oldschool Napisano Niedziela o 19:53 Napisano Niedziela o 19:53 Rower Giant Boulder 520 ma 30 lat, ale nie był dużo jeżdżony ok.1500-2000km. Jak w temacie nieprzyjemne chrobotanie jest wyczuwalne na korbie poprzez łańcuch gdy pedałuję tylko na 2gim tylnym biegu, ale nie jest to akustycznie słyszalne. Pozostałe biegi 1,3-8 bez zastrzeżeń. Czy dobrze podejrzewam kasetę 11-30T zużytą na drugiej zębatce przy wjazdach pod górę? Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano Niedziela o 23:27 Napisano Niedziela o 23:27 (edytowane) @oldschool Obejrzyj kasetę, albo lepiej, wrzuć fotkę, to będzie wiadomo. Ale na 99% jest tak jak mówisz. Edytowane Niedziela o 23:32 przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
oldschool Napisano Poniedziałek o 01:28 Autor Napisano Poniedziałek o 01:28 W załączeniu z ciasnego schowka. Mam nadzieję że to jest już kaseta, a nie jeszcze wolnobieg? Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano Wtorek o 22:55 Napisano Wtorek o 22:55 (edytowane) @oldschool Nie powiem, liczyłem, że ktoś inny na te zębatki popatrzy, ale na tym forum siedzę ja, ty i paru trolli, więc "o słodka naiwności" - mi tam to wszystko wygląda na mocno zajechane, ale pieniędzy bym nie postawił - te 1500-2000 to rocznie? Co do kasety - zdejmij koło, a następnie (wybacz, jestem leniwy): To determine if a sprocket is a freewheel or cassette system, remove the rear wheel from the bike. Find the tool fitting on the sprocket set. Spin the sprockets backwards. If the fittings spin with the cogs, it is a cassette system with a freehub. If the tool fittings do not spin with the cogs, it is a threaded freewheel system. Patrząc na poziom zabrudzenia, to może warto by było to wyczyścić jak należy (zdjąć łańcuch, do plastikowej butli z detergentem, trząść długo, wymienić, powtórzyć, wypłukać, a kasetę wyszczotkować, też po użyciu odpowiedniego środka, następnie bardzo delikatnie nasmarować (po kropelce na każdą rolkę, poczekać a potem wytrzeć do sucha) i sprawdzić, czy nadal będzie chrobotał, choć póki nie przeskakuje, to jeździć się da. Edytowane Wtorek o 23:05 przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
chudzinki Napisano Środa o 08:19 Napisano Środa o 08:19 @Brukiew_Niepospolity, jesteś wyjątkowo negatywnie nastawiony do tego forum co pokazałeś również wczoraj bądź przedwczoraj... W dniu 7.12.2025 o 20:53, oldschool napisał: Czy dobrze podejrzewam kasetę 11-30T Jeżeli najmniejsza jest 11t to kaseta. Nie jestem w stanie ocenić zużycia (zresztą jest tu na forum specjalny temat do tego), ale jeżeli byłaby bardzo zużyta to by przeskakiwało przy mocniejszym depnięciu na pedały. 1 Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano Środa o 09:04 Napisano Środa o 09:04 @chudzinkiA do czego być tu pozytywnie nastawionym? Pytanie o przednią przerzutkę, bystrzak pisze "zrób z tego X12" i mi wykłada, że go nie obchodzi, ile kosztuje mój rower (choć wyraźnie sygnalizowałem, że nie chcę w niego pakować grubszej kasy). Chłop w innym wątku chce używać manetki Alivio do przerzutki przedniej Claris, do tego chciał kupić korbę szosową do roweru, który równie dobrze mógł obsługiwać suport MTB, od LIPCA nikt mu nie odpowiedział, bo miejscowa społeczność jedyne co potrafi, to kupić sobie nowy rowerek, obsłużyć Stravę i zacytować cennik Pinarello. Porównaj to sobie np. z forum wędkarskim Jerkbait, gdzie w totalnie niszowych kwestiach możesz liczyć na poradę. Problem z silnikiem w łódce? Pomogą. Kołowrotek się psuje? Pomogą. Jaką przynętą łowić miętusa na małej