Skocz do zawartości

[hamulce] Shimano BR-M396 - wymiana płynu


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Mam rower z hamulcami tarczowymi jak w temacie. Rower ma 3,5 roku i 20000 km przebiegu. Hamulce działają raczej dobrze, klamka nie wpada ale coś mi się kojarzy, że jak rower był nowy to wystarczało lżejsze naciskanie klamki niż teraz. Klocki właśnie wymieniłem, a tarcze kilka mies. temu. Tak więc pytania:

1. Czy wymienić płyn hamulcowy?

2. Jak usunąć stary? Znalazłem filmik, w którym autor wlewa nowy płyn strzykawka do zacisku, a stary jest wypychany do lejka wkręconego w zbiornik przy klamce. Ale czy te płyny się nie wymieszają? A może jakoś się spuszcza stary płyn?

3. Ile płynu wchodzi do hamulca tylnego a ile do przedniego?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku dla ścisłości warto zaznaczyć, że masz tam olej mineralny, a nie płyn hamulcowy - żebyś nie pomyślał czasem wziąć DOT'u.

Jeśli hamulec nie jest zapowietrzony to ja spróbowałbym dolać parę kropel oleju do klamki - u mnie pomogło i hamulec stwardniał. Nie mam zielonego pojęcia co się stało ze starym płynem:sorcerer: Olej nie starzeje się tak jak DOT, ale jeśli chcesz mieć czyste sumienie to wymiana nie zaszkodzi.

Płynu się nie spuszcza. Przy wypychaniu starego nowym nic się praktycznie nie miesza, bo przewód hamulcowy ma wewnętrzną średnicę małą jak włos. A nawet jak się zmiesza jakaś mikro ilość to co z tego? Opróżniając hamulec tylko napełnisz go bez sensu powietrzem.

Po kilkanaście ml na oba - jak kupisz 50 ml buteleczkę to Ci ze sporym zapasem wystarczy.

Edytowane przez seraph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, seraph napisał:

Na początku dla ścisłości warto zaznaczyć, że masz tam olej mineralny, a nie płyn hamulcowy - żebyś nie pomyślał czasem wziąć DOT'u.

 

No tak. Nieprecyzyjnie napisałem. A propos - w necie czytałem, ze ludzie używają znacznie tańszego zamiennika https://www.petrostar.pl/plyny/plyny-do-zawieszenia/total/total-lhm-plus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kiedyś, kiedy można było kupić tylko oryginalny olej Shimano w buteleczkach 50ml za, bagatela, 35pln, stosowanie LHMa miało sens. Dziś, kiedy buteleczkę 100ml z rozlewki kupisz za 7.5pln:

https://allegro.pl/oferta/olej-mineralny-hamulce-tarczowe-shimano-100ml-7410878388

i starczy to na 3-4 zalania kompletu hamulców kombinowanie z LHMem nie ma sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, MikeSkywalker napisał:

Możesz zalać i olejem rzepakowym - tylko czy jest sens? Najlepiej w jakimś sklepie/serwisie kupić, my odlewamy z litrowego opakowania bo jest dużo bardziej opłacalne. 

Wiem, widziałem. W oryginalnym opakowaniu w przeliczeniu na 1 l wychodzi jakas astronomiczna suma:wallbash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2019 o 09:07, sznib napisał:

Kiedyś, kiedy można było kupić tylko oryginalny olej Shimano w buteleczkach 50ml za, bagatela, 35pln, stosowanie LHMa miało sens. Dziś, kiedy buteleczkę 100ml z rozlewki kupisz za 7.5pln:

https://allegro.pl/oferta/olej-mineralny-hamulce-tarczowe-shimano-100ml-7410878388

i starczy to na 3-4 zalania kompletu hamulców kombinowanie z LHMem nie ma sensu.

