Sys Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Do tej pory jeździłam na oponkach 40 w moim MTB, ale postanowiłam je eksperymentalnie zmienić na węższe, żeby szybciej toczyć się po asfalcie. Padło na 25, w sumie z przypadku. Pierwsze wrażenie? Uch... od razu zatęskniłam za wygodą. Na mojej starej oponce wręcz się płynęło, a obecna wyłapuje każdą nierówność. No więc zaczęłam się interesować kwestią kompromisu między oporami toczenia a komfortem jazdy. Jak byście rozpatrywali szerokość opon dla kogoś, kto nie bierze udziału w wyścigach, więc różnice w sekundach nie są ważne, ale wciąż chce szybko pomykać. Czy jest wielka różnica w średniej szybkości i komforcie między 25 a 28? Jak wypada to w porównaniu do 30, 32 czy 35? Czy może postawić na szerszą oponkę, aby wygodnie się jechało, ale z gładkim bieżnikiem, żeby szybko się toczyło? Pytanie kieruję do tych, którzy przetestowali doświadczalnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przmor Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 No ale dzięki tej węższej oponie szybciej toczysz się po asfalcie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Owszem, ale mam wątpliwości, czy gra jest warta świeczki, bo tracę na przyjemność z jazdy. Szybkie pomykanie jest ważne, ale nie wszelkim kosztem Jeśli w nieco szerszej oponce jest znacząco wygodniej, ale różnice w oporach toczenia nie są jakieś diametralne, to wtedy mam optimum, którego szukam. Nie mam doświadczenia w kwestii opon, więc nie za bardzo wiem, w co celować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtas7 Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Jak widzisz sama musisz dojść do tego co lubisz gdzie jeździsz itd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przmor Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Ale o ile konkretnie wzrosła prędkość, tak z ciekawości pytam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 O grosze. Ja przesiadłem się z gładkich semi slicków 1.9 na opony 2.25 terenowo-uniwersalne i wyniki nie spadły mi nawet o włos. Komfort wzrósł gigantycznie, pewność prowadzenia także, w życiu nie pomyślę o wąskim kole. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Ponieważ wciąż czekam na przesyłkę z licznikiem (poprzedni padł), to mam do dyspozycji wynik tylko ze stravy. Na gładkiej kostce (ścieżki rowerowe) i asfalcie rozpędzam się po płaskim bez problemu do 27km/h i takie tempo jestem w stanie utrzymać na dłużej. Wcześniej było 25km/h, ale kosztem wywieszonego jęzora i przeciążenia kolan. Czyli jest poprawa na plus pod kątem lżejszego pedałowania. Natomiast problem zaczyna się gdzie indziej: * kostka ścieżki rowerowej (nie gładka): tragedia. Tak mnie wytelepało, że już po dziesięciu minutach zdrętwiały mi ręce i łydki. * szutr: tragedia. Czuć każdą nierówność. * chodnik: tragedia. Jak powyżej. W konsekwencji jadę wcale nie szybciej niż wcześniej, bo telepie. Choć fakt, nawet wtedy pedałuje się lżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przmor Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 A może to nie szerokość opon a mniejsza ich waga poprawiła wynik? Ja po zmianie węższych 26x1,9 970g sztuka na szersze 26x2,1 500g sztuka odczułem zmianę na plus w każdym aspekcie, włącznie z mniej wywieszonym jęzorem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Opony 25c w MTB? O zgrozo! To może czas pomyśleć o innym rowerze... z g...na bata nie ukrecisz. Jak juz to kup sobie Schwalbe Hurrican 2,0 a będziesz mieć szybko i komfortowo a do tego na szutrach i leśnych ścieżkach tez się sprawdzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Planuję kupić fitness, ale przymierzam się do rowerków i przymierzam, i wciąż coś mi nie pasuje, przez co nie wiem, co wybrać Opony zmieniałam, bo i tak jeżdżę głównie po asfalcie i ścieżkach rowerowych, a szutr czy chodnik występuje jako przerywnik. Zaproponowano mi 25C, a że nie miałam żadnego porównania, zgodziłam się na ten eksperyment. Po asfalcie śmiga pięknie. Ale tylko po