Skocz do zawartości

[Regulacja] Dziwny problem z położeniem zacisku względem ramy


Miner

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów po długiej nieobecności 😁 Mam problem z tylnym hamulcem, przećwiczyłem już wiele rozwiązań i nic nie pomaga...Poniżej opiszę chronologicznie o co chodzi...

Rama to stary model z 2011 pod koło 26" z tylnym uchwytem w standardzie IS. Rower jeździł kilka lat na ówczesnych Deore M596 z tarczą XT 160 mm na pałąku - żadnych problemów. Następne przyszła zmiana na SLX M675 i problem się pojawił - żadnym sposobem nie dało się ustawić tylnego zacisku tak żeby nie trzymał tarczy. Zamieniałem zaciski przód z tyłem - bez zmian. Podmieniałem adaptery na różne marki - bez zmian. Przekonany o tym, że te hamulce są jakieś felerne olałem temat bo to stary rower w mojej miejscowości rodzinnej, gdzie rzadko bywam, a i tak w obecnym miejscu zamieszkania kupiłem drugi :D Kiedyś naszła mnie myśl, żeby zabrać tamte SLXy razem z tarczami i spróbować zamontować je w nowym rowerze...Zamontowałem i zero problemów...Fabryczne hamulce z obecnego roweru to Deore M615, które aktualnie zmieniam na inne więc pomyślałem, że może wrzucę je do starego roweru i zadziałają. Zamontowałem i problem z zaciskiem ten sam. Z desperacji kupiłem nawet oryginalny adapter od Shimano - może pomoże, ale nie pomogło. Koła proste, tarcze proste, wszystkie kombinacje z podmianą zacisków, adapterów, tarcz przećwiczone i nic...Każde z w/w zestawów hamulców w rowerze nr 2 działają bez żadnego problemu zarówno na tarczach XT jak i na tych podstawowych Shimano, które były fabrycznie zamontowane. Z kolei jakakolwiek kombinacja przerzucona do starego roweru nr 1 daje ten sam problem...

Dokładny problem z tym hamulcem jest taki:

Nakładając zacisk na już zamontowane koło z tarczą czuję, że na górnej śrubie jest możliwość regulacji na boki, na dolnej praktycznie nie ma. Dolna śruba prawie styka się z wewnętrzną ścianką otworu zacisku od strony koła czyli zacisk ustawia się w położeniu najbardziej odsuniętym od koła. Jeżeli na siłę chcę go pchnąć palcami bliżej koła to zaczyna się odchylać od powierzchni czołowej adaptera i owszem - wtedy nic nie ociera, ale jak tylko dociągam śrubę to wraca na swoje położenie i koniec. 

Myślałem, że może za mocno zaciskam szybkozamykacz, rama się deformuje i mocowanie zacisku traci właściwe kąty względem osi koła. Próbowałem inaczej, ale nie pomogło. Rama nigdy nie była uderzona ani zdeformowana. Pomimo, że oba rowery serwisuję sam to oddałem to do serwisu bo myślałem, że może goście coś wymyślą. Wymyślili tylko tyle, że pasowałoby poszukać zakładu który by wykonał frezowanie mocowania na ramie bo coś tam jest skopane.

Co o tym myślicie?

P.S. Pytanie odnośnie tych starych Deore M596, które działały dobrze. Ma ktoś info czy może Shimano w generacjach Deore/SLX/XT po roku 2013/14 zmieniło minimalnie szerokość zacisku w miejscu tłoczków? Tzn. czy ta wada, o której mówię była od nowości roweru, ale Deorki M596 były ciut ciut szersze i jakoś to działało?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie tarcze były na CL, piasta też jest od Shimano na CL więc powinno to grać ze sobą...Deore M596 z tarczą RT86 pracowały bez problemu, a SLX M675, Deore M615 i SLX M7000 nie da rady. Szkoda, że nie pomyślałem wczoraj żeby zrobić zdjęcie 🙄

Jeżeli płaszczyzna pod mocowanie adaptera nie jest idealna to na bank była taka od nowości bo rower oryginalnie był na v-brake, a później przesiadka. Tak jak pisałem - nigdy nie było kolizji, żadnego uderzenia itp.

W takim razie za dwa tygodnie dołączę tu zdjęcie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o tym, ale jak dawałem podkładkę to było jeszcze gorzej bo pałąk tarczy tłukł już w adapter...Problem polega właśnie na tym, że adapter  przy dolnej śrubie jest bliżej tarczy niż przy górnej. Nie wiem jaka jest teoretyczna geometria, ale moim zdaniem patrząc na ramę z góry adapter powinien być równoległy do tarczy, a u mnie jest pochylony 😕 

Wziąłem przykładowe zdjęcie z neta i dorysowałem jak to mniej więcej wygląda u mnie. Wydaje mi się, że będzie potrzebny w serwisie taki zabieg jak na filmiku.

