

[klucze] Grzechotka zamiast klucza dynamometrycznego.


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

MOżna by zakupić taniej klona dedykowanej grzechotki Shimano TL-MH10 , odgiętej około 40cm. Tyle, że na 72 zęby nie znalazłem u Yato albo Hontona nawet prostej tylko teleskopowe. Ilośc zębów wpływa na komfort pracy z grzechotką. Nie są  teleskopowe  grzechotki polecane przez profesjonalistów, tylko zestaw kilku grzechotek do określonych prac. 

22 godziny temu, MikeSkywalker napisał:

Zwykły płaski klucz, klucz suportu i tak często lepiej przykręcić do osi.

Oczywiście. Tu na forum ktoś przekazał mi, że akurat do suportu używa w serwisie zestawu : dźwignia, klucz, narzędzie do przytrzymywania klucza. Taki zestaw radzie sobie w (prawie) każdej ekstremalnej sytuacji. Ale to nieistotne z punktu przeciętnego domowego warsztatu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu bym akurat nie przesadzał z tym profesjonalnym warsztatem. Ja pierwszy raz przykręcałem klucz w domu, bo suport był lekko zapieczony a szkoda było misek niszczyć jak klucz wyskoczy. 

Co do zębów w grzechotce - przyznam szczerze że nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Ale też nie mam ich kto wie ile - dwie grzechotki 1/2 Honiton i EPM, i dwie grzechotki 1/4 Yato. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Zakupiłem grzechotkę teleskopową yato w promocji, więc nie ma co narzekać. Natomiast aby nie zakładać nowego wątku, co do kluczy dynamometrycznych. One obsługują zakres np. do 210nM więc czy przeciętny klucz wystarczy skoro siły w rowerze są znacznie mniejsze. Niektórzy koledzy używają pierwszych lepszych z Castoramy. Na ile mniej dokładne są te tańsze klucze d., jakich marek należy unikać?

Jonnesway 1/2 20-100nM w sklepach od 240PLN https://www.jonnesway.pl/towar/p/id/3878/ "ze świadectwem kalibracji" to już chyba wysoka półka. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz patrzeć nie na maksymalny zakres ale zakres pracy klucza w ogóle. Taki 20-100 w większości przypadków się nie sprawdzi, bo w rowerze często potrzeba mniejszych momentów i to tutaj łatwo popełnić błąd. Szukaj czegoś z mniejszym zakresem, zaczynającym się od 3-5 Nm. Do ilu - ciężko powiedzieć, najlepiej byłoby do ok. 50Nm ale nie wiem czy są takie zakresy, z reguł kończą się wcześniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mniejszym zakresem będą klucze d. 1/4.  Lecz na kupno dwóch kluczy d. bym się od razu nie nastawiał.

14 minut temu, MikeSkywalker napisał:

Taki 20-100 w większości przypadków się nie sprawdzi

Posiłkuję się tą tabelą Howto – Momenty śrub | Boso, ale na rowerze (bosorowerem.pl); choć autor słusznie zaznacza, że dla kasety albo korby wartości mogą być zawyżone. Wbrew pozorom ten który podlinkowałem może być całkiem uniwersalny do roweru, do ogólnego zastosowania (auto) klucz d. może nie musi być super precyzyjny ale dobrze wykonany.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zerknij na podlinkowaną tabelkę - powyżej 20 Nm masz kasetę, suport, korbę, praktycznie wszystko jest poniżej. Więc czy aby na pewno klucz z zakresem 20-100 jest uniwersalny? 

Dwa - wspomniane wyżej element ciężko "przekręcić" a w przypadku śrub czy innych elementów z zakresu 3-20 jest o to dużo łatwiej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bogus92 napisał:

W 99% części wystarcza klucz 2(3)-15 Nm, kilka elementów, takich jak kaseta, korba mają siły rzędu 40 Nm i więcej.

Dokładnie, a problem u mnie dotyczy odkręcania elementów gdzie są duże siły. Natomiast ten klucz do 15nM na pewno się przyda, gdyż mniejsze elementy dokręcamy zbyt mocno. 

3 godziny temu, whiteindian napisał:

Na ile mniej dokładne są te tańsze klucze d., jakich marek należy unikać?

