Skocz do zawartości
Byderobo

[Hamulce hydrauliczne] Naprawa kontra wymiana

Rekomendowane odpowiedzi

Byderobo
Napisano (edytowane)

Witam,

Pierwszy raz w życiu umarła mi klamka hamulcowa ( XT M785) po zimie tylny hamulec zapowietrzony, olej hydrauliczny po przewodzie, ściekł aż na amortyzator (tak, teraz już nigdy nie wrócę do hamulców zalewanych DOTem ;) ). W związku z tym proszę szanowne Koleżanki i Kolegów o podpowiedzi, rady i opinie.

Rozwiązania widzę 3.

1. Wymiana samej klamki. Na plus idzie koszt, na minus to to, że nie mogę nigdzie znaleźć nowych klamek do XT M785. I teraz zaczynają się pytania:

a) Która klamka będzie lepiej pasowała M8000 czy M8100 (manetki mam na obejmach)?

b) Czy przy wymianie klamki konieczna/zalecana/zbędna jest wymiana zakończenia przewodu?

 

2. Wymiana tylko tylnego hamulca na  nowy XT M8000 (lub inny). Na plus wciąż mamy dość ograniczony koszt, na minus to, że kiedyś chciałbym przejść na klami 1-dno palcowe.

 

3. Wymiana kompletu hamulców. W tym momencie hamulce muszą być:

- z klamkami na jeden palec

-zalewane olejem

-siła hamowania minimum taka jak dawały XT M785

-modulacja zdecydowanie lepsza niż w M785

-cena za komplet bez tarcz i adapterów powiedzmy do około 1000zł

-dostawa do Austrii ;)

Na plus dla rodzinki Shimano - mam już zestaw do odpowietrzania

Na plus dla XT M8100 mam zapasowe klocki z poprzednich hamulców

Myślałem o zakupie po prostu kompletu nowych XT, ale może lepiej dorwać gdzieś w promocji Sainty? Albo 4 tłoczkowe XT? A może coś od Magury lub Formuli?

 

Za odpowiedzi, podpowiedzi i sugestie albo linki do konkretnych promocji będę bardzo wdzięczny :)

Edytowane przez Byderobo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
leoms

Miałeś hamulce shimano zalane płynem hamulcowym DOT? Nie mam 100% pewności, ale chyba wszystkie hamulce shimano pracują na oleju mineralnym. Pewnie dlatego pojawił się wyciek. Jak dla mnie komplet do wymiany.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant
Napisano (edytowane)
Cytat

2. Wymiana tylko tylnego hamulca na  nowy XT M8000 (lub inny). Na plus wciąż mamy dość ograniczony koszt, na minus to, że kiedyś chciałbym przejść na klami 1-dno palcowe.

Shimano nie robi klamek jednopalcowych. Wszystkie są dwupalcowe ale wiadomo, nikt ich tak nie używa :)

Jeżeli ci dobrze zacisk działa, to możesz samą klamkę wymienić i tyle. Na twoim miejscu wymieniłbym oliwkę przy zamianie. A sainty nie wiem czy mają jakiś sens przy czterotłoczkowych M7120 albo M8120.

Przy 1k za komplet to z shimano albo możesz np komplet czterotłoczkowych SLX na przód i tył, albo czterotłoczkowe XT na przód i dwutłoczkowe na tył.

Edytowane przez Lawstorant

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
4 godziny temu, Byderobo napisał:

Wymiana kompletu hamulców. W tym momencie hamulce muszą być:

- z klamkami na jeden palec

-zalewane olejem

-siła hamowania minimum taka jak dawały XT M785

-modulacja zdecydowanie lepsza niż w M785

-cena za komplet bez tarcz i adapterów powiedzmy do około 1000zł

-dostawa do Austrii ;)

Magura MT5

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/magura-mt5-scheibenbremsen-set-528592

pus klamki HC1

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/magura-1-finger-bremshebel-hc-fuer-mt5-740904

Magura MTTrail Sport

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/magura-mt-trail-sport-hc-1-finger-scheibenbremsen-set-641450

lub przy większym budżecie ,Magura MT8

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/magura-mt8-pro-1-finger-hc-hebel-scheibenbremsen-set-758324

Sam zmieniłem XT 785 na MT5 plus klamki HC1- Shimano nie mają startu do MT5 pod każdym względem ( dosłownie- każdym).

