Skocz do zawartości

dodo02

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    31
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Dodatkowe informacje

  • Skąd
    Warszawa

Ostatnie wizyty

287 wyświetleń profilu

Osiągnięcia użytkownika dodo02

Uczeń

Uczeń (2/13)

  • Dedicated Rzadka
  • Pierwszy post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Od tygodnia

Ostatnio zdobyte

1

Reputacja

  1. Sam stałem przed podobnym problemem przez ostatni miesiąc i odpowiedzi się nie doczekałem... ale dzięki temu trochę się doedukowałem. Dlatego nie bierz wszystkiego za pewnik, bo mogę się w wielu miejscach mylić. Na swoje tarcze wciąż jeszcze czekam. To że potrzebujesz tarcz pod konkretną szerokość łańcucha i ilość przełożeń, w tym przypadku 3x9 to wiesz. To że potrzebujesz odpowiedniego rozstawu otworów PCD/BCD 104/64 też pewnie wiesz - inaczej nie zamontujesz na korbie. Warto jeszcze pamiętać o pojemności przerzutki na którą ostatnio jeden z forumowiczów mi zwrócił uwagę - to na wszelki wypadek jakbyś chciał zmienić ilości zębów. Pozostaje jeszcze typ tarczy. Tutaj temat który bardzo mi pomógł: https://bicycles.stackexchange.com/questions/68411/is-there-a-difference-between-a-shimano-10-speed-mtb-small-chainring-between-dou Generalnie Shimano stosuje przy swoich tarczach dodatkowy kod złożony z dwóch liter. Jest oznaczony albo w wyszukiwarce shimano przy nazwie tarczy lub ilości zębów, albo na rysunku złożeniowym korb jeśli są dostępne. Te literki są specyficzne dla konkretnej kombinacji przełożeń z przodu, ilości zębów. Chodzi o elementy tarczy wspomagające przenoszenie łańcucha między tarczami, te blaszki, rampy i co tam jest. Nie znam się na tym, piszę tylko o tym na co trzeba zwrócić uwagę. I teraz ważne jest aby sąsiednie tarcze miały to samo oznaczenie, aby zapewnić płynną zmianę przełożeń. Ważna uwaga jest taka, że dla najmniejszej tarczy w zestawie nie musisz szukać odpowiedniego typu, bo jej elementy wspomagające nie biorą udziału w przerzucaniu łańcucha - niżej już niczego nie ma Więc możesz zastosować cokolwiek byle ilość zębów i mocowanie pasowało. Nigdzie nie znalazłem niestety tabeli z tymi oznaczeniami. Np. w moim przypadku miałem dwie korby: FC-M523 40x30x22 96/64 BCD AN - dla konkretnie przełożeń 40x30x22 shimano wymyśliło sobie AN. FC-M522 42x32x24 104/64 BCD AE - a dla 42x32x24 AE, Według postów które znalazłem można znaleźć tarcze pasujące z innych korb, które akurat mają taką samą kombinację, albo taki sam kod znakowy. U mnie okazało się, że mimo że obie korby to było DEORE z 2014 roku to tarcze znalazłem w SLX, a małe w ogóle XT. Jak ja szukałem: Znajdź kody katalogowe tarcz które masz oryginalnie. Chyba nie ma ich wybitych. Np. u mnie było Y1LV98080 dla 32T. Wbij w wyszukiwarkę shimano i zobacz jakie będzie oznaczenie. Ewentualnie zdejmij tarcze które masz i dokładnie wyczyść a to oznaczenie powinno się gdzieś objawić przy wybitych ilościach zębów. Szukaj drugiej tarczy o docelowej ilości zębów i sprawdź czy ma taki sam typ. Jeśli tak to ok. Często te same ilości zębów występują w różnych kombinacjach i mogą nie zatrybić. Ewentualnie szukaj innych korb o takich samych parametrach i takiej samej kombinacji ilości zębów na tarczach, bo podobno te oznaczenia się dublują tylko celowo są inne żeby kupować w obrębie jednej grupy. Jeśli piszę głupoty to proszę o poprawienie lub usunięcie postu, wiedza dość świeża czeka na weryfikację w praktyce
