Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Rozumiem i akceptuję pliki cookies
Zdjęcie

[Amortyzator] Manitou Drake 2008

Drake Manitou Manitou Drake 2008 amortyzator

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
625 odpowiedzi w tym temacie

#41 durnykot

durnykot

    Emeryt

  • Mod Team
  • 5855 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Rafał

Napisano 08 wrzesień 2012 - 09:15

Gad, w instrukcji jest dokładny opis kompletnego serwisu m.in Drake'a.
Żeby ułatwić Ci szukanie
1- demontaż dolnych goleni- strona nr 5 ( prawa goleń ma odwrotny gwint)
2- serwis uszczelek kurzowych- strona nr 7
3- serwis sprężyny i komory powietrznej ( ACT system) - strona nr 13
4- wymiana oleju w tłumiku plus demontaż i montaż tłumika - strona nr 15 ( tłumik wyciągamy i wkładamy w pozycji OPEN). Tu warto przeprowadzić poniższą operację:
- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).
5- montaż goleni dolnych plus wlanie nowego oleju do kąpieli olejowej ( 16 ml na stronę) - strona nr 18 ( prawa goleń ma odwrotny gwint).

Pożyteczne informacje:
- do tych operacji warto zdemontować amorek z roweru
- przy demontażu goleni dolnych warto podłożyć miskę pod amorek
- podczas demontażu tłumika należy zwrócić szczególną uwagę na kulki i sprężynki pod kulkami pod pokrętłem platformy- lubią się gubić
- tłumik demontujemy i montujemy w pozycji OPEN
- przy demontażu tłumika wymagana ostrożność- wyjmowanie "na siłę" może uszkodzić gąbki i o-ring na tłoczysku
- do goleni dolnych możemy wlać ten sam olej co do tłumika ( choć jest do kupienia Motorex Semi Bath)
- sprężynę warto posmarować smarem Motorex/Manitou Prep M
- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)
- gwint i o-ring na korku komory powietrznej warto posmarować cienką warstwą smaru
- gąbeczki w uszczelkach kurzowych nasączamy olejem" do bólu" - najlepiej olejem Semi Bath,ale równie dobrze może być olej użyty w tłumiku.

Generalnie serwis Drake'a zajmuje ok. 1h czasu .
  • 0

Reklama

Reklama

#42 kojott

kojott

    Pro

  • Użytkownik
  • 113 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Południe

Napisano 08 wrzesień 2012 - 12:49

- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).

W Drake'u z 2008 (stary Absolute) ma być 90mm. http://www.manitoumt...vice Manual.pdf

- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

Oryginalnie siedzi tam dość gęsty olej, na oko wygląda na 15W
  • 0

#43 Obes

Obes

    Master

  • Użytkownik
  • 1830 postów

Napisano 08 wrzesień 2012 - 13:18

Wg. instrukcji do goleni do;nych wlewa się olej 5/40w syntetyk, taki sam do komory powietrznej

Press inner legs into casting about half way and then inject Semi Bath oil (5/40wt. synthetic oil, P/N: 85-0022)



 

 
Jeśli się dokładnie wczytać w instrukcję jest to tak naprawdę olej samochodowy :

 

Pour about 3cc of a 40wt or greater automotive oil into the top of the piston and then install the air cap assembly.


Użytkownik Obes edytował ten post 08 wrzesień 2012 - 13:24

  • 0

#44 gad

gad

    Maniak

  • Użytkownik
  • 629 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:GAD

Napisano 08 wrzesień 2012 - 13:39

Znalazłem filmiki o serwisie amortyzatora Manitou, szkoda tylko ze jest to wersia Brazylijska



  • 0

#45 durnykot

durnykot

    Emeryt

  • Mod Team
  • 5855 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Rafał

Napisano 08 wrzesień 2012 - 14:04

Kojott, miałem na myśli ABS+, zresztą 87mm to wartość nominalna- dopuszczalny zakres to 85-90 mm.
Poza tym ,jeśli o oleju mówimy, to napisałem :

do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

podkreślam- na przykład.
Prywatnie do komory wlewam Motorexa 5W i jest OK.
  • 0

#46 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4899 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 08 wrzesień 2012 - 14:33

Rafał - takie pytanie - może robiłeś już tę operację - prawdopodobnie muszę jeszcze nasmarować gąbeczki, ale mam obawy czy uszczelki kurzowe po wymontowaniu będą jeszcze nadawały się do użytku? Widelec serwisowania nie potrzebuje więc nie chcę się pakować w dodatkowe koszty. Do dyspozycji mam Motorexa 5W, jakiś olej do dampera 2,5W oraz szeroką gamę olei silnikowych, olei do hydrauliki itd Co z tego można wlać na gąbki a co można kapnąć do komory ze sprężyną?
  • 0

Reklama

Reklama

#47 kojott

kojott

    Pro

  • Użytkownik
  • 113 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Południe

Napisano 08 wrzesień 2012 - 14:55

@mmorty

Oil the foam rings (new or after cleaning the old rings) with a small amount of semi-bath oil and place them in the top of the casting above the Upper Bushings.