rzece? Pomogą. Cieszy mnie, że chociaż dałeś gościowi wartościowe rady sztuk 3: - identyfikacja kasety - wystarczy policzyć zęby, w sumie dobra alternatywa dla metody, którą opisałem - gdzie postować zużyte zębatki - powtórzyłeś to co pisałem, czyli jak nie przeskakuje łańcuch, to nie ma tragedii. Ja jeszcze dodam, że niekiedy wszelkie "chrobotanie" to wina zajechanej (pogiętej) przerzutki, gdzie wózek nie ustawia się do końca prawidłowo, ale wtedy raczej oczekiwałbym problemów na najwyższym biegu. Choć kto wie, może jakby pokręcił "śrubą B", czy jak to się po polsku zwie, to by też pomogło, choć ja jak pisałem, zacząłbym od wyczyszczenia. Cytuj
uzurpator Napisano Środa o 09:07 Napisano Środa o 09:07 W dniu 8.12.2025 o 02:28, oldschool napisał: W załączeniu z ciasnego schowka. Mam nadzieję że to jest już kaseta, a nie jeszcze wolnobieg? To wygląda jak nowe. 1 Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano Środa o 10:45 Napisano Środa o 10:45 (edytowane) @uzurpator O, dziękuję. Tak jak myślałem, że nie nadaję się do tej zabawy. W motocyklach było łatwiej, bo tam jak się zębatka zużywa, to wygląda na zużytą i naprawdę ciężko mieć wątpliwości Edytowane Środa o 10:46 przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
kaido2 Napisano Środa o 10:57 Napisano Środa o 10:57 W rowerach też tak można , tylko nikt o zdrowych zmysłach tego nie robi 1 Cytuj
oldschool Napisano wczoraj o 00:14 Autor Napisano wczoraj o 00:14 (edytowane) Dziękuję za wszystkie uwagi wstępne. Ten rower ma 30 lat i w całej karierze przejechał ze 2000km max. To jest rower który dostałem na 18-kę i trochę podjeżdżałem 2km na korty i stał z 12 lat, potem krótkie dystanse z dzieckiem i teraz od 4 sezonów jeździ bardziej (tzn jakieś dwa wypady po 120-160 km/rok) plus w miarę możliwości 3-4km z psem na dzień i to jak jest pogoda.Jednak 4 lata temu w Ustroniu podjeżdżając do Kolejorza i chcąc nie zsiadać, zrzucałem dość intensywnie biegi jednocześnie cisnąc mocno na pedały. Wtedy to chrobotanie się pierwszy raz objawiło na drugim biegu (ok 4 lata wstecz). Syf jest codziennie na rowerze, bo jeżdżę teraz codziennie po lesie z psem (trochę ubity piach, igliwie, kałuże jak to las). Płuczę koła wężem z psich odchodów co parę dni razem z łańcuchem i zębatkami. Potem jak nie zapomnę to psikam silikonowym na łańcuch i tylny napęd i tak to teraz jesienią się kręci. Jak ostatnio napsikałem silikonem to chrobotanie zniknęło, ale wraca to na drugi, trzeci dzień jak smarowanie już nie jest takie świeże. Mogę spróbować regulacji śrubą "B", choć biegi wchodzą bez zarzutu tylko na dwójce, na której ciągle jeżdżę z psem jakby wyczuwalne chrobotanie. Dla odmiany u córki w rocznym Romet Orkan 3d, który chyba nie ma 200km i ze 3 lata, chrobocze korba cały czas (pomimo nasmarowania), gdy jest obciążona łańcuchem na każdym biegu jakby łożysko w korbie poszło. Może 100km było wszystko w porządku. Edytowane wczoraj o 00:19 przez oldschool Cytuj
Patron920 Napisano wczoraj o 06:46 Napisano wczoraj o 06:46 może łańcuch masz już wyciągnięty/ do wymiany. widać rdzy dużo - lepiej smaruj go finishem zielonym? kup sobie miarkę wyciągnięcia łańcucha albo do jakiegoś znajomka podjedź co ma, ewentualnie zaprzyjaźniony serwis. może linka przerzutki też być już zużyta i ciężko chodzić przez co przerzutka nie ustawia się idealnie. Cytuj
uzurpator Napisano wczoraj o 06:57 Napisano wczoraj o 06:57 6 godzin temu, oldschool napisał: Jednak 4 lata temu w Ustroniu podjeżdżając do Kolejorza i chcąc nie zsiadać, zrzucałem dość intensywnie biegi jednocześnie cisnąc mocno na pedały. Masz krzywy hak. 1 Cytuj