 

 

Przechwytywanie.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower jeszcze nie był w serwisie, a przewód hamulcowy nie jest napięty więc nie pociąga zacisku. Adapter to nie jest PM taki jak wstawiłeś tylko przejście z IS na PM przy tarczy 160 mm. Podkładki nic nie pomogą bo już próbowałem z różnymi grubościami (pomiędzy adapterem a uchwytem ramy). No chyba, że wyciąć takie baaardzo cienkie płatki z np. z puszki po piwie i po kawałeczku dokładać...Bo te standardowe ze sklepu wszystkie są za grube, niezależnie od tego jaka konkretnie grubość 😕 

Zawsze dzieje się ta sama rzecz - gdy śruby są luźno i ustawiam palcami zacisk to jest idealnie. Dokręcam górną śrubę - nadal jest idealnie. Dokręcam dolną śrubę i gołym okiem widać jak zacisk się przekrzywia, tarcza zaczyna lekko dzwonić, a gdy dociągam śrubę już do końca to całkiem ociera o klocek. Nie pomogą żadne podkładki ani żadne kombinowanie bo dokręcenie śruby kasuje wszystkie ustawienia i utwierdza zacisk w złym położeniu :( 

EDIT: Odnośnie tego mojego rysunku to nie jest tak, że to odchylenie dolnej części jest idealnie w płaszczyźnie jakby patrzeć z góry, ale cały adapter jest też odchylony od pionu czyli jakby spojrzeć od tyłu roweru to ucieka w kierunku koła (nawet kasete dorysowałem dla dodania dramaturgii 🤪):

 

 

Rzut.png

Edytowane przez Miner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacisk przykręcasz do dobrego adaptera, czyli to połączenie jest ok,  

zwichrowanie wynika ze złego  ustawienia przez przyleganie ADAPTERAdo otworów w ramie... otwór w ramie jest luźny, bez gwintu, ale jego obwód -przyleganie do ADAPTERA  powinno być splanowane. na początku inspekcja lakieru , może trzeba zdrapać farbę.  Ostrożne oczyszczenie i inspekcja, rama jest z jakiego materiału?

można zebrać materiał z oczka ramy (troszeczkę) , głównie z adaptera - dremelem, dopasować w uzyskane miejsce płaską  podkładkę, po przeciwnej stronie pod łeb śruby dać wspomniane w skasowanym poście podkładki centrujące ( ze sferą)  bardzo małymi krokami po troszeczku ustawić w 3D dobrą pozycję.  Jeśli rama jest stalowa można użyć długą śrubę (na straty)  jako dźwignię   - przekładamy śrubę, nakręcamy nakrętkę a  długi koniec wolny koniec wystaje na bok , ramię dźwigni można  przedłużyć rurką itp.  drugi sposób to klucz francuski jako dźwignia, ale nie widać "osi " w trakcie , gięcia  i łatwo rozwalić materiał , nie polecam. Tylko  dogiąć, leciuteńko -  na własne ryzyko.   I z założonym i zaciśniętym  mocno kołem w trakcie wyginania, zależy jak wygląda ucho na hamulec i czy doginanie ma fizycznie szansę coś zmienić, czy  grozi  deformacja haka z tyłu.

Podkładkę płaską  można użyć ale nie trzeba, ciężko dokładnie przewidzieć nie mając roweru przed oczami.

 

Przepraszam piszę dziś z błędami, gorszy dzień muszę wciąż się poprawiać.

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama jest aluminiowa, a co do zabiegów przy mocowaniu to właśnie sam się boję za to brać w warunkach domowych...dlatego przydałby sie dobry serwis, który ma jakieś przyrządy do ustawiania geometrii, jakieś frezy czy coś żeby delikatnie splanować uchwyt...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dremel i piłuj  po ciupince tylko w adapterze strata mała doświadczenie bezcenne, bo serwis to musi być z miłośnikiem rowerów, a czy takiego znajdziesz czy na pałę Ci to zrobią, kiedy nie patrzysz - lepiej nie wiedzieć. :) przykręcaj  i przykładaj  np płaski przymiar zamiast zacisku  patrząc jak zmienia się ułożenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy masz lekko kopniętą ramę hak czy tylko krzywe otwory na hamulec zdalnie nie wykryjemy, ale trzeba wyrównać pilnikiem dremelem, prawdopodobnie wypoziomować podkładką na koniec, ważne żeby uzyskać równoległość.

Pamiętaj tylko, aby zaciskać mocno zaciskiem koło  stojące na ziemii, w momencie kontrolowania tego co już poprawiłeś. Tak aby tarcza w czasie przymiarek była na pewno w pozycji  dla niej ostatecznej.
Jeśli się boisz szlifuj tylko adapter. Kamieniem na dremelu np.  W kształcie krążka  jak z allegro na foto:

7372E24E-0C8A-4D42-ADAC-B640B6AFF4DB.webp

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Update: Problem rozwiązany. Znalazłem w Mielcu profesjonalistę, który zbadał sprawę. Po pierwsze - uchwyt zacisku jest krzywo przyspawany, a po drugie - brak symetrii tylnego trójkąta. Obie te rzeczy to wady fabryczne od nowości. Rama została wyprostowana, a uchwyt obrobiony frezem 🥰

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

  • +1 pomógł 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Minerdzieki za ciekawe informacje, dobre zdjęcia, konsekwencje i cierpliwość w szukaniu przyczyny. 👍

Dobrze, że nie dałeś się namówić w rozwiązania w stylu „bierz pilnik i piłuj”. Myślę, że sporo ludzi ma podobny problem i nawet nie wie, że jeżdżą, przekoszonym rowerem i męczą się z ustawieniem przerzutki i hamulca. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...