Skocz do zawartości
durnykot

[Hamulce] Magura MT-5- prawie ideał

Rekomendowane odpowiedzi

durnykot

Słowo Wstępu

 

Kilka lat temu pisałem o wrażeniach z użytkowania hamulców Magura MT-6

https://www.forumrowerowe.org/topic/114093-hamulce-magura-mt-6-germanska-technologia/

W międzyczasie Magury zostały wymienione na Shimano XT BR-M785, a same Magury powędrowały do drugiego roweru i są w użyciu do tej pory bez jakichkolwiek problemów.

Same Shimano, po wymianie klocków na EBC Gold, mają bardzo dobrą moc hamowania, ale ergonomia klamki i działanie bliskie zerojedynkowemu ( On-Off ) oraz puchnięcie klamki na dłuższych zjazdach ( plus moja większa waga niestety ) spowodowały, że zacząłem się rozglądać za czymś innym. 

Wymogi dla nowych hamulców:

- bardzo dobra modulacja

- lepsza ergonomia klamki

- spora siła

- cena nie może być przyczyną do zaproszenia Pani z Providenta i nie powinna przekroczyć 200-220 ojro za set

- wymóg dodatkowy, ale nie konieczny- zaciski czterotłoczkowe.

Po przeczytaniu masy informacji, testów i bilansowaniu zalet i wad poszczególnych modeli na placu boju pozostały SRAM Guide RS/RSC oraz Magura MT7/MT5 oraz ewentualnie Magura Trail. Nie brałem pod uwagę Shimano ( ergonomia, problemy z wędrującym skokiem w modelach M8000 i M9000  oraz brutalność Saintów )Ze względu na budżet z listy wypadły Magury MT trail, Magury MT7 oraz SRAM Guide RSC. 

Mając w pamięci długowieczność Luise BAT, modulację i ergonomię serii MT oraz pewniem brak zaufania do SRAMa ,jako producenta hamulców, wybrałem finalnie Magury MT5.

 

Montaż 

 

Hamulce zostały kupione w Niemczech ( dokładnie w sklepie bike-components ) w wersji BOX, co oznacza ,że w pudełku mamy:

- hamulce z przewodem o długości 2200 mm,

- dwa komplety do skracania przewodów ( 2 oliwki i baryłki)

- klucz torx T25,

- klocki 9.1 ,

- naklejki .

 

Przewody zostały skrócone ( bez problemów ), odpowietrzone ( także bez problemów ) i założone do roweru .

34778979022_e2319106d5_c.jpg

 

Dodatkowo hamulce zostały połączone z manetkami przerzutek za pomocą obejm Magura Shiftmix dedykowanych do manetek SRAM.

34942781135_430c2bd690_c.jpg

 

Hamulce będą współpracować z tarczami Magura Storm SL 180 mm

34099698744_3685989f87_c.jpg

 

Pierwsze Wrażenia

 

Hamulce, a w zasadzie korpus cylindra głównego jest wykonany z typowego dla Magury materiału Carbotecture , który jest tańszą wersją materiału Carbotecture SL użytego w modelach MT7,MT Trail i MT8. Obejma klamki oraz śruby mocujące są wykonane z aluminium. Zacisk jest jednoczęściowy wycięty z aluminium i jest taki sam ,jak w modelu MT7. Materiały użyte do wykonania klamki i obejmy klamki powodują,że montaż musi być wykonany ostrożniej z uwzględnieniem odpowiednich sił potrzebnych do dokręcania śruby.

Ciekawe jest użycie śrub Torx T25 we wszystkich miejscach, czyli mocowanie klamki, zacisków, śruby odpowietrzania , regulacja odległości klamki i , o czym później, do mocowania klocków. 

Klamka jest stosunkowo długa i , w zależności od miejsca montażu klamki, może być obsługiwana przez jeden lub dwa palce i ma możliwość regulacji odległości. 