oldschool Napisano wczoraj o 11:31 Autor Napisano wczoraj o 11:31 Krzywy hak na biegu 2 , a na 1 i 3-8 jest prosty? Cytuj
uzurpator Napisano wczoraj o 12:08 Napisano wczoraj o 12:08 Odrobinę krzywy hak objawia się właśnie tak, że na jednym/dwóch biegach są jakieś dziwne dźwięki. 1 Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu (edytowane) @uzurpator Krzywy hak albo krzywa przerzutka. U mnie wywołany frustracją kopniak magicznie rozwiązał problem z 5. biegiem, zamiast tego nie do wyregulowania jest bieg 8. Hak jest częścią ramy i to gruby na dobre 4mm kawał stali, więc że się wygiął, to mam wątpliwości. @oldschool Smar silikonowy nie brzmi jak najlepszy specyfik do łańcucha. Do tego jak go nie czyścisz, to uwierz mi, masz w rolkach tonę syfu, co widać ładnie jak się założy i zdejmie spinkę i zajrzy "pod spód" bez mycia. I ten syf miesza się ze smarem silikonowym i katuje twój łańcuch. Polecam kupić nowy łańcuch, jak się nie chce myć i sprawdzić, czy będzie lepiej, do tego normalny olej do łańcucha i czyścić go co jakiś czas, ale porządnie, a nie polewając wodą (co nic nie da na choćby minimalnie lepiej schowany brud - trochę odtłuszczacza, łańcuch do plastikowego pojemnika, trzęsiesz i nawet jak weźmiesz świeżo po płukaniu, to uwierz mi, na dnie będzie tona piachu). A dodatkowo - spróbuj trochę pomęczyć przerzutkę, czasem wystarczy trochę poodginać (sprawdź, w którą stronę jak naciskasz, omto jest lepiej najpierw, bo może to jednak hak). Edytowane 14 godzin temu przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
chudzinki Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu Cytat U mnie wywołany frustracją kopniak magicznie rozwiązał problem z 5. biegiem, zamiast tego nie do wyregulowania jest bieg 8. Hak jest częścią ramy i to gruby na dobre 4mm kawał stali, więc że się wygiął, to mam wątpliwości. Cytat A dodatkowo - spróbuj trochę pomęczyć przerzutkę, czasem wystarczy trochę poodginać 😂 Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu (edytowane) @chudzinkiPrzerzutkę i tak miałem wymienić, a kop był z gatunku delikatnych. Oczywiście na innej ramie i z wymiennym hakiem pogięcie haka jest możliwe. Ja tylko piszę, jak było u mnie - ten element jest wykonany maksymalnie pancernie, bo w tanim, stalowym rowerze nikt się nie przejmował zanadto wagą. Nie polecam nikomu kopać roweru, choć nie ukrywam, naprawianie telewizora dziesiąt lat temu, tłukąc go, dawało tę samą, dziwną satysfakcję Edytowane 1 godzinę temu przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
chester_jds Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu @Brukiew_Niepospolity ale o to chodzi, że ten element obojętnie w jakim rowerze NIE ma być pancerny, bo to jest zwykły bezpiecznik tylko. Stąd frywolne gięcie sobie tego dość szybko może się zakończyć odejściem haka do domu pana. Cytuj
Brukiew_Niepospolity Napisano 11 minut temu Napisano 11 minut temu (edytowane) @chester_jds Chyba nie wyraziłem się wystarczająco jasno, albo po prostu nie patrzysz uważnie na tanie/stare rowery, ale niektóre ramy stalowe nie mają osobnego haka. Mocowanie przerzutki to część ramy. U mnie ten element to 4-5mm kawał stali. I tyle. Więc u mnie prędzej 20 przerzutek wyłamiesz, niż wygniesz hak. W aluminiowej ramie owszem, hak musi być wymienny. Ale u mnie mógłbyś na tym haku kamienie rozbijać, więc lekkie kopnięcie korygujące w przerzutkę to pikuś. Edytowane 9 minut temu przez Brukiew_Niepospolity Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.