Skocz do zawartości
graphia

[napęd] Konwersja z 1x11 na 1x12

Rekomendowane odpowiedzi

graphia

Hej ho!

Ponieważ na Beskidzkich szlakach napęd 1x11 (32x11-46) w skrajnych warunkach wydaje się być twardy zastanawiam się nad konwersją do 1x12 czyli 32T z przodu i 10-50 z tyłu. 

Pierwsza opcja jest najtańsza czyli pozostawienie 1x11 ale montaż z przodu 30T ale wtedy dokręcenie asfaltowe do moich górek (mieszkam w Bielsku-Białej) zmęczył by mnie kadencją :) 

Druga opcja jest dużo droższa i wymagała by wymiany 1x11 na 1x12 i piasty na xD (no chyba, że są napędy 1x12 pod bęben Shimano - a wtedy kaseta 11x50?) 

Czy mając korbę NX pod standard Boost wystarczyła by wymiana tylko zębatki z 11 na 12? 

 

Ktoś? Coś? Tak żeby nie zrobić wtopy? :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
graphia
skom25

Poszukaj instrukcji od tej przerzutki, powinna być podana maksymalna obsługiwana koronka :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha
graphia
skom25

Ja nie widzę sensu przejścia z 11 na 12. Koszt będzie ogromny, a biorąc pod uwagę że możesz wpakować kasetę Sunrace wydaje mi się także że nieopłacalny. Co innego gdybyś przechodził z 9/ 10s, ale myślę że ta jedna koronka życia Ci nie zmieni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia
Teraz, skom25 napisał:

Ja nie widzę sensu przejścia z 11 na 12. Koszt będzie ogromny, a biorąc pod uwagę że możesz wpakować kasetę Sunrace wydaje mi się także że nieopłacalny. Co innego gdybyś przechodził z 9/ 10s, ale myślę że ta jedna koronka życia Ci nie zmieni.

Też tak sądzę, a że zapomniałem  o kasecie 11-50 :) to mi taki głupi pomysł wpadł do głowy. Pytanie czy sunrace 11-50 pójdzie z przerzutką NX... czy może z jakimś innym SRAMem?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia

W tej chwili mam NX z tyłu i kasetę Shimano 11-46 i chodzi jak złoto :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

To odchyl śrubą regulacyjną przerzutkę maksymalnie od kasety i zobacz czy starczy miejsca.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia

Mam dodatkowe pytanie odnośnie mojego tematu. Czy znacie może jakąś kasetę na bębenek xD która miała by zakres do 46? (11 rzędowa) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia
ivohaha

Będzie działać

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia

No i to jest jakaś opcja :)

No chyba, że moja przerzutka NX obsłuży 50T w 11tce Sunrace'a (muszę zapytać Remika - on ma doświadczenie a i chyba nawet ma taką kasetę)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha

Mnie udało się zmusić 9-cio rzędową RD-M591 do współpracy z kasetą 11-46, więc myślę że jest szansa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Zmusic jak zmusic, pozostaje jeszcze kultura pracy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha

Wg mnie nie ma zauważalnego pogorszenia pracy. Zmiana przełożeń jest płynna i bezproblemowa, naciskam cyngiel i bieg wchodzi. Tyle w temacie.

W tego typu zabawach, wychodzimy mocno poza zakres parametrów, przewidzianych przez producenta. Więc czasami się uda a innym razem nie. Żeby być pewnym, trzeba spróbować.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

I właśnie do takich rzeczy wymyślono napędy 2xX, a wtedy nie trzeba się martwić o kasety za pińcet, poprawność działania i takie tam przyziemne sprawy.

Pomiędzy koronką 46 a 50z jest raptem 9% różnicy przełożenia. To bardzo mało zważywszy, iż na pozostałych biegach mamy ok. 15%. Taka zmiana z 11-46 na 11-50 w praktyce nic nie da. Dopiero przejście na Srama 10-50, a w związku z tym także ze zmianą koronki 11 na 10z, można już założyć blat 30 zamiast 32 i wtedy twarde biegi nie ucierpią, ale najlżejszy stanie się lżejszy o konkretną wartość czyli ~15%

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia

To ja popracuję nad nogą a za miesiąc nie będę potrzebował 50T z tyłu :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
graphia

ponieważ 20% górskie podjazdy jeszcze przepycham nogą na 32x46 a na bardziej stromych i tak podnosi mi przednie koło więc takie 25% to max na czym pewnie jestem w stanie się utrzymać w siodle :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220
Napisano (edytowane)

Czyli tak jak mówię, dodatkowe 9% cię nie uratuje, potrzebujesz jeszcze lżej czyli 30 na korbie i 50 na kasecie. Taki układ bez straty twardego biegu jest możliwy tylko na Sramie niestety. Nie inwestuj w Shimano, szkoda kasy, jak robić to porządnie lub po prostu powrócić do 2x11..

