Skocz do zawartości

[koła] Nowe koła - qr czy sztywna oś?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Tworzę sobie setup do <7kg szosy oparty na ramie accenta (na szczękach, bo płaskopolska). Zastanawiam się czy warto jest przechodzić na sztywną oś, czy brać ramę pod qr i szukać do niej kół. Trochę wczoraj szukałem i producenci kół wrzucają o wiele częściej piasty ze sztywną osią, natomiast używki pewnie na spokojnie pójdzie znaleźć z qr w niezłej wadze. Pytanie czy proces wyparcia qr jest większy niż szczęk, bo szczęki idzie obecnie bez problemu dostać od wyboru do koloru. A główna rzecz nad którą rozmyślam to właśnie czy za te x lat na spokojnie sobie koła z piastą / same piasty pod qr znajdę.

Ważę 65kg jeśli to ma znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za parę lat standardy się tak pozmieniają, że o QR nie będzie nikt pamiętał. ;)
Ja szedłbym w sztywną oś nie tylko ze względu na dostęp do części. To jest po prostu bardzo wygodne. Wykręcasz dźwigienką lub kluczem, wkręcasz tak samo, koło zawsze siedzi identycznie, nie bawisz się w szybkozamykacze i celowanie kołem w haki, w ustawienie go prosto.
No i zawsze są też adaptery do piast...

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale jak rama jest pod szczeki, to chyba nie ma koł pod sztywna oske i pod szczeki, tak samo jak zdaje sie nie ma ram pod obreczowki i sztywną oskę....

TO co było pod QR i bylo pod tarcze, to mozna powiedzieć iż był to okres przejsciowy, i takie rowiazania jak QR z tarczami pojawial sie wtedy w przełajopodobnych tworach...ktore dodatkowo miały rozstaw tylnych widełek 135mm, a szosa pod szczeki mialaa 130mm. 

JAkies dziwne rozkminy w temacie tej szosy, albo ja nie do konca rozumiem koncepcje.

JA tam nie widzialem nigdy szosy pod szczeki z kolami na sztywna oske... OK, mozna sobei zaplesc takie kola...ale po co ? Z przodu by sie dało, ale przez offest tarczy, koło nie bedzie mialo symetryznych szprych...a z tyłu jak pisałem, ramy pod obreczowki maja 130mm co wyklucza wszystkie piasty pod TA.

Edytowane przez player123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy generalnie to ja nie wiem, po co ten wątek.
Skoro postanowiłeś, że będzie na szczękach, to sam sobie odpowiedziałeś - koła i rama QR.
Czy znajdziesz za parę lat piasty? Na pewno znajdziesz. Czy takie, jakie będziesz chciał? Kto to wie...? Tak jak napisałem w ostatnim zdaniu poprzedniego posta - jeśli nie będzie piast, będą adaptery.

Myślałem, że jednak szukasz jakichś argumentów za sztywną osią. Jeśli nie, to zamiast tracić czas na teoretyzowanie - bierz się za kompletowanie gratów i składanie roweru. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to, oraz setki tysięcy, jeżeli nie miliony, rowerów dobrej klasy które w tym standardzie wyprodukowano. Przelecieliśmy już trzy rodzaje "dziwnych" suportów. Kwadrat trwa. "Standardów" osi to już przeminęło chyba ze 10. QR Trwa. Jedynie gwintowane stery rzeczywiście z rynku zeszły.

Tzn - są cały czas do kupienia.

7 rzędowe kasety zresztą też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, TheJW napisał:

Znaczy generalnie to ja nie wiem, po co ten wątek.
Skoro postanowiłeś, że będzie na szczękach, to sam sobie odpowiedziałeś - koła i rama QR.
Czy znajdziesz za parę lat piasty? Na pewno znajdziesz. Czy takie, jakie będziesz chciał? Kto to wie...? Tak jak napisałem w ostatnim zdaniu poprzedniego posta - jeśli nie będzie piast, będą adaptery.

Myślałem, że jednak szukasz jakichś argumentów za sztywną osią. Jeśli nie, to zamiast tracić czas na teoretyzowanie - bierz się za kompletowanie gratów i składanie roweru. :)

Hm, aż tak w tym wcześniej nie siedziałem i myślałem, że bez problemu idzie znaleźć sztywną oś pod szczęki. W takim razie przemyślę jeszcze temat trochę inaczej, o ile ciężej taką wagę osiągnąć na tarczach (mając sztywną oś). Jak to będzie różnica 1-2k to może w to wejdę, jeśli nie to zostanę przy szczękach, bo tarcze to dla mnie totalnie nie must have. Dzięki za wyjaśnienie, bo nadal bym szukał kół pod szczęki pod sztywną oś :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płaska Polska ! Płaskie obręcze czy stożki? Po co w płaskiej rower <7kg?

Zaczynamy od kół, obręczy i opon.

Szytki  

Opony

Wysokość stożka

Ryzyko awarii , stan asfaltów,  jazda samotna, czy w grupie… wyjazdy trzy razy w roku na czasówkę-uphill albo alpejskie podjazdy?  Polskie dziurawe góry przez dwa tygodnie w sierpniu?

Jakie koła obręcze i opony marzą się pytającemu? Szerokość i gum i obręczy i wysokość stożka. Co jest dostępne do kupienia?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, uzurpator napisał:

Istnieje QR Boost.

