Skocz do zawartości

[korba]Korba 40 do kasety XX1


Gordonik

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Znacie może korby z tarczą 40 lub 42 pasujące do kasety SramXX1 10-42?

Niestety Sram ma największą 38 a to za mało na mój styl jazdy.

 

G.

Napisano

Doprecyzuje pytanie. Czy do tej kasety jestem w stanie założyć korbę dwu tarczową z większą tarczą 40/42?

Czytałem gdzieś, że do tych kaset tylko Sram-owskie dedykowane korby będą kompatybilne

Napisano

Do tego napędu Sram stworzył korby z zębatkami narrow wide, których konstrukcja ma wspomagać utrzymanie łańcucha na zębach. Specjalność tych korb polegała również na nietypowym rozstawie śrub mocujących zębatki oraz zakres wielkości dostępnych tarcz 28-38 zębów.

W chwili obecnej korba XX1 ma zmienioną konstrukcję i stosuje się inne zębatki typu direct mount, co rozwiązuje problem niekompatybilności zębatek starszej wersji xx1 z innymi modelami korb jednorzędowych Srama. 

Może są na rynku zębatki do tego modelu większe - pytanie którą wersję korby xx1 masz - może zdjęcie?

Do tego typu kasety obecnie Sram oferuje cały napęd o nazwie gx, który ma w ofercie korbę 2x, więc i sam Sram akceptuje takie kombinacje.

Napisano

nie umiem sobie wyobrazić zastosowania napędu 10-42 z korbą 40T. Czyli masz rower MTB na gładkich oponach i jeździsz po górach po asfalcie, zdobywasz przełęcze alpejskie i robisz ściany na podjazdach żeby rzucić się w szaleńśtwo zjazdu na asfalcie prędkościami po 80kmh dokręcając jeszcze. 

 

You are doing it wrong ;]

Napisano

Nie mam jeszcze tego napędu. Nie testowałem. Szukam czegoś odpowiedniego.

Rzeczywiście GX będzie czymś bliższym czego szukam. Znalazłem na stronie SRAMA dwa modele korb:

 

GX1400 2x11

GX1000 2x11 

 

W obu SRAM dedykuje blaty 36-24t. Myślicie, że da się to zamienić aż na dajmy na to 42 i 28 ?

 

Może i robie źle ale po to też się pytam. Żeby ten kto wie lepiej to zweryfikował.

Mój przyszły rower będzie wykorzystywany:

 

- 25% Maratony MTB

- 25% Teren (pagórki, polne drogi, lasy, piasek, ale nigdy góry, bo mieszkam w Wawie)

- 50% asfalt, szutry

 

Na Maratony sie nastawiam, wiec musi być pod nie ale też lubie szybką jazdę tj (50-60km/h) więcej to nie wyciągne.

Jeżdzę  na niskich kadencjach, obecnie mam korbę 48 z przodu i 9 rzędową kasetę 11x34. Wcześniej miałem korbę 44 i na biegu

44 z przodu 11 z tyłu brakowało mi przełożeń by jechać wiecej niż 45km/h. Fakt nie mialem wtedy jeszcze SPD tylko zwykłe platformy.

Nie zejdę nagle z 48 z przodu na 38, więc szukam czegoś koło 40/42. Przy tak  relatywnie małej korbie pozostaje tylko kaseta z małą tarczą 10. 

Napisano

Napisałem już wyżej (edytując wcześniejszy post) gdzie jezdze.

Koła 29er.

Ja po prostu nie wierze, że na korbie <40 da się jechac 50km. Chyba, że gdzieś indziej jest jeszcze przyczyna.

 

Liczyłem wszytsko dokładnie na kalkulatorze kadencji.

poniżej kombinacje dla kadencji 90:

 

48 z przodu 11 z tyłu daje predkość 54,3 km/h  - tak mam obecnie, choć najcięższego biegu nie używam jakoś bardzo często

44 z przodu 11 z tyłu daje prędkość 49,8 km/h  - tak miałem poprzednio i trochę brakowało biegów

42 z przodu 10 z tyłu daje predkość 52,3 km/h  -  to I opcja - to była by opcja, która by mi najbardziej pasowała

40 z przodu 10 z tyłu daje prędkosć 49,8 km/h  - to II opcja - to też jest ewentualność

Napisano

Możesz założyć do tego napędu korbę z zębatką 42/28, możesz też zrobić inną kombinację, nie ma problemu. 

Jeśli Ci brakuje biegów to wręcz sugerowałbym żebyś zapiął do napędu coś wg starej szkoły, np korbę z blatem 44.

Dlaczego?

Kasety 1x11 Srama z koronką 10t są wykonane jako całość i najmniejsze koronki są zespolone z kasetą. 

Jeśli często będziesz jeździł korzystając z 10tki w kasecie to jest spora szansa że będziesz miał na głowie wydatki związane z zakupem kasety, bo osobnych koronek do niej nie dostaniesz. 

Kaseta najniższy model Srama kosztuje z tego co znalazłem 600 zł. 

Ja pomyślałbym w takim przypadku nad zakupem napędu od konkurencji, np nowego Shimano xt 2x11 z kasetą 11-42. W tym przypadku nie będziesz miał problemu z koniecznością nabycia dedykowanej do kasety Srama piasty, przerabiania bębenka lub kupna koła.

Napisano

Dzięki to chciałem usyszeć :)

Choć zastanawia mnie fakt, o którym mówisz , że kaseta Srama może się szybko zużyć. Fakt nadużywałbym 10. Piszesz o 1x11.

Czy to też się tyczy GX 2x11?

Naprawde są tak mało wytrzymałe? Ile km taka tarcza może wytrzymac?

