Skocz do zawartości

[kaseta] 9rz z możliwością wymiany koronek: CS-HG80, CS-M770 czy inna?


konec

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę wymienić kasetę na 9rz. (nie chcę 10 ani 11). Przeznaczenie:  codzienne dojazdy do pracy po płaskim teranie, ewentualnie górka osiedlowa dla funu. Rower cross. Z przodu mam 38+28 (wywaliłem 48) i na tył zakres 11-32 byłby dobry. Ponieważ będę używał i niszczył głownie zębatki 14-18 chciałbym mieć możliwość ich wymiany. 

 

Więc: czy zębatkę 18T z CS-M770 można odkręcić od pałąka i ją wymienić na inną (np od kasety CS-HG70-9/ HG50-9)? Czy jako najmniejszą można dać 12T lub 13T? Czy z kasetą CS-HG80 byłoby łatwiej? Może polecicie jakąś inną kasetę z wymienialnymi koronkami? Z góry dziękuję za wszystkie sugestie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy zębatkę 18T z CS-M770 można odkręcić od pałąka i ją wymienić na inną

 

Nie ma takiej możliwości , zębatka na pająku jest znitowana . Dla 11-32 wymienne są tylko 11/12/14/16.

 

Czy z kasetą CS-HG80 byłoby łatwiej?

 

Tu by było łatwiej bo 18T nie jest na pająku tylko w zestawie z 3 innymi (znitowane , ale bez problemu rozbieralne) , występuje jako część zamienna (Y-1ZW98020) ale trudno dostępna (samej 18T  nie kupisz).

 

Może polecicie jakąś inną kasetę z wymienialnymi koronkami?

 

Może lepiej kup po prostu tańszą  np. CS-HG400 http://allegro.pl/kaseta-shimano-alivio-cs-hg400-9-zeby-11-32-i6098568354.html lub  CS-HG300 http://allegro.pl/kaseta-zebatek-shimano-acera-cs-hg300-9-rz-11-32t-i6032112137.html i jak zajeździsz wspomnianą 18T wymienisz całą kasetę (sama zębatka 18T nie występuje nigdzie jako część zamienna do żadnej kasety , tak więc jedyne źródło jej zdobycia to nowa kaseta).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18z da się kupić, bo są w necie sklepy co sprzedają koronki z rozebranych kaset, ale uwaga... Muszą to być koronki od kaset CS-HG300 i wzwyż. Może być od kasety szosowej ale w niej trzeba podpiłować wszystkie wypusty iglakiem by delikatnie obrócić ją na bębenku po okręgu (ok. 1mm)

Koronki tych nazwijmy to normalnych grup, mają oznaczenia ar/au/bg/bh, a w M770 dodatkowo aQ/as (numer katalogowy nieważny, bo różnica to jedynie wykończenie powierzchni) i musisz znaleźć koronkę z jednym z tych oznaczeń bo są wzajemnie wymienne i jak przyjrzysz się temu pdf:

http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-CS-HG400-9-3680.pdf

http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/CS/EV-CS-M770-2692_v1_m56577569830621030.pdf

to dojdziesz do wniosku sam, dla czego tak trudno jest dokupić koronki inne niż do 16z dla kaset MTB.

 

Na OLX jest gość co sprzedaje same koronki właśnie z rozebranych kaset, poszukaj.

 

Nawiasem mówiąc, do takiego zastosowania nie wchodził bym absolutnie w kasety droższe niż wspomniane wyżej HG300 ewentualnie 400, zwyczajnie szkoda kasy, a zmiany biegów będą identyczne. A jak już zajedziesz przecież nie tylko koronkę 18z, to za 53zł kupisz nową kasetę. Szkoda zachodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Już mi się rozjaśnia i o HG300/400 też myślę. Będę jednak wdzięczny za odpowiedź na poniższe pytania:

Czy między HG300 a HG400 jest widoczna różnica w twardości?

Czy dobrze zrozmiałem, że dowolnie mogę mieszać zębatki z grup ar/au/bg/bh/aQ/as (także między grupami)?

Ale już do HG80-9 (MTB) nie wstawię zębatki z HG70 czy HG50 (są dostępne ale to szosa) - o ile nie podpiłuję?

