Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano

Na to wychodzi - przynajmniej w przypadku karbonowego Peak'a (rozmiary od XS do L). Hero i Super Hero mają inną rozmiarówkę (odpowiednio S -XL i M -L). Najlepiej się literkami nie sugerować, tylko porównywać wymiary.

Napisano (edytowane)

A trochę inaczej bo w chwili obecnej mam Kellys gate 30 2023 rocznik rozmiar M i faktycznie jak tak porównuję geometrię do S (Accenta) to wygląda bardzo podobnie, i potrzebował bym waszej opini czy faktycznie dobrze czytam i ew różnice są znaczące. Geometria z przekrokiem to Accent peak boost Carbon 

IMG_2314.jpeg

 

IMG_2313.webp

Edytowane przez bArto1990
Napisano

Cześć potrzebuję pomocy w wyborze rozmiaru w rowerze Rose Bonero. Czy M będzie dobrym wyborem? 

Wzrost: 178cm

Przekrok 77-78 cm 

Wymiary rozmiaru M:

 

seat tube length (mm) 430

Top tube length (mm) 613

head tube length (mm) 100

head tube angle (°) 65

seat angle (°) 76

BB drop (mm) 60

chainstay length (mm) 433

wheelbase (mm) 1201

reach (mm) 455

stack (mm) 633

bottom bracket height (mm) 318

Standover height (100 mm in front of BB) (mm)782

Fork offset (mm) 42

Wheel diameter (inches) 29

  • Mod Team
Napisano

Na pierwszy rzut oka niby OK, bo wymiary nie są pokaźne - niektórzy przyzwyczajeni do większych ram, mogliby kręcić nosem, że chcą więcej (choć nie sądzę, żeby był potrzebny większy reach). Tylko jest jeden haczyk, czyli deklarowany przekrok 78 cm... Wskazana przymiarka z jazdą próbną.

Napisano (edytowane)

@KrissDeValnor problem jest taki, że nie znajdę nigdzie roweru Rose żeby przymierzyć i zrobić jazdę próbną. Mogę się sugerować jedynie wymiarami ze strony. Niestety mam krótkie nogi i dość długi tułów. 

Warto dodać, że dopiero rozpoczynam swoją przygodę z rowerami MTB i nie będą to bardzo wymagające trasy na początek. Czy ten przekrok będzie aż takim problemem?

Edytowane przez NightDud
  • Mod Team
Napisano

Może lokalnie ktoś posiada, albo chce sprzedać. Ja wiem, że nie o to chodzi, ale w ostateczności można kupić i ewentualnie zwrócić.

Co do tego, czy przekrok będzie problemem, to już będziesz musiał sam ocenić (jednak polecam wybrać rower z chociaż kilkoma cm zapasu). Jeżeli dane z tabelki są realne, to może się okazać, że trzeba będzie szukać innego modelu, być może innego producenta...

Dla przykładu mogę przedstawić jak to wyglądało u mnie : miałem już upatrzony rozmiar M, ale pro forma przymierzyłem się do L, którego górną rurę delikatnie czułem w kroku - dla mnie automatyczna dyskwalifikacja (i tak bym brał M, bo preferuję małe ramy).

  • 2 miesiące temu...
Napisano (edytowane)

Dzień dobry.

W moje ręce trafił Kross Level 6.0, na osprzęcie SRAM, ale w rozmiarze XXL. Wg producenta zalecany dla osób 194 i wyższych... Moje wymiary:

- wzrost 189cm

- przekrok 90cm

Geometria roweru:

Rozmiar koła

29"

Wzrost

194-204

ST Długość rury podsiodłowej

520

 

TT Efektywna długość rury górnej 

675

HT Długość główki ramy

130

SA Kąt rury podsiodłowej

74

HA Kąt główki ramy

67

CS Długość tylnych widełek

430

WB Baza kół

1224

Reach

500

Stack

652

Porównując z rozmiarem miększym to niektóre pozycje są do 2cm mniejsze.

Siodełko mam ustawione na wysokość 79,2mm licząc od osi suportu. Mostek jest zamontowany 60mm, będę go zmieniał na 30mm. Zastanawiam się nad zwężeniem (przycięciem) kierownicy, obecnie jest bardzo szeroka - 780mm, rozstaw barków - 46cm, więc kierownice chciałbym zrobić trochę szersza, co chyba wpłynęłoby na wyprostowanie i zluzowanie sylwetki??? 

