Skocz do zawartości

[kompletny napęd] Wymiana starych napędów w dwóch podobnych scott-ach


dodo02

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć i czołem, ostatni raz pisałem ponad 7 lat temu gdy planowaliśmy z żoną zakup rowerów :D Teraz przyszedł czas na wymianę części.

Chciałbym Was prosić o pomoc w dobraniu właściwych komponentów przy wymianie napędu przy uwzględnieniu zmian w seriach, katalogach i dostępności w sklepach. Umiem naprawiać regulować i wymieniać, ale powiem szczerze, nie chcę analizować katalogów i szukać różnic. I wanna ride my bike! Dlatego chciałbym się zdać na Waszą wiedzę.

Rowery to

Jeśli chodzi o ich osprzęt to są w zasadzie identyczne i różnią się jedynie ilością zębów przednich blatów. Oba napędy mają jakieś 4000 km przebiegu. Łańcuchy są już naprawdę luźne, ale rok temu nic chyba jeszcze nie przeskakiwało a jeździłem z przyczepką i dwójką dzieci po górkach. Zaniedbanie wynika z słabych finansów w ostatnich latach i podejścia że jeśli jest dobrze to nie ruszać.

Mam dwa cele:

  1. Wymienić napędy, które jeszcze nie dają o sobie znać, ale zdecydowanie już czas.
  2. Planowałem wymienić koła na takie z łożyskami maszynowymi, ale rozbiło się o kasę. Głównie dlatego że nie cierpię regulować piast, a raz ukręciłem ośkę i konusa co skończyło się szukaniem drogiej i niedostępnej piasty OEM.

W związku z powyższym mam pytania:

  1. Czym różnią się kasety Shimano CS-HG50-10 i CS-HG62-10 poza tym że ta druga jest w ogóle niedostępna, a z pierwszą też słabo?
  2. Z dostępnością korb też słabo co byście zaproponowali podobnej klasy? Dałbym u siebie inną konfigurację zębów jak u żony, ale mam wrażenie że przerzutka jest na styk.
  3. Czy jeśli za jakiś czas zmienię wspomniane koła na takie z piastami pod łożyska maszynowe to czy one mają inne standardy mocowań/wymiary co wymusi ponowną wymianę napędu i osprzętu?
  4. Ogólnie jakie konkretne modele kaset i korb byście polecili na wymianę powyższych? suporty raczej mają już przejechane za dużo, ale luzów nie wyczuwam, więc nie planuję wymiany.

Kiedyś chciałem u siebie w Aspect-cie zmienić blaty na takie jak u żony, bo mnie doganiała, ale nie wiem czy obecnie tego potrzebuję zważywszy na styl jazdy z dziećmi o czym dalej. Najmniejszej tarczy w zasadzie nigdy nie wykorzystuję, tylko pod naprawdę strome górki. Co do reszty to naprawdę jeździ nam się dobrze i nie czuję potrzeby żeby coś zmieniać. Kupiłbym te same komponenty, ale może są dostępne nowe odpowiedniki?

Jeśli chodzi o styl jazdy. Rowery zostały zakupione na wiosnę 2015. Pierwsze dwa lata mieliśmy bardzo intensywne, potem 3 lata zupełnego pauzowaliśmy z powodu ciąż i małych dzieci. Ostatnie dwa lata to powolny powrót do dawnych lat, jednak głównie po dobrych szutrach i asfalcie z racji podwójnej przyczepki i holu rowerowego. Młodszy kończy 3 lata i dopiero zaczyna łapać równowagę bez trzymania kijka, więc myślę że może za 2-3 mc będzie w stanie jeździć na holu rowerowym. W związku z tym potrzebuję dobrych przełożeń po piachu i pod górkę na luźnym podłożu. Ogólnie celujemy w pogórza i lasy Mazowsza, z racji dzieciaków unikamy piachu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale się rozpisałeś :). Przebieg 4kkm to nie jest dużo i spokojnie można założyć, że przerzutki są ok. Chyba że sprawdzić kółka tylnej. W takim razie zostaję kaseta, łańcuch, korba/zębatki. Jeżeli jesteś zadowolony z obecnych przełożeń, to kupujesz kasetę 10x o takim samym uzębieniu unikając komplikacji z kompatybilnością elementów. Masz w obu rowerach 11-36, możesz kupić oryginalne Shimano HG50, cena sam widzisz jaka jest. Możesz się zastanowić nad chińskimi zamiennikami ZTTO, Sunshine, Sunrace.