Porównując je z posiadanymi MT6 z pierwszej serii widać, że Magura wyciągnęła wnioski i ulepszyła kilka miejsc, mianowicie odpowietrznik zacisku, śruby obejmy klamki oraz powiększyła sam korpus, co powiększyło sztywność korpusu. Zmianie uległo również przekazywanie siły nacisku z klamki na tłoczek- w MT 6 trzpień klamki jest zakończony trzpieniem wciskanym w tłoczek, który po dłuższym użytkowaniu ma tendencję do wyskakiwania z tłoczka.

Magura-Bremshebel-fuer-MT2-MTS-Modell-20

 

W nowych seriach klamka została przeprojektowana i wygląda tak

 

Magura-Bremshebel-Aluminium-4-Finger-fue

 

Jak widać, różnice są znaczne, a nowe rozwiązanie na pewno będzie trwalsze niż stare.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wrażenia zacznę od małej zmiany dokonanej w hamulcach. 

Oryginalnie model MT5 jest dostarczany jest dostarczany z jednoczęściowymi klockami, które w zacisku są przytrzymywane przez specjalne haki będące częścią klocka. To rozwiązanie powoduje, że wymiana klocków jest możliwa tylko po demontażu koła i jest dosyć frustrująca ( klocki należy przesunąć do środki i wysunąć dołem ).

Idąc za wskazówkami wyczytanymi w sieci kupiłem klocki dedykowane do modelu MT7, czyli cztery oddzielne klocki, które mają poprawiać chłodzenie, modulację i nieznacznie siłę, oraz, co okazuje się chyba największa ich zaletą, dają możliwość wymiany klocków od góry bez demontażu koła. Klocki wyglądają tak ( po lewej klocki oryginalne dla MT5, po prawej klocki dedykowane do MT7 )

34778975582_fbc0c26882_c.jpg

Tu widoczne owe haczyki

34099677624_25a4dcd88b_c.jpg

 

Klocki do MT7 są dostarczane jako komplet na jedno koło razem ze śrubkami mocującymi klocki do zacisku i są łatwe w montażu także dzięki magnesom w tłoczkach ,które szybko pozycjonują klocek.

34099693634_d609b18c67_c.jpg

 

 

Hamulce już w czasie docierania pokazały sporą moc i modulację, a ergonomia klamki jest na znacznie wyższym poziomie niż w Shimano. Po dotarciu jest tylko lepiej i lepiej. 

hamulce powalają modulacją, która zostawia daleko w tyle wspomniane XT. Siła, jaką oferują MT5 jest potężna, ale dzięki doskonałej modulacji nie jest ona dawkowana brutalnie, co pozwala na bardzo dobrą kontrolę nad rowerem w czasie zjazdów. Te cechy w połączeniu z wygodną klamką , dają nam prawie doskonałe hamulce. 

EmTePiątki pracują cicho, bez objawów puchnięcia na zjazdach, punkt hamowania jest tam gdzie trzeba i nie zmienia się w czasie długotrwałych zjazdów. Skok jałowy klamki jest podobny do wcześniejszych MT6 i jest nieco większy niż w XT. W mokrych warunkach trochę piszczą, a w czasie jazdy w deszczu pierwszemu hamowaniu towarzyszy głośny pisk, który dosyć szybko zanika. 

Siła potrzebna do rozpoczęcia hamowania jest niewielka, a do zablokowania  koła potrzeba naprawdę niewiele.

Może to efekt placebo,ale nagle niektóre zjazdy pokonuję nieco szybciej ,a trudne sekcje pokonuję z większą pewnością. Jak na razie nigdy nie brakowało mi mocy.

 

 

Zastrzeżenia?

 

Czy te hamulce mają wady? Mają, ale na szczęście są one nie wielkie.

Pierwszą wadą jest konieczność super dokładnego ustawiania zacisku, co jest nieco trudniejsze niż w przypadku zacisków dwutłoczkowych. 

Drugą i chyba najważniejszą są klocki dedykowane do modelu MT5- ktoś kto to wymyślił chyba nie jeździ na rowerze lub założył, że posiadacz MT 5 nie będzie wymieniał klocków za często.

