Skocz do zawartości

[kola] 300 gram roznicy na zestawie kol - czy to moze byc odczuwalne?


mike78

Rekomendowane odpowiedzi

czesc

zmienilem kola, są cięższe od poprzednich o 300 gram (w sumie dwa). I jakos mi sie wydaje ze ciezej sie rusza, slabiej rozpędza i osiagam mniejsza srednią.

Pytanie czy przy tak malej roznicy w wadze na obydwu kolach jest to mozliwe?

stare/nowe

tyl - 1193 / 1430

przod - 980 /1140

Nie wiem czy panikowac i szukac nowych na lzejszych podzespolach czy co innego ;)

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

generalnie może być wyczuwalna różnica, jak bardzo to zależy na czym masa skoczyła, bo masz masę rotacyjną, tj. obręcz i opona będą dawać najwięcej... jak zmieniłeś opony to jeszcze kwestia bieżnika czy nie generuje więcej oporów, ciśnienie etc itp...
generalnie jednak nie pchałbym się w koszta na siłę, jak nie płacą Ci za wyniki :D chyba, że czujesz wewnętrzną potrzebę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tyl - 1193 / 1430

przod - 980 /1140

1430-1193=237        1140-980=160  160+237=397~~400 gram, teraz zależy, jaka jest różnica w momentach bezwładności wzgl. osi  tych kół-

w najgorszym przypadku odczuwalna różnica to 2x400 = 800 gram, w najlepszym 400 gram

Obstawiam, że większość różnicy bierze się z obręczy, nie piasty, więc wynik pewnie w okolicach gorszej wartości

Rozumiem, że dętki opony ciśnienie szerokość obręczy taka sama?

wpływ może mieć aerodynamiczność obręczy- pamiętaj, że górna część koła ma prędkość 2xVroweru względem powietrza, przy wzorze na opór aero prędkość jest w kwadracie, do tego powstają turbolencje przy odrywaniu się powietrza itp itd...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wiesz, że aero się nie zmieni- nie podał modeli ani info jak wysokie są, to muszę zgadywać co może być problemem. W najgorszym przypadku daje to 800 gram różnicy- jak to ma wpłynąć na średnie prędkości? Przecież to 1% masy układu, więc w teori czasy przespieszania będą większe o 1%- pomijalnie mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On zmienił same obręcze, piasty i szprychy i różnicę wagi tych elementów podał, od tego sie nie zmieniaja opory na oponach :D

Teorię poplątałeś doszczętnie,  tak by było gdyby to była masa ramy a nie elementów wirujących. Poczytaj o momencie bezwładności.  1 % to by było całkiem sporo ale to przyspieszenie - nijak się ma do prędkości na prostej. Konkretnie na długiej, równej prostej nie ma żadnego znaczenia. 

Rower się po prostu robi ociężały i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może piasty gorzej się kręcą, za mocno skręcone czy coś. Albo wiatr wiał w złą stronę.  ;)

Tak jak przedmówcy napisali, różnica w przyspieszeniu będzie rzędu 1% jeśli nie mniej, a na średnią prędkość wpływ jest znikomy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa komplety kół na takich samych oponach, które dzieli jakieś 500g i szczerze mówiąc nie mam wrażenia, że wkładając te cięższe ciągnę za sobą kotwicę. Nie twierdzę, że różnicy nie ma, ale nie postawiłbym dużych pieniędzy na to, że z zawiązanymi oczami 10 razy na 10 prób zgadnę które koła mi właśnie założono. No chyba, że po dźwięku bębenka :) 

Niska waga od dawna jest świętym graalem w rowerowym świecie, ale my amatorzy kupując sobie lekkie graty, bardziej chyba poprawiamy sobie samopoczucie niż osiągi :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie wielkie dzieki za odpowiedzi!

Stare kola to Alex MD17 , piasty kulki Shimano 475 i beznadziejne 32 szprychy ktore co chwila mam luźne i pękają

Nowe są na Dtswiss 545d , piasty maszyny Novatec 041/032, 36 szprych 2.0 DT.

Tak, zmieniłem tylko kola, opony i dętki zostały te same.

Dzis przejechalem się na starych i znow chce mi się jeździć. Na starych łatwo rozpędzam rower crossowy do 28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem.

