Skocz do zawartości

[koła] coś lepszego do Esker 8.0?


cojot

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,Koledzy rzadko się tu loguję więc proszę nie krzyczcie jak coś źle napiszę.

 

No więc sprawa ma się tak,że w ub.roku nabyłem rower kross esker 8.0 na którym zrobiłem może z 3 tyś km. Rowerem jezdzi mi się w miarę fajnie,ale w porównaniu do fitnesa to esker jakoś niechętnie przyśpiesza. Nie wiem czy dobrze kombinuję,ale myślę nad zakupem jakiegoś drugiego kompletu kół do eskera 8.0 23 rok. Esker waży 9.80kg natomiast mój fitness 9.5 kg i ten rower jakoś lepiej "się zbiera" . Od razu zaznaczam że nie zmam sie zbytnio na rowerach. Pierw myślałem nad wymianą szprych na cieniowane,warto? . Czy może lepiej kupić całe koła (mogą być używane) ale lepsze/lżejsze jakościowo? .Mój budżet to aktualnie 2tyś ale jestem w stanie przyoszczędzić i przeznaczyć na koła np.3tyś. Nie wiem dlaczego ale na fitnessie jakoś lezdzi się w miarę lekko na esker 8.0 ciężej ,zwłaszcza pod górkę.

 

Jeżdżę amatorsko,dla przyjemności...trasy do 100 kilometrów,rzadko kiedy więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A opony masz te same? Bo najprościej kupić po prostu szybsze.


Do zmiany kół to najpierw zważ te co masz, bo może się okazać, że zmiana nic Ci nie da.

Najlepiej same koła, bez opon, dętek, kasety, tarcz, chyba że znasz ich dokładną wagę. Za ok 2k kupisz coś w okolicach 1,5-1,6kg

 

Albo... przełóż koła od fitnesa i sprawdź czy pomogło :)  Samo 0,3kg różnicy to nie jest coś, co można poczuć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekładka kół nie wchodzi w grę bo w fitness mam koła na szybko zamykacz a w esker jest sztywna oś.

Opony w fitness to kojak ver. zwijana + jakaś lekka dętka schwalbe, natomiast esker ma fabryczne opony schwalbe allround. 

 

Co do kół,jeżeli dobrze zrozumiałem,to za 2k mogę kupić dwa koła o wadze ok.1,5-1,6 kg tak? ta waga,to jakieś ciężkie koła ? lepiej zaczekać np. miesiąc lub dwa uzbierać trochę grosza i kupić jakieś lżejsze koła? . 

Mam jeszcze pytanie,bo esker ma obręcz o wysokim stożku,a fitness niskim. Ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o jazdę pod górkę lub przyśpieszenie? które są lepsze? czy może różnica polega na tym,że kojak jest slick nabity do 90 psi  a schwalbe allround w esker mają bieżnik nabite do bodajże 60 psi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z oponami to strona bikerollingresistance i zagłębiaj się w tabelki. Nie ma świętego graala.

Koła 1,5kg są bardzo lekkie. Lżejsze to już tylko karbonowe ale wtedy cena prawie x2, za 100-200g mniej. Oczywiście to też kwestia ich wytrzymałości i Twojej wagi, bo jak masz 100kg to też nie ma co szaleć z odchudzaniem kół ;) 

Inna sprawa to piasty, to się ma po prostu lekko kręcić. Takim powiedzmy standardem jest DT Swiss 350, a jak ma być lepiej i drożej to DT240.

Stożek to tam ma jakiś wpływ na większą prędkość i boczny wiatr ale to tyle. Pod górę bez znaczenia.

Ciśnienie ma wpływ na opory toczenia ale 60 psi to bardzo dużo jak na gravel, a 90 to już pod szosowe podchodzi. Ale Kojak, jak sama nazwa wskazuje, jest łysy więc zawsze będzie miał małe opory i dlatego może mieć wrażenie szybszego. Tylko od bycia szybkim na asfalcie są szosy, a nie gravele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kipcior z tego co wygooglowałem to opony schwalbe allround można nabić do 65 PSI . Jam mam 60 PSI . 

Moja waga to 68kg ...