I jeszcze jedno: jeśli zębatki są na pająku to w zasadzie są niewymienne, podczas gdy jeśli są zespolone, to można je roznitować i podmienić?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy między HG300 a HG400 jest widoczna różnica w twardości?

Wątpię, jedyna różnica to wykończenie stalowych koronek, ale w obydwu jest ono niklowe i antykorozyjne. Jedynie w HG300 jedna koronka ma kolor brązowy, ale to bardziej estetyka, która nie ma żadnego znaczenia praktycznego. Waga jest identyczna, a cena niższa. Kształt zębów i wycięcia ułatwiające zmiany biegów są identyczne jak w wyższych modelach.

 

 

 

Czy dobrze zrozmiałem, że dowolnie mogę mieszać zębatki z grup ar/au/bg/bh/aQ/as (także między grupami)?

Tak, one mają ten sam kształt i układ wypustów, będą układać się na bębenku tak samo. Jedyna różnica to waga i wykończenie. Mieszałem już małe koronki XT z Deore i HG300, są identyczne.

 

Ale już do HG80-9 (MTB) nie wstawię zębatki z HG70 czy HG50 (są dostępne ale to szosa) - o ile nie podpiłuję?

 

Tak, szosowe mimo tej samej ilości zębów są przesunięte po okręgu o ok. 1mm i zęby nie będą układały się tak jak oryginalna koronka z kasety MTB, a to oznacza złe zmiany biegów.

 

 

 

jeśli zębatki są na pająku to w zasadzie są niewymienne, podczas gdy jeśli są zespolone, to można je roznitować i podmienić?

Tak, dokładnie. Dodatkowo szosowej nie przynitujesz z pozostałymi MTB, bo ma także inny układ tych otworków na nit i niestety, ale będzie luźna. W sumie to nie problem dla bębenka stalowego.

 

Dodam jeszcze, że nic nie stoi na przeszkodzie zbudowanie kasety MTB zaczynającej się od koronki 12z. W takiej przykładowej 11/32 wystarczy tylko wywalić 11z i wstawić 13z. Potrzeba tylko za 10zł dokupić nakrętkę pod dwunastkę, która może być także od szosowej kasety.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moja hg400 ciurana w najróżniejszych warunkach wygląda bardzo ok, nie zauważyłem żadnych ognisk rdzy, przebieg jakieś 3000km. Nie widze przeciwwskazań żeby kupić ją ponownie. Hg300 czeka póki co na półce na montaż w drugim rowerze, więc tu wnioski jeszcze przede mną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tobo, po to się nikluje by stal stała się antykorozyjna :) I tak jak napisałem, są dwie metody niklowania z tą różnicą, że ta świecąca jest niby bardziej szlachetna, stosowana dla ozdoby. Nikiel można nakładać też na powłokę miedzianą, do której lepiej przywiera.

Kolejnym procesem antykorozyjnym jest chromowanie stosowane min. w kasetach wyższych grup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładam tych kaset dużo, podstawowe dziewiatki obecnie, moja złapała rdzę na ramionach zębatek w ciągu kilku pierwszych użyć.

Arni220, napisałem jak to wygląda w praktyce.

Mialem wcześniej hg 50 i w tych samych warunkach korozja pojawiała się dużo później. Na kasetach srama 9sp korozja pojawiała się tylko na samych zębach w nieuzywanym rowerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No być może jakość spadła, calkiem normalne w tych czasach. Ja jednak odniosłem się do tego co napisałeś na samym początku czyli że są powłoki niklowe i antykorozyjne w rozumieniu jakby dwuch różnych powłok. Nie, niklowanie jest metodą antykorozyjną, a że nienajlepszą jaką zastosował producent to pełna zgoda. Ale ile policzyli by za położenie najpierw warstwy miedzi? A wiecie, że chrom nakłada się też na nikiel i na miedź?

Można by też użyć stali niklowej tzw kwasówy, ale to pewnie jeszcze drożej by wyszło, ale wtedy niczym by już jej pokrywać nie trzeba i nawet zużycie na zębach by jej nie przeszkadzało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając jednak do przypadku "jazda po płaskim do pracy" po lekturze forum i datasheetów kaseta szosowa wydają się być lepiej zestopniowana i daje większy wybór przełożeń w zależności od upodobań.

Czy są jalkieś przeciwskazania co do takiego rozwiązania? Przerzutka będzie chyba XT RD771-9 GS, bo nie widzę Deore bez niepotrzebnego długiego wózka, łańcuch HG93.