Pewną wadą może być materiał wykorzystany do wykonanie śrub do obejmy klamki i mocowania zacisku,ale ,zakładając,że w czasie montażu uważamy na to ,co robimy, nie jest to jakiś duży problem.

Spotkałem się z opiniami, że regulacja odległości klamki jest niewystarczająca dla osób z małymi dłońmi, ale nie mogę tego potwierdzić.

Na koniec może dodam jeszcze dosyć tani wygląd,ale mi to akurat nie przeszkadza.

 

Konkluzja.

 

Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Poza pewnymi drobiazgami, model MT5 dysponuje wszystkimi cechami jakich oczekuję od hamulców. Ergonomiczne, z doskonałą modulacją i dużą siłą, ciche i pewne w działaniu. Patrząc na cenę w bike-components.de ( cena na dziś- 175 ojro bez wysyłki ) są, wg mnie, ciekawą alternatywą dla Shimano XT i Zee oraz dla podstawowych modeli SRAM Guide.

 

W planach mam jeszcze wymianę klamek na model HC-1 i tarcze na model Storm HC, o czym nie omieszkam wspomnieć.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrissDeValnor

Zaraz odezwą się głosy : ale brudny rower ;) , chociaż faktem jest, że w nazwijmy to materiałach recenzujących, fotografujący ma zazwyczaj styczność z czystym sprzętem.

Rower jak rower, ale chociaż zacisk mógłby być czysty, skoro jest na pierwszym planie ( wystarczyło użyć np. pędzla ).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sabarolus

Przynajmniej wiemy, że test praktyczny faktycznie miał miejsce :)

 

@durnykot - czy materiał klamki jest sztywny? Tak jak czy wciskając klamkę nie mamy wrażenia wciskania plastiku, który trochę się poddaje i pracuje?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Sabarolus, to o czym piszesz miało miejsce w pierwszych modelach serii MT i jest tak w moich MT6. W opisywanych MT5 zupełnie tego nie odczuwam. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

A jak z wagą? W necie znalazłem ze 380g sztuka?

Ważyłeś je może?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Przód po docięciu jakieś 240 gramów, tył po docięciu ok. 250 gramów. Waga ,jaką znalazłeś dotyczy pewnie hamulca z tarczą Storm .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Nie, używam takiego czegoś

magura-filling-adapter.jpg

To co dałeś jest do hamulców HS. Do MT może być za długi gwint.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

Nistety juz zamówiłem . Mam nadzieje że skok gwintu będzie ok skrócę go porostu i dam uszczelkę .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zorg7603

Witam.

Zamontowałem dzisiaj  MT5 na przodzie w miejsce Shimano 395 i spotkało mnie pewne zdziwienie, a mianowicie skok klamki. Jest wieeelki. Mam klamkę odsuniętą od kierownicy bardzo daleko, a jak chcę zahamować konkretniej to dobijam do palców. Rozumiem że nie działają jak Shimano (0, 1), ale skok wydaje mi się zdecydowanie przesadzony.

Jak to u kolegi wygląda?

Zastanawiam się, czy nie wymagają przypadkiem odpowietrzenia (co i tak nastąpi przy skracaniu, zamontowałem je tylko testowo gnany ciekawością:).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

 

 

odsuniętą od kierownicy bardzo daleko, a jak chcę zahamować konkretniej to dobijam do palców

Masz zapowietrzone hamulce.U mnie pozycja wyjściowa klamki to 3,5 cm od gripa , a punkt hamowania to 2,5 cm ( cirkaebałt) od gripa. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zorg7603

Dzięki bardzo. Będę walczył.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
porcelanowy

Powitoł

Sabarolus, to o czym piszesz miało miejsce w pierwszych modelach serii MT i jest tak w moich MT6. W opisywanych MT5 zupełnie tego nie odczuwam. 

Gumowatośćplastyczna klamki to zjawisko spotykane w którymś modelu serii MT2/MT4/MT6 czy raczej generacji hamulców?