 W sumie to zdemontuję koła i opony i zważę to sobie.Może uda mi się kupić jakąś lżejszą używkę i odczuję to na + . Chodziarz z drugiej strony,może z rowerem jest wszystko ok, tylko może to ja niepotrzebnie kombinuję bo jak by niepatrzeć,porównuję dwa odmienne rowery i dlatego mam wrażenie że gravel jest ospały?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś błądzisz z tymi kołami, nie kupuj nic bo to zła droga. Różnicy w masie w ogóle nie bierz pod uwagę.

Sprawdź w pierwszej kolejności piasty, może wymagają serwisu. Może masz zły rozmiar lub ustawioną złą pozycję na Eskerze i przez to niższą efektywność. Co do ciśnień, ważę tyle co Ty a pompuję 1,5 / 1,8 bar (przód / tył).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


teraz pytanie, z jakimi kołami dostałeś eskera bo np. te Vision Team AGX i23 to 1920g, opony 485g no i pewnie dętki najtańsze 160-180g. Do tego te Schwalbe nie są królami oporów toczenia.

Dobra wiadomość:

- za 1300-1500 można kupić koła 1500g na piastach novatec / - średnio dobrze izolowane łożyska / + lekki a łożyska łatwo tanio wymienić

- pewnie do 2k da się takie koła na piastach DT Swiss kupić

- dętki 90-110g działają zupełnie tak samo jak te 160g+

 

Zła wiadomość:

- jest mnóstwo opon lżejszych i z lepszymi oporami toczenia ale chyba wszystkie kosztują 200pln+ np. Tufo Thundero HD 36 czy continental Terra Speed 35/38

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ernorator kola są bezdetki z mlekiem. Kola miałem w serwisie i niby wszystko jest ok. Sam nie wiem ale czuję wyraźnie że rower jeździ jakoś ociężale i w porównaniu do fitness jakoś ospale przyspiesza. Nawet jak jadę asfaltem z górki to czuć jak by coś spowalniało rower. Spróbuję może jakieś inne opony założyć. W fitness też mam schwalbe i jeździ się fajnie lekko i przyjemnie a w esker 8.0 coś jest nie tak. Zastanawiam się jeszcze aby do esker 8.0 dla testu założyć kojaki i pojeździć i zobaczyć czy będzie jakaś różnica. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W końcu znalazłem chwilę by rozebrać i zważyć koła. 

Koło przednie 870 g

Koło tylne 1060 g

Czyli 1930 g

Koła ważone bez osprzętu tylko sama taśma na obręczy była.

Koledzy,jeśli bym kupił jakieś inne,nawet używane koła które by ważyły np.wspomniane przez kolegę 1500 g kpl to była by to duża różnica w porównaniu do 1930 g? Bo nie wiem czemu ale ciągle mam wrażenie że rower mógł by jeździć lepiej oraz że w porównaniu do fitness to ten esker  jest jakiś ociężały...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica 400g na kołach jest duża, szczególnie przy przyspieszaniu czy jeździe pod górę. Natomiast czy kowadłowate koła są przyczyną uczucia ociężałości tego nie wiem. 

Mam gravela na ramie takiej jak esker 8 i szosę. Szosa waży 8kg, gravel 9kg z kołami od szosy. Koła w szosie mam 1450g w gravelu 1580g. Opony w szosie 2x230g i 2x25g dętki TPU w gravelu opony 2x540g i mleko ~2x80g, kaseta, tarcze te same czyli jest ~860g różnicy. Kiedy zakładam koła od szosy na gravela to jest dla mnie kosmiczna różnica a tego 1kg na ramie i osprzęcie nie czuję. Wcześniej w szosie miałem koła 1800g i po zmianie na te obecne też czułem dużą różnicę. 

Natomiast jak już się bujne i jadę jednostajnie po płaskim asfalcie to nie czuć różnicy chyba żadnej.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła, opony to jest oczywiście zawsze jakiś trop...

1.Koła , piasty, sztywność i waga całego setu...wspomniane 400gram różnicy to dużo, szczególnie jak ten lżejszy zestaw bywa sztywniejszy. Wielokrotnie zmieniałem koła na lżejsze i zawsze daje to jakiś efekt. W gravelu zrzucałem z 2100 na 1700 , opony zostały te same, różnica znaczna przy przyspieszaniu i pod górę.

2.Opony- im lżejsze , im mniejsze opory toczenia tym lepiej.