  2. Proszę o ocenę następujących dwóch zestawów. Mam już zakupione na wymianę dwie kasety Sunrace CSMS1 TAW i łańcuchy kmc x10.93, ale mam problem z tarczami do korb. Czy poniższe zestawy przyjmą jeszcze nowy łańcuch? Na starych jeszcze nic nie skacze, ale są powyciągane i luźne, kasety mają zadziory na szczytach zębów (jeśli warto to mogę sobie oszlifować), a korby wydają mi się zjechane. Ze względu na problem ze znalezieniem tarcz na przód i ich ceną zacząłem się wahać. Nie mam niestety doświadczenia. Zastanawiam się czy: na razie złożyć wszystko tak jak jest do czasu aż znajdę blaty/wymienię całe korby co pewnie szybko nie nastąpi, tylko zmienić łańcuchy (obecne są strasznie wyciągnięte i luźne), zmienić łańcuchy i kasety, a korby jeszcze dadzą radę? Zestaw 1 Korba Shimano FC-M522 (42/32/24T AE; 104/64 BCD ) Kaseta Shimano CS-HG62-10 11-36T Przerzutka Shimano Deore RD-M610 Shadow Type / 30 Speed Dodatkowo dziwnie zerżnięte kółko napinacza przerzutki, ale tylko od strony wewnętrznej, zastanawiam się czy to w czymś przeszkadza (ta przetrzutka zawsze lekko klekotałą niestety). Zestaw 2 Korba Shimano FC-M523 (40/30/22T AN; 96/64 BCD) Kaseta Shimano CS-HG50-10 11-36 T
  3. Niestety mam problem i potrzebuję dalszej pomocy. Chodzi o tarcze z przodu i korby. Zakupy musiałem odłożyć i w efekcie część rzeczy już zniknęła z rynku, ale nie ma może tego złego. Póki co zamówiłem dwie kasety Sunrace CSMS1 TAW i łańcuchy kmc x10.93. Okazało się, że obie korby różnią się nie tylko ilością zębów na tarczach. Odkryłem to przez przypadek trafiając na taki post z 2020 podczas szukania tarcz: https://bicycles.stackexchange.com/questions/72213/alternatives-to-crankset-shimano-m523-octalink-40-30-22t W przypadku scott aspect zestaw korby Shimano FC-M523 ma rozstaw śrub 96/64 BCD a contessa żony 104/64. Poszedłem sprawdziłem i się okazało, że na moim ostała się jeszcze naklejka 40-30-22 AN (oraz oznaczenie AN na najmniejszej tarczy od wewnątrz). W drugim naklejki nie było ale tam jest typ AE (oznaczenie na najmniejszej tarczy). Nie wiem czym różnią się te typy, ale tarcze dostać chyba dość trudno i to w wyższych wersjach. I to jeśli dobrze rozumiem, że można je zamieniać między modelami korb. Chciałbym prosić znowu o radę, co robić? Chciałem wymienić tarcze średnie i duże, ale nie jestem pewien czy dobrze szukam, a ceny wydają mi się dość spore. Czy lepiej wydać od razu więcej, ale przejść na jakiś szerzej dostępny zestaw korby? Jeśli tak to w jaki? suport żony nie ma luzów, mój ma wyczuwalny luz, który raz się pojawia, raz znika, więc coś się tam dzieje. Oceniam jednak że jeszcze mogę na nim pojeździć (?). Same korby wydają się spoko, bo nie wiem co w nich mogłoby się zepsuć poza wytartą anodą. Przy wymianie korb na inny system musiałbym zmienić też suport, mufy są 68 mm, nie wiem jaka długość osi, musiałbym ściągnąć korby. Jeśli pozostać przy koncepcji wymiany samych tarcz to: czym w zasadzie różnic się typ AN od AE? patrząc po zdjęciach tych tarcz i całych korb, to może mi się wydaje, ale np FC-M523 ma takie finezyjne łączenia tarcz do pająka, niesymetryczne ,jakby wirowały, czy każda tarcza o danym BCD pasuje do każdej korby, czy jednak trzeba szukać pod konkretny model kasety tak jak jest zaznaczone na torebkach shimano? Chodzi o kształt tarcz w miejscu styku z tym łącznikiem/pająkiem korby. jakie firmy brać pod uwagę, jeśli nie oryginalne shimano, czy inne będą pasować, czym się kierować? rozumiem, że to muszą być tarcze przewidziane do napędów 10-rzędowych? gdzie ich szukać? Póki co znalazłem takie zestawy po ok 260 zł: Dla Conessa Scale FC-M522: Zębatka Shimano Deore XT FC-M770 104mm 3x10 - 32T Zębatka Shimano SLX FC-M660-10 / M770 / M552 3x10 32T 104mm Shimano SLX FC-M670 42T 104mm 3x10s Dla Aspect FC-M523: Zębatka Shimano Deore FC-M6000 3x10 (AN) 30T Zębatka Shimano Deore XT FC-M782 / M672 96mm 3x10 40T (AN) Poniżej zamieszczam zdjęcia korb i stanu obu napędów, chociaż wiem, że jest do tego osobny temat. Conessa Scale FC-M522: Aspect FC-M523
  4. Dzięki za kontakt, a ze stojakiem to wiadoma sprawa Czy z punktu widzenia zakupu kaset o których wspomniałem warto się wstrzymać z nimi do czasu wyboru kół? Wolałbym rozłożyć wydatki na 2-3 miesiące, ale napęd chciałbym wymienić w pierwszej kolejności i od razu. Tzn. czy warto czekać, żeby się nie ograniczać potem z wyborem ze względu na zmianę standardu?