Siodełko przesunięte do przodu delikatnie, kolano (rzepka) jest w linii z osią.

Proszę o ocenę sylwetki na rowerze, zdjęcie 

ISIMG-1020729.jpeg

wygląda to tragicznie, czy ujdzie?

Edytowane przez KarolSEg
Napisano

To jak to wygląda chyba nie ma większego znaczenia, ważne jak ci się na nim jeździ. Gdyby był o dwa rozmiary za duży/mały to co innego. Ja przy wzroście 175 cm mam Levela 6.0 17" i Accenta Point  19". Na obu jeździ mi się dobrze. Accent wydaje się trochę za duży (w przekroku lekko kohones opierają się na ramie ale mogę ugiąć nieco kolana), a Kross trochę za mały - przy skrajnym skręcie walę kolanami o kierownicę.

Napisano

Biorąc pod uwagę modyfikacje jakie chcesz wprowadzić, dlaczego wybrałeś taką ramę? W mojej ocenie jest ona za duża dla Ciebie, do rekreacyjnej jazdy może i by była OK, ale biorąc pod uwagę zmianę mostka na krótszy (30 mm to nie do tej geometrii roweru) lub zwężenie kierownicy (szedłbym w kierunku 760/750mm). W przypadku ambitnej jazdy na tym rowerze, rozmiar ramy da Ci się we znaki.

Napisano
23 godziny temu, bastard83 napisał:

To jak to wygląda chyba nie ma większego znaczenia, ważne jak ci się na nim jeździ.

Dokładnie, a na pierwszy rzut oka nie ma tu nic złego. O dziwo 🙂.

W dniu 4.09.2025 o 00:07, KarolSEg napisał:

obecnie jest bardzo szeroka - 780mm, rozstaw barków - 46cm, więc kierownice chciałbym zrobić trochę szersza, co chyba wpłynęłoby na wyprostowanie i zluzowanie sylwetki??? 

Węższą bądź krótszą. Ale z tym to czekaj do końca. Ja po latach jazdy na wąskich wróciłem do szerokich.

 

Napisano
4 godziny temu, afly napisał:

Biorąc pod uwagę modyfikacje jakie chcesz wprowadzić, dlaczego wybrałeś taką ramę? W mojej ocenie jest ona za duża dla Ciebie, do rekreacyjnej jazdy może i by była OK, ale biorąc pod uwagę zmianę mostka na krótszy (30 mm to nie do tej geometrii roweru) lub zwężenie kierownicy (szedłbym w kierunku 760/750mm). W przypadku ambitnej jazdy na tym rowerze, rozmiar ramy da Ci się we znaki.

Nie sprawdziłem dokładnie, sugerowałem się 20 cali, a później sprawdziłem, że w ich przypadku to XXL z długą górną rurą. Jazda rekreacyjna, bez szaleństw, jedyne szaleństwo to podjechać w górę i zjechać w dół i tyle, ale nie jakieś bandy itd. To ma być rower do codziennej jazdy w zróżnicowanym terenie.

 

@chudzinki kierownica węższa niż to co teraz mam ale szersza niż rozstaw moich barków :)

Napisano

Aaaa! 🙂

Nie patrz na swoje barki, bo to jakieś dziwne podejście. Też tak kiedyś patrzyłem... Patrz na wygodę. Możesz również założyć dłuższe gripy żeby była możliwość zmiany pozycji rąk.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Cześć wszystkim !

Po latach jazdy, w końcu postanowiłem ogarnąć rozmiar ramy dla siebie raz na zawsze, bo nic nie kupię nowego bez ogarnięcia tego tematu. Chciałem to ogarnąć raz na zawsze, bo nie da się kupić bez tego nic z netu.

Swojego Krossa Evado kupiłem na luzie, poszedłem do sklepu, przymierzyłem rozmiar M była za duża, S była lepsza, a sprzedający powiedział, że mniejszych nie ma - to się problem rozwiązał sam.  Po wyjeżdżeniu się na tym rowerze stwierdzam, że górna rura ramy mogła by być niżej, i czuje się niekomfortowo przy zeskokach po dzień dzisiejszy. Kierownicę też wolałbym mieć trochę wyżej w stosunku do siodełka i bliżej, wtedy czułbym większy komfort. Lubię bardziej wyprostowaną pozycję, jeżdżę rekreacyjnie. Na poprzednim rowerze MTB o kołach 26", było zdecydowanie piękniej, duży zapas w kroczu i zwrotność też lepsza, interpretowałem to mniejszymi kołami niż 28/29" -  rama była po prostu mniejsza.