3. Sztywność ramy- nie wiem jak w eskerze, ale jak rama gumowata to niestety mocniejsze depnięcie przy przyśpieszaniu nie przenoszą się tak ochoczo na koła. 

Pomijam kwestie niedopasowania ramy itp. Esker w wersji alu to raczej wycieczkowiec niż uliczny przecinak, jak jest z ramą karbonową to nie wiem, ale powinno być efektywniej...

Jak już chcesz zmieniać zestaw to na coś z waga ok.1500-1600gram , najpewniej na piast DT. Opony też wówczas warto wymienić na coś ciutkę lepsze, np.: conti terra speed (choćby jako napędowe na tył). Twoje koła, przynajmniej na papierze wyglądają powiedzmy ok, nie są to tanie kowadła od roweru za parę tysi., ale też żadna rewelacja. Ogólnie na papierze cały ten sprzęt powinien się dość przyzwoicie zbierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, cojot napisał:

W końcu znalazłem chwilę by rozebrać i zważyć koła. 

Koło przednie 870 g

Koło tylne 1060 g

Czyli 1930 g

Koła ważone bez osprzętu tylko sama taśma na obręczy była.

Koledzy,jeśli bym kupił jakieś inne,nawet używane koła które by ważyły np.wspomniane przez kolegę 1500 g kpl to była by to duża różnica w porównaniu do 1930 g? Bo nie wiem czemu ale ciągle mam wrażenie że rower mógł by jeździć lepiej oraz że w porównaniu do fitness to ten esker  jest jakiś ociężały...

 

To już waga odczuwalna, ale na pewno nie najcięższe. Lekkie koło na długich trasach, podjazdach lub przy ściganiu robi robotę. W trudnym terenie postawił bym jednak na ciężkie i wytrzymałe koło, ale tutaj mowa o gravelu.

Moje aluminiowe (NEWMEN EVOLUTION SL X.A.25 FADE BOOST DISC 6-BOLT 29) w MTB na goło ważą 1482 g i na podjazdach robi to kolosalną różnice. Podobnie przy rozpędzaniu.

Paradoksalnie nie oszczędzam na masie opon. Z doświadczenia te "wychudzone" szybko łapały kapcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, nossy napisał:

3. Sztywność ramy- nie wiem jak w eskerze, ale jak rama gumowata to niestety mocniejsze depnięcie przy przyśpieszaniu nie przenoszą się tak ochoczo na koła. 

Pomijam kwestie niedopasowania ramy itp. Esker w wersji alu to raczej wycieczkowiec niż uliczny przecinak, jak jest z ramą karbonową to nie wiem, ale powinno być efektywniej...

Rama karbonowa eskera 7/8 jest sztywna i masywna, sama rama lakierowana 56 waży według producenta 1350g (moja bez lakieru ważyła 1258g). Nie jest to hi-tech projekt więc nadrobili braki technologii ilością karbonu. Był to jeden z powodów, że ją wybrałem, miałem wcześniej innego gravela, który wyginał się jak makaron kiedy stawałem w korbach.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.02.2024 o 08:17, cojot napisał:

 

Koledzy,jeśli bym kupił jakieś inne,nawet używane koła które by ważyły np.wspomniane przez kolegę 1500 g kpl to była by to duża różnica w porównaniu do 1930 g? Bo nie wiem czemu ale ciągle mam wrażenie że rower mógł by jeździć lepiej oraz że w porównaniu do fitness to ten esker  jest jakiś ociężały...

 

Zanim kupisz koła, załóż jeszcze opony z fitnessa do gravela i zobacz co i jak, wg to opona robi tą różnicę. Zresztą napisz co za fitnessa masz i czy są w nim fabryczne koła to będzie jakiś punkt odniesienia i porównania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

@Artur85 ten mój fitness to max bike 20 ,tylko jak coś padło to wymieniałem na lepsze, koła piasty navtec(czy jak to się pisze) dętki bodajże schwalbe ,opony kojak-zwijane, korba na zew.oś. przedni wideł alu. hamulce V-brake, jakieś lekkie siodełko,sztyca alu-carbon...

 

Esker był w serwisie. Fachowiec twierdzi że rower jest technicznie sprawny,chodziarz sam przyznał,że rower jak na gravel jeździ ociężale...

 

Koledzy polecicie jakieś lepsze koła na sztywną oś?mogą być używane... 