Z korbą jest nieco gorzej, bo korbę masz na octalink, a teraz oferta jest bardzo słaba. Jest dostępna T4010, ale to będzie chyba downgrade od tego co masz. Ja bym się zastanowił tylko nad wymianą zębatek, jeżeli one rzeczywiście zużyte i  wymagają wymiany. Masz korby na standardowe BDC 104/64, więc coś takiego by pasowało zamiast środkowej, pewnie jak najbardziej jeżdżonej. Przednia przerzutka na twoim rowerze obsłuży do 42t, więc możesz zmienić zębatki na 42/32/24.

Łańcuch KMC x10.93, KMC x10EL, Shimano HG95. A w celu dłuższej żywotności napędu można się zastanowić nad rotacją łańcuchów 2x.

 


Edytowane przez remover
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie się rozpisałem pod wpływem natchnienia i chyba zupełnie niepotrzebnie zamiast pomyśleć chwilę :D Chyba zmęczenie po całym dniu siedzenia przy kompie.

Trochę źle policzyłem przebiegi, Łańcuchy mają jakieś 3,5 tyś. Reszta 5-6 tyś. Łańcuchy to już kiedyś przerabiałem Shimano, na pewno kupię znowu KMC, dlatego nic nie pisałem.

Jeśli chodzi o korby to dzięki za zwrócenie uwagi. Głupie przyzwyczajenie z poprzednich rowerów - oczywiście mogę kupić tylko tarcze o czym zapomniałem i tak zrobię. Domyślam się że nie można tak robić bo skok przerzutki jest stały, ale czy jest opcja, żeby zrobić mix zębów na tej przerzutce: 42/32/22 ? Czyli zostawić starą małą, a nowe dać większe?

Jeśli chodzi o kasetę to rozumiem że z Shimano nie ma alternatywy. Te chińskie zamienniki to jak z ich jakością w porównaniu z HG-50? Ponad 100 zł różnicy na sztuce robi różnicę, ale na oryginalne nie mogłem narzekać. Czy wszystkie trzy podane są porównywalne, czy któreś lepsze/gorsze? Widziałem na szybko posty z 2019 to najpierw wszyscy się rozpływali, ale widziałem też informacje o słabej trwałości.

Najważniejsze dla mnie pytanie w kontekście tych kół i piast z łożyskami maszynowymi. Z przyklejonego postu na forum rozumiem, że dalej jest raczej jeden standard bębenka do MTB więc wszystko powinno się zgadzać? Kiedyś już zakładałem temat o naprawie obecnej piasty, wtedy mi radzono, żeby poszukać takich zestawów:

 

Czy to jeszcze aktualne? Szukać czegoś nowego? Na allegro widzę w zasadzie dwie oferty takich zestawów, może teraz już takich się nie robi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja przednia przerzutka ma różnicę góra-środek - 10 i całkowitą pojemność 18, więc różnica 42-22 nieco przewyższa parametry. Możliwe że to będzie ciężkie do wyregulowania i/lub będzie kiepska kultura pracy napędu. A może i nie, trzeba próbować.

Na temat chińskich kaset są różne opinie - jedni nie widzą różnicy z Shimano/Sram, u innych natomiast nie wszystko tak różowo. Sunrace ma jakość porównywalną z Shimano, ale i cena zbyt nie odbiega. Sunshine, ZTTO, Wuzei i inne z ali to rzeczywiście tanie zamienniki z różnicą ceny w 2-3 razy.