Primo: 1. Wszyscy mówią zmierz długość wewnętrzna nogi. Rozumiem, że długość nogi zaczyna się od pięty, ale gdzie kończy - w pachwinie, czy też niżej, w miejscu gdzie zaczynają się klejnoty rodowe. Pań to mniej dotyczy, ale chciałem doprecyzować - profesjonalnie - to spora różnica w pomiarze i można się w wyborze ramy, o co najmniej jeden rozmiar pomylić  :)

2. Jeżdzę obecnie na ramie według producenta Kross S - 17" wg mnie 18" - to jest umowne i najważniejsze są same wymiary ramy:

ST Długość rury podsiodłowej 430 mm
TT Efektywna długość górnej rury 572 mm
HT Długość główki ramy 140 mm
SA Kąt rury podsiodłowej 73 st.
HA Kąt główki ramy 70 st.
CS Długość tylnych widełek 445 mm
WB Baza kół 1074 mm
REACH 385 mm
STACK 610
BB DROP 50 mm,  FL Odsunięcie na amorze 42 mm

Zdjęcie stare ze strony Krossa :

image.png.f261305dd7414ea60f1e10e9eed6f99c.png

 

 

3. Mam wątpliwość co do parametru CS czyli wymiar od osi suportu do osi tylnego koła - czy po długości widełek jak podaje Accent, czy wymiar liniowy jak podawał Kross (na zielono) ?  Tu mam dylemat, jak powinno być to CS mierzone. Poniżej zdjęcie ze strony Accent:

image.thumb.png.ce453a24dabe0e4ab9087ce1e8e40df6.png

 

4. Narysowałem swoją geometrię ramy i porównałem z innym producentem i okazało się, że można się  pięknie przejechać na oznaczeniach wielkości ram.

Poniżej przykład - moja rama Kross Evado rozmiar S (kolor pomarańczowy) porównana z ramą MTB Accent Peak Boost 29 V2 rozmiar XS (kolor niebieski) i S (kolor czerwony)

Wg Accenta rama XS to 150 - 160 cm wzrostu a S 158 - 168 cm . Ja mam 170 cm wzrostu to wg ich tabeli powinienem brać M od 168 cm 178 cm. Z mojego porównania na poniższym rysunku - to byłby błąd. 

image.thumb.png.1c8e04a6e99586592046390c2055a0e2.png

 

Geometrię 3 ram zestawiłem linią osi kół. I taki oto efekt:

image.thumb.png.942ba096ea3273bd76f9d822a1345669.png

 

5. Gdzie mierzyć przekrok w rowerze - producenci podają wartość, ale gdzie to jest  ?  W połowie roweru między osiami kół ? Czy w konkretnej odległości od osi suportu w stronę przedniego koła ? Gdzie jest w rowerze linia przekroku (fioletowa) - w jakiejś odległości L od osi suportu ? Czy w samej osi  ?

Unibike to tak zaznaczył - poglądowo - co nic nie mówi, bo rura idzie po skosie w górę.

image.thumb.png.294a5064bcfdbefeff8c8dea46bc4711.png

 

6.  W praktyce, na które oznaczenia geometrii ramy zwracać uwagę najbardziej (ST TT HT SA HA CS WB REACH STACK BB FL) - aby kupić wygodny i zwrotny rower ?

Pewnie zależy to od typu czy to MTB XC, Cross czy Gravel, ale generalnie - co do zasady.

 

Napisano (edytowane)
Cytat

Wszyscy mówią zmierz długość wewnętrzna nogi. Rozumiem, że długość nogi zaczyna się od pięty, ale gdzie kończy - w pachwinie, czy też niżej, w miejscu gdzie zaczynają się klejnoty rodowe [...] to spora różnica w pomiarze i można się w wyborze ramy, o co najmniej jeden rozmiar pomylić  :)

Widzę, że ktoś tu ma niezłe mniemanie o sobie :)

Musisz sobie ten "przymiar", książkę, poziomicę czy czego tam używasz wbić głęboko w pachwinę, tak jakbyś na tym siedział.