ALe i tak muszę kupic nowe-nowe, bo tył mam w złym stanie

Myslę jeszcze czy roznicę moze robic:

1. piasta - przejscie z kulek na maszynę. Kolo jakby slabiej się kręci, czy ktos mial takie odczucia?

2. kształt "aero" kola, te DT545d są szersze.

Ważę 70kg

Najgorsze , ze komplet nowych to ok 600zł, a żeby zejsc 300gram to muszę brac komponenty ktore będą wiecej kosztować. A jednak szukam wytrzymalych kół

Co myslicie?

Porównanie obręczy "ekonomicznych" DT - na ktora się decydowac zeby wytrzymala mnie 70kg + 2 sakwy na wyjazdy po 25litrow + 2 litry wody. GLownie asfalty ale czasem jest koniecznosc zjazdu bo jezdzę z kolegami na mtb- czasem w gorach po kamlotach trzeba zjechac i chcę być pewny że kolo wytrzyma.

545d 700C36szp 585 g obręcz trekingowa

R 500 495 g /cross road /32h

G 540 disc 565 g /gravel /32h

R 470 450  g/ Rims RoadEndurance /32h
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Teraz, mike78 napisał:

28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem

No nie no, ja rozumiem że w górach to jakaś różnica może być, ale na płaskim terenie, bez wielu hamowań i przyspieszeń to nie powinieneś odczuwać praktycznie żadnej różnicy, nie ma absolutnie takiej możliwości, żeby nagle koła cięższe o 300 g spowolniły Cię o 6-8 km/h. Jeżeli faktycznie tak jest to sprawdź czy w łożyskach są kulki ;)

Chyba że porównujesz prędkość chwilową do średniej :mellow:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak po miescie rozpedzanie jest ważne bo musisz robić start/stop. w gorki tez jezdzę, takie średnio wysokie. na nowych kolach nie bedzie mi sie chcialo jechać.

Tak predkosci chwilowe, to co mi licznik pokazywał. ale ta sama trasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mike78 napisał:

Na starych łatwo rozpędzam rower crossowy do 28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem.

nie jestem pewien czy mam aż takie różnice przy przesiadce z szosy na mtb, a Tobie to komplecie kół 300g cięższym wychodzi o.O zdecydowanie tu chodzi o coś innego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, arek_wro napisał:

Niska waga od dawna jest świętym graalem w rowerowym świecie, ale my amatorzy kupując sobie lekkie graty, bardziej chyba poprawiamy sobie samopoczucie niż osiągi :) 

Samopoczucie też jest ważne ; )

A tak z innej beczki - ciekaw jestem jaka by była różnica na wyścigu między Sparkiem RC https://www.scott.pl/produkt/812/4922/Rower-Spark-RC-900-Pro/ bo wyżej to już rozpusta  a takim "półściezkowym" https://www.scott.pl/produkt/812/4927/Rower-Spark-910/ . Tu już nie tylko 1,5 kg masy ale i większy skok zawieszenia, nieco bardziej płaska główka, dłuższy ... ale za to już ma myk-myka i jako uniwersalny też w góry się nadaje ... 

Bo Geniusem maraton to już chyba znacznie wolniej się pojedzie :/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mit masy rotowanej. Niczym Lenin. Wiecznie żywy.

