Skocz do zawartości

[Klamkomanetka] Problem z gwintem śruby odpowietrzającej w klamce RX600


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

dzisiaj po odpowietrzeniu przedniego hamulca okazało się, że nie mogę wkręcić z powrotem śruby do klamkomanetki shimano grx. Wygląda na to, że stało się coś z gwintem wewnętrznym w klamkomanetce. Śruba po prostu swobodnie wpada w gwint, kręci się z luzem i da się jej zamocować :( Wiem, że problem jest z gwintem wewnętrznym w klamce, ponieważ obie śruby poprawnie wkręcają się w klamkę tylnego hamulca.

Czy znacie jakiś sposób, aby wkręcić tę śrubę? Nie chciałbym kupować nowej klamkomanetki przez problem z gwintem, a obecnie hamulec jest nie do użytku. Z góry dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie używałeś jakiegoś adaptera do lejka, który miał metalowy gwint i źle go wkręciłeś, krzywo i na siłę. Zgadłem? Jeśli tak, to sprawa z oryginalną śrubą przegrana. Możesz szukać szerszej śruby o podobnym kształcie, założyć na nią o-ring i wkręcić z nadzieją, że otwór w klamkomanetce się nagwintuje, a całość nie będzie miała nieszczelności. Nic innego mi nie przychodzi do głowy. W każdym razie nie kojarzę, żeby cokolwiek dało się tam wymienić, te otwory są w korpusach klamkomanetek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie używałem adaptera, nie mam pojęcia, co stało się z gwintem. Po prostu odkręciłem śrubę, nie używając nadmiernej siły, ale już nie da się jej wkręcić z powrotem, w prawej manetce wszystko działa ok.

Chodzi o taką śrubę jak na zdjęciu poniżej. Nie wiem, co mogłoby posłużyć za zamiennik lub jak ten gwint ogarnąć : <

image.thumb.png.ee7ac3dc4c675cccde90551dfba793eb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokaż zdjęcie śruby i gniazda/otworu w klamkomanetce. Coś mi się tu nie podoba... Tylko nie wrzucaj na żadne dziwne hostingi, załącz zdjęcia do posta.

Jak odpowietrzyłeś hamulce bez używania adaptera? Lejek Shimano ma dużo węższy gwint, przystosowany do klamek MTB i podobnych. Do klamkomanetek jest specjalny adapter. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok jutro popołudniu wrzucę fotki.

Cytat

Jak odpowietrzyłeś hamulce bez używania adaptera?

Na wstępie napisałem "Po odpowietrzaniu", a raczej powinienem napisać, po próbie odpowietrzania. Ostatecznie nie odpowietrzyłem hamulców, między innymi dlatego, że nie posiadam takiego adaptera. Odkręciłem jednak tę śrubę, wyszła gładko, ale już nie da się jej wkręcić z powrotem. Dodam, że po odkręceniu śruby płyn był "pod kurek", nie wiem czy to normalne bo jestem totalnym amatorem 🤡

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, w układzie ma być olej mineralny, a nie powietrze. Wychodzi na to, że nie musiałeś odpowietrzać hamulca, a zamiast tego narobiłeś sobie kłopotu... 😅

No ale wrzucisz zdjęcia to zobaczymy jak to dokładnie wygląda. :) Postaraj się zrobić takie, żeby było też widać wnętrze gniazda. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nowy rower/ klamkomanetka?

Być może to jakaś wada fabryczna lub ktoś wcześniej grzebał. Ja miałem RAZ sytuację, że plastikowa nakrętką łącząca korpus z osią w pedałach M520, fabrycznie była źle wkręcona. Pedał się trzymał bez problemu, ale po odkręceniu nie dało się już jej wkręcić. Gwint był uszkodzony. Po prostu w fabryce coś poszło nie tak.