O niezbędnej wymianie nic w instrukcji nie jest napisane.
Z tego co wyczytałem, tylko uszczelkę pod damperem radzą wymienić.

@Durnykot, co się może stać, gdy będzie za dużo oleju? Nie wykorzysta całego skoku? Czy raczej nie, skoro taka sama ilość jest wymagana w trzech wersjach 80/100/130mm...?

Użytkownik kojott edytował ten post 08 wrzesień 2012 - 14:56

  • 0

#48 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4899 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 08 wrzesień 2012 - 15:38

chodzi o to że mój widelec trochę sobie poleżał w magazynie i gąbeczki pewnie są suchutkie
  • 0

#49 Obes

Obes

    Master

  • Użytkownik
  • 1830 postów

Napisano 08 wrzesień 2012 - 16:07

Jeśli olej jest w goleniach to wystarczy po prostu postawic widelec goleniami do góry , olej ścieknie na gąbki, jeśli postoi tak przynajmniej godzinę powinno wystarczyć, oczywiście dłużej będzie lepiej.

Użytkownik Obes edytował ten post 08 wrzesień 2012 - 16:08

  • 0

#50 durnykot

durnykot

    Emeryt

  • Mod Team
  • 5855 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Rafał

Napisano 08 wrzesień 2012 - 17:33

Można zrobić tak ,jak napisał Obes- najprostsze i najtańsze rozwiązanie ( pod warunkiem ,ze mamy olej w dolnych goleniach).
Józek, uszczelki kurzowe demontowałem kilka razy i nigdy nie miałem podstaw,aby je wymienić na nowe ( bo i po co jak "trzymią"). Gąbeczki nasączałem za pomocą strzykawki Motorexem 5W ( taki jak do tłumika) - wystarczy zdjąć dolne golenie. Ten sam wlewałem do komory jak i do goleni dolnych. W sumie muszę to zrobić ponownie - dziś powołałem Drake'a do życia w drugim rowerze i czuję ,że to nie to.
Kojott, zbyt duża ilość oleju w tłumiku może spowodować zmniejszenie skoku i nieprawidłowe działanie tłumika kompresji.
IMO w OEMowych amorkach wymianę oleju powinno się wykonać przed montażem- fabryczny olej jest do bani i nie zawsze jest go tyle i ile trzeba.
  • 0

#51 gad

gad

    Maniak

  • Użytkownik
  • 629 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:GAD

Napisano 10 wrzesień 2012 - 23:27

I jeszcze filmiki z serwisem MANITOU


http://www.youtube.com/watch?v=XKoeol2IMXk
http://www.youtube.com/watch?v=YVGWNDtriUA
[media]Brico Bike - Regulación de Suspensiones (3/3) - YouTube


Użytkownik gad edytował ten post 10 wrzesień 2012 - 22:29

  • 0

#52 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4899 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 11 wrzesień 2012 - 00:15

szacun mości szlachto :)
  • 0

Reklama

Reklama

#53 gad

gad

    Maniak

  • Użytkownik
  • 629 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:GAD

Napisano 11 wrzesień 2012 - 11:34



Na tym filmiku jest pokazane jak serwisant smaruje uszczelki kurzowe i olejowe jakimś czerwonym smarem.
DURNYKOT napisał aby je nasączyć olejem, a ja dziś rozmawiałem w serwisie o tym zabiegu i powiedziano mi, aby tych uszczelek nie smarować i nie nasączać olejem (tylko delikatnie, aby łatwiej było wsadzić golenie górne w dolne)
Podobno jeśli będą nasączone olejem, albo nasmarowane smarem, szybko zalepią się brudem i kurzem.
  • 0

#54 Rulez

Rulez

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 18052 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:stolica polskich Łużyc
  • Imię:Paweł
Garaż Rower