Jak rozpoznać poszczególne generacje? Proszę nie pisać, że po gumowatościplastycznej klamki ;) bo przed kupnem by mi wypadało wiedzieć :)

 

Po tym co się tutaj ostatnio pisze o hamulcach shimano ;) MT4 wskoczyły u mnie na pierwsze miejsce jako zamiennik M615 (oby żyły jak najdłużej :) ).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Porcelanowy, zmiana modelowa była na przełomie 2014/2015 i dosyć łatwo je rozpoznać. Nowe modele mają:

- Inny korpus klamki

- brak regulacji BAT

- dłuższą klamkę

- inny zacisk

- śruba odpowietrzania jest w innym miejscu i jest zakończona łbem

Poniżej stary model

 

magura_mt4_brake_1.jpg

Nowy model

hamulec-magura-mt4.jpg

Ciekawostka:

Mój brat ma od kilku lat stary model MT4 ( dokładnie taki jak na zdjęciu ) i zupełnie,ale to zupełnie nie ma z nimi problemów. O gumowatości klamki też nie ma mowy. Jego MT4 działają lepiej niż moje MT6 z tej samej serii. Bardzo często ta gumowatość jest efektem złego odpowietrzenia, a efekt poddawania się korpusu ( plastyczność ) była do zauważenia w modelach MT6 ( czasami ) i MT8 ( najczęściej).

Jeśli chcesz MT4 to pomyśl o modelu MT Sport, czyli połączeniu MT5 ( przód ) z MT4 (tył).

 

 

 

W dniu 6.07.2017 o 23:18, jahoo84 napisał:
Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? 

 

Spróbuję,ale dobry w tym nie jestem. Dam znać. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

 

 

Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? 

Z długotrwałych pomiarów dokonanych superzaawansowanym, mocno skomplikowanym przyrządem pomiarowym wyszło ,że średnica zewnętrzna gwintu to 5,6 mm, a na 1 mm jest 1 zwój. Długość gwintu to cirkaebałt 4,6 mm. 

 

Chciałem zaznaczyć,że z ZPT miałem naciągane 3.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

Czyli gwint to M6x0.1 :) dzięki wielkie.

Kupiłem łącznik przewodu od serii HS i jak się okazuje gwint jest ok tylko musze go trochę skrócić.

 

Co do samych hamulców to są bajeczne :) Testowałem w sobotę w Bielsku, modulacja oraz moc na okładzinach organicznych i w mokrych warunkach wpełni zadowalające a nawet na najwyższym poziomie! Wcześniej ujeżdżałem xtr-y m988 i bała kupa.

Aaa jeszcze jedno... długość gwintu to rozumiem że bez uszczelki? :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
porcelanowy

Powitoł

Z telemarkiem Kocie, z telemarkiem :)

 

Jeśli chcesz MT4 to pomyśl o modelu MT Sport, czyli połączeniu MT5 ( przód ) z MT4 (tył).

Będę (kiedyś ;) ) potrzebował tylko na przód. Tył obrabia na razie z powodzeniem zwykły BB5: dozowania mi starcza a metaliczne klocki blokują koło kiedy chcę ;)

Na przód skłaniam się raaaaczej ku dwutłoczkowym MT4 jeśliby "szmocy" starczyło, tu muszę jeszcze poczytać.

Jeszcze raz dziękuję.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

 

 

Aaa jeszcze jedno... długość gwintu to rozumiem że bez uszczelki?

Tak jest.

 

Porcelanowy, nie ma za co. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

Durnykocie zakupiłeś już dźwignię hc 1?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Jeszcze nie. Mój własny Minister Finansów nałożył na mnie podatek urlopowy i blokadę finansów na poczet tego podatku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84
:) dobre ... ja się zastanawiam gdzie zamówić i najtaniej znalazłem za 54 ojro plus 8 wysyłka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

54 ojro za parę?

Gdzie?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jahoo84

Klameczki hc 1 juz zamontowane :D wyszło 271 zł i dostawa w dwa dni.

Klamka wygląda kozacko, modulacja jest jeszcze lepsza jak przy seryjnej dwupalcowej przy tym hamulec nie jest taki brutalny w działaniu żeby zablokować koło trzeba użyć mikro więcej siły ale i tak te hamulce to kotwica :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×