asfalcie. Hm, nie wiem, jak wagowo przedstawiają się starsze oponki, ale zważę z ciekawości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudeusz09 Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Załóż smart samy. Na asfalcie toczą się lekko a i w terenie sobie poradzą. Szerokość nie ma tu wiele do rzeczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Takich, chudeusz, to ja właśnie się pozbyłam Nie chcę "pontonów", bo są niedobre dla moich kolan. Poza tym, jeśli kupię rower typu fitness, to co zrobię? Tam większe jak 32C nie wejdą i problem pozostaje ten sam. Dalej nie wiem, jaka opona do szybkiego, ale komfortowego pomykania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 26 Maja 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Ja polecę Racing Ralphy w wersji zwijanej. Waga 500g z hakiem, na asfalcie lecą jak burza, mam 2.25, Na asfalcie bez problemu idzie utrzymać średnią w okolicach 30km/h, a mam najtwardsze przełożenie 36/11 i rower ważący ok. 15kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudeusz09 Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 "Takich" czyli konkretnie SS? Czy "takich" czyli podobnych? Nie kumam jak "pontony" (?) mają się do Twoich kolan? SS to bardzo dobra uniwersalna opona. Mam 29x1,75" i jeżdżę głównie po asfalcie. Toczą się nie gorzej niż marathon racery 1,6", które na szutrze sobie raczej kiepsko radzą. Komfortu jazdy nawet nie porównuję.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Ta sama szerokość (no mniej więcej, bo widzę, że jest kilka podobnych rozmiarów - btw. zauważyłam, że wkradł się błąd w pierwszym poście: moje wcześniejsze miały 2.0 czyli 51 a nie 40), ten sam bieżnik, tylko inna firma A mnie taka oponka odpada, bo nie jestem w stanie na takich szybko pomykać. Dla przykładu, żeby było klarowniej: * stara opona: szybkość optymalna 17 km/h - bez bólu kolan, teren płaski (asfalt, ścieżka, szutr) szybkość maksymalna 25 km/h - przeciążenie kolan, po godzinie szybkość spada do 20 km/h * obecna opona: szybkość optymalna 27 km/h - bez bólu kolan, teren płaski (asfalt, ścieżki z gładką kostką). Mogę tak utrzymać przez 3 godziny (jeśli cały czas jest asfalt). Jest to też szybkość maksymalna, bo lekko się kręci, więc kadencja skoczyła do góry (a jeżdżę na tych samych przełożeniach), ale płuca nie dają rady. Potem szybkość spada. Spada też na szutrze, ale nie dlatego że ciężko się kręci, ale dlatego że zbyt odczuwa się nierówności, więc nie szaleję, by zębów sobie nie wybić. Widziałam takich, którzy super szybko pomykali na dużych, grubych oponach, ale to była jedna wielka kupa mięśni - dwa razy więksi ode mnie, więc nie dziwię się, że mieli parę w nogach Jeśli opona stawia duże opory, to trzeba włożyć więcej siły w pedałowanie, a ja mam słabe kolana, które potrafią wysiąść przy zwykłej wędrówce górskiej :< Zastanawiam się teraz, czy nie lepiej było celować, np. w Kojaka 1.5 (35). Wyczytałam dziś, że ludzie zakładają je też do MTB i jest to dobry kompromis pomiędzy komfotem vs szybkością. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudeusz09 Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Duża gruba opona nie równa się wielkie opory na asfalcie. SS to właśnie bardzo dobry kompromis między komfortem a szybkością bo toczą się naprawdę lekko. Nie wiem na jakich oponach jeździłaś skoro "optymalna" prędkość Ci wzrosła z 17 na 27km/h? Jakoś trudno w takie zmiany uwierzyć.... Kojak do mtb?! No bez jaj... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Miałam Rubena - niezniszczalne opony i mega wygodne. Jaki model, ciężko powiedzieć, bo mają lat... huhu. Tak wyczytałam Tylko miej na uwadze, że rower górski rowerowi górskiego nierówny. Ja mam sztywny widelec i cienkie, dość lekkie rury. Jakby jeszcze obniżyć kierownicę, to wyszedłby przełaj (tylko geometria idzie się kichać na tylnym widelcu i w rozstawie kół - więc jedynie udawałby przełaj ^^). