Skocz do zawartości

[Amortyzator] Manitou Drake 2008


Eastern

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Operacja zakończona sukcesem, potwierdzam możliwość zmiany skoku z 80 na 100mm, ja miałem wersje z milo z 2008 r. Jeśli potrzeba dokładne wymiary poszczególnych elementów proszę o zaznaczenie je na schemacie lub fotce poniżej to napisze co i ile ma. Poniżej fotki z rozbiórki.

 

thumbnails.jpg 2_t.jpg 3_t.jpg 4_t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tracert: jaki jest rzeczywisty skok po zmianie na 100mm?

Też mam ten widelec z rozbiórki, po 100km w terenie pracuje nieco lepiej. Jeszcze tylko przy pełnym rozciągnięciu lekko się blokuje, wcześniej zacinał się w dwóch pozycjach. W weekend zrobię mu pełny serwis, wymienię i nasmaruję co trzeba (przede wszystkim olej na 2.5w, bo przy fabrycznym 5w tłumienie kompresji jest za silne nawet na minimum).

Co myślicie o zamianie tego gumowego odbojnika (między białym elementem plastikowym a uszczelką) na twardą sprężynę pełniącą funkcję negatywnej przy jednoczesnym zwiększeniu skoku do 100mm? Zwiększy się czułość w pierwszych centymetrach skoku? Czy to raczej nic nie da?

No i ja dziś stałem sie posiadaczem Manitou Drake 2008

Czy mógłbyś dokładnie opisać krok po kroku jak go rozkręcić, aby czegoś nie uszkodzić ?

 

I jeszcze

Jak w nim wymienić olej i na jaki ?

Wszystko jest w instrukcji na stronie Manitou

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kojott, użycie oleju 2,5W może także zmniejszyć tłumienie odbicia. Polecam pogrzebać w tłumiku i zmienić ustawienie shimów szybkiej kompresji.

IMO wkładanie dodatkowej ,twardej sprężyny przyniesie odwrotny skutek- łatwiej ( i bezpieczniej) jest zmienić nastawy tłumika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojott, użycie oleju 2,5W może także zmniejszyć tłumienie odbicia. Polecam pogrzebać w tłumiku i zmienić ustawienie shimów szybkiej kompresji.

IMO wkładanie dodatkowej ,twardej sprężyny przyniesie odwrotny skutek- łatwiej ( i bezpieczniej) jest zmienić nastawy tłumika.

Niestety w nim siedzi stary Absolute. Tymczasowo zmodyfikowałem ten tłumik, podmieniając oryginalną podkładkę na plastikową z dwiema małymi dziurkami, więc tłumienie kompresji jest obecnie idealne jak dla mnie. I co ważne przestał stukać :) Niestety pozbyłem się przy okazji platformy ( i blokady), ale na razie jej nie potrzebuję, dopóki nie zmienię oleju, będę tak jeździł. O tłumienie powrotu bym się nie martwił, bo ustawienie maksymalne jest bardzo mocne, jest duża możliwość regulacji.

Jednocześnie zastanawiam się nad modyfikacją - wprowadzeniem regulacji szybkiej kompresji, ale bez likwidacji blokady się nie obejdzie...

 

Jaki macie rzeczywisty skok w 80mm? Trochę się zdziwiłem mierząc w swoim maks. 74mm. Miałem wcześniej Suntoura NS i miał pełne 100mm, tak jak podawał producent + 10mm negatwnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam są tylko 2 obrazki

A mi chodzi o dokładny opis

np.

1. odkręcasz najpierw to i to

2. potam tamto

3. uwaga na lewy gwint

4. wyciągasz to

itd

 

Wymiana oleju

1. odkręczsz to i wlewasz tyle oleju i takiego

2. zakrecasz

3. potam wlewasz tam i tam i zakrecasz tyle i takiego oleju

 

Może jest gdzieś filmik w sieci jak to robić, jeżeli wam jest za ciężko napisać taką instrukcję

Ten amortyzator kupiło i kupi jeszcze sporo osób i na pewno przyda się taka instrukcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Gad, w instrukcji jest dokładny opis kompletnego serwisu m.in Drake'a.

Żeby ułatwić Ci szukanie

1- demontaż dolnych goleni- strona nr 5 ( prawa goleń ma odwrotny gwint)

2- serwis uszczelek kurzowych- strona nr 7

3- serwis sprężyny i komory powietrznej ( ACT system) - strona nr 13

4- wymiana oleju w tłumiku plus demontaż i montaż tłumika - strona nr 15 ( tłumik wyciągamy i wkładamy w pozycji OPEN). Tu warto przeprowadzić poniższą operację:

- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).