Na temat kół nie będę się wypowiadał bo słabo się znam, a bębenek dla kaset MTB 7x-11x jest taki samy. A nawet niektóre 12x produkcji nieShimano wchodzą na niego. Trzeba tylko pilnować żeby kupić piastę z bębenkiem Hiperglide, a nie Microspline czy XD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi. Przy okazji dowiedziałem się jak czytać parametry przerzutki ;) Zostanę przy obecnych przełożeniach. Jeszcze się zastanowię, ale chyba jednak pójdę w shimano, skoro prawdopodobnie uda mi się zaoszczędzić w innym miejscu.

Popatrzę na forum kół, może jest tam coś gotowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Niestety mam problem i potrzebuję dalszej pomocy. Chodzi o tarcze z przodu i korby. Zakupy musiałem odłożyć i w efekcie część rzeczy już zniknęła z rynku, ale nie ma może tego złego. Póki co zamówiłem dwie kasety Sunrace CSMS1 TAW i łańcuchy kmc x10.93.

Okazało się, że obie korby różnią się nie tylko ilością zębów na tarczach. Odkryłem to przez przypadek trafiając na taki post z 2020 podczas szukania tarcz:
https://bicycles.stackexchange.com/questions/72213/alternatives-to-crankset-shimano-m523-octalink-40-30-22t

W przypadku scott aspect zestaw korby Shimano FC-M523 ma rozstaw śrub 96/64 BCD a contessa żony 104/64. Poszedłem sprawdziłem i się okazało, że na moim ostała się jeszcze naklejka 40-30-22 AN (oraz oznaczenie AN na najmniejszej tarczy od wewnątrz). W drugim naklejki nie było ale tam jest typ AE (oznaczenie na najmniejszej tarczy).

Nie wiem czym różnią się te typy, ale tarcze dostać chyba dość trudno i to w wyższych wersjach. I to jeśli dobrze rozumiem, że można je zamieniać między modelami korb.

Chciałbym prosić znowu o radę, co robić? Chciałem wymienić tarcze średnie i duże, ale nie jestem pewien czy dobrze szukam, a ceny wydają mi się dość spore. Czy lepiej wydać od razu więcej, ale przejść na jakiś szerzej dostępny zestaw korby? Jeśli tak to w jaki? suport żony nie ma luzów, mój ma wyczuwalny luz, który raz się pojawia, raz znika, więc coś się tam dzieje. Oceniam jednak że jeszcze mogę na nim pojeździć (?). Same korby wydają się spoko, bo nie wiem co w nich mogłoby się zepsuć poza wytartą anodą. Przy wymianie korb na inny system musiałbym zmienić też suport, mufy są 68 mm, nie wiem jaka długość osi, musiałbym ściągnąć korby.

Jeśli pozostać przy koncepcji wymiany samych tarcz to:

  1. czym w zasadzie różnic się typ AN od AE?
  2. patrząc po zdjęciach tych tarcz i całych korb, to może mi się wydaje, ale np FC-M523 ma takie finezyjne łączenia tarcz do pająka, niesymetryczne ,jakby wirowały, czy każda tarcza o danym BCD pasuje do każdej korby, czy jednak trzeba szukać pod konkretny model kasety tak jak jest zaznaczone na torebkach shimano? Chodzi o kształt tarcz w miejscu styku z tym łącznikiem/pająkiem korby.
  3. jakie firmy brać pod uwagę, jeśli nie oryginalne shimano, czy inne będą pasować, czym się kierować?
  4. rozumiem, że to muszą być tarcze przewidziane do napędów 10-rzędowych?
  5. gdzie ich szukać?

Póki co znalazłem takie zestawy po ok 260 zł:

Dla Conessa Scale FC-M522:

Dla Aspect FC-M523:

Poniżej zamieszczam zdjęcia korb i stanu obu napędów, chociaż wiem, że jest do tego osobny temat.

Conessa Scale FC-M522:

Scale_korba.jpg

Scale_kaseta.jpg

Scale_blaty.jpg

 

Aspect FC-M523

Aspect_korba.jpg

Aspect_kaseta.jpg

Aspect_blaty.jpg

Edytowane przez dodo02
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...