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Byderobo
5 godzin temu, leoms napisał:

Miałeś hamulce shimano zalane płynem hamulcowym DOT? Nie mam 100% pewności, ale chyba wszystkie hamulce shimano pracują na oleju mineralnym. Pewnie dlatego pojawił się wyciek. Jak dla mnie komplet do wymiany.

Nie,  oczywiście miałem zalane olejem. Stwierdziłem tylko, że nie kupię już więcej hamulców na DOT (pare modeli się miało) bo gdyby w moim przypadku zamiast oleju wyciekł mi DOT, to conajmniej miał bym do wymiany uszczelki w amortyzatorze...

 

5 godzin temu, Lawstorant napisał:

Shimano nie robi klamek jednopalcowych. Wszystkie są dwupalcowe ale wiadomo, nikt ich tak nie używa :)

Jeżeli ci dobrze zacisk działa, to możesz samą klamkę wymienić i tyle. Na twoim miejscu wymieniłbym oliwkę przy zamianie. A sainty nie wiem czy mają jakiś sens przy czterotłoczkowych M7120 albo M8120.

Przy 1k za komplet to z shimano albo możesz np komplet czterotłoczkowych SLX na przód i tył, albo czterotłoczkowe XT na przód i dwutłoczkowe na tył.

Wydawało mi się że do M8100/8120 są już 1 palcowe, ale mogło mi się wydawać ;)

 

2 godziny temu, durnykot napisał:

Właśnie to pytanie mi chodzi po głowie,  warto przejść na MT5 tki? Jak wygląda dostępność klocków?  I czy masz jakieś porownanie do mt8? 200 (razem z klamkami) a 260euro to nie jest drastyczna różnica,  ale czy warto dopłacić? No i jak wygląda odpowietrzanie w Magurach?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
1 godzinę temu, Byderobo napisał:

warto przejść na MT5 tki?

Tak.

 

1 godzinę temu, Byderobo napisał:

jak wygląda dostępność klocków? 

Zero problemów z oryginałami lub zamiennikami.

 

1 godzinę temu, Byderobo napisał:

I czy masz jakieś porownanie do mt8?

Nie, ale mając doświadczenia z MT4 i MT6 mogę napisać, że jeśli nie jeździsz dużo w górach lub w trudniejszym terenie to MT8 będą lepszym rozwiązaniem . Lub poszukaj MT6.

 

1 godzinę temu, Byderobo napisał:

No i jak wygląda odpowietrzanie w Magurach?

Banalnie proste, ale trzeba uważać ze śrubkami w klamce ( są dosyć delikatne ).

Do poczytania

https://www.forumrowerowe.org/topic/217903-hamulce-magura-mt-5-prawie-ideał/

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Byderobo
14 godzin temu, durnykot napisał:

Bardzo fajnie napisane, dzięki! 

 

14 godzin temu, durnykot napisał:

Nie, ale mając doświadczenia z MT4 i MT6 mogę napisać, że jeśli nie jeździsz dużo w górach lub w trudniejszym terenie to MT8 będą lepszym rozwiązaniem . Lub poszukaj MT6.

Cóż,  zamierzam wracać do kondycji i przypominać sobie umiejętności więc puki co teren nie jest trudny, ale z czasem może zacząć robić się górzyście ;)

 

Mam jeszcze parę pytań, które pojawiły się przy okazji czytania wszystkiego o Magurach. 

1. Czy MT8 sobie poradzą? Ważę ponad 90kg i chcę hamować komfortowo przy użyciu 1 palca. Komfortowo dla mnie znaczy, że jestem w stanie postawić rower na przednim kole siedząc na dupie (to potrafią M785 ale na "długiej" klamce)

2. Przeczytałem o Twoich problemach ze współpracy MT6 z tarczami Shimano SM-RT76... komplet 203/180 z delikatnym, ale słyszalnym na klockach, biciem mam i nie planowałem ich wymieniać. Co sądzisz o połączeniu tych tarcz z MT5/8? Czy dostanę furii przy próbie ich prawidłowego ustawienia? :) i na koniec będę nie do końca usatysfakcjonowany siłą hamowania?

3. Czy klocki do MT7 bez dodatkowych zabiegów pasują do MT5? Czy poza wygodą wymiany zauważyłeś jakieś pozytywne efekty tej zamiany?

4. Czy olej Shimano mogę lać do wszystkich hamulców na olej? Czy są jakieś przeciwwskazania?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

1- przy Twojej wadze sugerowałbym MT Trail z czterotłoczkowym zaciskiem z przodu ( bardzo fajnie to działa ).  Magury różnią się od Shimano pracą i sposobem hamowania- siła przyrasta bardzo liniowo i nie miałem sytuacji , gdzie jej zabrakło. 