U naw w Łodzi najtaniej jest tu https://allegro.pl/oferta/olej-mineralny-do-ham-hydraulicznych-shimano-100ml-6719980748

Na razie wymieniłem w tylnym hamulcu. Użyłem zestawu własnej roboty z 2 strzykawek i plastykowych rurek. Jak zacząłem pompować strzykawką 20 ml świeży olej to w strzykawce wkręconej do zbiorniczka wyrównawczego pojawił sie ciemnoszary płyn, który stopniowo zaczął zmieniać barwę na różową i przestał być szary po wtłoczeniu ok. 18 ml

Robiłem wg tego manuala , z tym że u mnie śruba w zacisku hamulca jest imbusowa z boku a nie na klucz 7mm pod króćcem. Krok z grawitacyjnym spuszczaniem oleju radze pominąć (od 13'28''), bo u mnie spowodował tylko straty oleju , a klamka była cały czas miękka. Musiałem znowu podłączyć strzykawkę ze świeżym olejem do zacisku i tłoczyć aż w górnej strzykawce nie wydostawały się już pęcherzyki powietrza. Teraz dało się już uzyskać prawidłowe ciśnienie przy naciskaniu klamki i szybkim odkręcaniu i zakręcaniu śruby w zacisku

, a tym

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2019 o 08:44, Dokumosa napisał:

1. Nie zaszkodzi

Po przejechaniu kilkudziesięciu km na nowym oleju mogę stwierdzić, że jednak było warto. Siła hamowania trochę wzrosła i jest teraz podobna jak wtedy, gdy rower było nowy. Olej i strzykawki nie są drogie, zawsze jest satysfakcja że się zrobiło coś samemu, coś co inni uważają za bardzo trudne :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
44 minuty temu, abdesign napisał:

po tym stwierdzeniu - pojawia się kluczowe pytanie - jak to się stało? Bo uzupełnianie oleju w rozszczelnionym układzie nie załatwi sprawy.

Przez głupotę majstrującego przy hamulcach. Wymieniałam klocki, a życzliwy pomocnik postanowił je "wyregulować", tylko nie sprawdził do czego służy każda ze śrubek i tym oto sposobem płyn wypłynął. Na szczęście nie zalał ani klocków ani tarczy, bo rower był do góry nogami (!!!). Układ nie jest rozszczelniony. Chyba, że się rozszczelnił w ten sposób...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zapowietrzyłes od strony zacisku to odpowoetrzanie i tak będzie się sprowadzało do wymiany całego oleju (powietrze od zacisku musisz przepchnąć do klamki za pomoca świeżego płynu. 

Najlepszy zestaw to lejek do odpowoetrzania + 100ml oleju Shimano oraz wężyk od kroplówki i srzykawka z apteki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jak zapowietrzyłes od strony zacisku to odpowoetrzanie i tak będzie się sprowadzało do wymiany całego oleju (powietrze od zacisku musisz przepchnąć do klamki za pomoca świeżego płynu. 

Najlepszy zestaw to lejek do odpowoetrzania + 100ml oleju Shimano oraz wężyk od kroplówki i srzykawka z apteki. 

Nie chcę tak kombinować i latać po 15 miejscach. Potrzebuję jeden konkretny zestaw, który zamówię i Pan listonosz przyniesie do drzwi. Czas to piniondz. Możecie coś z allegro polecić, bo ja się nie znam totalnie (jeszcze).

Któryś z tych się nada?

1) https://allegro.pl/oferta/zestaw-odpowietrzajacy-do-hamulcow-shimano-lejek-7799665988

2) https://allegro.pl/oferta/zestaw-odpowietrzanie-shimano-olej-mineralny-8376533406

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Dokumosa napisał:

Lejek to koszt 10-13zł, strzykawka to grosze (doslownie), olej 10zl za 100ml. No ale jeśli kasa nie stanowi problemu to lepszy jest pierwszy ze względu na lejek.

Już było wiele razy 

Sam też mam zestaw z lejkiem ze strzykawki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...