  5. Cześć, Posiadamy z żoną dwa rowery: Scott Contessa Scale 720 z 2014 https://katalog.bikeworld.pl/2014/web/produkt/rowery/mtb_650b_hardtail/scott/32348/contessa_scale_720 Scott Aspect 720 z 2015 https://www.scott.pl/produkt/169/522/rower-aspect-720-kolor-1 Chciałbym zmienić w nich koła na takie z piastami na łożyskach maszynowych. Powód jest prosty - nie cierpię regulacji piast Kiedyś w dodatku uszkodziłem u żony jeden konus i przekonałem się jak w fabrycznych trudno dostać części. Wtedy także w starym wątku zaproponowano mi zestawy kół oparte na piastach Novatec i obręczach AlexRims, ale to było 6 lat temu... https://www.forumrowerowe.org/topic/208824-piasta-shimano-fh-rm-35-cl-naprawazamiana-w-co-iść/?do=findComment&comment=1892467 Chciałbym Was prosić o pomoc i doradzenie czego konkretnie szukać, jakie zestawy pod te rowery polecicie, jakie standardy itp. Czy coś się zmieniło przez te parę lat w rekomendacjach? Nie znam się na tym i nie chciałbym wertować i porównywać góry katalogów a potem kolejny miesiąc czytać opinie. Wolałbym zdać się na specjalistów którzy tutaj nie jedno koło pewnie widzieli Założenia: zostaję przy napędzie jak w fabrycznej konfiguracji gdzie z tyłu mamy piasty Shimano FH-RM 35-CL, a z przodu Formula CL51; z tyłu wolałbym ośkę drążoną, żeby móc skorzystać z mocowania holów rowerowych które mam obecnie (szybkozamykacz); co do hamulców to przy obecnej jeździe nawet z przyczepką, dwójką dzieci i >40 km/h z górki nie narzekam, ale nie miałem też awaryjnych sytuacji, w przeszłości zdarzyło mi się zagotować hamulce więc proszę ewentualnie o uwagi do zmian na przyszłość; ja ważę 63 kg, żona <60 kg., ALE obecnie jeszcze jeździmy z jednym holem rowerowym mocowanym na osi i przyczepką rowerową, niedługo młodszy też dosiądzie swojego holu i zastanawiamy się nad zakupem fotelika do okazjonalnego odpoczynku, rowery mają też mocowania na bagażniki i chodź 3 tyg. wypraw już nie planujemy, to pewnie 2-3 dniowe wypady z sakwami mogą się kiedyś trafić; z racji dzieciaków niestety teraz jeździmy głównie po szutrach i unikamy dużych korzeni, ale mamy nadzieję, że niedługo w końcu uda się ich zostawić jakimś dziadkom i chociaż czasami zrobić wypad w teren, nie jeździmy jakoś super ambitnie, z racji budżetu zaczniemy od tylnych kół, ponieważ wiem, że konusy żony mają już wżery i zaczyna to być odczuwalne; jeśli chodzi o przód prosiłbym o propozycje uwzględniające ewentualne zmiany amortyzatora, chociaż na tę chwilę nie mam na to budżetu; nie mam pojęcia jakim budżetem muszę dysponować.
  6. Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi. Przy okazji dowiedziałem się jak czytać parametry przerzutki Zostanę przy obecnych przełożeniach. Jeszcze się zastanowię, ale chyba jednak pójdę w shimano, skoro prawdopodobnie uda mi się zaoszczędzić w innym miejscu. Popatrzę na forum kół, może jest tam coś gotowego.
  7. Właśnie się rozpisałem pod wpływem natchnienia i chyba zupełnie niepotrzebnie zamiast pomyśleć chwilę Chyba zmęczenie po całym dniu siedzenia przy kompie. Trochę źle policzyłem przebiegi, Łańcuchy mają jakieś 3,5 tyś. Reszta 5-6 tyś. Łańcuchy to już kiedyś przerabiałem Shimano, na pewno kupię znowu KMC, dlatego nic nie pisałem. Jeśli chodzi o korby to dzięki za zwrócenie uwagi. Głupie przyzwyczajenie z poprzednich rowerów - oczywiście mogę kupić tylko tarcze o czym zapomniałem i tak zrobię. Domyślam się że nie można tak robić bo skok przerzutki jest stały, ale czy jest opcja, żeby zrobić mix zębów na tej przerzutce: 42/32/22 ? Czyli zostawić starą małą, a nowe dać większe? Jeśli chodzi o kasetę to rozumiem że z Shimano nie ma alternatywy. Te chińskie zamienniki to jak z ich jakością w porównaniu z HG-50? Ponad 100 zł różnicy na sztuce robi różnicę, ale