Aha,nie wiem czy ma to jakieś znaczenie,ale aktualnie moja waga wynosi 67kg ,wiec nie jestem ciężki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przepraszam za post jeden pod drugim ... 

Zważyłem sobie opony schwalbe allround i wyszło że jedna opona zwijana waży równo 650 gram. Opona zwijana ale wg.mnie jest bardzo ciężka.Guma z której jest zrobiona opona jest dość twarda .Przeglądając neta widzę że taka opona waży ok.485g. . Różnica między tym co na necie a realnie to 165g. na oponie czyli 330g na kpl. a to wg mnie dużo.Sam już nie wiem może te opony robią to że rower tak ociężale jeździ? Kojaki zwijane ważą realnie 350g/szt czyli dwie opony które mam w gravelu ważą 1300g a te w fitness 700g. 600g. różnicy na oponach to chyba dość dużo.Nie wiem czy na początek nie lepiej wymienić opony na lżejsze oraz zmienić szprychy na cieniowane(są 2.0 a myślę założyć 2.0 - 1.5 -2.0.) . To jest masa rotująca więc myślę że po wymianie powinno być lepiej,dobrze myślę?Nie wiem dlaczego na tych allround wyszła taka różnica?drugi gatunek?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że chyba piszę sam dla siebie,ale liczę,że ktoś napisze coś sensownego.

No więc w czwartek odebrałem koła z innego serwisu któremu zleciłem wymianę łożysk.Fachowiec gadał że ta wymiana była zbędna do stare łożyska są ok. .Przy okazji zmieniłem opony na allround 35c, łańcuch na campagnolo(był shimano) oraz łożyska w suporcie. Trasa która zrobiłem to była z jastrzębia zdroju do Pszczyny a następnie poprzez zaporę Goczałkowicką oraz Chybie do domu. Trasa liczyła ok.75km. Rower na płaskim jakoś się kula,ale na podjazdach/zjazdach czuć wyraźnie jak by coś go hamowało(sprawdzałem tarcze i były zimne).Przejazd przez las szutrową drogą to jakaś porażka-nie dość ze pedałuje się ciężko to po zaprzestaniu pedałowania rower od razu zwalnia.Nie wiem co jest grane. Fitnesem pod górkę np.na baranie mosty w bziu wyjeżdżam w miarę szybko o bez zadyszki a na esker ciężko podjechać a o sapaniu jak parowiec oraz zmęczeniu nie wspomnę.Fachowiec z pierwszego serwisu gadał że przetestował ten rower i jego zdaniem też jeździ ociężale. Na YT jest test esker 8.0 na szutrach/lesie i wydaje się że jeździ w miarę lekko.Opony 35C ważą 440g a ory. opony 650g. Koledzy czyż by to faktycznie koła robiły że rower jeździ tak ociężale? bo już nie mam pomysłów rower fajny wygodny ale toporny w jeździe....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Koła oddałem do innego serwisu na wymianę łożysk. Po wymianie nie odczułem różnicy w jezdzie.

Dziwi mnie też to,że jak jadę drogą z górki to fitness jakoś szybko nabiera prędkości a esker jak zjeżdża jakoś tak topornie,leniwie... .Hamulce przy zjezdzie z górki są zimne,wiec okładziny nie drą o tarcze.

Generalnie to serwisy rowerowe w których byłem twierdzą że ja porównuję dwa inne rowery, i każdy z serwisu twierdzi,aby na pierwszy ogień wymienić opony na lepsze oraz koła.

 

Wczoraj pokazałem w serwisie te koła

https://allegro.pl/oferta/kola-szosowe-gravel-carbon-pro-way-gr2-45mm-dt-swiss-350-36t-waga-1445g-15332352370

Serwisant twierdzi że moje koła ważą 1930g a te 1400g i gościu twierdzi że 500g różnicy na kołach to bardzo dużo i ponoć te 500g mniej na kołach daje lepszy efekt niż 500g na osprzęcie. Koledzy jak Wy,Fachowcy( z wyrazami szacunku) to oceniacie?. Warto przyoszczędzić i kupić te koła? i czy podejdą one do mojego esker 8.0? oczywiście zdaję sobie sprawę,że będę musiał dokupić adapter do tarcz hamulcowych( na mam na 6 śrub).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...