300g kiedy rower + rowerzysta ważą 80 kilo to najlepszym przypadku 0.4% różnicy w dynamice roweru - i to tylko w kwestii podjazdów. W praktyce mniej. Odczuć się tego nie da. Da się może wyłowyć z statystycznego szumu jeżeli mam pod ręką jakiś standardowy podjazd i pomiar mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No akurat z tym spowolnieniem to bym sprawdził coś innego bo waga mało wpływa na prędkość maksymalną. Jeżdżę z kolegą (on szosa ja corss) no i jak przyspieszenia to niebo a ziemia (chociaż on ma koła każde o kilogram lżejsze) to prędkość maksymalna wiele się nie różni. Głównie pozycja mniej aerodynamiczna mnie blokuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ oczywiście że chodzi o przyspieszenia. Na wyścigach to olbrzymia różnica. Najprostszy przykład - jedziesz na końcu grupy siedząc komuś na kole, po godzinie już ledwo żyjesz ale dajesz radę, jesteś odrobinę bardziej zmęczony od innych bo musisz mocniej cisnąc przyspieszając i nagle po wyjściu z zakrętu Ci odjeżdżają na kilka metrów i zostajesz na drugą godzinę sam na sam z wiatrem w twarz bo po prostu nie zacisnąłeś pośladów i odeszli. Efekt jest taki, że na 2 godzinnym wyścigu deklasują Cię na 10 minut czyli dwa sektory. Bo i opory powietrza i brak motywacji i psyche siada. Mi się to ostatnio zdarzyło i to jest właśnie przykład - mogłem być lepszy o sektor. Nie twierdzę, że akurat dlatego, że założyłem cięższe koło - opisuję mechanizm. To jest właśnie działanie masy rotującej a nie jakieś wydumane, uproszczone modele teoretyków futbolu. Jeden mały kryzysik i po bombkach. A z lżejszymi kołami może być odwrotnie - jesteś po godzinie odrobinę mniej zużyty, odpoczniesz trzymając się na kole i gdy jakaś grupka wyprzedza twoją grupe masz jeszcze resztkę sił żeby się z nimi zabrać i zamiast tracić 10 minut zyskujesz trzy. Stąd właśnie kosmiczna różnica. 

A jadąc dla przyjemności, samemu różnicy można nie poczuć szczególnie gdy się człowiek przyzwyczai. Zresztą co tam te miejsca po przecinku w średniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wkg napisał:

A tak z innej beczki - ciekaw jestem jaka by była różnica na wyścigu między Sparkiem RC https://www.scott.pl/produkt/812/4922/Rower-Spark-RC-900-Pro/ bo wyżej to już rozpusta  a takim "półściezkowym" https://www.scott.pl/produkt/812/4927/Rower-Spark-910/ 

Tego pierwszego mam, więc jak mi podstawisz tego drugiego to mogę porównać :) 

Problem tylko taki, że w praktyce jest to wszystko niemierzalne. Musielibyśmy w 100% odtworzyć warunki wyścigu, a najlepiej ogarnąć umiejętność podróży w czasie. Raz robiąc interwały na 7-minutowym podjeździe, zrobiłem 5 prób na tej samej mocy z balastem 700g i bez niego, i nic sensownego z tego porównania nie wyszło. Najszybszy czas miałem z balastem. Chociaż były to podjazdy jeden za drugim, to wystarczyło pewnie, że nieco inaczej wiaterek zawiał, i dane stały się niewiele warte. Musiałbym pewnie ze 100 razy pod rząd podjechać, żeby statystycznie coś z tego wyszło. Ale chyba aż tak wyniku nie jestem ciekawy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, mike78 napisał:

rozumiemy , piszesz o tym na czym sie znasz

Na tym chyba wszyscy się znają :P.

A serio to większość z Was jest strasznie PRO, że potraficie tak wszystko obiektywnie stwierdzić. Czym np. mierzycie siłę i kierunek wiatru? Wilgotność powietrza? Ważycie się przed każdą jazdą? 

Dobra, już nie przeszkadzam. Ja amator jestem, który pewnie 300 g to nieraz ma błota na rowerze :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam, bo fajnie by było mieć szybkiego lekkiego fulla ale jeszcze fajniej z myk-mykiem i troszkę większej dzielności terenowej. Myślę, że po kartofliskach i korzeniach oba będa i tak szybsze i mniej męczące od sztywniaka. A na dwa dobre rowery to nie chciałbym sobie pozwalać. Stąd zerkanie na takiego półściezkowego XC z nieco większym skokiem.

A jak działa ten TwinLock - nic się nie dzieje ? Rozmawiałem ostatnio z człowiekiem mającym RC Pro i mówił, że świetnie, ale się rozregulowuje i musi coś tam regulować ale nie zrozumiałem co - zdaje się, że jakoś najpierw tył blokował a potem oba ...

 

 

Teraz, chudzinki napisał:

Ważycie się przed każdą jazdą? 

Tak. I po :D Czasem w upał różnica wynosi ponad 2 kg, rekord to prawie 3 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...