2 minuty temu, Byderobo napisał:

Komfortowo dla mnie znaczy, że jestem w stanie postawić rower na przednim kole siedząc na dupie (to potrafią M785 ale na "długiej" klamce)

Nie szkoda amorka?

2- nie powinieneś mieć problemów z ustawieniem- tarcze Shimano są o 0.2 mm cieńsze niż Magury, więc będzie więcej miejsca. Hamowanie będzie OK, ale moksze mieć nieco dłuższy skok klamki. Po zmianie na tarcze Magury odczułem poprawę w pracy.

3- tak, pasują bez problemów. Mam wrażenie  ,że hamulec wolniej się grzeje niż na oryginalnych klockach i jest trochę lepsza modulacja. Nie ma natomiast jakiegoś znaczącego wzrostu siły hamowania.

4- w teorii tak. Sam nie próbowałem, bo nie jestem zwolennikiem takich zabiegów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Byderobo
Godzinę temu, durnykot napisał:

1- przy Twojej wadze sugerowałbym MT Trail z czterotłoczkowym zaciskiem z przodu ( bardzo fajnie to działa ).  Magury różnią się od Shimano pracą i sposobem hamowania- siła przyrasta bardzo liniowo i nie miałem sytuacji , gdzie jej zabrakło

Mam już zróżnicowane wielkości tarcz 203/180 więc zaciski wolał bym mieć takie same (czyli w moim przypadku MT5 + klamki HC powinny być najbardziej optymalnym wyborem?).

Godzinę temu, durnykot napisał:

 Nie szkoda amorka?

Owszem szkoda, dla tego robie tak tylko w momencie sprawdzania hamulca. W trakcie jazdy nie wykorzystuje się takiej mocy hamowania. ;)

 

Godzinę temu, durnykot napisał:

2- nie powinieneś mieć problemów z ustawieniem- tarcze Shimano są o 0.2 mm cieńsze niż Magury, więc będzie więcej miejsca. Hamowanie będzie OK, ale moksze mieć nieco dłuższy skok klamki. Po zmianie na tarcze Magury odczułem poprawę w pracy.

A tego dodatkowego luzu nie wybierze samoregulacja tłoczków? (Na logike - to czy przestrzeń miedzy klockami a tarczą jest spowodowana zużyciem klocka czy grubością tarczy to nie ma znaczenia?)

 

1 godzinę temu, durnykot napisał:

4- w teorii tak. Sam nie próbowałem, bo nie jestem zwolennikiem takich zabiegów.

Ja też nie, ale mam jeszcze 0,5l Shimanowskiego w zapasie ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant
Napisano (edytowane)

No to muszą ci słabo działać te hamulce. Moje Deore M6000 stawiają mnie na kole na jednym palcu a ważę 100 kg + 13 kg rower. Czterotłoczkowe XT-M8100 to byłyby dla mnie katapulty. poza tym twoje hamulce nie mają długiej klamki. Trzypalcówki są w grupa trekkingowych.

Edytowane przez Lawstorant

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • TommyPL
      Przez TommyPL
      Czy ktoś może używał bo nie wiem czy warto takie cuda kupić. Szukam butów do jazdy rekreacyjnej MTB na platformy i wszystko co mi wpadnie w oko to SPD. Takie cudo o znalazłem na stronie Decathlonu, niestety stacjonarnie nie ma w moim mieście i zastanawiam się czy warto.
      https://www.decathlon.pl/buty-mtb-sh-am5-id_8594279.html
       
    • Barmanix
      Przez Barmanix
      Część. 
      Które byście hamulce wybrali i dlaczego? 
      Cenowo wychodzi mi 615 za 409 komplet, a mt500 za 300, używane po 500 km, niby. 
      Do takiego roweru:
      https://www.scott.pl/produkt/822/5014/Rower-Metrix-20/
       