5- montaż goleni dolnych plus wlanie nowego oleju do kąpieli olejowej ( 16 ml na stronę) - strona nr 18 ( prawa goleń ma odwrotny gwint).

 

Pożyteczne informacje:

- do tych operacji warto zdemontować amorek z roweru

- przy demontażu goleni dolnych warto podłożyć miskę pod amorek

- podczas demontażu tłumika należy zwrócić szczególną uwagę na kulki i sprężynki pod kulkami pod pokrętłem platformy- lubią się gubić

- tłumik demontujemy i montujemy w pozycji OPEN

- przy demontażu tłumika wymagana ostrożność- wyjmowanie "na siłę" może uszkodzić gąbki i o-ring na tłoczysku

- do goleni dolnych możemy wlać ten sam olej co do tłumika ( choć jest do kupienia Motorex Semi Bath)

- sprężynę warto posmarować smarem Motorex/Manitou Prep M

- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

- gwint i o-ring na korku komory powietrznej warto posmarować cienką warstwą smaru

- gąbeczki w uszczelkach kurzowych nasączamy olejem" do bólu" - najlepiej olejem Semi Bath,ale równie dobrze może być olej użyty w tłumiku.

 

Generalnie serwis Drake'a zajmuje ok. 1h czasu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).

W Drake'u z 2008 (stary Absolute) ma być 90mm. http://www.manitoumtb.com/assets/Service%20Manuals/2009%20Fork%20Service%20Manual.pdf

 

- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

Oryginalnie siedzi tam dość gęsty olej, na oko wygląda na 15W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. instrukcji do goleni do;nych wlewa się olej 5/40w syntetyk, taki sam do komory powietrznej

 

 

Press inner legs into casting about half way and then inject Semi Bath oil (5/40wt. synthetic oil, P/N: 85-0022)

 

 

 

 

 

Jeśli się dokładnie wczytać w instrukcję jest to tak naprawdę olej samochodowy :

 

 

Pour about 3cc of a 40wt or greater automotive oil into the top of the piston and then install the air cap assembly.
Edytowane przez Obes
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kojott, miałem na myśli ABS+, zresztą 87mm to wartość nominalna- dopuszczalny zakres to 85-90 mm.

Poza tym ,jeśli o oleju mówimy, to napisałem :

do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

podkreślam- na przykład.

Prywatnie do komory wlewam Motorexa 5W i jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rafał - takie pytanie - może robiłeś już tę operację - prawdopodobnie muszę jeszcze nasmarować gąbeczki, ale mam obawy czy uszczelki kurzowe po wymontowaniu będą jeszcze nadawały się do użytku? Widelec serwisowania nie potrzebuje więc nie chcę się pakować w dodatkowe koszty. Do dyspozycji mam Motorexa 5W, jakiś olej do dampera 2,5W oraz szeroką gamę olei silnikowych, olei do hydrauliki itd Co z tego można wlać na gąbki a co można kapnąć do komory ze sprężyną?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mmorty

Oil the foam rings (new or after cleaning the old rings) with a small amount of semi-bath oil and place them in the top of the casting above the Upper Bushings.

O niezbędnej wymianie nic w instrukcji nie jest napisane.

Z tego co wyczytałem, tylko uszczelkę pod damperem radzą wymienić.

 

@Durnykot, co się może stać, gdy będzie za dużo oleju? Nie wykorzysta całego skoku? Czy raczej nie, skoro taka sama ilość jest wymagana w trzech wersjach 80/100/130mm...?

Edytowane przez kojott
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Można zrobić tak ,jak napisał Obes- najprostsze i najtańsze rozwiązanie ( pod warunkiem ,ze mamy olej w dolnych goleniach).

Józek, uszczelki kurzowe demontowałem kilka razy i nigdy nie miałem podstaw,aby je wymienić na nowe ( bo i po co jak "trzymią"). Gąbeczki nasączałem za pomocą strzykawki Motorexem 5W ( taki jak do tłumika) - wystarczy zdjąć dolne golenie. Ten sam wlewałem do komory jak i do goleni dolnych. W sumie muszę to zrobić ponownie - dziś powołałem Drake'a do życia w drugim rowerze i czuję ,że to nie to.

Kojott, zbyt duża ilość oleju w tłumiku może spowodować zmniejszenie skoku i nieprawidłowe działanie tłumika kompresji.

IMO w OEMowych amorkach wymianę oleju powinno się wykonać przed montażem- fabryczny olej jest do bani i nie zawsze jest go tyle i ile trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...