Pewnie takie GH50-9 12-27 załatwiłoby sprawę (+ zmiana tarczy na korbie 38-28 na 38-24/26) albo zmodyfikowane na dole 11-30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydawało mi się, że RD-M771-9 GS nie jest typu shadow. Nie mam racji?

Obecnie mam zdezelowane Alivio, chciałem spróbować czegoś lepszego. Nie widzę Deore z krótkim wózkiem (i nie shadow). Jeśli wymieniona przerzutka jednak jest typu shadow to wezmę pewnie Deore 591 SGS (jest znacznie tańsza i do moich potrzeba na pewno wystarczy, ale ma długi wózek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano Tiagra, jest to szosowa grupa przystosowana do kaset szosowych, ale w swym asortymencie ma także manetki do zwykłych, prostych kierownic. Może coś takiego?

 

Z górskich kaset do 9s najciaśniejszą jest/była 11-28 i ona powinna chodzić dobrze z takim osprzętem Deore i SLX:

http://rowertour.com/shimano-cs-hg80-slx-kaseta-rowerowa-9rz.html

Można by w niej podmienić koronkę 11 na 15. Ewentualnie można by spróbować z kasetą szosową 12/27. Zastanów się jednak nad tą Tiagrą, a dostaniesz znacznie większy wybór kaset o interesującym cię stopniowaniu.

 

I tak jak modrzew pisze, po kiego ci XT do dojazdów do pracy? Zwykłe Deore wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć

Przy okazji wymiany łańcucha z koszmarnie wyciągniętego CN-HG93 na Connex 900  podpinam się pod wątek wymiany koronek w CS-HG80-9 (11-28) obecnie kaseta ma nalatane 6kkm, głownie szybko, po płaskich asfaltach, jak dobrze rozumiem powinienem kupić koronkę 13T Y10R1300N i 14T Y10R1400N ale co z najmniejszymi 11 i 12? czy mogę dobrać z CS-HG61-9 ? czyli Y1ZX1144N i Y1ZX1244N , czy koronki z kasety CS-HG61 będą kompatybilne "as is" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacytuję ci kolegę bardziej kumatego w takich szczegółach konstrukcyjnych:

 

To nie jest takie proste. Aby dobrze zmieniać biegi koronki muszą być w pewnej określonej pozycji kątowej wobec siebie - i w danej kasecie jest sekwencja koronek dobranych tak, aby każda była w odpowiedniej pozycji. Aby zachować "Fabryczną" jakoś przekładania nie możesz tej sekwencji zaburzyć. Takie sekwencje shimano określa dwuliterowymi oznaczeniami na koronkach - te wszystkie ab, an, bn, co itp służą dokładnie to tego. Shimano zwykle dzieli kasety na dwie części - dolną i górną, które są oznaczane osobno. Np kasety 11-40 i 11-42 w 11 rzędowym napędzie mają tę samą sekwencję do bodajże 21, a potem się rozjeżdżają.

 

Co w rozpatrywanym przypadku, aby wymienić tę 19 na 18 musiałbyś zrobić jedno z dwóch

 

1 - znaleźć dwie kasety które mają tę samą sekwencję ( oznaczenie dwuliterowe, nie rozmiary koronek ), które kończą się na 17 i powyżej się rozjeżdżają

2 - znaleźć 18 która - należy do tej samej sekwencji co 17 ( wg oznaczenia ).

 

Każda inna kombinacja spowoduje jakąś degradację pracy napędu. Czasem akceptowalną, czasem dramatycznie psującą pracę napędu.

 

Osobiście, na miejscu twórcy wątku poszukałbym kasety której koronki 18+ można transplantować na jego xx-17. jedną taką "przerwę w sekwencji" zwykle daje się opanować regulacją.

Moja praktyka w takich zabawach potwierdza to, ale można sobie z tym problemem poradzić w prosty sposób. Iglak w rękę i rozpiłowujesz ten szeroki wypust w koronce. Następnie tak okręcasz tę koronkę, aż ułoży się prawidłowo względem pozostałych. Proste ale uwaga, koronki szosowe i tak nie spasują do kaset MTB, będą okręcone jeszcze o dodatkowe 2mm, a przez to wymagać będą spiłowania wszystkich wypustów o tę samą wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...