Tutaj problemy są dwa:

1. Nawet jak Ci się uda coś wkręcić, to do układu pewnie wpadną kawałki plastiku.

2. Jak coś wkręcisz, a nie będzie to w 100% szczelne, to będziesz miał wiecznie zapowietrzone hamulce.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można, tylko trzeba jeszcze znaleźć odpowiednią śrubę. Musi mieć płaski łeb, bo inaczej guma będzie odstawać, nie dopasuje się. I trzeba zrobić to tak, żeby - jak wspomniał @ChuChu - do układu nie powpadały opiłki. Można wepchnąć do środka jakiś kawałek szmatki na żyłce, zawsze ograniczy się ilość tego, co wpadło do wnętrza.

Ale poczekajmy na zdjęcia od @Tomatini, może się okaże, że to coś innego... ;)

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiepska sprawa, w otworze nie ma prawie w ogóle gwintu. Nie do odratowania na oryginalnych częściach. Trzeba szukać większej śruby, poszerzyć i nagwintować otwór, albo rozejrzeć się za uszkodzoną klamkomanetką z całym korpusem i robić przekładkę. Nie jest to prosta sprawa, rozebranie nowych klamkomanetek nie jest takie łatwe.

Tak mi jeszcze przyszło do głowy - możesz spróbować owinąć trochę grubiej gwint śruby taśmą teflonową / PTFE, taką używaną w hydraulice do uszczelniania połączeń gwintowanych. Może uda się wkręcić tak, żeby się trzymała i ciśnienie jej nie wypchnęło. Tylko nawet jeśli się uda, to i tak pewnie będzie operacja jednorazowa i trzeba będzie myśleć nad wymianą klamkomanetki.

  

11 minut temu, Tomatini napisał:

Rower był kilka razy serwisowany

Czyli pewnie było to, co napisałem o adapterze z metalowym gwintem, ale w wykonaniu pseudomechanika. Albo w ogóle nie mieli adaptera i robili jakąś druciarską metodą. Ewentualnie już po serwisie krzywo wkręcił śrubę na chama i zerwał gwint. Po dokręceniu do końca się wyprostowała i wszystko wyglądało dobrze... Do momentu wykręcenia. ;)

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że ktoś ogarnięty, byłby w stanie wstawić tam Helicoil.

Co do taśmy teflonowej, to ja bym nie ryzykował. To jednak hamulec i byłoby kiepsko, gdyby nagle przestał działać.

Problem z większą śrubą będzie taki, że łeb nie siądzie w tym zagłębieniu, więc istnieje szansa że nie będzie to połączenie w 100% szczelne. Ten oring właśnie tam wchodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielka szkoda, że to aż tak poważne. Najwyraźniej pozostaje mi jeździć bez przedniego hamulca w najbliższym czasie, bo odstawienie roweru nie wchodzi u mnie w grę 🤪

Po świętach odwiedzę również serwis, do którego oddawałem rower, zobaczymy co powiedzą :D

Cytat

Myślę że ktoś ogarnięty, byłby w stanie wstawić tam Helicoil.

Podpytam w serwisie. Może znacie jakichś fachowców w Poznaniu lub okolicy?

Cytat

możesz spróbować owinąć trochę grubiej gwint śruby taśmą teflonową / PTFE

Chętnie bym spróbował każdej opcji. Chyba większych uszkodzeń to nie spowoduje, nawet jeżeli nie będzie szczelnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, ChuChu napisał:

Myślę że ktoś ogarnięty, byłby w stanie wstawić tam Helicoil.

Co do taśmy teflonowej, to ja bym nie ryzykował. To jednak hamulec i byłoby kiepsko, gdyby nagle przestał działać.

Problem z większą śrubą będzie taki, że łeb nie siądzie w tym zagłębieniu, więc istnieje szansa że nie będzie to połączenie w 100% szczelne. Ten oring właśnie tam wchodzi.

W jaki sposób taśma teflonowa miałaby spowodować niedziałanie hamulca? 