na oryginalne nie mogłem narzekać. Czy wszystkie trzy podane są porównywalne, czy któreś lepsze/gorsze? Widziałem na szybko posty z 2019 to najpierw wszyscy się rozpływali, ale widziałem też informacje o słabej trwałości. Najważniejsze dla mnie pytanie w kontekście tych kół i piast z łożyskami maszynowymi. Z przyklejonego postu na forum rozumiem, że dalej jest raczej jeden standard bębenka do MTB więc wszystko powinno się zgadzać? Kiedyś już zakładałem temat o naprawie obecnej piasty, wtedy mi radzono, żeby poszukać takich zestawów: Czy to jeszcze aktualne? Szukać czegoś nowego? Na allegro widzę w zasadzie dwie oferty takich zestawów, może teraz już takich się nie robi
  8. Cześć i czołem, ostatni raz pisałem ponad 7 lat temu gdy planowaliśmy z żoną zakup rowerów Teraz przyszedł czas na wymianę części. Chciałbym Was prosić o pomoc w dobraniu właściwych komponentów przy wymianie napędu przy uwzględnieniu zmian w seriach, katalogach i dostępności w sklepach. Umiem naprawiać regulować i wymieniać, ale powiem szczerze, nie chcę analizować katalogów i szukać różnic. I wanna ride my bike! Dlatego chciałbym się zdać na Waszą wiedzę. Rowery to Scott Contessa Scale 720 z 2014 https://katalog.bikeworld.pl/2014/web/produkt/rowery/mtb_650b_hardtail/scott/32348/contessa_scale_720 Scott Aspect 720 z 2015 https://www.scott.pl/produkt/169/522/rower-aspect-720-kolor-1 Jeśli chodzi o ich osprzęt to są w zasadzie identyczne i różnią się jedynie ilością zębów przednich blatów. Oba napędy mają jakieś 4000 km przebiegu. Łańcuchy są już naprawdę luźne, ale rok temu nic chyba jeszcze nie przeskakiwało a jeździłem z przyczepką i dwójką dzieci po górkach. Zaniedbanie wynika z słabych finansów w ostatnich latach i podejścia że jeśli jest dobrze to nie ruszać. Mam dwa cele: Wymienić napędy, które jeszcze nie dają o sobie znać, ale zdecydowanie już czas. Planowałem wymienić koła na takie z łożyskami maszynowymi, ale rozbiło się o kasę. Głównie dlatego że nie cierpię regulować piast, a raz ukręciłem ośkę i konusa co skończyło się szukaniem drogiej i niedostępnej piasty OEM. W związku z powyższym mam pytania: Czym różnią się kasety Shimano CS-HG50-10 i CS-HG62-10 poza tym że ta druga jest w ogóle niedostępna, a z pierwszą też słabo? Z dostępnością korb też słabo co byście zaproponowali podobnej klasy? Dałbym u siebie inną konfigurację zębów jak u żony, ale mam wrażenie że przerzutka jest na styk. Czy jeśli za jakiś czas zmienię wspomniane koła na takie z piastami pod łożyska maszynowe to czy one mają inne standardy mocowań/wymiary co wymusi ponowną wymianę napędu i osprzętu? Ogólnie jakie konkretne modele kaset i korb byście polecili na wymianę powyższych? suporty raczej mają już przejechane za dużo, ale luzów nie wyczuwam, więc nie planuję wymiany. Kiedyś chciałem u siebie w Aspect-cie zmienić blaty na takie jak u żony, bo mnie doganiała, ale nie wiem czy obecnie tego potrzebuję zważywszy na styl jazdy z dziećmi o czym dalej. Najmniejszej tarczy w zasadzie nigdy nie wykorzystuję, tylko pod naprawdę strome górki. Co do reszty to naprawdę jeździ nam się dobrze i nie czuję potrzeby żeby coś zmieniać. Kupiłbym te same komponenty, ale może są dostępne nowe odpowiedniki? Jeśli chodzi o styl jazdy. Rowery zostały zakupione na wiosnę 2015. Pierwsze dwa lata mieliśmy bardzo intensywne, potem 3 lata zupełnego pauzowaliśmy z powodu ciąż i małych dzieci. Ostatnie dwa lata to powolny powrót do dawnych lat, jednak głównie po dobrych szutrach i asfalcie z racji podwójnej przyczepki i holu rowerowego. Młodszy kończy 3 lata i dopiero zaczyna łapać równowagę bez trzymania kijka, więc myślę że może za 2-3 mc będzie w stanie jeździć na holu rowerowym. W związku z tym potrzebuję dobrych przełożeń po piachu i pod górkę na luźnym podłożu. Ogólnie celujemy w pogórza i lasy Mazowsza, z racji dzieciaków unikamy piachu.
  9. dodo02