Napisano 11 wrzesień 2012 - 13:04

Oczywiście, jeśli posmarujesz uszczelki z zewnątrz to oblepią się kurzem i to będzie jedyny efekt działania smarowidła.
Chcesz mieć nasmarowana golenie to po pierwsze trzeba pilnować żeby olej był w goleniach dolnych, po drugie przed jazdą obróć na chwilę rower kołmi do góry (trzymając za kierownicę), postawić na koła i ugiąć kilka razy, olej ładnie poktyje golenie tam gdzie mają być pokryte.
Dodatkowo raz na jakiś czas (np. raz na miesiąć) można obrócić rower na dłużej tak żeby olej nasączył gąbki.
Nic więcej nie trzeba kombinować.

Użytkownik Rulez edytował ten post 11 wrzesień 2012 - 13:04

  • 0

#55 gad

gad

    Maniak

  • Użytkownik
  • 629 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:GAD

Napisano 11 wrzesień 2012 - 15:23

Czy widziałeś na ostatnim filmiku ile smaru na uszczelki wciskał serwisant ?

Użytkownik durnykot edytował ten post 11 wrzesień 2012 - 15:57
pkt 2i

  • 0

#56 durnykot

durnykot

    Emeryt

  • Mod Team
  • 5855 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Rafał

Napisano 11 wrzesień 2012 - 15:57

Gad, a zauważyłeś,że ów serwisant ma w łapie zupełnie inny amorek? Filmik jest o modelu Black, który jest "trochę" starszy od Drake'a ( Black jest chyba z 2005 roku).
W nowych modelach Manitou nie ma konieczności wkładania smaru do wnętrza uszczelek kurzowych.
Poza tym na stronie 7 manuala serwisowego ( pkt 4) jest napisane ,że :

"Oil the foam rings (new or after cleaning the old rings) with
a small amount of semi-bath oil and place them in the top of
the casting above the Upper Bushings."

Rulez Ci napisał, co możesz robić między przeglądami. Ja Ci napisałem,co powinieneś zrobić w trakcie przeglądu.
Poza tym wykonywanie serwisu amorka na podstawie filmu o zupełnie innym modelu jest trochę nietentego.
Zresztą zrób doświadczenie naukowe- rozbierz amorek, daj kupę smaru do uszczelek kurzowych ( jak na filmie) , wlej olej do dolnych goleni, poskładaj i napisz o efektach .
  • 0

#57 Rulez

Rulez

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 18052 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:stolica polskich Łużyc
  • Imię:Paweł
Garaż Rower

Napisano 11 wrzesień 2012 - 16:02

Przecież wsadził ten smar do wnętrza uszczelek , żeby golenie łatwo wsunęły się do środka, do smaru w środku nie przyklei się kurz ... ten nadmiar smaru który zepchną golenie zwykle osadza ię na dole goleni dolnych, to samo ze smarem z rurek od tłumika i komory powietrznej, po jednym mocniejszym wciśnięciu smar zostanie zebrany z goleni i osiądzie na dole goleni dolnych, nie będzie niczego smarował tylko będzie tam zalegał ... smaruje olej który pod wpływm ruchu amora rozbryzguje się po wnętrzu goleni.
Ja również przy montażu widelca smaruję delikatnie uszczelki i lekko rurki, tyle, że nie walę takiej ilości ...

PS
Jeśli był to Black starego typu to ilość smaru nie dziwi, jednak jeśli był to Black z kąpielą olejową, to smaru było zdecydowanie za dużo.

Użytkownik Rulez edytował ten post 11 wrzesień 2012 - 16:09

  • 0

#58 durnykot

durnykot

    Emeryt

  • Mod Team
  • 5855 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię:Rafał

Napisano 11 wrzesień 2012 - 16:09

Tudzież ja smaruję,ale olejem ...
  • 0

#59 filipmocny

filipmocny

    Świeżak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 27 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Imię:filip

Napisano 13 wrzesień 2012 - 19:46

witam, zakupiłem drake u naszego znajomego aukcioner ;) mam pytanie czy amor dobry jest do xc lub skakania ( luźnego ) bo w cykloturze powiedzieli że jest za miękki
  • 0

Reklama

Reklama

#60 kojott

kojott

    Pro

  • Użytkownik
  • 113 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Południe

Napisano 13 wrzesień 2012 - 20:12

Uważam, że do skakania to on nie jest stworzony;)
  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Drake Manitou, Manitou, Drake, 2008, amortyzator