Czyli ten do 210nM może być dowolny, kierujemy się  prostą logiką ekonomiczną. Najlepiej żeby mierzył siły w prawo i lewo (np. do suportu angielskiego jak w moim retromtb) Przykładowe klucze znalezione w archiwum forum, cenowo to już konkretny wydatek

TENGTOOLS KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY 1/4" 1492AG-E - 73190035 (alnar.pl)

TENGTOOLS KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY 1/2" 1292AG-ER (alnar.pl)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, MikeSkywalker napisał:

Szukaj czegoś z mniejszym zakresem, zaczynającym się od 3-5 Nm. Do ilu - ciężko powiedzieć, najlepiej byłoby do ok. 50Nm ale nie wiem czy są takie zakresy, z reguł kończą się wcześniej

Ciekawą opcją jest Yato YT-07611 z zakresem 10-60Nm.  Sa jeszcze niedrogie klucze d. wychylne 0-200Nm (pomijam maksymalny zakres), nie wiem czy ktoś ma z nimi doświadczenie ale wydają się lepszą_wersją grzechotek....? Z wyborem kluczy do małych sił nie będzie problemu. Wniosek jest taki, że sens zakupu klucza d. 1/2 z dużym zakresem jest co najwyżej średni.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest po prostu nierealne, oprócz tego Yato, podobne w bardziej uniwersalnym zakresie 10-100 kosztują krocie. Kończąc temat, zostaje mi chyba tylko każdorazowo wizyta w serwisie, natomiast co do kluczy d. z małym zakresem na pewno warto w nie inwestować. 

"Norma ISO narzuca warunki kalibracji kluczy w zakresie 20–100%, co oznacza, że jeżeli przykładowy klucz dysponuje maksymalnym momentem 40 Nm potrzebnym do dokręcenia kasety, to jego zakres nie może zejść poniżej 8 Nm.

Oznacza to, że jednym kluczem nie da się obsłużyć całego roweru, ale jeżeli znajdziesz klucz oferujący większy zakres, niż wynika z normy, to... go nie kupuj."

Przykręcaj z czuciem, - bikeBoard

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Dokładnie tak jest.

W związku z tym do pełnej obsługi roweru konieczne są dwa klucze. Jeden w zakresie 2(3)-15 a drugi może być nawet przeznaczony do branży motoryzacyjnej o większym zakresie.

Nie istnieją klucze o siłach 3-50 Nm, a takie pozwolą na obsłużenie większości rowerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.02.2021 o 11:43, whiteindian napisał:

Ciekawą opcją jest Yato YT-07611 z zakresem 10-60Nm.

Ten klucz dynamometryczny jest jednostronny. Klucz YT-07740 jest dwustronny (mierzy siły w prawo CW i lewo CCW) i kosztuje prawie 2x więcej; w tej cenie jest już YT-07741 ale z zakresem 20-100Nm. Plus taki, choć mowa była że Yato to przeciętna firma, że ich klucze d. mają świadectwo kalibracji. Klucze tego typu trzyma się ze sprężyną w położeniu wyjściowym. 

W dniu 27.02.2021 o 14:17, bogus92 napisał:

W związku z tym do pełnej obsługi roweru konieczne są dwa klucze.

Dokładnie, innej opcji nie ma. Tanio nie będzie, ale nawet z instrukcji Jonneswaya wynika, by nie traktować klucza d. jako grzechotki. To wszystko na temat zastosowania klucza dynamometrycznego w rowerze.  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wezwany przez autora udzielam się :D

Dobry, uniwersalny klucz, który sprawdzi się przy rowerze to np. Wera A5. 

Przywołane klucze wychylne moim zdaniem są dobrym produktem pod względem cena/jakość, bo są w zasadzie niezniszczalne i nie ulegają rozkalibrowaniu jak klucze nastawne (a nawet jeśli to proces ten postępuje znacznie wolniej). Należy tylko pamiętać, że mają dopuszczalna większą odchyłkę wskazania względem nastawnych/cyfrowych wskazujących.

Od 2017 roku obowiązuje w EU nowa norma na klucze dynamometryczne i zapis o działaniu klucza w zakresie 20%-100% maksymalnego momentu siły jest już nieaktualny. Klucze produkowane zgodnie z nową normą muszą spełniać wymagania od samego początku zakresu pomiarowego do jego końca.

 

Jeśli komuś nie szkoda na domowy warsztat to marki, na których kluczach na 100% się nie wtopi to np.: Stahlwille, Tohnichi, Facom, Gedore, Snap-on, Bahco, Norbar, Hazet, Garant.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...