Masz dwa wyjścia - albo iść na bikefitting i tam Ci określą jaki rower o jakich wymiarach potrzebujesz i takiego będziesz szukał albo są też kalkulatory na amerykańskich stronach (potrzebujesz VPN), nie pamiętam w tej chwili adresu, jak znajdę to wkleję gdzie podajesz wszystkie swoje wymiary i wypluwa Ci wymiary roweru, czy to szosy, czy mtb w zależności o co pytasz

Edytowane przez Greg1
Napisano

Niezły patent. Tak się da pomierzyć. Do tego luz nad punktem przekroku i musi rama siąść. Ale jak najbardziej, link podeślij. VPN to nie problem, są darmowe w Operze albo Brave.

Bikefiter - tego jeszcze mi nie grali ;) Poczytam. 

Moja metoda też zła nie jest, bo jest lepsza niż żadna czyli liczenie na to, że oznaczenie producenta S, M, L, XL cokolwiek mówią.

Napisano

@LUKULUS 

Akurat mówią bardzo dużo. Ty mając 170 cm w 99% przypadkach jesteś na granicy S/M . I tylko pytanie , czy lubisz bardziej krótkie czy dłuższe rowery - tu już producent nie pomoże , to Twoje preferencje . 

Skoro chcesz bardziej wyprostowaną pozycję , to nie patrz na ściganckie ramy , bo tam jest długo i płasko. Przywołany tu Accent , o ile stack ma w miarę podobny do Krossa, to jest spowodowane tym , że ma 4 cm niższą główkę ramy ( a to jest kosmos !!!! ) 

  • Mod Team
Napisano

Lepiej nie patrzeć na oznaczenia rozmiarów, a bardziej na geometrię i wymiary, przy czym w przypadku braku doświadczenia, najlepiej się przejechać przed zakupem - jeśli nie da rady wybranym modelem, to można czymś w miarę zbliżonym wymiarami. Czasem można wypożyczyć rower na testy (np. w Decu).

Poza daną wielkością ramy, patrzy się na stack i reach, co daje jakieś pojęcie o wysokości i tzw. zasięgu ramy (wyjściowo mówi to o potencjalnej pozycji możliwej do osiągnięcia - im większy stack i mniejszy reach, tym pozycja bardziej wyprostowana). W uproszczeniu : żeby rower był zwrotny, to nie może mieć zbyt dużej bazy kół - w tym długiego tylnego trójkąta/rurek łańcuchowych, i zbyt progresywnej geometrii (czyli dużo mniejszego kąta główki ramy). Przykładowo : rower o bazie 120 cm i główce 66 stopni będzie mniej zwrotny od tego z bazą 110 cm i główką 70 stopni, ale za to stabilniejszy na wymagających zjazdach (to w odniesieniu do MTB).

Napisano

@marcin_ostrów

Porysowałem te ramy, żeby wizualnie porównać geometrię, tego na czym jeżdżę z ramą szybką MTB, żeby zobaczyć różnice w konstrukcji. To się wydaje niewiele na rysunku, ale w rzeczywistości to wiele. W mieście lubię rowery zwrotne, a crossem mi się jeździ po mieście trochę topornie. 

 

@KrissDeValnor

W telegraficznym skrócie dobrze wytłumaczyłeś. A tabele są super, jest na czym zabazować, i najlepiej z czymś porównać. Większy kąt, lub mniejszy sztycy podsiodłowej, czy główki ramy, RICH, STACK czy długości rurek łańcuchowych itd. Nie ma tych parametrów, aż tak wiele jak mi się wydawało na początku.  Dalej jak piszesz - kwestia feelengu , fajnie, że jest taka opcja w Decu. Na tych geometriach ram do ścigania co narysowałem, właśnie widać, że tylnie trójkąty zdecydowanie krótsze, natomiast przody zdecydowanie wdłużone.

Temat do postudiowania.   

Ja wiem, że jak główka za krótka, to przedłużkę lub mostek z regulacją można założyć, żeby się wygodniej jechało. Wtedy wirtualny "RICH/STACK" wrośnie i plecy się podprostują ;)

 

Główki widzę generalnie są montowane symetryczne:

140 mm

image.thumb.png.4a619a1f2038cb1e6de080b8ddec9e03.png

 

 

100 mm

image.png.2b6758cd0a0d9ae40608767a4037295d.png

 

Jakaś między 115 a 135 mm

image.png.656cec29f2468a53c62bf57ba0f4e822.png

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...