Fajnie ze istnieje ;-)) i tam tez sa otwarte haki jak w qr 130/135 z obu stron? Czy moze jednak ten Qr boost to kolo pod sztywna oske z otwartym z jednej strony hakiem w celu niby szybszej instalacji kola, ale piasta sama w sobie nie ma nic wspolnego z rozmiarami qr?

Wydaje mi sie iz wpriwadzasz zbedne zamieszanie w temat....i bronisz standardu ktory robi papatki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@uzurpator zspytalem Chatgpt o przyszlosc standardu qr, mysle ze odpowiedz jest z gruntu bezstronna 😉

 

The future of quick-release (QR) bike wheel standards is trending towards the adoption of thru-axle systems. Thru-axles offer advantages such as increased stiffness, better alignment, and enhanced safety compared to traditional quick-release skewers. Many modern mountain bikes and even road bikes have already shifted to thru-axles.

While quick-release systems may still be found on some entry-level or specific-purpose bikes, the overall industry trend suggests a continued move towards thru-axles for their performance benefits.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, player123 napisał:

Fajnie ze istnieje ;-)) i tam tez sa otwarte haki jak w qr 130/135 z obu stron? Czy moze jednak ten Qr boost to kolo pod sztywna oske z otwartym z jednej strony hakiem w celu niby szybszej instalacji kola, ale piasta sama w sobie nie ma nic wspolnego z rozmiarami qr?

Wydaje mi sie iz wpriwadzasz zbedne zamieszanie w temat....i bronisz standardu ktory robi papatki...

https://allegrolokalnie.pl/oferta/piasta-shimano-fhmt200b-141x10-qr-32h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, uzurpator napisał:

Dobra, teraz podaj przyklad kol dostepnych w sklepach na tym standardzie..jak i rowerow gdzie mozna to aktualnie spotkac i kupic taki nowy rower, .znalazles jakis odpal ktory zostal przez branze odrzucony i probujesz uzasadniac cos, jakis byt, ktory juz poszedl w zapomnienie.

Ludzie swiadomi tego, w ktora strone idzie branza, kupuja cos co jest uwazane za powszechny standard  a nie jakis odpał do ktorego chyba nawet shimano sie juz nieprzyznaje (ta strona shimano z opisem jest juz niedostepna) ;-))

Chyba nikt powazny, nie kupi roweru na czyms takim ;-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/cross-country-mountain-bikes/marlin/marlin-7-gen-2/p/33148/?colorCode=bluedark_grey

Trek Merlin 7. Jakiś milion sprzedanych. Trek to generalnie się w to bawi. Inni producenci pewno też. Lub w 135x10, bo to mniejsza egzotyka. Przelotowe osie są dla segmentu premium. Czy tak będzie za 10 lat - nie wiem, ale skoro nakręcane wolnobiegi wciąż się sprzedają milionami, z QR będzie tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wskazanie na taki  rzadki typ QR ma znaczenie poznawcze i pełni rolę ostrzeżenia...

Dobre koła na 130 mm i rama do nich to inwestycja na lata i dzisiejsze standardy  ram z "r"ównolitu ciężko z tym porównać... węglowe ramy, które starzeją się, pękają, piszczą, tracą kształt przy łożyskach suportu, rozpadają na ostre odłamy w czasie dzwonów  na kryteriach to zło... Piasta Shimano z początku lat 90 z cichym bębenkiem prosto z pudełka od jakiegoś chomika to dobro....     

Czy  brodacze w tatuażach na kofirajdzie i nie raz  lekkim dopingu pokochają coś na wąskich rurkach z mizerną rawką zamiast  żałosnego wysokiego stożka  -  nie może być....   i bardzo dobrze :) bo im bardziej wszyscy kupują nowe, tym więcej ciekawych okazji na rynku wygasających, ale masowo stosowanych standardów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr - ależ ja się zgadzam. Boost to abominacja, a boost QR to splunięcie Bogu w twarz. Ale ja tylko wskazuję, że QR jest jak nakręcane wolnobiegi - dostępny pewno jeszcze za 100 lat. Przelotowe, heksagonalne, skręcane porno ośki maści wszelakiej będą przychodzić i odchodzić a QR będzie trwać.

EDIT - btw - wysokiej klasy 10 rzędowe wolnobiegi są jak najbardziej dostępne.

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też Cię popieram, i raczej widziałem wcześniejsze nieporozumienie, nikt nie wciska tu przecież że trekowskie 141 to jest sam miód, tylko że jest po prostu ( tak to odczytałem )

QR   130 i 135 natomiast przetrwają ... bo są masowe. Zawsze ktoś z tapczanu za grubą kasę wyjmie jakiegoś Dura ACE albo XTRa :)

Wolnobiegi w klasycznym układzie retro piast lepiej niech zostaną w starych szosach 118, 122 czy 126 mm najlepiej na porządnych ośkach z DDR albo Campagnolo... Bo następne lata to jednak zaginanie źle podpartej osi za szerokimi wolnobiegami :)   Co innego wolnobieg singlowy ale tu z kolei ciężko od ręki kupić rozwiązanie trwałe i szczelne. ( nakręcany)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po iluś tam rowerach ze sztywną osią, wróciłem do QR 5mm. Problemy ze sztywnymi osiami pod tytułem zapiekanie się w ramie, samoczynne wykręcanie się osi czego efektem było wyrobienie otworów przelotowych w widelcu miałem okazję przerobić na własnej skórze, problemy z wyrobieniem gniazda na imbus przez co nie mam możliwości wykręcenia ośki są już wielu osobom znane, zgubienie osi w trawie po demontażu koła zapewne też ktoś doświadczył. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...