    • Szosowy_
      Przez Szosowy_
      Witam wszystkich,
      od kilku tygodni jestem posiadaczem przełajówki od Guercotti model Libra Cross w carbonie. Od razu zaznaczę, że nie jestem specjalistą a raczej początkującym "szosowcem". 
      Rower jest zbudowany na osprzęcie Capagnollo/FSA, a w szczegółach:
      - przerzutka tył/klamki: Campagnollo Xenon 10s
      - kaseta: Campagnolo Centaur 10s (wymieniona rok temu)
      - przerzutka przód: Campagnolo Veloce
      - korba: FSA Vero CT
      - hamulce: Tektro Onyx 992AG
      Od czasu zakupu roweru noszę się z pomysłem wymiany grupy/poszczególnych części osprzętu na SH105 R7000. Z tego co udało mi się dowiedzieć przeglądając forum i porównując z moim rowerem to bezwzględnie będę musiał wymienić: przerzutki przód/tył, korbę z suportem, kasetę i klamki. 
      Miałbym do Was prośbę o pomoc w doborze odpowiednich modeli poszczególnych komponentów i/lub ewentualną korektę jeżeli o czymś zapomniałem. 
      Z góry wielkie dzięki za pomoc.
       
       
    • MCC_ZET
      Przez MCC_ZET
      Na początek: witam wszystkich!

      Mój rower to Scott Aspect z okolic 2011-2012 roku. Prawie wszystko w nim jest stockowe tak jak został dostarczony (wygrany w konkursie).

      W skład napędu wchodzą:

      Manetka Przednia: Shimano Alivio x3
      Manetka Tylna: Shimano Alivio x9
      Przerzutka Przednia: Shimano Alivio x3
      Przerzutka Tylna: Shimano Deore x9
      Kaseta tył: ???
      Zębatki przód: ???
      Korba: Shimano Alivio
      Łańcuch: jakiś noname

      Z racji, że zwiększyłem użytkowanie roweru z 2-3 razy do roku po 100-150km na 50km co tydzień z wiekszymi wyjazdami (100+km raz w miesiącu) oraz wieku sprzętu postanowiłem upgradowac rower by przyjemniej się na nim jeździło. 2 tyg temu zrobiona trasa ze Świnoujścia na Hel i 2 dni później do Krynicy Morskiej i Malborka.

      Napotykane problemy:
      - luzy przedniej przerzutki
      - problemy ze zmiana tylnej przerzutki w okolicy 6-8 biegu (już wyczytałem że to prawdopodobnie wina zbyt szerokiego łańcucha ew linek blokujących sie otulinach)
      - plastikowe koleczka w tylnej przerzutce sie nie kreca zbyt dobrze mimo ostrego przejechania WD40 i plynem do naczyń

      Z manetkami nie ma żadnych problemów (pytanie co będzie jak będę wymieniał linki.

      I teraz pomysły na upgrade/naprawę.
      1. Wlatuje dedykowany łańcuch Shimano
      2 Wlatują linki i otuliny od Shimano
      I tu zaczynają się schody:
      Komplet grupy to około tysiaka: https://www.cyklomania.pl/shimano-grupa-deore-m6000-3x10rz,id9587.html
      a) czy cały komplet wejdzie P&P? w kilku miejscach dostalem info zeby nie ruszać tyłu bo być może trzeba będzie zmieniać koła. Wtedy nie ruszam też manetek.

      b) czytając kompedia:
      https://www.forumrowerowe.org/topic/221227-kompendium-kompatybilno%C5%9B%C4%87-nap%C4%99d%C3%B3w-1-12s/
      https://www.forumrowerowe.org/topic/4766-nap%C4%99d-kompatybilno%C5%9B%C4%87-komponent%C3%B3w/
      przód powinien pasować tylko jak wybrać mocowanie TOP/DOWN/SIDE swing oraz linkę przyczepianą "top pull"? W żadnym sklepie nie widzę opcji wyboru.

      Czy wymiana samego przodu ma sens? Czy warto zmienić też korbę i przednie tarcze? Jeśli jeśli zostało by mi z 700zł przy wymianie samego przodu to lepiej wskakiwać w wyższą grupę? zmienić coś o czym zapomniałem czy przerzucić w inny rejon (siodełko/spodenki/widelec)?

      Z góry dzięki za opinie, jeśli czegoś nie podałem to pytajcie. Fotki też bez problemu mogę powrzucać.
      Poniżej zdjęcie mocowania przedniej przerzutki? Który to jest swing?
       

      Drugi widok.

    • niuti
      Przez niuti
      czesc,
      czy ktoś wie czym jest spowodowana taka dolegliwość. Mianowicie pękł mi wózek wewnętrzny przy zmianie biegów z 10 na 11.
      NIe było to pod obciążeniem - w sensie kiedy zrzucałem to nie pedałowałem, zrzuciłem nacisnąłem na pedał i cyk. Haratanie i po sprawie. Nadmienię że stało mi się to 2 raz w ciągu 2 dni.
       
      tak to wygląda

×