    [Odpowietrzanie] BR-M396

    Piękne dzięki za pomoc. Tego PDFa szukałem, tylko zamiast po instrukcji patrzyłem po złożeniówkach konkretnych modeli. Jeszcze raz dzięki za pomoc. Do zamknięcia.
  10. Czołem! Mam pytanie dotyczące zalewania/odpowietrzania hamulców shimano BR-M396. To moje pierwsze hamulce i po 2 tyś km spuściłem sobie płyn (już wiem co można czego nie, głupi byłem). Chciałbym je napełnić ale zanim znowu zrobię coś głupiego chciałbym zapytać gdzie w zacisku znajduje się zaworek? Model znam tylko ze specyfikacji roweru od sprzedawcy, bo jest na tyle budżetowy że zapomnieli go oznaczyć. Albo jestem ślepy. Na stronie Shimano nie mogę znaleźć tego modelu, ani innego o podobnej konstrukcji. W tym modelu nypel do zalewania/ odpowietrzania znajduje się przy zawleczce, jego oś jest prostopadła do osi wężyka łączącego z klamką. Nie ma zintegrowanego gniazda na klucz 7. Jest tylko kapturek i nypel. Tam gdzie w innych modelach shimano jest nypel i zaworek (obok wężyka w osi równoległej) jest gniazdo na imbusa. Jest to jedyna śrubka poza tymi spinającymi obie połówki hamulca. Czy to jest zawór? Jakieś dodatkowe wskazówki do zalewania/odpowietrzania tego modelu, czy wszystko tak jak w opisach i filmach w sieci?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...