 

Prosta matematyka, jeśli na obecnym zestawie 32:46 uzyskujesz tym przepychaniem kadencję 65 (prędkość 6,26km/h), to po zmianie koronki na 50z uzyskasz tej kadencji raptem 70. Ile ci to da? Przejście na 30:50 pozwoli już ci podkręcić kadencję do całkiem znośnych 75 obrotów co poczujesz już z pewnością jako ulgę. 

Edytowane przez Arni220

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • victor89
      Przez victor89
      Cześć!
      Jestem właścicielem wspaniałego roweru peugeot. Mam go już 10 lat i nawinąłem sporo kilometrów i fantastycznie mi się na nim jeździ. Przez ten czas napęd kompletnie się zużył zatem poszukuję możliwości upgradeu napędu na coś nowszego.
      Obecnie mam:
      Suport z gwintem francuskim - dwie miski, łożyska kulkowe oraz oś na klin. Miski mają bardzo duże wżery mniej więcej od momentu zakupu - powiększają się. Oś jest krzywa (145mm - za długa). Szerokość mufy suportu 68mm, gwint o skoku 1mm. Korba - 10 lat temu kupiona jakaś francuska używana z allegro na klin 2 rzędowa ze zdemontowanym małym blatem - 52 zęby - przez to oś suportu jest za długa i mam tylko 3 najmniejsze biegi. Łańcuch - standardowy z decathlonu 5-7 rzędowy. Wolnobieg - Sunrace 5rz 14T - 27T Tylna przerzutka - stary simplex - sterowana bezstopniową manetką przy kierownicy. Aktualne problemy w kolejności od najbardziej uporczywych:
      Możliwość korzystania tylko z 3 ostatnich przełożeń - pod górkę trzeba mieć stalowe mięśnie by wyjechać. Napęd jest strasznie głośny przy kadencji już powyżej 50 obr/min, mimo bardzo dobrego nasmarowania. Suport wiecznie łapie luzy, chodzi źle przez wżery Kliny muszę często dobijać bo łapią luzy - z tego rozwiązania chciałbym zrezygnować Co chciałbym zmienić oraz co udało mi się znaleźć:
      Suport - najlepiej na zintegrowany. Bardzo ciężko w mojej ocenie znaleźć coś nowocześniejszego do francuskiego gwintu. To co znalazłem to suport firmy Velo Orange: KLIK Korba 1rzędowa pod suport - ilość zębów pomiędzy 48-52 (większe się nie zmieści) Tylny wolnobieg - coś mocniejszego od sunrace bo sam się przekonałem że nie jest to najlepsza część napędu Jeżeli trzeba to przerzutkę, choć ze swojej jestem zadowolony. Ewentualnie wymienić w niej kółka bo są wytarte i w sumie niemal nie mają zębów. Do tego jakiś łańcuch który zgra się z napędem i będzie cichutki. Pytania:
      Czy suport który wybrałem będzie dobry, oraz czy istnieją jakieś alternatywy? Jak dobrać pozostałe elementy napędu by ten był cichy i bezawaryjny. Co należałoby jeszcze wymienić by rower jeździł naprawdę bezawaryjnie i cichutko.  
      Proszę o pomoc i porady!
      Pozdrawiam Serdecznie.


    • tadeuszwlodarczyk
      Przez tadeuszwlodarczyk
      Kupiłem koła M1900 i popełniłem babola, mianowicie tylna piasta jest w standardzie boost, a rama, do której chciałem je zamontować ma z tyłu 142x12. Koła są z rocznika 2017, SHIMANO 9,10,11 3 pawl system. Czy nie mam wyjścia i mam zwracać te koła, czy istnieje możliwość ich konwersji z użyciem np. end caps. Nie ukrywam, że wolałbym coś dokupić, niż portalić sie z wysyłką i zwrotami. Już tak mam, że sam wolę płacić za swoje błędy..
       
      pzdr
      Tadzik
    • kowal1983
      Przez kowal1983
      Witam.
      Posiadam rower diamondback myers3.0. Niestety tylna piasta a właściwie  bębenek i oś kwalifikują się do wymiany. Niestety piasty na tył z osią 15mm ciężko (o ile wogóle) znaleźć. Więc moje pytanie: czy jest jakiś sposób by zamocować koło z piasta z 12mm osią do ramy z hakami na oś 15mm?
      Pozdawiam.
    • Ador
      Przez Ador
      Witam na sprzedaż zębatka SRAM X-SYNC X1 94 BCD 32T.
      Nowa zdemontowana od razu z korby sram X1 1000. 
      Cena 140 zł z wysyłką.
      Link do aukcji : http://allegro.pl/zebatka-sram-narrow-wide-x-sync-x1-94-bcd-32t-1x11-i7394927559.html
×