Ja po prostu uległem dziwnej modzie, która zakłada, że z przodu zmniejsza się blaty a z tyłu dodaje :)

 

Odnośnie kombinacji 11-42 Shimano i korby 44 to miałem coś analogicznego i brakowało biegów.

W jednym z powyższych postów gdzie porównałem jakie prędkości wychodzą z poszczególnyh kombinacji porównałem to z

10-42 na tyle i 42 z przodu i wyszło 49,8km/h w przypadku Shimano i  52,3km/h w przypadku kombinacji SRAM. I ta wielkość teoretycznie najbardziej by mi odpowiadała.

Napisano

Moda jest taka że sami promotorzy tych napędów wprowadzili wersje 2x, więc widocznie 1x nie jest aż tak genialne.

Ja używam kombinacji 22 przód 36 tył i by uzyskać takie przełożenie w napędzie sramowskim musiałbym mieć z przodu 28 i z tyłu 42 a na takiej koronce korby nie "obgonię" szybszych płaskich odcinków. Nie mam ochoty ani potrzeby "przerabiać" łydy do napędu, bo on jest dla mnie a nie ja dla niego. W 29erze taki napęd jeszcze się "utwardza" więc jak dla mnie rozsądna kombinacja to 2x i to zdecydowanie mogłoby być więcej niż obecne 36 które mam. 

 

Kaseta może się szybciej zużyć jeśli jeździsz na "szybkich" przełożeniach a najmniejsza koronka kasety ma tylko 10 zębów. Do tego jej niewymienialność osobno, co w przypadku kaset rozbieralnych jest możliwe, a cena kasety wysoka (600-1400 zł w Polsce).

Napisano

A z tych 2 modeli kaset GX można wskazać bardziej wytrzymały?

XG-1175 XG-1150

Po ilu km taki blat jak 10 mógłby się zużyć? 1000, 2000, 5000? Przyjmująć hipotetyczne założenie, że było by to tylko na tej jednej koronce?

Napisano

To po kolei:

- 1150 ma nitowane wszystkie koronki i największą wykonaną ze stali - jest najcięższa

- 1175 ma nitowane wszystkie koronki i największą wykonaną z alu - jest lżejsza od 1150

- 1180 ma najmniejsze koronki wykonane z jednego wycinanego bloku stali, resztę nitowanych i największą z alu

- 1195 i 1199 mają konstrukcję wyciętą z jednego bloku stali, największe koronki aluminiowe, inne wykończenie powierzchni i coś tam jeszcze że ta wyższa jest ciut lżejsza.

 

Z tych dwóch pierwszych bardziej wytrzymała jako całość powinna być 1150tka bo jest stalowa w całości. "Dół" jest taki sam.

HIpotetycznie to można kalkulować jeśli ktoś miałby taki dylemat jak Ty i potrzebowałby twardej kombinacji, więc bardziej męczyłby małe koronki.

Napędy 1x11 NIE SĄ przeznaczone do rozwijania dużych prędkości i na długich dystansach, są napędami ściśle skonstruowanymi do jazdy w terenie z założeniem że optymalizacja przełożeń będzie następowała przez wymianę blatu korby zależnie od profilu trasy.

Napisano

A koniecznie musisz mieć napęd dwurzędowy? Bo w twoim przypadku zastanowiłbym się nad zwykłym napędem 3x10. Ma swoje minusy, ale zakres przełożeń ma przynajmniej szeroki.

Napisano

Teoretycznie nie musze. Ale tak jak pisałem przy napędzie 3x10 nie dostaje optymalnej kombinacji przłożeń.

Przy 3 x10 mogę mieć blat 44 z przodu i 11 z tyłu - a to za mało

Przy 2 x11 mogę mieć blat 42 z przodu i 10 z tyłu - co daje już optymalną dla mnie prędkość 3km/h wyższą niż w powyższym przypadku

Analizowałem to na kalkultorze kadencji

 

Chyba, że są napedy 3 x 10 z małą tarczą 10 z tyłu ale o tym nie słyszałem.

Waga też ma znaczenie 2 blaty nie ważą tyle co 3

Napisano

Do tego napędu Sram stworzył korby z zębatkami narrow wide, których konstrukcja ma wspomagać utrzymanie łańcucha na zębach. Specjalność tych korb polegała również na nietypowym rozstawie śrub mocujących zębatki oraz zakres wielkości dostępnych tarcz 28-38 zębów.

 

Gwoli ścisłości, SRAM oferuje tarczę 40 z.: https://www.sram.com/sram/mountain/products/xx1-x-sync-crankset

Napisano

Fakt, rzeczywiście.

Jednak jedna tarcza z przodu to zbyt mało uniwersalne rozwiązanie jak dla mnie.

Cały czas się skłaniam ku dwutarczowej GX SRAM i powiększeniem obu blatów do 42 i 28.

 

Znalazłem póki co 1 rower, który nadawały by się do takiej modyfikacji ale znów nie jest one dostępny na rynku polskim, a zamawiać online nie chcę.

 

http://www.bergamont.de/en/bikes/mtb-hardtail/marathon-race-29/revox-team/

 

Napisano

Shimano napędem 3x11 dało już tak spory zakres, że przyznam szczerze nie mogę sobie wyobrazić jaką dysponujesz mocą i przez ile chcesz jechać te okolice 50km/h by ten napęd nie pasował. W dodatku mówimy o 29er. Dylemat wagi odpada bo i tak musisz mieś przednią zmieniarkę i manetkę. Jest jeszcze młynek ale można zbić wagę korbą XTR. Nie wiem czy poza zmianą u siebie kadencji da się cokolwiek wymyślić. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...