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Może warto po prostu wrócić do swoich starych opon, tylko nabić je ciut mocniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SovaLTD Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Zastanawiam się teraz, czy nie lepiej było celować, np. w Kojaka 1.5 (35). Wyczytałam dziś, że ludzie zakładają je też do MTB i jest to dobry kompromis pomiędzy komfotem vs szybkością. Kto zakłada tak wąskie opony do MTB? Jeśli chcesz mieć takie opony to pomyliłaś rowery! A tak poza tym, to jaki masz konkretnie rower? Marka, model? Jak sama zauważyłaś, kupie mięśni nie przeszkadza rodzaj bieżnika, bo oni na każdej opinie pojadą tak samo, więc jeśli masz z tym problem, jak najszybciej zmień rower, na właśnie typu fitness, cross, itp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Nie wiem, czy coś ci to powie, bo tych rowerów już nie produkują: "New Panther". Rower górski na Kojakach Tak w ogóle Schwalbe specjalnie reklamuje je jako opony MTB. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Używam opon 23, 24, 25 i 28 mm, różnych firm, różne modele tej samej firmy. Vittoria Open Corsa 23c, Vittoria Diamante 24c, Continental GatorSkin 28c, Maxxis Detonator 25 i 32c, Bontrager R2 25c, R3 23 i 25c, R4 22c, AW3 25mm. Ciśnienia w 28c 5 barów, w 23, 24 i 25c 6,5 bara. Opony założone na różne koła i używane w różnych rowerach (hardtail mtb 29er, z zablokowanym na stałe amortyzatorem, rama alu, sztywniak karbonowy z widelcem sztywnym karbonowym, szosa karbonowa z karbonowym widelcem). Najlepszy komfort oferują Bontragery AW3. Te opony są rewelacyjne jeśli chodzi o tłumienie drgań. Toczą się dosyć cicho. Podobnie Bontrager R2 który był moją ulubioną oponą przed założeniem AW3. AW występuje też w wersji 2 i o szerokości 32c. Gdybam że komfort na tych oponach będzie świetny. Wymienione wyżej inne opony są "drewniane". Komfort jest dla mnie bardzo ważnym kryterium przy ocenie opon, przez wiele lat jeździłem na szerokich kapciach mtb z miękko zestrojoną amortyzacją, więc jestem na punkcie komfortu skrzywiony. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sys Napisano 26 Maja 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 tobo, dzięki stokrotne za szczegółowe zestawienie różnych opon! Bontagery pójdą zatem na drugi ogień do moich eksperymentów. Może właśnie te 32C dla odmiany Oczywiście kolejne opinie w sprawie oponek wciąż mile widziane Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kiciok Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Aż się boję przyznać..Śmigam na 1" (czyli 25c) detonatorach od maxxisa... 540g/kpl jeśli chodzi o wagę. Powiem tak - na kiepskich asfaltach jest lipa. Trzeba zwalniać, ciężko utrzymać prędkość. Jednak gdy droga jest lepsza, jeździ się zdecydowanie lżej. Czy kupiłbym je drugi raz? Raczej nie. Jeśli będę miał zmieniać opony, to tym razem eksperymentalnie jakieś 2.0 z małymi oporami toczenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 26 Maja 2016 Udostępnij Napisano 26 Maja 2016 Z tego co widzę, to AW3 Hard-Case Lite występuje również w wersji 28C oraz 32C. http://www.trekbikes.com/weight_specifications/#model_10961 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 27 Maja 2016 Udostępnij Napisano 27 Maja 2016 Tyle, że to są opony pod koła 28" z tego co widzę, a Sys ma zdaje się 26". Na 28" i sztywnym widelcu miałem kiedyś 28mm na przedzie, zbyt wygodnie nie było i różnica w stosunku do 38mm spora. Obecnie ujeżdżam 35mm i mam przedni amortyzator, taka opona nabita w okolicach 3,5 atmosfery (poniżej mogą już być problemy z dobijaniem, powyżej jest lżej ale zaczyna telepać) to granica komfortu jak dla mnie. Przy takim rowerze celowałbym w przedział 35-45mm, ze wskazaniem na szersze jak ma być wygodnie. Z teorii wynika, że szersze opony mają mniejsze opory toczne przy tym samym ciśnieniu. Problemem w rozpędzeniu lub jeździe pod górkę jest masa. Więc zakładanie cieńszych opon, to w zasadzie tylko walka z masą, bo zwiększone opory kompensuje się ciśnieniem, ale komfort spada. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.