Śruba od odpowietrznika jest na górze korpusu. W praktyce śrubę można włożyć w gniazdo nawet jeśli jest luzem. Miejsce styczne śruby z korpusem zabezpieczyć silikonem. Zbiornik jako taki nie jest pod ciśnieniem.

12 godzin temu, Tomatini napisał:

Witajcie,

dzisiaj po odpowietrzeniu przedniego hamulca okazało się, że nie mogę wkręcić z powrotem śruby do klamkomanetki shimano grx. Wygląda na to, że stało się coś z gwintem wewnętrznym w klamkomanetce. Śruba po prostu swobodnie wpada w gwint, kręci się z luzem i da się jej zamocować :( Wiem, że problem jest z gwintem wewnętrznym w klamce, ponieważ obie śruby poprawnie wkręcają się w klamkę tylnego hamulca.

Czy znacie jakiś sposób, aby wkręcić tę śrubę? Nie chciałbym kupować nowej klamkomanetki przez problem z gwintem, a obecnie hamulec jest nie do użytku. Z góry dzięki za pomoc!

Śruby nie musisz wkręcać,  wystarczy ją włożyć do gniazda. Jest ono na górze korpusu,  w najwyższym miejscu. 

Możesz uszczelnić silikonem punkty styczne,  czyli na obwodzie. Śruba będzie dociskana przez gumę klamkomanetki. 

Problemu nie będzie tak długo jak nie będziesz potrzebował odpowietrzyć hamulca. Nawet w takim przypadku możesz zamontować lejek uszczelniając gniazdo taśmą teflonową  - lejek zbiera płyn,  nie ma w tym miejscu ciśnienia. 

Przegwintowanie pod inną śrubę może być utrudnione- korpus jest plastikowy. A nawet jeśli to musiałbyś znaleźć śrubę która ma bardzo płaski łeb żeby nie był wyczuwalny pod gumą. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, ChuChu napisał:

Co do taśmy teflonowej, to ja bym nie ryzykował. To jednak hamulec i byłoby kiepsko, gdyby nagle przestał działać.

A to zależy który. Jak tylny to można spokojnie owinąć taśmą. Jak przedni to raczej musi działać na 100%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po próbie z taśmą teflonową - niestety nic ona nie daje, niezależnie od warstwy taśmy śruba się tylko kręci i jest luźna.

Cytat

Możesz uszczelnić silikonem punkty styczne,  czyli na obwodzie. Śruba będzie dociskana przez gumę klamkomanetki. 

Spróbuję z tym i dam znać, czy dało efekt.

Cytat

zawsze można nadlać kropelką i gwintować

Rozumiem generalnie, że tutaj można się pobawić w prowizorkę? Byle było szczelnie? Może ktoś jeszcze się wypowiedzieć odnośnie tego pomysłu? :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwintowanie kropelki... no ten pomysł trzeba zmodyfikować - nie ten wypełniacz. 

1. Druciarski sposób z teflonem zadziała, tam guma trzyma i nie ma takiego ciśnienia żeby wywalało. 

2. Helicoil też się da zrobić.

3. Zamiast kropelki... nacięcie w gwiazdkę, szlif góry, mata i zalewka żywicą i dopiero gwintowanie.... ale to już bym wolał wklejać tulejkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkładasz w gniazdo śrubę z minimalnie grubszym oringiem. Możesz przymocować ją kawałkiem taśmy izolacyjnej,  na czystą powierzchnię korpusu i tak dociśnie śrubę guma klamkomanetki a roweru do góry nogami nie stawiasz, raczej. 

Układ musi być szczelny między tłokiem podawczym i zaciskiem tam pracuje pod ciśnieniem.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć,

 

Chciałem podpiąc się pod temat. Bo pojawił się u mnie podobny problem. Tylko, że z drugiej strony :)

A mianowicie, torx mi się przekręcił i nie mogę wykręcić śruby. Zastanawiam się co by było najlepszym wyjściem . Starać się wywierić nowy otwór?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...